

RollerCoaster Tycoon 3
Trzecia część znanej strategiczno-ekonomicznej serii RollerCoaster Tycoon. Jej poprzednie odsłony okazały się dużymi sukcesami wydawniczymi sprzedając się (łącznie z dodatkami) w ponad siedmiu milionach egzemplarzy na całym świecie.
producent: Frontier Developments wydawca: Frontier Developments Strona oficjalna
Gry podobne do RollerCoaster Tycoon 3
The Settlers (2009)
Anno: Build An Empire
Jurassic World: The Game
Trzecia część znanej strategiczno-ekonomicznej serii RollerCoaster Tycoon. Jej poprzednie odsłony okazały się dużymi sukcesami wydawniczymi sprzedając się (łącznie z dodatkami) w ponad siedmiu milionach egzemplarzy na całym świecie. Pomimo tego, iż RollerCoaster Tycoon 3 ideowo nie odbiega od tego z czym mieliśmy do czynienia w RCT1 i 2, to stanowi spory przełom. Przyczyną tego stanu rzeczy jest przeniesienie rozgrywki w trzeci wymiar, a co za tym idzie znaczne jej rozbudowanie i urozmaicenie. Autorzy zaimplementowali w grze silnik graficzny własnej produkcji, dzięki któremu nawet użytkownicy starszych maszyn, typu Pentium III 733MHz z akceleratorem graficznym GeForce 2, mogą cieszyć się bezproblemową rozgrywką.
Podobnie jak w poprzedniczkach, tak i w RCT3 gracz otrzymuje zadanie budowy nowoczesnego parku rozrywki, w którym pierwszorzędną rolę odgrywają olbrzymie kolejki górskie (tytułowe RollerCoastery). Może go zaprojektować i wyposażać w różne atrakcje według własnego uznania, a nawet samodzielnie projektować kolejki (łuki, zakręty, itp.). Dzięki zastosowaniu grafiki 3D w tej części zyskaliśmy możliwość sprawdzenia zaprojektowanej przez siebie kolejki i przejechania się nią. Naturalnie to nie koniec cech jakie pojawiły się wraz z nową oprawą wizualną. Teraz gracz może oglądać swoją inwestycję z dowolnego kąta, zbliżać i oddalać widok, czy przechadzać się po parku obok innych odwiedzających. Dużo łatwiej jest też konstruować kolejkę (prosty mechanizm point-and-click) czy umiejscawiać poszczególne atrakcje.
Dużą nowością w tej części są też klienci parku. Dotychczas niewiele różnili się od siebie, zarówno biorąc pod uwagę wygląd jak i indywidualne upodobania. Teraz musimy sobie poradzić z różnymi potrzebami i oczekiwaniami dziesiątek ludzi, w różnym wieku, tj. dzieci, młodzież, dorośli i starcy. Każda z tych grup żąda czegoś innego. Na przykład nastolatki pragną ekstremalnych rozrywek i szybkich rollercoasterów, zaś dzieci i ich rodzice chcą przyjemnych, wolnych karuzel, występów klownów, przedstawień, itp. Naturalnie, odwiedzający różnią się między sobą także wyglądem, mają inne włosy, postury ciała, ubrania, czy twarze.
RollerCoaster Tycoon 3 rozbudowuje też bazę wszelkiego rodzaju atrakcji i elementów w jakie wyposażamy park, zaś wszystkie one zostały podzielone na pięć grup tematycznych: standardowy (współczesny), Dziki Zachód, przestrzeń kosmiczna, przygodowy oraz paranormalny (duchy, itp.). Poprawiono mechanizmy odpowiedzialne za kształtowanie terenu oraz wzbogacono opcje ekonomiczne (np. możliwa jest sprzedaż dwóch rodzajów parasolek w dwóch różnych cenach – dla dzieci i dorosłych). Co więcej developer przerobił cały interfejs, dzięki czemu sterowanie jest bardziej bezproblemowe, niż to miało miejsce dotychczas. Gra poza znanym już trybem kampanii, gdzie zaczynamy z sześcioma parkami i otrzymujemy dostęp do kolejnych po zaliczaniu poszczególnych scenariuszy, otrzymała w końcu pełnoprawny tryb sandbox, pozwalający na bezstresowe tworzenie parku od podstaw.
Minirecenzja RollerCoaster Tycoon 3: Niech żyje zabawa!
- Rozbudowana gra ekonomiczna z mnóstwem atrakcji i sporą swobodą działania;
- Trójwymiarowa oprawa graficzna, która mimo upływu lat nadal „trzyma poziom”;
- Brak mikropłatności, co w gatunku mobilnych strategii ekonomicznych należy niestety do rzadkości…
- Sterowanie nie jest już tak wygodne i intuicyjne, jak w wersji PC.
W czasie gdy studio Area 52 w pocie czoła pracuje nad pełnoprawną kontynuacją serii, a gracze mobilni próbują wymazać z pamięci pomyłkę, jaką byłą darmowa społecznościówka RollerCoaster Tycoon 4 Mobile – ni stąd ni zowąd, bez żadnych wcześniejszych zapowiedzi w sklepie AppStore zadebiutował RollerCoaster Tycoon 3, będący mobilną konwersją gry, wydanej w 2004 roku na komputerach PC.
W opisywanym przypadku mamy do czynienia z dość wierną kopią oryginału sprzed lat, co przekłada się oczywiście na pewne plusy i minusy. Przede wszystkim jednak mobilni gracze otrzymują dokładnie te same możliwości, co pecetowi, co przekłada się na pełną swobodę w projektowaniu i zarządzaniu naszym parkiem oraz wyposażaniu go w całą masę fantastycznych zabawek – począwszy od prostych zjeżdżalni czy karuzel, po potężne i rozbudowane kolejki górskie. Wszystko to odbywa się w pełnym trójwymiarze oraz kilku różnych parkach tematycznych, nie wspominając już o możliwości własnoręcznego przetestowania poszczególnych atrakcji w perspektywie FPP. Dla lubiących wyzwania, dostępnych jest tu kilkanaście zróżnicowanych scenariuszy, w których do osiągnięcia mamy pewne określone cele. Dla tych pragnących niezobowiązującej rozrywki, przewidziano zaś tryb piaskownicy, w której możemy robić z naszym parkiem praktycznie wszystko, co nam się żywnie podoba.
Oprawa graficzna, mimo upływu lat nie zestarzała się znacząco i na ekranie tabletu nadal prezentuje się imponująco. Jednakże pecetowa konwersja niesie ze sobą także pewne minusy, choć nie są one na tyle irytujące, aby przyćmić radochę, jaką daje obcowanie z grą. Jeden z nich stanowi żywcem przeniesiony z wersji PC interfejs z całym mnóstwem opcji, które mogą przerazić początkujących graczy. Umówmy się jednak, że w przeciwieństwie do RollerCoaster 4 Mobile, „trójka” nie jest z całą pewnością grą, przeznaczoną dla tzw. casuali. Drugi z minusów stanowią zaś dość typowe dla urządzeń mobilnych kłopoty ze sterowaniem. Mimo, że twórcy całkiem dobrze wywiązali się z misji zaadoptowania go do warunków mobilnych, granie na niewielkim ekranie nie należy do specjalnie wygodnych, a poprowadzenie np. drogi zgodnie z naszymi pierwotnymi zamierzeniami, nierzadko graniczy z cudem.
Mimo drobnych niedogodności sterowania, RollerCoaster Tycoon 3 można z czystym sumieniem polecić zarówno wszystkim tym, którzy pamiętają pecetowy oryginał sprzed jedenastu lat, jak i graczom niemającym dotąd kontaktu z serią. Nie jest przecież tajemnicą, że posiadacze urządzeń przenośnych otrzymują z reguły produkcje o znacznie uproszczonej mechanice, a do tego (zwłaszcza w gatunku strategii ekonomicznych) wykorzystujące irytujący system mikropłatności. W tym wypadku mamy zaś do czynienia ze złożoną i rozbudowaną grą strategiczną kategorii premium, która jak na warunki mobilne nie kosztuje może mało, jednak z całą pewnością warta jest swojej ceny.
Ostatnia modyfikacja 20 sierpnia 2015
Tryb gry: single player
Rozmiar aplikacji: duża (powyżej 500 MB)
Ocena użytkowników: 3,1 / 10 na podstawie 1470 głosów czytelników.
Klasyfikacja PEGI RollerCoaster Tycoon 3

RollerCoaster Tycoon 3 Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Zalecane:
- Pentium 1.2 GHz
- 384 MB RAM
- karta grafiki 32MB
- 1.2 GB HDD