Miasta i ich koszt | Imperium w Sid Meier's Civilization IV

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści
O ile nie jest możliwe osiągnięcie sukcesu bez tętniących życiem, dobrze zaplanowanych miast i silnej armii, tak same miasta i wojska do zwycięstwa nie wystarczą - trzeba jeszcze je w sposób sensowny wykorzystać - Miasta i ich koszt | Imperium w Sid Meiers Civilization IV - Sid Meiers Civilization IV - poradnik

O ile nie jest możliwe osiągnięcie sukcesu bez tętniących życiem, dobrze zaplanowanych miast i silnej armii, tak same miasta i wojska do zwycięstwa nie wystarczą - trzeba jeszcze je w sposób sensowny wykorzystać. W CIV ten najwyższy poziom zarządzania naszymi poddanymi, mimo iż organicznie połączony z wcześniej wspomnianymi zagadnieniami, wymaga osobnego omówienia.

Pierwszym ważnym zagadnieniem jest kwestia ekspansji. Wiemy już mniej więcej gdzie i jak budować miasta, ale równie ważne jest dostosowanie ich liczby do naszych możliwości finansowych i organizacyjnych.

Specyfiką CIV jest to, iż koszt każdego miasta zależy od dwóch czynników - liczby miast i odległości danego ośrodka miejskiego od naszej stolicy. W założeniu twórców gry miało to ograniczyć tzw. ICS (Infinity City Sprawl - Nieograniczone Mnożenie się Miast) - znacząco zwiększające koszt każdego kolejnego miasta. I w znacznym stopniu się to udało.

Poza rosnącymi kosztami związanymi z ilością miast dodatkowo musimy wziąć pod uwagę fakt, iż im większa cywilizacja tym większe są koszty utrzymania naszego ustroju (civics).

Dysponujemy szeregiem metod na ograniczenie tych kosztów. Pierwszym jest znana z poprzednich części budowa sądów (courthouse) - każdy z nich obcina o połowę koszty utrzymania miasta. Drugim rozwiązaniem jest wybór (dostępny dopiero dość późno w grze) własność państwowa (state properyty) w opcjach ustrojowych - niwelujący min. koszt wynikający z odległości miasta od stolicy. Trzecim, najbardziej złożonym jest dbanie o równomierny rozwój miast - rozważenie czy miasto w danej lokacji będzie w stanie przynieść większe zyski niż cena jaką zapłacimy za jego utrzymanie.

Dodatkową pomocą dla gracza który planuje bardziej agresywną ekspansję jest cecha Przywódcy Organized - obniżająca o połowę koszt opcji ustrojowych i dodatkowo o połowę redukująca koszt postawienia sądów.

Reasumując - lepiej inwestować w jakość a nie ilość miast, unikając budowania miast w miejscach gdzie wielkiego pożytku z nich nie będzie. Podobnie ma się sprawa ze zdobytymi w wyniku działań wojennych ośrodkami miejskimi - o ile nie potrzebujemy danego miasta, naprawdę lepiej je spalić niż utrzymywać i obsadzać potrzebnymi gdzie indziej jednostkami.

W górnym lewym rogu ekranu mamy ustawienia, za pomocą których ustawiamy regulujemy przepływy finansowe w obrębie naszego państwa - Miasta i ich koszt | Imperium w Sid Meiers Civilization IV - Sid Meiers Civilization IV - poradnik

W górnym lewym rogu ekranu mamy ustawienia, za pomocą których ustawiamy regulujemy przepływy finansowe w obrębie naszego państwa. W ten sposób możemy ustawić ile naszych środków trafia na badania naukowe, ile na kulturę a ile do skarbca. Ogólna zasada jaką powinniśmy się kierować jest prosta - dajemy maksymalnie na ile nas stać na naukę.

Maksymalizowanie za pomocą tego narzędzia dochodów czy kultury powinno mieć jedynie miejsce w sytuacjach wyjątkowych.

Pełna koncentracja na dochodach jest rozwiązaniem gdy pilnie potrzebujemy złota (modernizacja armii lub kupowanie budynków bądź jednostek) - choć i tak w miarę możliwości źródłem dodatkowych dochodów powinien być Wieki Kupiec a nie całe nasze państwo.

Maksimum na kulturę ma sens dawać jedynie w dwóch przypadkach - gdy dążymy do zwycięstwa kulturalnego i gdy mamy koszmarne niepokoje społeczne których w żaden inny sposób nie da się opanować.

Podobało się?

0

Sid Meier's Civilization IV

25 października 2005

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2005-12-31
16:54

zanonimizowany94540 Junior

kilka uwag i znalezionych literówek:

1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."

--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...

2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"

--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...

3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)

--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.

4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"

--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)

Komentarz: zanonimizowany94540
2005-12-31
17:25

zanonimizowany255832 Junior

bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.

Komentarz: zanonimizowany255832
2006-01-16
23:11

bini25 Junior

jak wysłac statek kosmiczny ????

Komentarz: bini25
2006-05-09
12:48

Salim Konsul

Salim

wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł

Komentarz: Salim

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl