Civilization 4: Podstawy
Aktualizacja:
Mechanika walki opiera się na następujących zmiennych:
- Siła jednostki - to najbardziej oczywisty parametrem będący podstawą do jakichkolwiek dalszych obliczeń. Zasada - im więcej- tym lepiej obowiązuje tu w pełni.
- Modyfikator terenu na jakim znajduje się broniący - Wzgórza dają +25%, las +50% a porośnięte lasem wzgórza +75%.Obrona na polu po drogiej stronie rzeki niż znajduje się nieprzyjaciel dodaje dodatkowo +20%. W ten sposób broniąc się na porośniętych lasem wzgórzach, po drugiej stronie rzeki daje w sumie +95% do obrony.
- Modyfikator wynikający z okopania się jednostki broniącej. Za każdą turę w której oddział się nie porusza po wydaniu mu polecenia fortify uzyskuje on co turę +5% do obrony. Wybranie oddziału nawet aby go promować czy unowocześnić prowadzi do utraty tego bonusu.
- Modyfikatory właściwe dla obu walczących jednostek (np. bonus +100% do siły vs. kawalerii u spearmenów). Znaczna część z jednostek ma wyraźną specjalizację która powoduje że w konfrontacji z właściwym przeciwnikiem lub w określonej sytuacji ma niemałą przewagę. Co ważne cechy jednostki sumują się z tymi wynikającymi z promocji.
- Modyfikatory wynikające z promocji obu jednostek - to prawdopodobnie najbardziej złożony z czynników - dalej omawiam go nieco dokładniej.
- Strat jakie obie jednostki odniosły w poprzednich starciach - straty znajdują swoje odzwierciedlenie w zmieszonej sile jednostki. W skrajnych przypadkach najsilniejsza w grze jednostka- modern tank - znajdująca się na skraju zniszczenia może zostać bez trudności pokonany przez worriora.
Można na nią wpływać za pomocą awansu Combat - każdy podnosi siłę o 10%.
Na wodzie istnieje jeden modyfikator +10% dla wszystkich broniących się na polu "wybrzeże"
Oddziały kawalerii i czołgi nie otrzymują tego bonusu.
System walki został zbudowany w ten sposób by premiować stosowanie różnych rodzajów wojsk i faktycznie w większości sytuacji posługiwanie się więcej niż jednym rodzajem oddziałów wojskowych.
Fakt, iż w CIV pojawiła się broń zadająca obrażenia wszystkim jednostkom na danym polu (katapulty i ich następcy) czyni ryzykownym gromadzenie całych sił inwazyjnych na jednym polu. Z drugiej strony podczas atakowania na grupę jednostek do obrony wybierana jest zawsze ta która ma największe szanse przetrwania.
Najbezpieczniej posługiwać się 3-4 grupami jednostek (każda składająca się z 5-6 oddziałów) poruszającymi się niezależnie, ale współdziałającymi w atakowaniu tych samych celów. Oczywiście dokładna liczba takich grup operacyjnych zależy od skali działań wojennych. Na mapie duel, na początku gry będzie to wyłącznie jedna grupa, na mapie huge, podczas zaawansowanego stadium wojny totalnej - pewnie kilkanaście bądź więcej grup. Ważna jest zasada - unikać nadmiernej koncentracji sił aby ograniczyć straty, ale jednocześnie być w stanie przeprowadzać skoncentrowane ataki na wybrane cele.
Dodatkowo w ten sposób mamy lepszą kontrolę nad polem bitwy - wróg nie obejdzie tak łatwo frontu naszych nacierających oddziałów, widzimy większą część wrogiego terytorium, możemy jednocześnie uderzać na różne miejsca i niszczyć kilka ulepszeń w turze.
Każda stworzona zgodnie z tą zasadą grupa powinna składać się z jednostki neutralizującej jakiś rodzaj jednostki przeciwnika, tak aby być w stanie przetrwać samodzielnie na terenie wroga. I koniecznie w każdej musimy mieć oddział z promocją medyk - niezbędne szczególnie w przypadku długich starć.
Komentarze czytelników
Nataniel Centurion
W czesci "[Teren] Specjalizacja miasta a teren je otaczający" pod ostatnim obrazkiem jest napisane "aż dwa surowce żywnościowe które będzie można połączyć z naszym imperium w ciągu kilkunastu pierwszych tur."
Czy ja jestem slepy czy nie ma tam drugiego surowca? Jeden to krowki, a drugi - zboze, nie bedzie mogl byc przeciez nigdy podlaczony, poniewaz jest poza zasiegiem.
edwinos Centurion
Dzięki za poradnik, będzie dla mnie dobrym dobrym suflerem.
zanonimizowany226433 Centurion
--->napisalem kilkanascie tur, bo po rozwinieciu sie zasiegu kultury wystarczy na surowcu wybudowac farme i polaczyc ja droga z miastem/miastami. surowiec nie musi byc w zasiegu miasta aby byc dostepny w calym panstwie , wystarczy zeby byl w granicach panstwa
Cainoor Legend
"Jednym słowem konieczne jest połączenie planowania i ze zdolnością do zmiany planów gdy strategia tego wymaga. Naszym jedynym ostatecznym celem jest przecież zwycięstwo – a te można osiągnąć na wiele sposobów"
--- Hehe, spotkałem się z opiniami różnych ortodoksów (do których z całą pewnością nie należe), że gra w grze w Civilization nie polega na wygrywaniu. Polega właśnie na samym granie, a będzie co ma być :P
"Niezależnie od rodzaju miasta lepiej unikać sytuacji gdy takie miasto nie będzie miało żadnych terenów generujących produkcję – nic nam nawet po dużej ilości złota jeśli miasto będzie kilkanaście tur wznosić najprostszą budowlę."
--- Zgadzam się, że lepiej jeśli miasto samo produkuje budowle. Jednak jeśli już jest sytuacja taka, że ma marną tę produkcje - zawsze można wspomóc miasto finansami, albo zapędzić batem do budowy (ale to raczej w początkowych etapach, niż pod koniec;)
"Niewolnictwo (Slavery)
Dość rzadko stosowane rozwiązanie – kosztowne i w przeciwieństwie do zakupu za pieniądze wywołujące niepokoje społeczne. Ale w sytuacjach awaryjnych dość przydatne, podobnie gdy dysponujemy zbyt dużymi miastami a mamy ogromny przyrost naturalny. W praktyce stosowane jednak rzadko. "
--- Zależy od sposobu rozgrywki. Na wczesnym etapie i wyższych poziomach, gdzie miasta często strajkują, a produkcja ciągnie się w nieskończoność wybudowanie Granary i ciachanie mieszkańców może bardzo przyśpieszyć rozwój naszych miast.
Tak samo, gdy np budujemy Workera, to czasem lepiej jest "użyć" 1 mieszkańca i zniwelować w ten sposób 10 tur czekania (bo przez 10 tur miasto nam wróci o tego 1 citizena i zdążymy wybudować już dwa ulepszenia terenu.)
Zgadzam się z tym, że ten ustrój przestaje być przydatny "im dalej w las" :)
Przy każdym ustroju napisałbym jeszcze jaka technologia jest wymagana do niego.
"2. Ustrój nastawiony na wojnę
...
Pomyślcie co może z tym zrobić cywilizacja której dodatkowo Przywódca ma cechę agressive. "
--- Zgadza się, jest to zabójcze combo. Jednak chyba pod koniec gry, gdy produkujemy jednostki Armorer cechy przywódcy nie mają na nie wpływu (ale z drugiej strony Mechanized Infantry to chybna nadal jednostka typu Gunpowder;)
[ Narazie dobrnąłem do Dyplomacji. Bardzo fajnie się czyta. Tak jak zostało zaznaczone na wstępie, poradnik głównie dla początkujących. Jednak i Ci bardziej zaawansowani mogą się czegoś nowego dowiedzieć. Pare nieznaczących literówek, a tak poza tym wszystko gra :) Wieczorkiem odczytam do końca ]
zanonimizowany94540 Junior
kilka uwag i znalezionych literówek:
1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."
--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...
2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"
--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...
3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)
--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.
4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"
--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)
zanonimizowany255832 Junior
bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.
Salim Konsul
wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł
mians Legionista
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
