Civilization 4: Kolonie
Aktualizacja:
Kolonie
Wprowadzenie możliwości obdarzania części z naszych miast niepodległością jest na pierwszy rzut oka w niewielkim stopniu przydatne. Przecież lepiej nowo podbite tereny kontrolować osobiście, a wysokie koszty związane z utrzymaniem zdobycznych miast można zredukować wprowadzając Etatyzm.
Powiem tak - jeśli nasze nowe włości są na tym samym kontynencie to może działać. Jeżeli nasze zamorskie terytoria składają się z 2-3 miast to też jest to do osiągnięcia. Jednak jeśli mamy tam więcej miast to w 90% sytuacji koszty związane z ich utrzymaniem przekroczą potencjalne korzyści. Po to mamy możliwość stworzenia kolonii.

Kolonia staje się samodzielną, pełnoprawną cywilizacją, która od początku swojego istnienia będzie naszym wasalem. W każdym z jej miast otrzyma dwa najlepsze oddziały obronne i będzie dysponować wszystkimi naszymi technologiami.
Zalety kolonii:
- Poważna redukcja kosztów utrzymania miast - to główny powód dla którego tworzy się kolonię.
- Brak problemów z buntami w naszych miastach. Miasta należą teraz do kogoś innego.
- Nowy partner handlowy. Szczególnie cenne dla bardzo wojowniczych graczy, którzy nie mają zbyt wielu przyjaciół na świecie. W jednej z moich gier dzięki wyzwoleniu kilku świeżo zdobytych miast po drugiej stronie oceanu otrzymałem imponujący wzrost dochodów nie tylko z tego powodu że spadły mi koszty utrzymania, ale i dlatego że zyski z handlu morskiego bardzo wyraźnie poszły do góry.
- Nowa cywilizacja otrzyma na dzień dobry +10 w relacjach z nami tylko za fakt iż otrzymali niepodległość. To w większości sytuacji gwarantuje że pozostanie naszym sojusznikiem przez resztę gry.
- Kolonia wciąż jest od nas zależna - jako wasal. Możemy od niej żądać ważnych dla nas surowców, możemy wykorzystywać jej miasta do stacjonowania naszych wojsk czy przerzucać do nich drogą lotniczą nasze armie.
- Jeżeli nasz wasal ma dostatecznie duże terytorium, rozwinięte miasta i wrogich nam sąsiadów można pomyśleć o wykorzystaniu go jako najemnika. Dajemy mu dużo naszych oddziałów, sporo robotników i wypowiedzmy wojnę jego sąsiadowi. Niech on ponosi koszty związane z niezadowoleniem z wojny i utrzymaniem armii. A my w tym czasie możemy spokojnie dbać o swoją gospodarkę.
- Kolonia jest idealnym miejscem do wysyłania naszych korporacji - nawet tych najlepszych. Nie dość, że wzrosną nam zyski to nasza kolonia prawie na pewno nie wykorzysta zdobytej w ten sposób przewagi przeciw nam. Oczywiście trzeba uważać z nadmierną ekspansją gospodarczą - w końcu jej pomóc a nie zaszkodzić. Korporacje są jednym z lepszych sposobów na transferowanie dochodów z kolonii do metropolii.
- Kolonia jest dobrowolnym wasalem - a więc nie mamy kary -1 do dyplomacji którą normalnie otrzymujemy za każdą cywilizację zmuszoną do podległości siłą. Jednocześnie cieszymy się +1 do zadowolenia naszych mieszkańców za sam fakt posiadania kolejnego wasala
Wady:
- Oddane miasta możemy odzyskać jedynie za pomocą siły.
- Tracimy korzyści płynące bezpośrednio z posiadania oddanych miast (np. związane ze znajdującymi się tam cudami)
- Nowo powstała cywilizacja może być zbyt słaba aby przetrwać sama w przypadku gdy wciągniemy ją w wojnę i obrona jej terytorium może wymagać zaangażowania dodatkowych sił.
O czym należy pamiętać? Przede wszystkim dbajmy o jego dobrą kondycję i nasze dobre relacje. AI, która ma z nami cały czas stosunki na poziomie Przyjacielskim nigdy nie zdecyduje się z nami na wojnę. Z tego względu naprawdę warto obchodzić się z nią jak najlepiej. Nie dość, że nie wbije nam noża w plecy, to im silniejsza będzie tym skuteczniej będzie nas wspierać - w badaniach naukowych, w działaniach militarnych i wszystkich głosowaniach.
Komentarze czytelników
Nataniel Centurion
W czesci "[Teren] Specjalizacja miasta a teren je otaczający" pod ostatnim obrazkiem jest napisane "aż dwa surowce żywnościowe które będzie można połączyć z naszym imperium w ciągu kilkunastu pierwszych tur."
Czy ja jestem slepy czy nie ma tam drugiego surowca? Jeden to krowki, a drugi - zboze, nie bedzie mogl byc przeciez nigdy podlaczony, poniewaz jest poza zasiegiem.
edwinos Centurion
Dzięki za poradnik, będzie dla mnie dobrym dobrym suflerem.
zanonimizowany226433 Centurion
--->napisalem kilkanascie tur, bo po rozwinieciu sie zasiegu kultury wystarczy na surowcu wybudowac farme i polaczyc ja droga z miastem/miastami. surowiec nie musi byc w zasiegu miasta aby byc dostepny w calym panstwie , wystarczy zeby byl w granicach panstwa
Cainoor Legend
"Jednym słowem konieczne jest połączenie planowania i ze zdolnością do zmiany planów gdy strategia tego wymaga. Naszym jedynym ostatecznym celem jest przecież zwycięstwo – a te można osiągnąć na wiele sposobów"
--- Hehe, spotkałem się z opiniami różnych ortodoksów (do których z całą pewnością nie należe), że gra w grze w Civilization nie polega na wygrywaniu. Polega właśnie na samym granie, a będzie co ma być :P
"Niezależnie od rodzaju miasta lepiej unikać sytuacji gdy takie miasto nie będzie miało żadnych terenów generujących produkcję – nic nam nawet po dużej ilości złota jeśli miasto będzie kilkanaście tur wznosić najprostszą budowlę."
--- Zgadzam się, że lepiej jeśli miasto samo produkuje budowle. Jednak jeśli już jest sytuacja taka, że ma marną tę produkcje - zawsze można wspomóc miasto finansami, albo zapędzić batem do budowy (ale to raczej w początkowych etapach, niż pod koniec;)
"Niewolnictwo (Slavery)
Dość rzadko stosowane rozwiązanie – kosztowne i w przeciwieństwie do zakupu za pieniądze wywołujące niepokoje społeczne. Ale w sytuacjach awaryjnych dość przydatne, podobnie gdy dysponujemy zbyt dużymi miastami a mamy ogromny przyrost naturalny. W praktyce stosowane jednak rzadko. "
--- Zależy od sposobu rozgrywki. Na wczesnym etapie i wyższych poziomach, gdzie miasta często strajkują, a produkcja ciągnie się w nieskończoność wybudowanie Granary i ciachanie mieszkańców może bardzo przyśpieszyć rozwój naszych miast.
Tak samo, gdy np budujemy Workera, to czasem lepiej jest "użyć" 1 mieszkańca i zniwelować w ten sposób 10 tur czekania (bo przez 10 tur miasto nam wróci o tego 1 citizena i zdążymy wybudować już dwa ulepszenia terenu.)
Zgadzam się z tym, że ten ustrój przestaje być przydatny "im dalej w las" :)
Przy każdym ustroju napisałbym jeszcze jaka technologia jest wymagana do niego.
"2. Ustrój nastawiony na wojnę
...
Pomyślcie co może z tym zrobić cywilizacja której dodatkowo Przywódca ma cechę agressive. "
--- Zgadza się, jest to zabójcze combo. Jednak chyba pod koniec gry, gdy produkujemy jednostki Armorer cechy przywódcy nie mają na nie wpływu (ale z drugiej strony Mechanized Infantry to chybna nadal jednostka typu Gunpowder;)
[ Narazie dobrnąłem do Dyplomacji. Bardzo fajnie się czyta. Tak jak zostało zaznaczone na wstępie, poradnik głównie dla początkujących. Jednak i Ci bardziej zaawansowani mogą się czegoś nowego dowiedzieć. Pare nieznaczących literówek, a tak poza tym wszystko gra :) Wieczorkiem odczytam do końca ]
zanonimizowany94540 Junior
kilka uwag i znalezionych literówek:
1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."
--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...
2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"
--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...
3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)
--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.
4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"
--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)
zanonimizowany255832 Junior
bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.
Salim Konsul
wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł
mians Legionista
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
