Civilization 4: Ustrój Imperium - System religijny
Aktualizacja:
Uwaga: specyfika tej opcji wymaga aby korzystać z bonusów w danym mieście musi być wyznawana religia państwowa - wyjątkiem od tej zasady są Paganism i Free Religion
Pogaństwo (Paganism)
Wymagania: brak
Utrzymanie: niskie
Domyślny
Zorganizowana religia (Organized Religion)
Wymagania: Monotheism
Utrzymania: Wysokie
+25% do produkcji budynków, można produkować misjonarzy bez klasztorów w danym mieście
Bardzo użyteczna opcja - choć ma niestety duże koszty utrzymania. +25% do produkcji budynków (w tym również Cudów!) to sporo, dodatkowo wsparte łatwiejszym rozpowszechnianiem religii (swoboda w budowie misjonarzy) czyni ten wybór znakomitą alternatywą dla pacyfizmu.
Teokracja (Theocracy)
Wymagania: Theology
Utrzymanie: średnie
+2 xp dla wybudowanych oddziałów, zablokowanie rozpowszechniania się innej niż państwowa religii.
Podobnie jak vassalage, pozwala nam razem z barakami uzyskać drugą promocję dla nowo powstających jednostek. W praktyce może być nawet częściej używane - vassalage wymaga od nas rezygnacji z bureaucracy a theocracy nie.
Ograniczanie rozpowszechniania innych religii nie jakąś wielką zaletą- ale w pewnych sytuacjach może się przydawać.
Pacyfizm (Pacifism)
Wymagania: Philosophy
Utrzymanie: żadne
+100% do przyrostu punktów WL, utrzymanie każdej jednostki wojskowej kosztuje +1 złota
Bonus do przyrostu Wielkich Ludzi jest bardzo duży - przekłada się na 2 razy więcej WL!. W przypadku gdy nasza strategia w znacznym stopniu opiera się na WL ten wybór jest kluczowy. Jednak cena jaką jest bardzo bolesna. Pacyfism podczas każdej wojny innej niż obronna to prosta droga do bankructwa.
Obok organized religion najczęstszy wybór w tej kategorii.
Wolność wyznania (Free Religion)
Wymagania: Liberalism
Utrzymanie: niskie
Brak religii państwowej, +1 zadowolenie za każdą religię w mieście, +10% do nauki w całym imperium
Ciekawa alternatywa dla pozostałych opcji systemu religijnego. Staje się wart rozważenia w dwóch sytuacjach - gdy mamy więcej niż 2 religie w każdym mieście (im więcej tym lepiej) i gdy jesteśmy otoczeni sąsiadami o innym wyznaniu niż my. Wybór free religion jest najbardziej użyteczny z powodów dyplomatycznych - bo w polityce wewnętrznej rzadko straty wiążące się z rezygnacją z religii państwowej zostaną zrównoważone przez dodatkowe zadowolenie i +10% do nauki.
- Sid Meier's Civilization IV - poradnik
- Civilization 4: Sid Meier's Civilization 4 - poradnik do gry
- Civilization 4: Imperium
- Civilization 4: Miasta i ich koszt
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Wstęp
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Opcje polityczne
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Opcje prawne
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Organizacja pracy
- Civilization 4: Ustrój Imperium - System ekonomiczny
- Civilization 4: Ustrój Imperium - System religijny
- Civilization 4: Proponowane ustroje
- Civilization 4: Imperium
- Civilization 4: Sid Meier's Civilization 4 - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Nataniel Centurion
W czesci "[Teren] Specjalizacja miasta a teren je otaczający" pod ostatnim obrazkiem jest napisane "aż dwa surowce żywnościowe które będzie można połączyć z naszym imperium w ciągu kilkunastu pierwszych tur."
Czy ja jestem slepy czy nie ma tam drugiego surowca? Jeden to krowki, a drugi - zboze, nie bedzie mogl byc przeciez nigdy podlaczony, poniewaz jest poza zasiegiem.
edwinos Centurion
Dzięki za poradnik, będzie dla mnie dobrym dobrym suflerem.
zanonimizowany226433 Centurion
--->napisalem kilkanascie tur, bo po rozwinieciu sie zasiegu kultury wystarczy na surowcu wybudowac farme i polaczyc ja droga z miastem/miastami. surowiec nie musi byc w zasiegu miasta aby byc dostepny w calym panstwie , wystarczy zeby byl w granicach panstwa
Cainoor Legend
"Jednym słowem konieczne jest połączenie planowania i ze zdolnością do zmiany planów gdy strategia tego wymaga. Naszym jedynym ostatecznym celem jest przecież zwycięstwo – a te można osiągnąć na wiele sposobów"
--- Hehe, spotkałem się z opiniami różnych ortodoksów (do których z całą pewnością nie należe), że gra w grze w Civilization nie polega na wygrywaniu. Polega właśnie na samym granie, a będzie co ma być :P
"Niezależnie od rodzaju miasta lepiej unikać sytuacji gdy takie miasto nie będzie miało żadnych terenów generujących produkcję – nic nam nawet po dużej ilości złota jeśli miasto będzie kilkanaście tur wznosić najprostszą budowlę."
--- Zgadzam się, że lepiej jeśli miasto samo produkuje budowle. Jednak jeśli już jest sytuacja taka, że ma marną tę produkcje - zawsze można wspomóc miasto finansami, albo zapędzić batem do budowy (ale to raczej w początkowych etapach, niż pod koniec;)
"Niewolnictwo (Slavery)
Dość rzadko stosowane rozwiązanie – kosztowne i w przeciwieństwie do zakupu za pieniądze wywołujące niepokoje społeczne. Ale w sytuacjach awaryjnych dość przydatne, podobnie gdy dysponujemy zbyt dużymi miastami a mamy ogromny przyrost naturalny. W praktyce stosowane jednak rzadko. "
--- Zależy od sposobu rozgrywki. Na wczesnym etapie i wyższych poziomach, gdzie miasta często strajkują, a produkcja ciągnie się w nieskończoność wybudowanie Granary i ciachanie mieszkańców może bardzo przyśpieszyć rozwój naszych miast.
Tak samo, gdy np budujemy Workera, to czasem lepiej jest "użyć" 1 mieszkańca i zniwelować w ten sposób 10 tur czekania (bo przez 10 tur miasto nam wróci o tego 1 citizena i zdążymy wybudować już dwa ulepszenia terenu.)
Zgadzam się z tym, że ten ustrój przestaje być przydatny "im dalej w las" :)
Przy każdym ustroju napisałbym jeszcze jaka technologia jest wymagana do niego.
"2. Ustrój nastawiony na wojnę
...
Pomyślcie co może z tym zrobić cywilizacja której dodatkowo Przywódca ma cechę agressive. "
--- Zgadza się, jest to zabójcze combo. Jednak chyba pod koniec gry, gdy produkujemy jednostki Armorer cechy przywódcy nie mają na nie wpływu (ale z drugiej strony Mechanized Infantry to chybna nadal jednostka typu Gunpowder;)
[ Narazie dobrnąłem do Dyplomacji. Bardzo fajnie się czyta. Tak jak zostało zaznaczone na wstępie, poradnik głównie dla początkujących. Jednak i Ci bardziej zaawansowani mogą się czegoś nowego dowiedzieć. Pare nieznaczących literówek, a tak poza tym wszystko gra :) Wieczorkiem odczytam do końca ]
zanonimizowany94540 Junior
kilka uwag i znalezionych literówek:
1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."
--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...
2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"
--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...
3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)
--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.
4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"
--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)
zanonimizowany255832 Junior
bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.
Salim Konsul
wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł
mians Legionista
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
