Civilization 4: Dyplomacja
Aktualizacja:
Inne cywilizacje mimo iż dążą do tego samego celu - a więc zwycięstwa, są zazwyczaj również zainteresowane pokojowym współistnieniem - przynajmniej do czasu aż algorytmy AI uznają że czas na małą wojnę.
Negocjacje dyplomatyczne są płaszczyzną na której zazwyczaj będzie się toczyć większość naszych kontaktów z komputerem.
Co ciekawe, występujący w grze Przywódcy różnią się (niekiedy zasadniczo) osobowością i sposobem reagowania na nasze (i innych AI) zachowania i decyzje. Gdy po Montezumie możemy się spodziewać wszystkiego co najgorsze to ze strony Ghandiego niespodziewany atak raczej nam nie grozi. To w połączeniu z wielością dostępnych opcji powoduje że zazwyczaj gry dyplomatyczne są jednym z najciekawszych aspektów rozgrywki.
Mechanika dyplomacji opiera się na dwóch podstawowych elementach - relacjach i istniejących umowach między cywilizacjami.
Relacje są opisywane liczbowo w chwili gdy kursorem najedziemy na pole nad głową naszego rozmówcy. Zielone z plusami to czynniki które zbliżają nasze nacje, czerwone to te które nas oddalają. Od sumy tych czynników zależy relacja między naszymi narodami (od Furious po Frendly)- choć nie tylko od tego, tutaj też widać różnice między różnymi Przywódcami.

Nim jednak będzie mowa o dyplomacji musimy z daną cywilizacją nawiązać kontakt - generalnie im więcej cywilizacji znamy - tym lepiej. Każda nacja z którą nawiązaliśmy kontakt to dostęp do statystyk na jej temat a także możliwość włączenia jej w swoją grę dyplomatyczną.
W dyplomacji tak jak i w innych elementach CIV warto działać w sposób zaplanowany, skoncentrowany na zdefiniowanych celach. Mimo ogromnej ilości zmiennych (w końcu miesza tutaj więcej cywilizacji niż tylko nasza) - można dążyć do realizacji planów.
Cele jakie powinna nasza dyplomacja brać pod uwagę:
- szukać przyjaciół i tworzyć razem z nimi bloki - najłatwiej to robić za pomocą religii.
- Unikać sytuacji gdy nasi przyjaciele nawzajem się nienawidzą - szybko doprowadzi to do osłabienia naszej więzi z jednym (lub oboma) z nich.
- przyjaciół dbać - dawać im prezenty, godzić się na ich prośby (chyba że są dla nas zupełnie nie do przyjęcia), wypowiadać wojnę gdy nas o to proszą (znów - chyba że bardzo nam to nie odpowiada) - jednym słowem inwestować.
- równie starannie jak przyjaciół szukać wrogów.
- wrogów skłócać między sobą nim się zbyt mocno zaprzyjaźnią: przekupić jednego z nich do zerwania umów handlowych z drugim, potem może (co jest już trudniejsze) doprowadzić do zmiany religii jednego z nich, w końcu w idealnej sytuacji doprowadzić do wojny między nimi. Dziel i rządź.
- neutralne nacje znajdujące się na naszej flance w przypadku prowadzenia wojny najlepiej zajmować inną wojną - nic tak nie kusi AI jak osłabiona obrona naszych granic. A rzadko kiedy AI dobrowolnie wikła się w więcej niż jedną wojnę.
- poza wyjątkowymi sytuacjami godzić się na otwarcie granic - poprawi to relacje i poza możliwością szpiegowania obcej cywilizacji oraz nawracania jej na swoją wiarę udostępniamy też naszym kupcom jej miasta jako miejsce robienia interesów.
AI w Cywilizacji IV jest generalnie w miarę godne zaufania - z tym że pewni Przywódcy są go mniej godni - inni bardziej. Szczególnie przestrzegam przed Montezumą i Tokugawą - obaj bardzo lubią wypowiadać wojnę pod niewielkim albo i żadnym pretekstem.
Generalnie jednak za dobre traktowanie nasi przeciwnicy odpowiadają tym samym. Tutaj zwracam uwagę na jedną sprawę wywołującą wiele nieporozumień. Otóż czasem zdarza się że AI zgłasza się do nas po jakąś technologię, surowiec lub złoto za darmo. W przypadku gdy z danym Przywódcą mamy złe stosunki to jest to groźba i odmowa może się różnie skończyć - ale nierzadko prowadzi do wojny. Jeśli jednak proszący jest naszym sojusznikiem nie należy traktować tego jak wrednego wymuszenia - a jedynie prośbę o pomoc. W takiej sytuacji o ile AI nie prosi o zbyt wiele albo nie szykujemy właśnie zdradzieckiego ataku na tą cywilizację proponuje dać o co prosi. Polepszymy jeszcze nasze relacje i umocnimy sojusznika. Co więcej - my również możemy prosić sojusznika o taki podarunek i nierzadko otrzymamy (o ile nie przegniemy oczywiście).
