Civilization 4: Ustrój Imperium - System ekonomiczny
Aktualizacja:
Decentralizacja (Decentralization)
Wymagania: żadne
Utrzymanie: niskie
Domyślny
Merkantylizm (Mercantilism)
Wymagania: Banking
Utrzymanie: średnie
+1 darmowy specjalista, brak zagranicznych szlaków handlowych
Dość dziwna opcja - jedyna w której wady (brak zagranicznych szlaków) zazwyczaj przeważają nad zaletami (dodatkowy specjalista).
Stosowalny w wyjątkowych okolicznościach - gdy mamy bardzo ograniczoną ilość zagranicznych partnerów handlowych lub w ogóle ich nie mamy.
Dodatkowy darmowy specjalista w każdym mieście jest przydatny - ale w przypadku normalnej gry, gdy mamy również sporo niezwykle zyskownych kontaktów handlowych z zewnętrznym światem specjalista w żadnym stopniu nie powetuje nam poniesionych strat.
Odradzam poza wyjątkowymi sytuacjami.
Wolny rynek (Free Market)
Wymagania: Economics
Utrzymanie: niskie
+1 szlak handlowy w każdym mieście
Najbardziej standardowa i powszechnie użyteczna opcja. Dochody z handlu szczególnie w miastach nadmorskich stanowią spory dochód - jeden dodatkowy szlak w każdym mieście to większe dochody.
Nacjonalizacja (State Property)
Wymagania: Communism
Utrzymanie: brak
Brak kosztów utrzymania miast wynikających z odległości od pałacu, +1 żywność z warsztatów i młynów
Bardzo ciekawy choć specyficzny wybór. Obok znaczącej redukcji kosztów utrzymania miast w przypadku gdy mamy rozległe imperium, dodatkowo pośrednio wpływa na wzrost globalnej mocy produkcyjnej całego imperium - za sprawą dodatkowej ilości żywności jaką uzyskujemy z warsztatów.
Te ostatnie do czasu gdy wynajdujemy już communism osiągają maksimum mocy produkcyjnej, za sprawą wybrania opcji state property tracą swoją podstawową wadę czyli -1 do żywności i stają się bardzo przydatnym ulepszeniem. Postawione na łące nie spowolniają rozrostu miasta (dają 2 żywności) a są jednocześnie znaczącym zastrzykiem mocy produkcyjnej (+3 produkcji).
Osiągnięcie pełnej skuteczności tego rozwiązania ustrojowego wymaga wcześniejszych przygotowań (budowy dużej ilości warsztatów) - ale efekt połączonych zmian ustroju i ulepszeń jest imponujący - czołgi będziemy produkować szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.
Idealne do masowych podbojów na zaawansowanym etapie gry.
Ochrona środowiska (Environmentalism)
Wymagania: Ecology
Utrzymanie: Wysokie
+6 zdrowia we wszystkich miastach, +1 zadowolenie za każdy las i dżunglę w polu miasta.
Ta dostępna na bardzo późnym stadium gry opcja może ułatwić dodatkowy rozrost naszych miast. +6 do zdrowia i bonusy do zadowolenia są przydatne - kilka naszych miast z pewnością będzie mogło utrzymać 2,3 mieszkańców więcej. Na ile będzie to przydatne to tak naprawdę zależy od tego w jakim stopniu brak zdrowia ogranicza przyrost naszych ośrodków miejskich. Zważywszy jednak że z tą samą technologią zyskujemy budynek - recycling center który de facto przynajmniej o 2,3 punkty zmniejsza nam negatywne modyfikatory do zdrowia zazwyczaj problem zdrowia rzadko kiedy będzie odgrywał kluczową rolę.
Ja osobiście bardzo rzadko korzystałem z tej opcji.
- Sid Meier's Civilization IV - poradnik
- Civilization 4: Sid Meier's Civilization 4 - poradnik do gry
- Civilization 4: Imperium
- Civilization 4: Miasta i ich koszt
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Wstęp
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Opcje polityczne
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Opcje prawne
- Civilization 4: Ustrój Imperium - Organizacja pracy
- Civilization 4: Ustrój Imperium - System ekonomiczny
- Civilization 4: Ustrój Imperium - System religijny
- Civilization 4: Proponowane ustroje
- Civilization 4: Imperium
- Civilization 4: Sid Meier's Civilization 4 - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Nataniel Centurion
W czesci "[Teren] Specjalizacja miasta a teren je otaczający" pod ostatnim obrazkiem jest napisane "aż dwa surowce żywnościowe które będzie można połączyć z naszym imperium w ciągu kilkunastu pierwszych tur."
