Civilization 4: Zastosowanie Wielkich Ludzi
Aktualizacja:
Zastosowanie Wielkich Ludzi
Każdy z WL jest bardzo cenny i sposób ich wykorzystania zazwyczaj wymaga starannego przemyślenia. Poniższe zestawienie może nieco pomóc w zdecydowaniu które z rozwiązań wybrać:
Wielki Prorok
Budowa Sanktuarium - w przypadku gdy mamy dostęp do Świętego Miasta religii która sami wyznajemy - najważniejsze, pierwsze zastosowanie. Sanktuarium ułatwia samo rozpowszechnia daną religię i co najważniejsze daje niemały zastrzyk gotówki. Co ważne +1 złota za każde miasto w którym dana religia jest wyznawana nie zależy od naszej religii państwowej. Jest więc możliwe zarabianie na wyznawcach więcej niż jednej religii jednocześnie.
Superspecjalista kapłan wytwarza: +2 produkcja, +5 złoto
Wielki Inżynier
Przyspieszenie budowy - ta funkcja dodaje natychmiastowo ok. 1000 produkcji do danego budynku - powoduje to zazwyczaj że każdy cud może być skończony w następnej turze, za wyjątkiem tych najnowocześniejszych i najdroższych - które będą mogły wymagać jeszcze nieco pracy.
Co ważne Wielki Inżynier może przyspieszać jedynie budowle i cuda a nie projekty - a więc specyficzny rodzaj cudów pojawiający się w ostatniej erze. To tej grupy należą przede wszystkim elementy statku kosmicznego, ale także Internet, SDI czy Project Manhattan.
Superspecjalista inżynier wytwarza: +3 produkcja, +3 nauka
Wielki Kupiec
Misja handlowa - to jednorazowy, bardzo znaczący zastrzyk złota do skarbca. Wyprawiamy naszego Wielkiego Kupca w daleką wyprawę. Im dalej dotrze i im większe miasto znajdzie tym większy będzie zysk. Warto generalnie kierować się w stronę najbardziej oddalonego od naszej stolicy największego z obcych miast wyświetlanego w oknie Największe Miasta Świata (zakładka Statystyki).
Ponieważ zysk zależy od rozmiarów miasta - im gra będzie bardziej zaawansowana, tym większe będą zyski. Z tego względu gdy w pierwszej części rozgrywki Kupiec może nam dostarczyć 700-800 złota, a w środkowej fazie gry ok. 1500, to wysłanie go z misją w ostatniej erze może przynieść zysk rzędu ok. 3000.
Taki zastrzyk gotówki jest bezcenny - szczególnie gdy właśnie szykują się nam spore wydatki - czy na modernizację armii, czy na kupowanie budynków w miastach.
Co ciekawe Wielki Kupiec może podróżować przez ziemie cywilizacji z która nie mamy podpisanego Otwarcia Granic - poza więc podstawową funkcją, a więc przyniesieniem zysków, może pełnić też rolę bezcennego zwiadowcy.
Superspecjalista kupiec wytwarza: +1 żywność, +6 złoto
Wielki Uczony
Budowa Akademii - wzniesienie tego budynku zwiększa w danym mieście badania naukowe o 50%. To bardzo duża korzyść - zawsze więc, o ile dysponujemy miastem generującym przyzwoitą ilość nauki (lub takim które będzie ośrodkiem badawczym w niedalekiej przyszłości) bardzo sensowne jest skierowanie Uczonego właśnie tam.
Z drugiej strony nie ma sensu budować Akademii w mieście które wytwarza 10 jednostek nauki i które w dającej się przewidzieć przyszłości więcej wytwarzać nie będzie - w takiej sytuacji lepiej chociażby Wielkiego Uczonego zmienić na superspecjalistę w jednym z naszych ośrodków badawczych.
Superspecjalista uczony wytwarza: +1produkcji i +6 badań
Wielki Artysta
Wielkie Dzieło czyli bomba kulturowa. Wytworzone natychmiast 4000 punktów kultury to bardzo przydatne narzędzie. Ma dwa podstawowe zastosowania. Jedno to zabezpieczanie korzystnej dla nas granicy - świeżo założone lub podbite miasto uzyskuje z dnia na dzień status Wpływowego (Influential) a my zazwyczaj dużo bardziej atrakcyjną granicę z naszym sąsiadem. W przypadku gdy budujemy miasto nieopodal granic cudzego imperium a najbliższe obce miasto jest stosunkowo niewielkie, może się zdarzyć że to miasto przyłączy się do naszej cywilizacji w ciągu kilku tur. Drugie zastosowanie to wykorzystanie Wielkiego Artysty w właśnie podbitym, buntującym się mieście - jedna tura i nie tylko miasto jest już w pełni podległe naszej władzy, ale i my zyskujemy efekt +60 do obrony ze względu na wartość kulturową miasta. Miłe, prawda?
Superspecjalista artysta wytwarza: +3 złoto, +12 kultura
Każdego Wielkiego Człowieka można też wykorzystać do wynalezienia technologii (lub znaczącego przyspieszenia jej odkrycia - w przypadku tych najbardziej zaawansowanych) uzależnionej od rodzaju danej wybitnej jednostki. Jeśli okaże się np. że dana technologia nam zupełnie nie odpowiada (bo np. możemy ją sami wynaleźć w 2-3 tury) - wystarczy poczekać aż z jakiegoś innego źródła (wymiana, samodzielne wynalezienie) uzyskamy tą technologię i ten sam Wielki Człowiek będzie mógł opracować już inne odkrycie.
Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery - ośmiorurowego okresu podczas którego zostaje zwiększona nasza moc produkcyjna i dochód. Za pierwszym razem do aktywowania Złotej Ery potrzeba 2 WL, potem 3 itd. - z tym że każdorazowo muszą być oni różnych specjalności.
Sama użyteczność Złotej Ery jest ograniczona - cena jest dość duża, a korzyści - umiarkowane. W przypadkach jednak gdy potrzebujemy każdego wsparcia jakie jest tylko dostępne (np. wyścig w budowie statku kosmicznego) może być przydatna.
Komentarze czytelników
Nataniel Centurion
W czesci "[Teren] Specjalizacja miasta a teren je otaczający" pod ostatnim obrazkiem jest napisane "aż dwa surowce żywnościowe które będzie można połączyć z naszym imperium w ciągu kilkunastu pierwszych tur."
Czy ja jestem slepy czy nie ma tam drugiego surowca? Jeden to krowki, a drugi - zboze, nie bedzie mogl byc przeciez nigdy podlaczony, poniewaz jest poza zasiegiem.
edwinos Centurion
Dzięki za poradnik, będzie dla mnie dobrym dobrym suflerem.
zanonimizowany226433 Centurion
--->napisalem kilkanascie tur, bo po rozwinieciu sie zasiegu kultury wystarczy na surowcu wybudowac farme i polaczyc ja droga z miastem/miastami. surowiec nie musi byc w zasiegu miasta aby byc dostepny w calym panstwie , wystarczy zeby byl w granicach panstwa
Cainoor Legend
"Jednym słowem konieczne jest połączenie planowania i ze zdolnością do zmiany planów gdy strategia tego wymaga. Naszym jedynym ostatecznym celem jest przecież zwycięstwo – a te można osiągnąć na wiele sposobów"
--- Hehe, spotkałem się z opiniami różnych ortodoksów (do których z całą pewnością nie należe), że gra w grze w Civilization nie polega na wygrywaniu. Polega właśnie na samym granie, a będzie co ma być :P
"Niezależnie od rodzaju miasta lepiej unikać sytuacji gdy takie miasto nie będzie miało żadnych terenów generujących produkcję – nic nam nawet po dużej ilości złota jeśli miasto będzie kilkanaście tur wznosić najprostszą budowlę."
--- Zgadzam się, że lepiej jeśli miasto samo produkuje budowle. Jednak jeśli już jest sytuacja taka, że ma marną tę produkcje - zawsze można wspomóc miasto finansami, albo zapędzić batem do budowy (ale to raczej w początkowych etapach, niż pod koniec;)
"Niewolnictwo (Slavery)
Dość rzadko stosowane rozwiązanie – kosztowne i w przeciwieństwie do zakupu za pieniądze wywołujące niepokoje społeczne. Ale w sytuacjach awaryjnych dość przydatne, podobnie gdy dysponujemy zbyt dużymi miastami a mamy ogromny przyrost naturalny. W praktyce stosowane jednak rzadko. "
--- Zależy od sposobu rozgrywki. Na wczesnym etapie i wyższych poziomach, gdzie miasta często strajkują, a produkcja ciągnie się w nieskończoność wybudowanie Granary i ciachanie mieszkańców może bardzo przyśpieszyć rozwój naszych miast.
Tak samo, gdy np budujemy Workera, to czasem lepiej jest "użyć" 1 mieszkańca i zniwelować w ten sposób 10 tur czekania (bo przez 10 tur miasto nam wróci o tego 1 citizena i zdążymy wybudować już dwa ulepszenia terenu.)
Zgadzam się z tym, że ten ustrój przestaje być przydatny "im dalej w las" :)
Przy każdym ustroju napisałbym jeszcze jaka technologia jest wymagana do niego.
"2. Ustrój nastawiony na wojnę
...
Pomyślcie co może z tym zrobić cywilizacja której dodatkowo Przywódca ma cechę agressive. "
--- Zgadza się, jest to zabójcze combo. Jednak chyba pod koniec gry, gdy produkujemy jednostki Armorer cechy przywódcy nie mają na nie wpływu (ale z drugiej strony Mechanized Infantry to chybna nadal jednostka typu Gunpowder;)
[ Narazie dobrnąłem do Dyplomacji. Bardzo fajnie się czyta. Tak jak zostało zaznaczone na wstępie, poradnik głównie dla początkujących. Jednak i Ci bardziej zaawansowani mogą się czegoś nowego dowiedzieć. Pare nieznaczących literówek, a tak poza tym wszystko gra :) Wieczorkiem odczytam do końca ]
zanonimizowany94540 Junior
kilka uwag i znalezionych literówek:
1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."
--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...
2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"
--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...
3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)
--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.
4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"
--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)
zanonimizowany255832 Junior
bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.
Salim Konsul
wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł
mians Legionista
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
