Dragon Age Początek: Utworzenie postaci
Utworzenie nowej postaci to część kreatora uruchamianego po rozpoczęciu gry Dragon Age Początek. Ta strona poradnika opisuje wybór płci, rasy, klasy oraz pochodzenia protagonisty.
Aktualizacja:
Przed rozpoczęciem kampanii w grze Dragon Age: Początek musicie utworzyć bohatera z użyciem kreatora postaci. W naszym poradniku opisaliśmy jego wybrane kroki - ustalenie płci, rasy, klasy oraz wybranie 1 z 6 pochodzeń dla głównego bohatera.
Z osobnych stron rozdziału Rozwój postaci możecie dowiedzieć się więcej o atrybutach, umiejętnościach, zaklęciach i talentach oraz specjalizacjach.
- Płeć
- Rasa postaci
- Klasa postaci
- Początkowe wartości atrybutów
- Najlepsze kombinacje rasy oraz klasy protagonisty
- Wybór pochodzenia
Płeć

Wybór płci głównego bohatera nie wpływa na statystyki protagonisty. Różnic należy się natomiast spodziewać w:
- sposobie rozwiązywania questów - w niektórych przypadkach pożądany rezultat łatwiej będzie osiągnąć mężczyźnie, a w innych kobiecie;
- relacjach z towarzyszami i dostępnych romansach - niektórzy towarzysze mogą nawiązać romans tylko z protagonistą określonej płci (np. romans z Morrigan jest możliwy wyłącznie grając mężczyzną);
- przebiegu niektórych questów pochodzeń - największe różnice dotyczą historii miejskiego elfa, gdyż grając jako mężczyzna rusza się na ratunek, a grając jako kobieta należy wydostać się z niewoli.
Rasa postaci

Cechy poszczególnych ras omówione zostały w poniższej tabeli.
Rasa | Dostępne klasy | Dostępne pochodzenia | Premie | Uwagi |
Człowiek | wojownik mag łotrzyk | Człowiek szlachcic Magin | +1 do siły +1 do zręczności +1 do magii +1 do sprytu | Najbardziej wszechstronna ze wszystkich ras, choć dostępne są jedynie 2 pochodzenia. |
Elf | wojownik mag łotrzyk | Dalijski elf Miejski elf Magin | +2 do siły woli +2 do magii | Duży wybór questów pochodzeń, ale z drugiej strony premie do głównych statystyk postaci dotyczą jedynie dwóch atrybutów. |
Krasnolud | wojownik łotrzyk | Krasnolud plebejusz Krasnolud szlachcic | +1 do siły +1 do zręczności +2 do kondycji 10% szansy na odparcie magii | Świetne premie do atrybutów, aczkolwiek wybór ograniczony tylko do dwóch wersji pochodzenia i do dwóch klas postaci. Krasnoludy nie mogą być magami. |
Klasa postaci

Informacje na temat poszczególnych klas postaci zawarte zostały w poniższej tabeli.
Klasa postaci | Dostępna dla ras | Premie | Dostępne specjalizacje |
Wojownik | człowiek elf krasnolud | +4 do siły +3 do zręczności +3 do kondycji | berserker czempion łupieżca templariusz |
Mag | człowiek elf | +5 do magii +4 do siły woli +1 do sprytu | mag krwi mistyczny wojownik uzdrowiciel dusz zmiennokształtny |
Łotrzyk | człowiek elf krasnolud | +4 do zręczności +2 do siły woli +4 do sprytu | bard łowca skrytobójca szampierz |
Początkowe wartości atrybutów
W poniższej tabeli są informacje na temat początkowych wartości atrybutów w zależności od wybranej rasy i klasy postaci.
Legenda do tabeli: SI - siła, ZR - zręczność, SW - siła woli, MA - magia, SP - spryt, KO - kondycja. Zielonym kolorem oznaczone zostały najwyższe wartości poszczególnych atrybutów w danej klasie, a kolorem czerwonym - najniższe.
Rasa postaci | Klasa postaci | SI | ZR | SW | MA | SP | KO |
Człowiek | Łotrzyk | 11 | 15 | 12 | 11 | 15 | 10 |
Elf | Łotrzyk | 10 | 14 | 14 | 12 | 14 | 10 |
Krasnolud | Łotrzyk | 11 | 15 | 12 | 10 | 14 | 12 |
Człowiek | Mag | 11 | 11 | 14 | 16 | 12 | 10 |
Elf | Mag | 10 | 10 | 16 | 17 | 11 | 10 |
Człowiek | Wojownik | 15 | 14 | 10 | 11 | 11 | 13 |
Elf | Wojownik | 14 | 13 | 12 | 12 | 10 | 13 |
Krasnolud | Wojownik | 15 | 14 | 10 | 10 | 10 | 15 |
Najlepsze kombinacje rasy oraz klasy protagonisty
- Wybór klasy wojownika zapewnia w miarę bezstresową rozgrywkę, ale z drugiej strony przepadnie wiele okazji do wykorzystania unikalnych talentów łotrzyka. Na szczęście już w pierwszych godzinach kampanii do drużyny można dołączyć pierwszego maga (Morrigan) i pierwszego łotrzyka (Leliana), by mieć zróżnicowaną drużynę. Do party warto wybrać granie krasnoludem, głównie z uwagi na wysoką początkową wartość współczynnika kondycji, którą dodatkowo można poprawić przed rozpoczęciem rozgrywki.
- Łotrzyk to bardzo dobry wybór klasy na start, przy czym musicie liczyć się z tym, że w trakcie walk trzeba w większym stopniu polegać na swoich pomocnikach. Z drugiej strony możecie w większym stopniu wykorzystywać unikalne zdolności przedstawicieli tej klasy. W szczególności chodzi tu o włamywanie się do skrzyń, z czego warto korzystać już od początkowych minut gry. Człowiek jest dobrym wyborem rasy do grania jako łotrzyk.
- Mag to klasa przeznaczona dla bardziej doświadczonych graczy i wymusza ona szczegółowe dbanie o prawidłowy rozwój głównego bohatera. Trzeba starannie dobierać kolejne zaklęcia, by z jednej strony dysponować czarami ochronnymi, a z drugiej nie stać się zupełnie bezbronnym uczestnikiem potyczek. Wybierając tę klasą warto postawić na elfa. Już na starcie najważniejsze atrybuty tej klasy (siła woli i magia) będą znajdowały się na wyższym poziomie.
Wybór pochodzenia
Kompletne opisy przejścia questów wszystkich 6 pochodzeń znajdziecie w naszej solucji.