W większości sytuacji nim komputer na nas zaatakuje widać zbliżające się zagrożenie - kolejne żądania, próby zastraszenia, wypowiadanie zawartych umów - to wszystko oznaka że zbliża się wojna.
I na koniec jedna bardzo ważna zasada - komputer szanuje przede wszystkim siłę. Gdy mamy armię kilkakrotnie mniejszą od naszego sąsiada niewielu z nich nie uzna, że czas na małą lub większą rewizję granic.
Komentarze czytelników
Nataniel Centurion
W czesci "[Teren] Specjalizacja miasta a teren je otaczający" pod ostatnim obrazkiem jest napisane "aż dwa surowce żywnościowe które będzie można połączyć z naszym imperium w ciągu kilkunastu pierwszych tur."
Czy ja jestem slepy czy nie ma tam drugiego surowca? Jeden to krowki, a drugi - zboze, nie bedzie mogl byc przeciez nigdy podlaczony, poniewaz jest poza zasiegiem.
edwinos Centurion
Dzięki za poradnik, będzie dla mnie dobrym dobrym suflerem.
zanonimizowany226433 Centurion
--->napisalem kilkanascie tur, bo po rozwinieciu sie zasiegu kultury wystarczy na surowcu wybudowac farme i polaczyc ja droga z miastem/miastami. surowiec nie musi byc w zasiegu miasta aby byc dostepny w calym panstwie , wystarczy zeby byl w granicach panstwa
Cainoor Legend
"Jednym słowem konieczne jest połączenie planowania i ze zdolnością do zmiany planów gdy strategia tego wymaga. Naszym jedynym ostatecznym celem jest przecież zwycięstwo – a te można osiągnąć na wiele sposobów"
--- Hehe, spotkałem się z opiniami różnych ortodoksów (do których z całą pewnością nie należe), że gra w grze w Civilization nie polega na wygrywaniu. Polega właśnie na samym granie, a będzie co ma być :P
"Niezależnie od rodzaju miasta lepiej unikać sytuacji gdy takie miasto nie będzie miało żadnych terenów generujących produkcję – nic nam nawet po dużej ilości złota jeśli miasto będzie kilkanaście tur wznosić najprostszą budowlę."
--- Zgadzam się, że lepiej jeśli miasto samo produkuje budowle. Jednak jeśli już jest sytuacja taka, że ma marną tę produkcje - zawsze można wspomóc miasto finansami, albo zapędzić batem do budowy (ale to raczej w początkowych etapach, niż pod koniec;)
"Niewolnictwo (Slavery)
Dość rzadko stosowane rozwiązanie – kosztowne i w przeciwieństwie do zakupu za pieniądze wywołujące niepokoje społeczne. Ale w sytuacjach awaryjnych dość przydatne, podobnie gdy dysponujemy zbyt dużymi miastami a mamy ogromny przyrost naturalny. W praktyce stosowane jednak rzadko. "
--- Zależy od sposobu rozgrywki. Na wczesnym etapie i wyższych poziomach, gdzie miasta często strajkują, a produkcja ciągnie się w nieskończoność wybudowanie Granary i ciachanie mieszkańców może bardzo przyśpieszyć rozwój naszych miast.
Tak samo, gdy np budujemy Workera, to czasem lepiej jest "użyć" 1 mieszkańca i zniwelować w ten sposób 10 tur czekania (bo przez 10 tur miasto nam wróci o tego 1 citizena i zdążymy wybudować już dwa ulepszenia terenu.)
Zgadzam się z tym, że ten ustrój przestaje być przydatny "im dalej w las" :)
Przy każdym ustroju napisałbym jeszcze jaka technologia jest wymagana do niego.
"2. Ustrój nastawiony na wojnę
...
Pomyślcie co może z tym zrobić cywilizacja której dodatkowo Przywódca ma cechę agressive. "
--- Zgadza się, jest to zabójcze combo. Jednak chyba pod koniec gry, gdy produkujemy jednostki Armorer cechy przywódcy nie mają na nie wpływu (ale z drugiej strony Mechanized Infantry to chybna nadal jednostka typu Gunpowder;)
[ Narazie dobrnąłem do Dyplomacji. Bardzo fajnie się czyta. Tak jak zostało zaznaczone na wstępie, poradnik głównie dla początkujących. Jednak i Ci bardziej zaawansowani mogą się czegoś nowego dowiedzieć. Pare nieznaczących literówek, a tak poza tym wszystko gra :) Wieczorkiem odczytam do końca ]
zanonimizowany94540 Junior
kilka uwag i znalezionych literówek:
1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."
--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...
2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"
--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...
3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)
--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.
4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"
--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)
zanonimizowany255832 Junior
bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.
Salim Konsul
wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł
mians Legionista
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