Czy ja jestem slepy czy nie ma tam drugiego surowca? Jeden to krowki, a drugi - zboze, nie bedzie mogl byc przeciez nigdy podlaczony, poniewaz jest poza zasiegiem.
edwinos Centurion
Dzięki za poradnik, będzie dla mnie dobrym dobrym suflerem.
zanonimizowany226433 Centurion
--->napisalem kilkanascie tur, bo po rozwinieciu sie zasiegu kultury wystarczy na surowcu wybudowac farme i polaczyc ja droga z miastem/miastami. surowiec nie musi byc w zasiegu miasta aby byc dostepny w calym panstwie , wystarczy zeby byl w granicach panstwa
Cainoor Legend
"Jednym słowem konieczne jest połączenie planowania i ze zdolnością do zmiany planów gdy strategia tego wymaga. Naszym jedynym ostatecznym celem jest przecież zwycięstwo – a te można osiągnąć na wiele sposobów"
--- Hehe, spotkałem się z opiniami różnych ortodoksów (do których z całą pewnością nie należe), że gra w grze w Civilization nie polega na wygrywaniu. Polega właśnie na samym granie, a będzie co ma być :P
"Niezależnie od rodzaju miasta lepiej unikać sytuacji gdy takie miasto nie będzie miało żadnych terenów generujących produkcję – nic nam nawet po dużej ilości złota jeśli miasto będzie kilkanaście tur wznosić najprostszą budowlę."
--- Zgadzam się, że lepiej jeśli miasto samo produkuje budowle. Jednak jeśli już jest sytuacja taka, że ma marną tę produkcje - zawsze można wspomóc miasto finansami, albo zapędzić batem do budowy (ale to raczej w początkowych etapach, niż pod koniec;)
"Niewolnictwo (Slavery)
Dość rzadko stosowane rozwiązanie – kosztowne i w przeciwieństwie do zakupu za pieniądze wywołujące niepokoje społeczne. Ale w sytuacjach awaryjnych dość przydatne, podobnie gdy dysponujemy zbyt dużymi miastami a mamy ogromny przyrost naturalny. W praktyce stosowane jednak rzadko. "
--- Zależy od sposobu rozgrywki. Na wczesnym etapie i wyższych poziomach, gdzie miasta często strajkują, a produkcja ciągnie się w nieskończoność wybudowanie Granary i ciachanie mieszkańców może bardzo przyśpieszyć rozwój naszych miast.
Tak samo, gdy np budujemy Workera, to czasem lepiej jest "użyć" 1 mieszkańca i zniwelować w ten sposób 10 tur czekania (bo przez 10 tur miasto nam wróci o tego 1 citizena i zdążymy wybudować już dwa ulepszenia terenu.)
Zgadzam się z tym, że ten ustrój przestaje być przydatny "im dalej w las" :)
Przy każdym ustroju napisałbym jeszcze jaka technologia jest wymagana do niego.
"2. Ustrój nastawiony na wojnę
...
Pomyślcie co może z tym zrobić cywilizacja której dodatkowo Przywódca ma cechę agressive. "
--- Zgadza się, jest to zabójcze combo. Jednak chyba pod koniec gry, gdy produkujemy jednostki Armorer cechy przywódcy nie mają na nie wpływu (ale z drugiej strony Mechanized Infantry to chybna nadal jednostka typu Gunpowder;)
[ Narazie dobrnąłem do Dyplomacji. Bardzo fajnie się czyta. Tak jak zostało zaznaczone na wstępie, poradnik głównie dla początkujących. Jednak i Ci bardziej zaawansowani mogą się czegoś nowego dowiedzieć. Pare nieznaczących literówek, a tak poza tym wszystko gra :) Wieczorkiem odczytam do końca ]
zanonimizowany94540 Junior
kilka uwag i znalezionych literówek:
1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."
--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...
2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"
--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...
3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)
--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.
4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"
--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)
zanonimizowany255832 Junior
bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.
Salim Konsul
wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł
mians Legionista
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
