Civilization 4: Ulepszenia terenu
Aktualizacja:
Otaczający nasze miasta teren należy najszybciej jak to tylko możliwie zacząć ulepszać za pomocą robotnika - każde ulepszenie to znaczące korzyści dla rozwoju miasta. Oczywiście należy budować jedynie te ulepszenia, które są nam potrzebne - zazwyczaj ulepszanie terenu "na zapas" - nim dane pole będzie nam potrzebne świadczy o tym, że albo mamy za dużo robotników, albo że jakieś inne miasto w tej chwili potrzebuje jego działań znacznie bardziej.
Co do ilości robotników - jako regułę proponuję 1 na 1 miasto. Większa ilość może być potrzebna w wyjątkowych sytuacjach (np. gdy wróg nam splądrował całe królestwo, paląc i niszcząc większość ulepszeń i musimy wszystko odbudować ) - znacząco za mała spowoduje, iż miasta będą się rozwijać wolniej niżby to było możliwe.
Są też przypadki gdy na pewien czas w całym państwie rośnie zapotrzebowanie na robotników - jednym jest wspomniana już naprawa zniszczeń po wojnie, drugim moment w którym pojawia się możliwość budowy tartaków (lumbermill), trzecim - gdy budujemy połączenia kolejowe.
Ponieważ jednak w Cywilizacji 4 nie można w przeciwieństwie do Cywilizacji 3 umieszczać raz powołanych robotników ponownie w miastach a ich utrzymanie kosztuje - lepiej nie produkować tych jednostek więcej niż potrzeba.

Na średnim etapie gry gracz, który nie chce ręcznie sterować rosnącą armią robotników (choć w CIV nigdy nie osiąga ona rozmiarów znanych z poprzedniej części serii) może spokojnie wybrać automatyzację. Wcześniej radzę jednak zaznaczyć w ustawieniach opcję zakazującą naszym robotnikom zmieniać już istniejące ulepszenia.
Dostępne ulepszenia zależą od trzech czynników:
- Poziomu technologicznego - każda akcja robotnika wymaga określonej technologii. Większość z nich jest dostępna relatywnie szybko, ale część z nich pojawia się dużo później. Jest to ważne szczególnie na początku gry gdy może się zdarzyć, że zmarnujemy bezcenny czas na produkcję robotnika który nie będzie mógł nic sensownego zrobić. Ważna jest więc koordynacja badań naukowych z pracami naszych robotników.
- Widoczności surowca - niektóre surowce strategiczne (miedź, żelazo, węgiel, ropa, uran i aluminium) pojawiają się dopiero po osiągnięciu pewnego poziomu technologicznego, a co za tym idzie możliwość ulepszenia terenu w sposób umożliwiający dostęp do danego surowca też jest dostępna dopiero w pewnym momencie. Czasem będzie nawet konieczne zniszczenie poprzednio stworzonego ulepszenia (gdy surowca jeszcze nie było widać) i wybudowaniu na jego miejscu nowego, bez którego nie będzie możliwe korzystanie z odkrytych właśnie złóż.
- Rodzaju terenu - wiele z rodzajów ulepszeń można umieścić jedynie na określonym typie terenu. Np. kopalnie - tylko na wzgórzach (i na surowcach strategicznych), tartaki - tylko na lasach, młyny wodne - nad brzegami rzek itd.
Warto zwrócić uwagę na to, że ulepszenia na surowcu poza zasięgiem miast ale w obszarze naszych granic udostępnia go we wszystkich miastach połączonych siecią handlową. Jeśli mamy wolnego robotnika sensowne jest też budowanie ulepszeń na surowcach które pojawiają się w więcej niż jednym egzemplarzu - będą służyć jako zapasowe w razie utraty podstawowego, lub też mogą być wykorzystane w wymianie z inna cywilizacją.
Komentarze czytelników
Nataniel Centurion
W czesci "[Teren] Specjalizacja miasta a teren je otaczający" pod ostatnim obrazkiem jest napisane "aż dwa surowce żywnościowe które będzie można połączyć z naszym imperium w ciągu kilkunastu pierwszych tur."
Czy ja jestem slepy czy nie ma tam drugiego surowca? Jeden to krowki, a drugi - zboze, nie bedzie mogl byc przeciez nigdy podlaczony, poniewaz jest poza zasiegiem.
edwinos Centurion
Dzięki za poradnik, będzie dla mnie dobrym dobrym suflerem.
zanonimizowany226433 Centurion
--->napisalem kilkanascie tur, bo po rozwinieciu sie zasiegu kultury wystarczy na surowcu wybudowac farme i polaczyc ja droga z miastem/miastami. surowiec nie musi byc w zasiegu miasta aby byc dostepny w calym panstwie , wystarczy zeby byl w granicach panstwa
Cainoor Legend
"Jednym słowem konieczne jest połączenie planowania i ze zdolnością do zmiany planów gdy strategia tego wymaga. Naszym jedynym ostatecznym celem jest przecież zwycięstwo – a te można osiągnąć na wiele sposobów"
--- Hehe, spotkałem się z opiniami różnych ortodoksów (do których z całą pewnością nie należe), że gra w grze w Civilization nie polega na wygrywaniu. Polega właśnie na samym granie, a będzie co ma być :P
"Niezależnie od rodzaju miasta lepiej unikać sytuacji gdy takie miasto nie będzie miało żadnych terenów generujących produkcję – nic nam nawet po dużej ilości złota jeśli miasto będzie kilkanaście tur wznosić najprostszą budowlę."
--- Zgadzam się, że lepiej jeśli miasto samo produkuje budowle. Jednak jeśli już jest sytuacja taka, że ma marną tę produkcje - zawsze można wspomóc miasto finansami, albo zapędzić batem do budowy (ale to raczej w początkowych etapach, niż pod koniec;)
"Niewolnictwo (Slavery)
Dość rzadko stosowane rozwiązanie – kosztowne i w przeciwieństwie do zakupu za pieniądze wywołujące niepokoje społeczne. Ale w sytuacjach awaryjnych dość przydatne, podobnie gdy dysponujemy zbyt dużymi miastami a mamy ogromny przyrost naturalny. W praktyce stosowane jednak rzadko. "
--- Zależy od sposobu rozgrywki. Na wczesnym etapie i wyższych poziomach, gdzie miasta często strajkują, a produkcja ciągnie się w nieskończoność wybudowanie Granary i ciachanie mieszkańców może bardzo przyśpieszyć rozwój naszych miast.
Tak samo, gdy np budujemy Workera, to czasem lepiej jest "użyć" 1 mieszkańca i zniwelować w ten sposób 10 tur czekania (bo przez 10 tur miasto nam wróci o tego 1 citizena i zdążymy wybudować już dwa ulepszenia terenu.)
Zgadzam się z tym, że ten ustrój przestaje być przydatny "im dalej w las" :)
Przy każdym ustroju napisałbym jeszcze jaka technologia jest wymagana do niego.
"2. Ustrój nastawiony na wojnę
...
Pomyślcie co może z tym zrobić cywilizacja której dodatkowo Przywódca ma cechę agressive. "
--- Zgadza się, jest to zabójcze combo. Jednak chyba pod koniec gry, gdy produkujemy jednostki Armorer cechy przywódcy nie mają na nie wpływu (ale z drugiej strony Mechanized Infantry to chybna nadal jednostka typu Gunpowder;)
[ Narazie dobrnąłem do Dyplomacji. Bardzo fajnie się czyta. Tak jak zostało zaznaczone na wstępie, poradnik głównie dla początkujących. Jednak i Ci bardziej zaawansowani mogą się czegoś nowego dowiedzieć. Pare nieznaczących literówek, a tak poza tym wszystko gra :) Wieczorkiem odczytam do końca ]
zanonimizowany94540 Junior
kilka uwag i znalezionych literówek:
1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."
--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...
2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"
--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...
3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)
--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.
4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"
--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)
zanonimizowany255832 Junior
bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.
Salim Konsul
wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł
mians Legionista
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
