Religia | Podstawy rozgrywki Sid Meier's Civilization IV
Aktualizacja:

W grze mamy obecne 7 systemów wierzeń - każdy z nich otrzymuje ten kto pierwszy wynajdzie daną technologię:
- buddyzm - otrzymuje go ten kto pierwszy wynajdzie meditation
- hinduizm - politeism
- judaizm - monoteism
- chrześcijaństwo- theology
- konfucjanizm - code of laws
- taoizm - philosophy
- islam - divine rights
Dwie pierwsze wymienione powyżej religie są dostępne bardzo szybko, niewiele później można uzyskać dostęp do chrześcijaństwa.
O te trzy pierwsze religie zazwyczaj trwa wyścig i nie zawsze (szczególnie na wyższych poziomach trudności) da się je zdobyć - pozostałe przy odpowiednim ustawieniu priorytetów badawczych można zdobyć praktycznie zawsze przed AI. Pytanie tylko jak bardzo na tym nam zależy.
W zasadzie jeszcze we wczesnej fazie gry jest możliwe osiągnięcie theology lub code of laws (choć najlepiej to zrobić za pośrednictwem Cudu - Oracle).
Ten pierwszy jest bardziej pożądany gdy interesuje nas poza nową religią theocracy jako opcja ustrojowa. W pozostałych przypadkach w szczególności gdy interesuje nas rozwój - code of laws jest znacznie bardziej użyteczne caste system i courthouse i nawet abstrachując od religii która się z niąwiąże jest jedną z najcenniejszych technologii.
Taoizm można próbować zdobyć jedynie gdy posiadanie własnej religii jest dla nas absolutnym priorytetem. Islam zdobywać na początku gry odradzam.
Zdobycie religii wymaga pewnej inwestycji naszych sił badawczych na technologiach, które w przeciwnym razie moglibyśmy w większości poświęcić na badania w innych dziedzinach - stąd warto się zastanowić czy naprawdę potrzebujemy być założycielem własnej religii?
W istocie to pytanie dotyczy nie tyle samego założenia religii co posiadania Świętego Miasta. A więc czy warto poświęcić czasem wiele tur na działanie mające nam zapewnić posiadanie jednego (lub więcej) Świętego Miasta?
W zasadzie tak. Święte Miasto to przede wszystkim maszynka do generowania dochodów - po budowie w nim Sanktuarium (za pomocą Wielkiego Proroka) każde miasto wyznające religię z nim związane to +1 złota. Jeśli Miasto należy do wyznania zgodnego z naszą religią państwową mamy dodatkowo bardzo przydatne narzędzie informujące nas o tym co się dzieje w każdym mieście gdzie wyznaje się naszą wiarę - a więc również za naszymi granicami, gdzie wyznają naszą religię (nawet jeśli w danym państwie religią państwową jest inny system religijny). Trudno przecenić takie narzędzie - widzimy jakie siły ma przeciwnik w mieście i możemy obserwować jego ruchy które odbywają się w bezpośredniej bliskości danego miasta.
Przyjmijmy więc, że mamy już upragnione Święte Miasto, jak zmaksymalizować wyżej wymienione korzyści?

Po pierwsze produkujmy misjonarzy i wysyłajmy ich najpierw do naszych miast a potem do sąsiadów (do tego potrzebujemy Otwartych Granic). Tu mała sztuczka - gdy już nas sąsiad jest tego samego wyznania my, wystarczy dotrzeć misjonarzem na jego tereny i przekazać jednostkę AI. Ta już sama wykorzystując misjonarza nawróci któreś ze swoich miast.
Z nawracaniem sąsiadów nie jest tak prosto. Generalnie zauważyłem że AI wybiera zazwyczaj tę religię która przyniesie jej największe korzyści. Najpierw wystarczy że nawrócimy jedno z jej miast i od razu wybiera sama naszą religię. Z tego względu nawracać najlepiej możliwie wcześnie. Potem jednak widać że im więcej miast nawrócimy i im ważniejsze one są, tym bardziej prawdopodobne że komputer przy naszej wierze zostanie. Oczywiście AI również bierze pod uwagę dyplomację i geopolitykę - czasem się okaże że AI zmienia wiarę (lub zachowuje poprzednio posiadaną) mimo naszych wysiłków. Zawsze pozostaje możliwość zastraszenia lub przekupienia sąsiada aby dokonał zmiany (convert) na naszą wiarę.
Drugim sposobem na rozpowszechnianie religii jest samoistne przedstawianie się wyznania do miast które są w zasięgu kupców z naszego imperium. Niestety ten sposób jest dość powolny (choć budowa Sanktuarium wyraźnie go przyspiesza) i radzę wyłącznie na nim nie polegać. Dodatkowo religia pojawia się w ten sposób jedynie w miastach w których nie ma jeszcze dwóch wyznań. Tak na marginesie i nasi misjonarze mają trudność z rozpowszechnianiem religii w miastach z więcej niż dwoma wyznaniami - a im więcej religii jest już w danym mieście tym bardziej prawdopodobne że misjonarz zamiast założyć w mieście kolejną gminę wyznawców poniesie klęskę.
Czy zawsze należy dążyć do założenia religii? Na pewno nie.
Przejąć religię zawsze możemy od sąsiada - wystarczy że pojawiła się w jakimkolwiek z naszych miast, a Święte Miasto można odbić sąsiadowi - wszystko zależy od naszej sytuacji i możliwości. Niemniej w większości przypadków rezygnacja z religii w ogóle (poprzez nie wybieranie żadnego wyznania jako religii państwowej) ma więcej wad niż zalet.
Zacznijmy może od zalet religii państwowej:
- każde miasto gdzie jest wyznawana ma +2 do kultury i +1 do zadowolenia - szczególnie bonus do kultury na początku rozgrywki jest bardzo cenny.
- można korzystać z ustawień w opcjach ustrojowych dotyczących systemu religijnego (bez religii państwowej korzyści przynosi jedynie free religion) - a te są bardzo przydatne.
- można prowadzić aktywną politykę religijną - nawracać inne cywilizacje na naszą wiarę i budować w oparciu o religię blok zaprzyjaźnionych nacji.
- można w pełni wykorzystać korzyści płynące z katedr - bez religii państwowej są one ograniczone.
Wady to w zasadzie jedna - decydując się na jakaś religię automatycznie zrażamy do siebie inne cywilizacje wyznające inną wiarę.
Z tego względu może się zdarzyć że otoczeni przez sąsiadów o kilku różnych wyznaniach będziemy unikali opowiedzenia się po stronie któregokolwiek z nich - żeby uniknąć zadrażnienia stosunków. Z drugiej strony bez wspólnej religii dużo trudniej przyjdzie nam zbudować bliższe relacje z inna nacją.
0
- Sid Meier's Civilization IV - poradnik
- Sid Meier's Civilization IV - poradnik do gry
- Podstawy rozgrywki
- Religia | Podstawy rozgrywki Sid Meier's Civilization IV
- Dyplomacja | Podstawy rozgrywki Sid Meier's Civilization IV
- Pieniądze | Podstawy rozgrywki Sid Meier's Civilization IV
- Badania | Podstawy rozgrywki Sid Meier's Civilization IV
- Liderzy i ich cechy | Podstawy rozgrywki Sid Meier's Civilization IV
- Podsumowanie | Podstawy rozgrywki Sid Meier's Civilization IV
- Podstawy rozgrywki
- Sid Meier's Civilization IV - poradnik do gry
Komentarze czytelników
zanonimizowany94540 Junior
kilka uwag i znalezionych literówek:
1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."
--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...
2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"
--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...
3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)
--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.
4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"
--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)
zanonimizowany255832 Junior
bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.
Salim Konsul

wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł
mians Legionista
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.