Naszym zdaniem najwięcej uwagi powinniście poświęcić wybraniu właściwej rasy i klasy postaci, by dopasować postać do preferowanego stylu rozgrywki. Decyzję odnośnie pochodzenia zostawcie sobie na sam koniec i wybór ten postarajcie się uzależnić od podjętych wcześniej decyzji.
Poniższa tabela zawiera podstawowe informacje na temat każdej z sześciu wersji prologu.
Nazwa pochodzenia | Wymagania klasowe | Orientacyjny czas trwania prologu | Uwagi |
Człowiek szlachcic | Człowiek wojownik Człowiek łotrzyk | 1,5 godziny | Opowieść ta początkowo obfituje w wiele rozmów i łatwych questów. Druga część prologu to już zdecydowanie więcej walk, ale generalnie całość w dobry sposób pozwala zapoznać się z podstawami gry. |
Dalijski elf | Elf wojownik Elf łotrzyk | godzina | Zdecydowanie najkrótsza historia ze wszystkich i na dodatek jedna z prostszych. Przez cały czas towarzyszy Wam elf, odwiedzane lokacje są małe, a po drodze wpadniecie na tylko jednego magicznego przeciwnika. |
Krasnolud plebejusz | Krasnolud wojownik Krasnolud łotrzyk | 2 godziny | Jedna z prostszych do ukończenia historii, głównie dlatego, że zakłada walkę wyłącznie z innymi krasnoludami, a nie z mrocznymi pomiotami. Na dodatkowe profity może liczyć łotrzyk, bo do zbadania jest dużo zamkniętych skrzyń. |
Krasnolud szlachcic | Krasnolud wojownik Krasnolud łotrzyk | 2,5 godziny | Wybranie tej opowieści wpłynie na jeden z głównych questów związanych z Orzammarem w dalszej części gry. Jest ona też dłuższa i trudniejsza od historii opowiadającej losy krasnoluda plebejusza. |
Magin | Człowiek mag Elf mag | 2,5 godziny | Jedno z najdłuższych wprowadzeń do gry i zarazem jedno z trudniejszych. Zaletą tej opowieści jest możliwość zdobycia cennych punktów doświadczenia i przedmiotów już na wczesnym stadium rozgrywki. |
Miejski elf | Elf wojownik Elf łotrzyk | 2 godziny | Jedna z ciekawszych opowieści. Jej ukończenie nie powinno Wam sprawić dużych kłopotów, a pewnego przygotowania wymagają jedynie dwie ostatnie walki. Ciekawostką jest odmienny przebieg questu w zależności od wybranej płci. |
0
- Dragon Age: Początek - poradnik do gry
- Dragon Age: Początek - atlas świata - poradnik do gry
- Rozwój postaci
- Dragon Age Początek: Utworzenie postaci
- Atrybuty | Rozwój postaci | Dragon Age Początek
- Umiejętności | Rozwój postaci | Dragon Age Początek
- Dragon Age Początek: Zaklęcia i talenty
- Dragon Age Początek: Wszystkie specjalizacje wojownika
- Dragon Age Początek: Wszystkie specjalizacje łotrzyka
- Dragon Age Początek: Wszystkie specjalizacje maga
- Rozwój postaci
- Dragon Age: Początek - atlas świata - poradnik do gry
Komentarze czytelników
zanonimizowany1070168 Junior
Aby dostać sie do kowadła pustki trzeba minąć te głowy co znich wychodzą duchy . Te głowy zniszczyż na ciskając na duchowe kowadło i tak przez cały czas aż sie nie zniszczy . Potem dostaniesz korone dla króla (Behlena lub Harramonta ) od Brandy albo od Caridiana . No i co pomogłem :-) .
krzemion Junior
Nie rozumiem czemu autor poradnika nie zaleca inwestowania w siłę woli dla wojowników i łotrzyków. Im większa pula siły woli tym więcej wytrzymałości wojownika. Jeśli Sten ma włączone dwa tryby: potężne ciosy i niezłomność przy używaniu najcięższego pancerza to przy takim stanie rzeczy, pozostaje tylko połowa wytrzymałości do wykorzystania na inne talenty.
Siła woli jest atrybutem bardzo ważnym dla każdej klasy postaci, nie tylko maga.
JPKaliski Junior
HELP. Robię misje z urną świętych prochów wybrałem opcje dialogowe tak aby zniszczyć urnę i spotkałem na swojej drodze strażnika (pierwszego ucznia andrasty) on poddał mnie prubie i nie umiem przejść tej trzeciej kiedy się walczy z odbiciem swojej drużyny to jakaś makabra jest. To niby odbicie a morygan posiada zaklęcia które jej nie odblokowywałem i klepią mnie w 3s co to ma być??!! Ktoś wie jak to zrobić?
Rysior77 Junior
witam może to późno ale pytanie czy ma ktoś spolszczenie do twierdzy strażnika??
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.