Ustrój Imperium - System ekonomiczny | Imperium w Sid Meier's Civilization IV

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Decentralizacja (Decentralization)

Wymagania: żadne

Utrzymanie: niskie

Domyślny

Merkantylizm (Mercantilism)

Wymagania: Banking

Utrzymanie: średnie

+1 darmowy specjalista, brak zagranicznych szlaków handlowych

Dość dziwna opcja - jedyna w której wady (brak zagranicznych szlaków) zazwyczaj przeważają nad zaletami (dodatkowy specjalista).

Stosowalny w wyjątkowych okolicznościach - gdy mamy bardzo ograniczoną ilość zagranicznych partnerów handlowych lub w ogóle ich nie mamy.

Dodatkowy darmowy specjalista w każdym mieście jest przydatny - ale w przypadku normalnej gry, gdy mamy również sporo niezwykle zyskownych kontaktów handlowych z zewnętrznym światem specjalista w żadnym stopniu nie powetuje nam poniesionych strat.

Odradzam poza wyjątkowymi sytuacjami.

Wolny rynek (Free Market)

Wymagania: Economics

Utrzymanie: niskie

+1 szlak handlowy w każdym mieście

Najbardziej standardowa i powszechnie użyteczna opcja. Dochody z handlu szczególnie w miastach nadmorskich stanowią spory dochód - jeden dodatkowy szlak w każdym mieście to większe dochody.

Nacjonalizacja (State Property)

Wymagania: Communism

Utrzymanie: brak

Brak kosztów utrzymania miast wynikających z odległości od pałacu, +1 żywność z warsztatów i młynów

Bardzo ciekawy choć specyficzny wybór. Obok znaczącej redukcji kosztów utrzymania miast w przypadku gdy mamy rozległe imperium, dodatkowo pośrednio wpływa na wzrost globalnej mocy produkcyjnej całego imperium - za sprawą dodatkowej ilości żywności jaką uzyskujemy z warsztatów.

Te ostatnie do czasu gdy wynajdujemy już communism osiągają maksimum mocy produkcyjnej, za sprawą wybrania opcji state property tracą swoją podstawową wadę czyli -1 do żywności i stają się bardzo przydatnym ulepszeniem. Postawione na łące nie spowolniają rozrostu miasta (dają 2 żywności) a są jednocześnie znaczącym zastrzykiem mocy produkcyjnej (+3 produkcji).

Osiągnięcie pełnej skuteczności tego rozwiązania ustrojowego wymaga wcześniejszych przygotowań (budowy dużej ilości warsztatów) - ale efekt połączonych zmian ustroju i ulepszeń jest imponujący - czołgi będziemy produkować szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.

Idealne do masowych podbojów na zaawansowanym etapie gry.

Ochrona środowiska (Environmentalism)

Wymagania: Ecology

Utrzymanie: Wysokie

+6 zdrowia we wszystkich miastach, +1 zadowolenie za każdy las i dżunglę w polu miasta.

Ta dostępna na bardzo późnym stadium gry opcja może ułatwić dodatkowy rozrost naszych miast. +6 do zdrowia i bonusy do zadowolenia są przydatne - kilka naszych miast z pewnością będzie mogło utrzymać 2,3 mieszkańców więcej. Na ile będzie to przydatne to tak naprawdę zależy od tego w jakim stopniu brak zdrowia ogranicza przyrost naszych ośrodków miejskich. Zważywszy jednak że z tą samą technologią zyskujemy budynek - recycling center który de facto przynajmniej o 2,3 punkty zmniejsza nam negatywne modyfikatory do zdrowia zazwyczaj problem zdrowia rzadko kiedy będzie odgrywał kluczową rolę.

Ja osobiście bardzo rzadko korzystałem z tej opcji.

 

Podobało się?

0

Sid Meier's Civilization IV

25 października 2005

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2005-12-31
16:54

zanonimizowany94540 Junior

kilka uwag i znalezionych literówek:

1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."

--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...

2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"

--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...

3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)

--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.

4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"

--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)

Komentarz: zanonimizowany94540
2005-12-31
17:25

zanonimizowany255832 Junior

bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.

Komentarz: zanonimizowany255832
2006-01-16
23:11

bini25 Junior

jak wysłac statek kosmiczny ????

Komentarz: bini25
2006-05-09
12:48

Salim Konsul

Salim

wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł

Komentarz: Salim

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl