Civilization 4: Pieniądze

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

W Cywilizacji 4 powiedzenie iż pieniądze szczęścia nie dają, lub za pieniądze przyjaźni nie da się kupić są prawdziwe tylko w ograniczonym stopniu. Pieniądze to obok nowoczesnej armii to jedno z najbardziej przydatnych narzędzi prowadzenia polityki jakimi dysponujemy. Dobrze ich więc mieć możliwie dużo. Niestety z tym bywa trudniej.

Podstawowym źródłem pieniędzy są dochody z naszych miast - z tym, że o te pieniądze z naszym skarbnikiem konkurują naukowcy. A ponieważ mimo wszystko międzykontynentalny pocisk rakietowy odpalony na stolicę wroga ma większą siłę przekonywania niż duża góra pieniędzy zazwyczaj naukowcy wygrywają. Dlatego ważne jest znalezienie alternatywnych źródeł dochodów.

  • Pierwszym jest wspomniane już Sanktuarium gwarantujące nam pewny i trwały dopływ gotówki. Warto zaznaczyć że te dochody są niezależne od wyznawanej przez nas religii - można sobie spokojnie wyobrazić trzy Sanktuaria generujące już razem całkiem przyzwoite dochody.
  • Drugim są specjaliści kupcy, duża ilość takich budynków jak marketplace, grocer czy bank - najlepiej wszystko jednocześnie w jednym mieście.
  • Trzeci to Wielki Kupiec i jego misja handlowa. Każdorazowy zastrzyk dużej ilości gotówki zazwyczaj na trochę starcza.
  • Czwartym jest takie zwiększenie przychodów z miast aby i nauka szybciutko pomykała i nasi bankierzy byli szczęśliwi. To niestety jest już najtrudniejsze. Pomocne może być w tym zwiększanie liczby chatek, odpowiednie technologie (printing press), odpowiednie opcje ustrojowe (free speech i free market) oraz maksymalna zagranicznych ilość szlaków handlowych.

Oczywiście nie jest tak pięknie żeby jedyną rzeczą jaka ogranicza nasz budżet była konieczność opłacania uczonych. Wydatki są znacznie liczniejsze i sprowadzają się do następujących dziedzin:

  • Opcje ustrojowe - każda z nich ma określony koszt utrzymania: żaden, niski, średni i wysoki - konkretne wartości liczbowe każdej z nich zależą od rozmiarów cywilizacji - im więcej miast i im więcej mieszkańców one liczą - tym większe koszta utrzymania.
  • Armia - pewna ilość jednostek jest utrzymywana za darmo, ale za tą część która tą ilość przewyższa płacimy. Dodatkowo musimy ponieść wydatki gdy rozpoczynamy wojnę i nasze oddziały opuszczają nasze granice - wtedy płacimy dodatkowo za zaopatrzenie (support) - i to zazwyczaj słono.
  • Utrzymanie miast - płacimy za miasta a nie za budowle w nich. Koszt zależy od odległości od stolicy - lub jednego z drugorzędnych ośrodków władzy - takich jak Versailles lub Forbidden Palace - działających jeśli chodzi o kalkulację kosztów jak nasz główny Pałac. Druga część kosztów zależy od ilości miast - im więcej tym więcej płacimy za każde z nich.
  • Inflacja - pewna liczba która nie zależy od naszych starań która dodatkowo zmiejsza nasze dochody. Zazwyczaj nie stanowi istotnego problemu, ale bywa dość irytująca.

Celem do jakiego powinniśmy rządzić są oczywiście nadwyżki budżetowe, ale w praktyce zazwyczaj dążymy do maksymalizacji wydatków na badania - bo to one są najważniejsze. Co za tym idzie, czasem, szczególnie podczas prac na bardziej wymagającymi i pilnie potrzebnymi wynalazkami warto pogodzić się ze stratami aby uzyskać technologię tak szybko jak to możliwe.

Nigdy nie powinniśmy dopuścić jednak do sytuacji (może poza samym początkiem gry gdy mamy jeszcze niewielkie przepływy środków finansowych) gdy zostajemy z prawie pustym skarbcem. Zawsze należy trzymać pewną kwotę na sytuacje awaryjne (gwałtowne przyspieszenie badań naukowych, modernizacje jakieś jednostki, czy zakup obrońcy zagrożonego miasta) i nigdy, przenigdy nie dopuścić do sytuacji gdy zjedziemy do zera i okaże się że w następnej turze mamy kolejne straty.

Sid Meier's Civilization IV

25 października 2005

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Wszystkie komentarze9
2005-12-13
14:03

Nataniel Centurion

W czesci "[Teren] Specjalizacja miasta a teren je otaczający" pod ostatnim obrazkiem jest napisane "aż dwa surowce żywnościowe które będzie można połączyć z naszym imperium w ciągu kilkunastu pierwszych tur."

Czy ja jestem slepy czy nie ma tam drugiego surowca? Jeden to krowki, a drugi - zboze, nie bedzie mogl byc przeciez nigdy podlaczony, poniewaz jest poza zasiegiem.

Komentarz: Nataniel
2005-12-13
14:26

edwinos Centurion

edwinos
👍

Dzięki za poradnik, będzie dla mnie dobrym dobrym suflerem.

Komentarz: edwinos
2005-12-13
19:29

zanonimizowany226433 Centurion

--->napisalem kilkanascie tur, bo po rozwinieciu sie zasiegu kultury wystarczy na surowcu wybudowac farme i polaczyc ja droga z miastem/miastami. surowiec nie musi byc w zasiegu miasta aby byc dostepny w calym panstwie , wystarczy zeby byl w granicach panstwa

Komentarz: zanonimizowany226433
2005-12-14
12:36

Cainoor Legend

Cainoor
👍

"Jednym słowem konieczne jest połączenie planowania i ze zdolnością do zmiany planów gdy strategia tego wymaga. Naszym jedynym ostatecznym celem jest przecież zwycięstwo – a te można osiągnąć na wiele sposobów"

--- Hehe, spotkałem się z opiniami różnych ortodoksów (do których z całą pewnością nie należe), że gra w grze w Civilization nie polega na wygrywaniu. Polega właśnie na samym granie, a będzie co ma być :P

"Niezależnie od rodzaju miasta lepiej unikać sytuacji gdy takie miasto nie będzie miało żadnych terenów generujących produkcję – nic nam nawet po dużej ilości złota jeśli miasto będzie kilkanaście tur wznosić najprostszą budowlę."

--- Zgadzam się, że lepiej jeśli miasto samo produkuje budowle. Jednak jeśli już jest sytuacja taka, że ma marną tę produkcje - zawsze można wspomóc miasto finansami, albo zapędzić batem do budowy (ale to raczej w początkowych etapach, niż pod koniec;)

"Niewolnictwo (Slavery)
Dość rzadko stosowane rozwiązanie – kosztowne i w przeciwieństwie do zakupu za pieniądze wywołujące niepokoje społeczne. Ale w sytuacjach awaryjnych dość przydatne, podobnie gdy dysponujemy zbyt dużymi miastami a mamy ogromny przyrost naturalny. W praktyce stosowane jednak rzadko. "

--- Zależy od sposobu rozgrywki. Na wczesnym etapie i wyższych poziomach, gdzie miasta często strajkują, a produkcja ciągnie się w nieskończoność wybudowanie Granary i ciachanie mieszkańców może bardzo przyśpieszyć rozwój naszych miast.
Tak samo, gdy np budujemy Workera, to czasem lepiej jest "użyć" 1 mieszkańca i zniwelować w ten sposób 10 tur czekania (bo przez 10 tur miasto nam wróci o tego 1 citizena i zdążymy wybudować już dwa ulepszenia terenu.)
Zgadzam się z tym, że ten ustrój przestaje być przydatny "im dalej w las" :)

Przy każdym ustroju napisałbym jeszcze jaka technologia jest wymagana do niego.

"2. Ustrój nastawiony na wojnę
...
Pomyślcie co może z tym zrobić cywilizacja której dodatkowo Przywódca ma cechę agressive. "

--- Zgadza się, jest to zabójcze combo. Jednak chyba pod koniec gry, gdy produkujemy jednostki Armorer cechy przywódcy nie mają na nie wpływu (ale z drugiej strony Mechanized Infantry to chybna nadal jednostka typu Gunpowder;)

[ Narazie dobrnąłem do Dyplomacji. Bardzo fajnie się czyta. Tak jak zostało zaznaczone na wstępie, poradnik głównie dla początkujących. Jednak i Ci bardziej zaawansowani mogą się czegoś nowego dowiedzieć. Pare nieznaczących literówek, a tak poza tym wszystko gra :) Wieczorkiem odczytam do końca ]

Komentarz: Cainoor
2005-12-31
16:54

zanonimizowany94540 Junior

kilka uwag i znalezionych literówek:

1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."

--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...

2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"

--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...

3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)

--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.

4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"

--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)

Komentarz: zanonimizowany94540
2005-12-31
17:25

zanonimizowany255832 Junior

bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.

Komentarz: zanonimizowany255832
2006-01-16
23:11

bini25 Junior

jak wysłac statek kosmiczny ????

Komentarz: bini25
2006-05-09
12:48

Salim Konsul

Salim

wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł

Komentarz: Salim

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl