Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 2 marca 2006, 13:13

autor: Maciej Myrcha

Reklama Crime Life: Gang Wars "obraźliwa i nieodpowiedzialna"

Brytyjska organizacja Advertising Standards Authority, zajmująca się monitorowaniem rynku reklam w Wielkiej Brytanii, podtrzymuje swoje wcześniejsze stanowisko w sprawie reklamy Crime Life: Gang Wars, zamieszczonej przez Konami w londyńskiej edycji gazety Metro. Przedstawiciele ASA twierdzą, iż reklama ta wykorzystuje rasowe stereotypy oraz gloryfikuje przemoc.

Brytyjska organizacja Advertising Standards Authority, zajmująca się monitorowaniem rynku reklam w Wielkiej Brytanii, podtrzymuje swoje wcześniejsze stanowisko w sprawie reklamy Crime Life: Gang Wars, zamieszczonej przez Konami w londyńskiej edycji gazety Metro. Przedstawiciele ASA twierdzą, iż reklama ta wykorzystuje rasowe stereotypy oraz gloryfikuje przemoc i namawia do antyspołecznych zachowań.

Wspomniana reklama przedstawia 5 czarnoskórych mężczyzn stojących na ulicy. Dwaj z nich trzymają w rękach pistolety, jeden dzierży kij baseballowy a kolejny trzyma młot. Podpis pod reklamą głosi "Rządź ulicami albo poddaj się." I to właśnie wzburzyło przedstawicieli ASA, którzy twierdzą, iż reklama ta jest "obraźliwa i nieodpowiedzialna". W odpowiedzi, rzecznik Konami stwierdził, iż obecni w reklamie mężczyźni to członkowie hip hopowego zespołu D12, którzy jednocześnie są głównymi bohaterami Crime Life: Gang Wars. Dodał również, iż zatwierdzili oni zarówno ostateczną wersję reklamy jak i podpis pod nią, który odnosi się do celu rozgrywki w Crime Life. Co prawda wymowa reklamy może sugerować przemoc, jednak nie jest ona przedstawiona bezpośrednio.

Przedstawiciele Metro wspierają Konami w sporze z ASA, powołując się na swoje niedawne badania, z których wynika, iż dużą część czytelników magazynu stanowią gracze. I z pewnością potrafią oni odnaleźć różnicę pomiędzy światem realnym a grą wideo. Poza tym, ani Konami ani Metro nie otrzymały żadnych skarg w związku z omawianą reklamą. W odpowiedzi na te argumenty rzecznik ASA powiedział, że część czytelników może nie wiedzieć, iż mężczyźni widoczni w reklamie są członkami zespołu i wobec tego stwierdzić, że reklama w złym świetle przedstawia czarnoskórych obywateli. Stąd już tylko jeden krok do oskarżeń o dyskryminację.

W podsumowaniu zasugerowano Konami, aby nie publikowała już więcej spornej reklamy, a w przyszłość kontaktowała się z ASA, gdyby chciała zareklamować podobne gry. A my tymczasem zapraszamy do zapoznania się z materiałami dotyczącymi gry, zamieszczonymi na łamach naszego serwisu: