
Frontier Developments
Brytyjskie studio deweloperskie na którego czele stoi David Braben, z siedzibą w Cambridge. Zespół tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne, a na kartach historii gier wideo zapisał się za sprawą serii Elite. Od 1998 roku wszystkie produkcje tej ekipy działają w oparciu o jej autorską technologię Cobra.
Historia
Start z wysokiego C
Studio Frontier Developments zostało założone w 1994 roku. Na jego czele stanął David Braben, czyli już wówczas uznany deweloper mający w swoim dorobku bestsellerowy symulator kosmiczny pod tytułem Elite (wydany w 1982 roku na komputery BBC Micro oraz Acorn Electron; później pojawił się on na szeregu innych platform) i jego kontynuację, czyli Frontier: Elite II (która zadebiutowała w 1993 roku na PC, Amidze i Atari ST). Poza tym Braben stworzył inne produkcje, jak Zarch (1987), Conqueror (1990) oraz Campaign (1992).
Zespół Brabena zaczynał skromnie, bo od opracowania portu gry Frontier: Elite II na komputer Amiga CD32. W 1995 roku światło dzienne ujrzało jego pierwsze duże dzieło, czyli trzecia część serii Elite, zatytułowana Frontier: First Encounters, stworzona z myślą o pecetach. W tym samym roku ekipa oddała w ręce posiadaczy konsoli Sega Genesis (a dokładnie – specjalnej przystawki do niej, czyli Sega 32X) shoot’em upa nazwanego Darxide.
W oczekiwaniu na upragniony hit
W 1998 roku Frontier Developments przygotowało własną technologię, w oparciu o którą miały działać wszystkie nadchodzące dzieła studia. Mowa o silniku Cobra rozwijanym aż do dzisiaj. W kolejnych latach zespół działał od zlecenia do zlecenia. Rok 1998 przyniósł premierę gry V2000 na komputery osobiste i PlayStation, w 2000 roku na te same platformy trafiła strzelanka Infestation, z kolei w 2003 roku na urządzeniach Pocket PC i telefonach komórkowych można było sprawdzić rozszerzoną wersję gry Darxide, czyli Darxide EMP.
Jak na rollercoasterze
Sytuacja miała zmienić się na lepsze jeszcze w 2003 roku. Co prawda przygotowana z myślą o komputerach osobistych i konsolach gra Wallace & Gromit in Project Zoo nie była hitem, podobnie jak wydana na PlayStation 2 gra Dog’s Life, jednak wówczas ekipa zajęła się rozwojem popularnej serii strategii ekonomicznych pod tytułem RollerCoaster Tycoon, zapoczątkowanej w 1999 roku przez studio Chris Sawyer Productions. W 2003 roku na konsoli Xbox zawitała konwersja pierwszej odsłony cyklu, a na komputerach osobistych – jej pełnoprawna kontynuacja. Studio poszło za ciosem i rok później oddało w ręce graczy trzecią część serii (w charakterze konsultanta czuwał nad nią twórca oryginału – Chris Sawyer), która w 2005 roku otrzymała dwa dodatki – Soaked! oraz Wild!.
W 2005 roku studio zapowiedziało przygodową grę akcji pod tytułem The Outsider, która miała trafić na komputery osobiste, PlayStation 3 oraz Xboksa 360. Produkcja okazała się jednak zbyt ambitna dla zespołu, przez co odpowiedzialna za jej wydanie firma Codemasters Software ostatecznie zdecydowała się zakończyć z nim współpracę. W efekcie projekt został anulowany w 2011 roku, a pracę w Frontier Developments straciło siedemnaście osób.
W międzyczasie ekipa Davida Brabena zdołała jednak stworzyć szereg innych tytułów, jak Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit, Thrillville i Thrillville: Off the Rails, LostWinds i LostWinds: Winter of the Melodias, a także Kinectimals czy Kinect: Disneyland Adventures. Rok 2013 przyniósł natomiast premierę gry Coaster Crazy. Oprócz tego w 2013 roku zespół opracował z myślą o Xboksie i Xboksie 360 grę Zoo Tycoon, a w 2014 roku – platformówkę Tales from Deep Space, wydaną na urządzenia mobilne.
Wielki powrót marki Elite
Niejako „za kulisami”, jeszcze w 1998 roku Frontier Developments zaczęło przygotowywać nową część serii Elite. Dopiero w 2008 roku studio zdobyło jednak pełne prawa do tej marki, a o tym, że taki projekt w istocie jest w przygotowaniu, gracze dowiedzieli się pod koniec 2012 roku. Wówczas gra zatytułowana Elite: Dangerous trafiła na platformę crowdfundingową Kickstarter, gdzie odniosła finansowy sukces. Pełna wersja tej produkcji zadebiutowała na komputerach osobistych w grudniu 2014 roku; październik 2015 przyniósł jej premierę na Xboksie One, a czerwiec 2017 – na PlayStation 4. Pozycja doczekała się również rozszerzeń – w 2015 roku zadebiutował dodatek nazwany Horizons, a w roku 2016 – add-on pod tytułem Arena.
Renesans tycoonów
W następnych latach deweloperzy skoncentrowali się na tworzeniu strategii ekonomicznych. Oprócz zwariowanego symulatora pod tytułem ScreamRide (2015) studio opracowało takie gry, jak Planet Coaster (mowa o duchowym następcy serii RollerCoaster Tycoon, wydanym w 2016 roku na komputerach osobistych), Jurassic World Evolution (w 2018 roku gra trafiła na komputery osobiste, PlayStation 4 i Xboksa One) oraz Planet Zoo (duchowym następcy serii Zoo Tycoon, wydanym w listopadzie 2019 na komputery osobiste). Ponadto w 2017 roku 9% udziałów w studiu wykupił chiński gigant – Tencent.