Data wydania: 3 listopada 2009
Klasyczna produkcja cRPG, opracowana przez legendarne kanadyjskie studio BioWare – twórców tak ikonicznych serii fabularnych, jak Baldur’s Gate, Neverwinter Nights czy Mass Effect. Akcja gry toczy się w typowym uniwersum fantasy, zamieszkałym przez charakterystyczne dla gatunku rasy.
GRYOnline
Gracze
Steam
Dragon Age: Początek to gra cRPG stworzona w całości przez studio BioWare. Dla kanadyjskiego dewelopera projekt ten stanowi powrót do korzeni, po tym, jak w 1998 roku firma zasłynęła w świecie kultowym Baldur’s Gate, a potem wsławiła się w gatunku role-playing takimi dziełami, jak Neverwinter Nights, Knights of the Old Republic czy Mass Effect.
Akcja Początku przenosi nas do umiejscowionego na kontynencie Thedas królestwa Ferelden. Kraina ta, zamieszkiwana przez ludzi, elfy i krasnoludy, stała się obiektem ataku Plagi, zarazy złożonej z najrozmaitszych potworów pod dowództwem potężnego arcydemona. By ochronić ludność przed złem, do obrony Ferelden zaangażowano obdarzonych szczególnymi cechami bohaterów zwanych Szarymi Strażnikami. W trakcie zabawy ofiarowana jest nam szansa dołączenia do tego ugrupowania, tak by móc następnie stanąć do walki z szerzącym się złem. Tryb dla pojedynczego gracza zapewnia około 60-100 godzin zabawy, a ponadto przewidziano możliwość pobierania rozszerzeń typu DLC.
Jednym z najciekawszych elementów Dragon Age jest konieczność dokonywania wyborów i myślenia o ich konsekwencjach. Prawie każde zlecone zadanie oferuje nam wiele zróżnicowanych rozwiązań, a podejmowane decyzje nie tylko kształtują głównego bohatera, ale również wpływają na świat gry.
Niejednokrotnie musimy także wybierać pomiędzy dwoma niezbyt optymistycznymi wariantami. Przykładowo, napotkanego w trakcie podróży opętanego chłopca możemy własnoręcznie zamordować lub zezwolić na poświęcenie życia innej osoby celem uratowania jego duszy. Inny z istotnych elementów Początku, dialogi, zrealizowano podobnie do rozmów toczonych w grze Mass Effect, z zachowaniem specyficznej mimiki bohaterów oraz szerokiego wachlarza opcji dialogowych. Nie zapomniano przy tym o wzbogaceniu wypowiedzi szerokim słownictwem (łącznie w Dragon Age pada 900 tys. słów) oraz podłożeniu głosów pierwszo i drugoplanowym postaciom. Do tego celu w angielskiej wersji zaangażowano ponad 140 aktorów, a w polskiej ponad stu.
Wzorem wielu innych gier role-playing zabawę rozpoczynamy od samodzielnego wykreowania głównego bohatera. Ustalamy jego rasę, płeć oraz klasę (wojownik, łotrzyk, mag), jak również wybieramy wariant jego pochodzenia. W tym ostatnim przypadku decydujemy pomiędzy sześcioma historiami początkowymi, takimi jak miejski elf, człowiek szlachcic, magin czy krasnolud plebejusz. To w jaki sposób rozpocznie się przygoda znajduje swoje odzwierciedlenie w dalszych etapach rozgrywki, złożonych z eksploracji krainy fantasy, rozmów z napotkanymi osobami i walk przy użyciu tradycyjnej broni białej oraz magii.
Starcia z przeciwnikami odbywają się w czasie rzeczywistym, jednak autorzy Dragon Age wzorem swych poprzednich dzieł oddali do naszej dyspozycji system aktywnej pauzy. Gra cechuje się mimo wszystko stosunkowo wysokim poziomem trudności, gdyż odnoszenie kolejnych zwycięstw związane jest z koniecznością umiejętnego dobierania i używania różnorakich umiejętności, talentów oraz zaklęć. Dowodzona przez nas drużyna w danym momencie maksymalnie może składać się z czterech postaci, którym możemy wydawać stosowne rozkazy lub programować ich skrypty zachowań, zezwalając w ten sposób na prowadzenie działań bez ingerencji z naszej strony. W skład zespołu mogą wejść ciekawe osobowości, między innymi zawodowy zabójca Zevran, wiedźma Morrigan, qunari Sten czy templariusz Alistair. Nieaktywni bohaterowie czekają na swoją szansę w obozie i w tymże miejscu możemy również poprawiać z nimi swoje relacje (wysłuchanie ich historii, przekazywanie prezentów itp.). Ciekawostką jest możliwość przygarnięcia chowańca, a mianowicie bojowego psa Mabari.
Producent duży nacisk położył na zapewnienie szczegółowości i unikalnego wyglądu każdej z odwiedzanych głównych lokacji, wśród których nie zabrakło miasta Denerim, lasu Brecilian, krasnoludzkiej twierdzy Orzammar, wieży magów czy elfickich ruin. Otoczenie jest częściowo interaktywne, a zabawę dodatkowo uatrakcyjnia realistyczna gra cieni i świateł.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Xbox 360
PlayStation 3
Producent: BioWare
Wydawca: Electronic Arts Inc.
Gry podobne:
8GIER
Cykl gier RPG osadzonych w uniwersum dark fantasy. Seria została zapoczątkowana i jest rozwijana przez kanadyjskie studio BioWare, znane między innymi z takich projektów, jak dwie pierwsze gry spod szyldu Baldur’s Gate, Neverwinter Nights, Jade Empire czy marka Mass Effect. Produkcje sygnowane logo Dragon Age trafiają przede wszystkim na komputery osobiste i konsole.
Recenzja GRYOnline
Doczekaliśmy się! Dragon Age: Początek po trwającej kilka dobrych lat produkcji trafił w końcu na sklepowe półki. Czy BioWare po raz kolejny udowodniło swoje mistrzostwo w dziedzinie tworzenia gier cRPG?
Aktualizacja: 3 lutego 2010
Poradnik do gry Dragon Age: Początek zawiera bardzo szczegółowe opisy zadań wykonywanych w trakcie rozgrywki, włącznie z przedstawieniem ich możliwych rozwiązań, które z racji dużej nieliniowości zabawy w znacznym stopniu się między sobą różnią.
17 sierpnia 2025
Chyba każdy fan serii Dragon Age zna postać Morrigan – córki wiedźmy Flemeth. A jej ojcem jest... no właśnie kto? Ten biologiczny do dziś pozostaje tajemnicą. Za to ten, który dał jej duszę i charakter, to zdecydowanie postać warta przedstawienia.
25 października 2024
Stworzyć świat fantasy, który nie będzie tylko kalką Władcy Pierścieni lub Dungeons & Dragons? David Gaider i jego zespół z takim właśnie zamiarem podeszli do projektowania uniwersum Dragon Age’a.
15 sierpnia 2021
Baldur's Gate 3 może okazać się zbawicielem izometrycznych RPG, które powoli znów osuwają się w niszę. Na premierę pełnej wersji jeszcze poczekamy, więc zobaczcie, czym możecie umilić sobie odliczanie do tego wydarzenia.
16 maja 2021
Są tacy towarzysze z gier, których zapomnieć po prostu się nie da. Nawet, kiedy nie wiemy już, o co walczył/a bohater/ka i o co tak naprawdę w głównym wątku chodziło. Najlepiej widać to chyba w RPG-ach.
5 kwietnia 2021
Mówi się, że najlepszym przyjacielem człowieka jest pies. Czworonożni towarzysze dość często towarzyszą nam w grach, ale historia uczy, że nie powinniśmy się do nich przywiązywać. Dlaczego? Przekonacie się.
Mark Darrah chętnie zobaczyłby remastery (i remaki) trylogii Dragon Age, ale jego zdaniem EA nie jest przesadnie zainteresowane takim projektem.
gry
Jakub Błażewicz
11 sierpnia 2025 10:00
Co powiecie na remastery pierwszych trzech odsłon cyklu Dragon Age? Niestety, szansa na ich powstanie nie jest duża. Problemem jest silnik napędzający Dragon Age: Origins oraz Dragon Age II.
gry
Adrian Werner
5 listopada 2024 10:34
Scenarzysta pierwszych części serii Dragon Age zabrał głos w kwestii połączeń między elementami historii i sekretami w uniwersum. David Gaider zdradził, że sporządzono tajny dokument zawierający odpowiedzi na największe zagadki cyklu.
gry
Zuzanna Domeradzka
31 października 2024 18:11
Mark Darrah ma sporo rad dla osób pragnących zacząć przygodę z tworzeniem gier. Były pracownik BioWare stwierdził m.in., że zarabianie pieniędzy nie powinno być główną motywacją do założenia studia.
gry
Jakub Błażewicz
9 sierpnia 2024 13:32
Dragon Age: Origins – Ultimate Edition zostało mocno przecenione w serwisie GOG.com. To doskonała okazja, by za niewielkie pieniądze przypomnieć sobie jedną z najlepszych gier w dorobku studia BioWare.
gry
Adrian Werner
14 stycznia 2024 07:12
Twórca serii Dragon Age, David Gaider, ostrzega przed wprowadzaniem wszechmocnych elementów do gier i filmów oraz zaleca trzymania się od początku spójnego planu, aby w późniejszym etapie uniknąć problemów narracyjnych.
gry
Kamil Kleszyk
24 czerwca 2023 11:20
David Gaider skomentował rozwój AI w kontekście pisania fabuł do gier. Jego zdaniem scenarzyści nie muszą bać się o pracę.
gry
Sonia Selerska
31 maja 2023 12:41
Główny scenarzysta Dragon Age: Origins, David Gaider, chce zobaczyć remake produkcji z całym dobrodziejstwem platform aktualnej generacji. Oprócz marzeń o nowej grafice uważa też, że w projekcie konieczne byłoby dopracowanie kilku szczegółów.
gry
Kamil Kleszyk
25 lutego 2023 09:59
Electronic Arts udostępniło za darmo dodatki do części gier z serii Dragon Age i Mass Effect na PC. Jest to związane z wycofaniem punktów BioWare.
gry
Agnieszka Adamus
13 lipca 2022 21:37
Dragon Age: Origins otrzymało nieoficjalny remaster. Zawdzięczamy to pracy jednego z moderów. Udało mu się udoskonalić zarówno grafikę, jak i niektóre elementy rozgrywki.
gry
Miriam Moszczyńska
13 maja 2022 14:11
Popularne pliki do pobrania do gry Dragon Age: Początek.
trainer Dragon Age: Początek - +10 Trainer - 6 listopada 2009
trainer Dragon Age: Początek - v1.04 +7 Trainer - 9 sierpnia 2010
mod Dragon Age: Początek - character editor - 13 października 2009
trainer Dragon Age: Początek - v1.0 & v1.01 +8 Trainer - 13 listopada 2009
patch Dragon Age: Początek - v.1.05 - 28 listopada 2011
trainer Dragon Age: Początek - +7 Trainer - 30 listopada 2009
trainer Dragon Age: Początek - v1.03 +7 Trainer - 22 marca 2010
mod Dragon Age: Początek - Dragon Age Origins controller support setting v.15032018 - 2 kwietnia 2018
mod Dragon Age: Początek - DAO-Modmanager v.1.9d - 27 lutego 2019
mod Dragon Age: Początek - Morrigan Restoration Patch v.1.1.0 - 18 września 2019
Wymagania sprzętowe gry Dragon Age: Początek:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Quad 2.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 20 GB HDD, Windows XP SP3/Vista SP1.
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live
Lista dodatków do gry Dragon Age: Początek:
Dodatek
7 września 2010
RPG
Ostatni z wielu dodatków DLC stworzonych na potrzeby gry Dragon Age: Początek przez autorów ze studia BioWare. Opisywane rozszerzenie nawiązuje do jednego z wątków podstawowej kampanii gry, pozwalając nam po raz kolejny spotkać się z mroczną i tajemniczą Morrigan. Dowiemy się, co stało się z czarownicą po zakończeniu historii z Dragon Age. Mimo że zaginęła na cały rok, pojawiły się plotki o jej powrocie do Fereldenu, a naszym zadaniem jest dowiedzieć się, jakie właściwie są jej plany. Prócz nowych zadań do wykonania, dodatek zatytułowany Witch Hunt oferuje kolejnych dwóch członków drużyny: maga Finna oraz elfią wojowniczkę Ariane. Nagrodą za ukończenie rozszerzenia są, tradycyjnie, niedostępne wcześniej unikalne przedmioty, które możemy wykorzystać podczas innych przygód (także tych z DLC).
GRYOnline
Gracze
Dodatek
10 sierpnia 2010
RPG
Kolejne rozszerzenie DLC do opracowanej przez kanadyjskie studio BioWare gry Dragon Age: Początek. Fabuła dodatku zatytułowanego Golems of Amgarrak koncentruje się na losach krasnoludzkiej ekspedycji, która została wysłana do jaskiń Orzammaru celem poznania sekretów konstrukcji golemów i podczas tej misji zaginęła bez śladu. Kontrolowany przez gracza bohater zostaje wynajęty przez Jerrika Dace’a – czyli brata dowodzącego wyprawą krasnoluda. Jego zadaniem jest zaś odkryć, co tak naprawdę się wydarzyło i, jeśli to będzie możliwe, odnaleźć oraz sprowadzić do domu nieszczęsnych zaginionych. Opisywany dodatek koncentruje się przede wszystkim na walce z potężnymi przeciwnikami (np. tytułowymi golemami) i skierowany jest głównie do weteranów cyklu, oferując bardzo wysoki poziom trudności. W nagrodę czeka na nas jednak sporo nowego sprzętu.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
6 lipca 2010
RPG
Skupiający się na losach tytułowej Leliany dodatek DLC do przebojowej gry RPG studia BioWare z 2009 roku. Fabuła rozszerzenia rozwija zarysowany w grze podstawowej wątek bohaterki, od której prowadzona przez gracza postać mogła nauczyć się specjalizacji barda, przy okazji poznając jej przeszłość i trudne relacje z mentorką Marjolaine. Grając w DLC, wcielamy się w samą Lelianę, która wraz z nauczycielką wyrusza na niebezpieczną misję i wpada w poważne tarapaty. Zadaniem gracza jest zaś pomóc jej odnaleźć się w skomplikowanym politycznym spisku, który zagraża jej życiu, a przy okazji poznać mroczną przeszłość pieśniarki oraz kierujące nią pobudki. Za ukończenie Pieśni Leliany otrzymujemy tradycyjnie kilka ciekawych nagród, które możemy następnie wykorzystać w grze podstawowej oraz w oficjalnym dodatku Przebudzenie.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
18 maja 2010
RPG
Kolejny dodatek DLC do osadzonego w realiach fantasy RPG-a Dragon Age: Początek studia BioWare z 2009 roku. W rozszerzeniu zatytułowanym Kroniki Mrocznych Pomiotów przejmujemy kontrolę nad jednym z hurloków i – stając po stronie Plagi – bierzemy czynny udział w walkach o miasto Denerim, stolicę Fereldenu. W trakcie zabawy otrzymujemy możliwość zrekrutowania dowolnych przedstawicieli mrocznych pomiotów, innych hurloków, genloków, a nawet potężnych ogrów. W nagrodę za ukończenie dodatku otrzymujemy specjalny, skonstruowany przez Plagę przedmiot, z którego możemy skorzystać zarówno w podstawowej wersji Dragon Age, jak i w oficjalnym dodatku Przebudzenie.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
16 marca 2010
RPG
Duże rozszerzenie do bestsellerowej gry RPG Dragon Age: Początek studia BioWare. Fabuła dodatku rozpoczyna się kilka miesięcy po wydarzeniach z gry podstawowej, a głównemu bohaterowi przypada w udziale misja odbudowania bractwa Szarych Strażników, którego szeregi zostały zdziesiątkowane podczas wielkiej bitwy pod Ostagarem. Zadanie utrudnia nam zaś fakt, że mimo pokonania potężnego arcydemona mroczne pomioty nie powróciły pod ziemię, lecz w dalszym ciągu stanowią zagrożenie dla całego Fereldenu. W Dragon Age: Początek – Przebudzenie do dyspozycji graczy oddano niedostępną wcześniej krainę Amaranthine, niespotykane dotąd bestie, a także cały szereg nowych specjalizacji, talentów, umiejętności oraz czarów. Naszą drużynę zasilić może również pięciu nowych śmiałków oraz znany z "podstawki" krasnolud Oghren. Do zabawy przystąpić możemy, importując swoją postać z gry podstawowej, bądź kreując zupełnie nowego bohatera, który zostanie automatycznie awansowany na wymagany poziom doświadczenia.
Steam
Gracze
Dodatek
29 stycznia 2010
RPG
Trzeci duży dodatek DLC do wydanej w listopadzie 2009 roku gry Dragon Age: Początek. Przewidziane na ok. 60-90 minut rozgrywki rozszerzenie Powrót do Ostagaru przenosi nas ponownie do znanej z gry podstawowej twierdzy, u stóp której rozegrała się wielka bitwa pomiędzy armią ludzi i mrocznych pomiotów. Nowa przygoda zaczyna się w chwili uzyskania informacji o osobie, która rzekomo przetrwała owo starcie, a teraz szuka pomocy u Szarych Strażników. Zajmujemy się tu głównie likwidowaniem kolejnych potworów, okupujących zamek i położone u jego podnóża pole bitwy, a podczas zabawy oprócz znanych z "podstawki" lokacji do zbadania mamy także kilka całkiem nowych, przykrytych śniegiem obszarów. Ciekawostkę stanowi fakt, że dostajemy drugą szansę na przyłączenie do drużyny ogara Mabari, co przydaje się, jeśli przegapiliśmy stosowną okazję w początkowej fazie Dragon Age: Początek.
Gracze
Lista małych dodatków do gry Dragon Age: Początek:
DLC The Stone Prisoner 4 listopada 2009
DLC Warden's Keep 4 listopada 2009
Średnie Oceny:
Średnia z 29 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 14684 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 9110 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Łukasz Malik
Recenzent GRYOnline.pl
2009.11.06
Doczekaliśmy się! Dragon Age: Początek po trwającej kilka dobrych lat produkcji trafił w końcu na sklepowe półki. Czy BioWare po raz kolejny udowodniło swoje mistrzostwo w dziedzinie tworzenia gier cRPG?
Bigos-86
Ekspert
2024.02.12
Przeszedłem grę po raz pierwszy od jej premiery, więc nic dziwnego, że mało co pamiętałem. Pierwsze co przyszło mi na myśl po jej odpaleniu, to że się konkretnie zestarzała, przynajmniej jeśli chodzi o grafikę. Jestem jednak z rocznika '86, więc nie stanowiło to dla mnie problemu. Zresztą z czasem i tak do niej przywykłem. Przejście całej podstawki z wszystkimi "małymi" DLC zajęło mi ok 60h, więc trochę mnie już pod koniec zmęczyła (inne niedzisiejsze rozwiązania dają się we znaki przy takim czasie gry), ale nie zmienia to faktu, że to naprawdę dobrze spędzone 60h :) Poniżej moje "spostrzeżenia":Zalety- Klasyczna rozgrywka, mięsiste dobre (c)RPG- Wciągająca fabuła- Wysoka grywalność- Wyraziści towarzysze, którzy mają swoje poglądy, sympatie i antypatie - Dialogi między nimi - biegałem z Alistairem, Morringan i Oghrenem i świetnie się bawiłem słuchając ich rozmów- Ciekawy system rozwoju- Świetna misja "Pustka"- Wiele możliwości rozwoju bohatera- Sporo dobrych misji pobocznych- Połączenie ze sobą niektórych czarów wyzwala dodatkowe efekty- Dość wymagający poziom trudności (w dzisiejszych czasach gry są raczej prostsze)- Nieźle napisane dialogi- Emocjonujące walki, zwłaszcza w drugiej części gry, gdy zdobędziemy już parę leveli- Krwawa (dziś to też rzadkość)- Dużo mniej bezsensownego biegania niż w ukończonym przeze mnie niedawno (i duuuuuuużo młodszym) Greedfall- Dźwięk zakładania zbroi jest wzięty wprost ze starych Baldur's Gate ;)Wady- Grafika naprawdę się postarzała- Bardzo niewyważona rozgrywka - w niektórych miejscach (Orzammar!) zdecydowanie za dużo walki, w innych za mało- Niektóre etapy są zdecydowanie za długie (np. Głębokie Ścieżki)- Główny bohater jest niemy- Polski dubbing to jakiś żart (po usłyszeniu paru dialogów od razu zmieniłem język na angielski) - Podczas dużych potyczek czasem ciężko się zorientować w sytuacji (choćby przez przenikanie się postaci)- Brak możliwości otwarcia niektórych skrzyń, bo wymagają najwyższego poziomu otwierania zamków czasem już na początku rozgrywki- Mimo wszystko trochę za długa- Nie można stawiać własnych znaczników na mapie - ułatwiłoby to orientację w terenie- Brak skrzyni w obozie, przez co trzeba taszczyć ze sobą cały czas wszystkie przedmioty- Wady wynikające typowo z wieku gry (niewidzialne ściany, puste mapy itp.)Zalety zdecydowanie przeważają nad wadami i z radością muszę stwierdzić, że grało mi się naprawdę sympatycznie. Oczywiście czuć tu wiek gry na każdym kroku, ale czuć też pasję i talent Bioware do tworzenia wybitnych RPGów. Na pewno, obok Knights of the Old Republic, Dragon Age Origins zasługuje na pełnoprawny remake. W momencie premiery gra na pewno zasługiwała na minimum "dziewiątkę", teraz - prawie po 15 (!!!) latach - bardzo solidne 8/10.
kęsik
Ekspert
2022.09.03
Nie ma co się zbytnio rozpisywać 13 lat po premierze. Dragon Age zawsze był dla mnie w cieniu Mass Effecta (także Wiedźmina i Gothica), nawet jeśli lubię fantasy bardziej niż science fiction. Dla mnie, jak na dzisiejsze standardy DA Początek jest zbyt oldschoolowy. To tak, jakby BioWare nie wiedziało, co chcą zrobić, czy kolejnego klasycznego cRPGa jak Baldur's Gate/Neverwinter Nights, czy coś bardziej nowoczesnego. Rozgrywka strasznie się zestarzała. System walki jest po prostu fatalny. Nasi towarzysze są kompletni głupi. Podczas walki nie mogą nic zrobić sami, chyba że im sami zaprojektujemy ich taktykę co niby powinno być fajne ale ostatecznie jest w cholerę męczące i irytujące. Fabuła nie jest zła, ale to tylko jedna wielka klisza o ratowaniu świata przed starożytnym złem. Jeszcze ze zdradą i zemstą w tle. Postacie są w większości niezłe, a dialogi solidne chociaż dosyć mało emocjonalne przez co wydają się trochę monotonne. Klimat jest dosyć mdły, absolutnie nie czuć tutaj żadnego mroku czy nadciągającego zagrożenia. Najlepszą rzeczą w tej grze jest lore i świat. Można powiedzieć, że Początek jest czymś w rodzaju podręcznika wiedzy o świecie gry. Czytanie kodeksu i chłonięcie wiedzy o świecie może być ciekawszym zajęciem niż to co się dzieje w grze. Tym bardziej, że wydarzenia z Początku umówmy się, mają bardzo mało znaczenia dla fabuły kolejnych odsłon serii. Ogólnie jest to nadal dobra gra, ale szczególnie w dzisiejszych czasach jest dość przestarzała, nawet w porównaniu z grami sprzed dekady.
Seba01
Ekspert
2022.06.25
Bardzo solidny RPG, posiadająca nietypową mechanikę przełączania się z trzeciej osoby na izometrię. Sama gra posiada świetną fabułę, bardzo dobrze napisanych towarzyszy, aż miło się z każdym rozmawiało, nawiązywało się przyjaźnie i miłość (tylko ten podtekst biseksualny mnie "zaskoczył"), aktorzy dubbingowi pasowali wręcz idealnie do każdej postaci, edytor postaci, kilka wprowadzeń ze względu na nasze pochodzenie, aktywna pauza do przemyślenia kolejnych działań, choć nie obeszło się bez problemów, a zwłaszcza schody, przy których się blokowałem i parę innych błędów. Must-have dla fanów cRPG!
Orzech
Ekspert
2021.05.07
Inspirujący się Pieśnią Lodu i Ognia Martina duchowy następca Baldur's Gate z bardzo dobrze rozpisanymi postaciami, kilkoma punktami startowymi, bogato opisanym światem, konfliktami, polityką, dobrze zarysowaną lecz wciąż standardową epicką historią, cierpiący nieco na kiepskie misje poboczne czy też kilka moim zdaniem za długich, nurzących etapów. Gra w żadnym aspekcie nie jest niczym szczególnie odkrywczym, za to zdaje się czerpać to co najlepsze ze starych klisz i robi to z rozmachem. Jeżeli lubisz przed wyruszeniem w drogę zebrać drużynę to istnieje wielkie prawdopodobieństwo że Dragon Age przypadnie ci do gustu.
Toril
Ekspert
2021.04.08
Tej grze udało się właściwie wszystko i to mimo, że ściśle trzyma się ona pewnej konwencji i jest raczej przykładem dobrej rzemieślniczej roboty niż artystyczną perełką która będzie nas nieustannie zaskakiwała różnymi oryginalnymi rozwiązaniami. Czy jest w tym coś złego? Patrz : moja ocena.Zalety:1. Towarzysze. Dla mnie mocny punkt wszystkich ejdzów i efectów, gdy gra jest średnia jak Inkwizycja są oni jednym z nielicznych powodów by grać tutaj na szczęście nie zachodzi taka sytuacja w sensie, że i inne rzeczy są dobrze wykonane. Miej więcej połowa z nich bardzo mi się spodobała, druga była jedynie w porządku. Często się odzywają, prowadzą między sobą rozmowy, komentują nasze działania, rozmawiają ze spotykanymi NPCkami a NPCki z nimi, możemy prowadzić z nimi długie rozmowy w obozie, mają własne zadania a niektórzy są mocno powiązani z głównym wątkiem. Do tego mogą czasem odejść z naszej drużyny lub zdradzić nas i zginąć. Naprawdę czułem, że są oni częścią mojej drużyny.2. Prologi które rozgrywamy w zależności od naszej klasy i rasy. Jest ich sześć i trwają jakieś dwie godziny i są ciekawym wprowadzeniem w świat gry. Poza tym pewne postaci które spotykamy później w grze inaczej na nas reagują w zależności od tego kim jesteśmy, zwłaszcza te które występowały w prologu. A fabuła tak się miło składa, że zawsze wrócimy tam skąd zaczynaliśmy. Naprawdę doceniam, że twórcom chciało się coś takiego zrobić.3. Dialogi które są nie tylko ciekawe ale też nasza postać ma zwykle sporo opcji do wyboru i możemy komfortowo ją odgrywać. Chyba jest lepiej niż w większości gier. Muszę też powiedzieć, że twórcy przygotowali sporo ścieżek dialogowych dla bezwzględnych, brutalnych i złych bohaterów. Warto choć raz zagrać kimś takim. Świat oczywiście koniec końców i tak uratujemy ale co wcześniej napsocimy, często z użyciem sztyletu, to nasze.4. Przerywniki filmowe i inne scenki. Epicka bitwa pod Ostagarem, moment gdy na Głębokich Ścieżkach spotykamy pewną grubą panią albo ten w którym wraz z paroma innymi rekrutami dołączamy do pewnej organizacji. Pamiętam jakie pierwszy raz wywarło to na mnie wrażenie. Duże.5. Świat gry z kilkoma rasami, zaplanowanymi ogniskami konfliktów, instytucjami i wierzeniami przy tworzeniu którego zachowano jednak umiar. Nie lubię przesytu i np nie przepadam za DnD. Gdyby w świecie DnD z nieba spadła rasa kosmicznych faszystowskich kapibar rozmarzających się poprzez recytowanie od tyłu psalmów religijnych i zaczęła podbój innych państw to nikt by pewnie nie zwrócił na to większej uwagi bo i tak odwalają się tam co chwila jakieś cyrki. Nie przeszkadza to w rozgrywaniu tam różnych często cudownych przygód ale nigdy tak naprawdę nie obchodził mnie tamten świat. A tutaj? Naprawdę zainteresowali mnie qunari i ich dziwna kultura, zastanawiałem się nad tym kim były kiedyś elfy i co ich jeszcze czeka, emocjonowałem się sporem między magami i templariuszami zmieniając nawet na przestrzeni lat opinię i tak dalej. 6. Dubbing, moim zdaniem jeden z przykładów w których polskie głosy są lepsze od tych oryginalnych. Słyszałem narzekania na Morrigan ale ja wolę ją w polskiej wersji, jest może nieco mniej uwodzicielska ale za to bardziej oschła i może nawet zgorzkniała. Choć uwodzicielska też bywa. Oczywiście parę osób lepiej wypada w oryginalne np Leliana.7. Odwiedzane lokacje choć gdyby nie Głębokie Ścieżki chyba bym o tym nie wspominał. Oprócz tego różne tajne świątynie, lasy, twierdze czy magiczne wieże. Na minus daję Pustkę i miasto.8. Wątek główny. Tak, nie grzeszy on oryginalnością ale jak widać nie musi by był ciekawy. Dlaczego tak mi się spodobał? Chyba głównie z powodu postaci jakie napotykaliśmy na różnych jego etapach oraz pewnego rodzaju filmowej epickości. Podążanie śladami Brandy, konfrontacja elfów z wilkołakami i poznawanie o co tak naprawdę tutaj chodzi, bohaterska obrona Denerim a wcześniej długo oczekiwane starcie z pewnym zdradliwym jegomościem które może skończyć się pojedynkiem jeden na jeden. Kupa fajnych momentów.9. Walka, ekwipunek i rozwój postaci. Niech będzie choć nie jest to aż tak wybitnie wykonane bym miał się nad tym długo rozwodzić. Doceniam za to wysoki poziom trudności niektórych starć.10. Obóz czyli miejsce w którym prowadzimy rozmowy z towarzyszami, możemy handlować, czasem mają tam miejsce różne scenki. Przechadzający się towarzysze ( no dobra, przechadzali się w mojej wyobraźni bo tak naprawdę stoją w miejscu ), rozpalone na środku ognisko, przyjemna muzyka w tle, czasem ktoś zaśpiewa piosenkę, czasem zaatakują nas potwory, czasem odwiedzi nas stary znajomy o ile gramy określoną rasą. Czuć nastrój podróży.11. Sporo możliwości rozwiązywania zadań zarówno w wątku głównym jak i tych pobocznych. Nawet przy prostych i średnio ciekawych misjach od np najemników możemy przed wykonaniem ostatniego podjąć pewną decyzję. Czy jest ona istotna i na cokolwiek wpływa? Nie. Czy pomagać wczuć się w odgrywaną postać i buduje klimat? No ba.12. Dbałość o szczegóły i ogólna jakość wszystkiego. Jakże się to różni od tego co widzimy w kolejnych częściach cyklu.Wady:1. Nie przepadam za ratowaniem światów, nawet takich ciekawych jak ten. Jasne, w innych grach też się często to robi ale twórcy próbują to jakoś maskować albo urozmaicać a tutaj widzimy ratowanie świata a najczystszej postaci. Armia potworów prowadzona przez smoka atakuje więc zbieramy sojuszników i stawiamy im czoła. To nawet nie brzmi dobrze. W zaletach opisałem jak twórcy niemal do maksimum wykorzystali zalety przyjętej konwencji ale jednak muszę przyznać maleńkiego minusa za taką sztampę.
game _hunter
Ekspert
2020.04.16
Bioware potrafi robić świetne gry, aczkolwiek Dragon Age nie jest na poziomie Mass Effecta. Jeżeli chodzi o trylogię serii Dragon Age, to Origins jest na poziomie dwójki oraz zdecydowanie lepsza niż Inkwizycja.Zalety:+ questy (misje główne oraz poboczne są dosyć interesujące i nie powtarzają tego samego schematu)+ postacie (główni bohaterowie są charyzmatyczni, dobry voice-acting, wiarygodni NPC, możliwość romansowania, dobieranie drużyny podczas podróżowania+ mody (sporą zaletą są mody tworzone przez indywidualnych twórców i darmowe do pobrania. Wiele z nich urozmaica rozgrywkę, poprawia wgląd postaci lub otrzymujemy dodatkową zawartość)Wady:- sterowanie i kamera (nigdy nie zderzyłem się z tak fatalną kamerą i sterowaniem. Poruszanie się jest prawdziwą udręką dla początkującego gracza. Dopiero po jakiejś godzinie, dwóch, opanowałem sterowanie i nie przeszkadzało mi tak bardzo. Nie zmienia to faktu, że Dragon Age ma jedno z najgorszych sterowań ze wszystkich znanych mi RPGów)- brak auto attack (towarzysze nie chcą automatycznie atakować wrogów, dopiero po ustawieniu taktyki dla każdej postaci indywidualnie, zaczynają walczyć jak należy. Niestety, nie ma takiej opcji dla obecnie kontrolowanej postaci. Gdy zabijemy wroga, nasza postać stoi bezczynnie atakowana ze wszystkich stron i czeka na kolejną komendę)- błędy (błędy wszelkiego rodzaju m.in. znikające tekstury, zacinające się postacie itd.Podsumowując, jest to dobra gra, aczkolwiek mam wrażenie, że Bioware przed wydaniem Dragon Age Origins nie miało żadnych testerów, którzy zwrócili by uwagę na wyżej wymienione wady.
GeDo
Ekspert
2019.02.24
Własnie ukonczyłem podstawke.Grało sie super.Bardzo dobra fabuła ze sporą iloscią wyborów.Ciekawi towarzysze,swietna muzyka,sporo ekwipunku/czarów/umiejetnosci itd.Grałem w wersje Ultimate Edition z polskin dubbingiem i był całkiem dobry.Gra bardzo długa,przejscie podstawki(w tym kilka bonusowych dodatków wersji ultimate wbudowanych w podstawową wersje gry),zaliczajac/zwiedzajac praktycznie wszystko co sie dało zajeło mi 82 godziny.Do minusów mogł by zaliczyc niezbyt dobrą grafike(postacie były jeszcze ok ale otoczenie dosc ubogo wypadało),dosc powiedziec ze graficznie bardziej podobał mi sie wydany rok wczesniej kosmiczny Mass Effect.Jeszcze niektóre walki były momentami zbyt wymagajace i trzeba było mocno kombinowac taktycznie by je przejsc.Tak po za tym to gra rewelacja.
ogórekdamian
Ekspert
2017.03.05
Gra bardzo dobra. Ciekawa fabuła, całkiem przyzwoity czas gry, co niektóre zadania poboczne, są fajne, ale niestety większość to, zabij, przynieś, posprzątaj, itd.Na ogromny minus muszę zaznaczyć, system walki i kierowanie towarzyszami na polu bitwy, jest kiepski na X360 i to trochę zrozumiałe, bo to nie PC który jest idealnie stworzony do takich gier.
arkadius2
Ekspert
2015.08.26
Nie będę tu się silił na jakieś wywody bo chyba o DA:O zostało już powiedziane wszystko :)Jednym zdaniem - b.dobra gra choć nie pozbawiona błędów (np. problem ze skompletowaniem jednego z setów).
czorny50
Ekspert
2013.01.29
Moja ocena 9.5Naprawdę bardzo dobry RPG i nie myślałem, że tak powiem, ale bardziej mi się podobał niż Baldur Gate 2. Świetny dubbing, świetne postacie, wybory moralne i olbrzymia zawartość – wszystko jest na wysokim poziomie. „Początek” pozwala utożsamiać się z głównym protagonistom. Pomysłowo jest system kar za powalenie bohatera. Założenia głównej, historii może są dość płytkie, ale podczas jej realizowania odkrywamy jedną z najlepszych rzeczy w tej grze – orginalne i bogate uniwersum, – które daje wrażenie by mogło istnieć naprawdę. Oczywiście nie ma róży bez kolców – mało ras i klas, mapy to tunele z odnogami gdzie otoczenie to tylko tło, bohaterowie pokryci przesadną ilością krwi, słaby dresing zbroi lekkich i problem ze spolszczeniem w oryginalnej kopii gry. Jednak ta szczypta goryczy nie potrafi zepsuć oceny tak solidnej gry.
Anna Garas
GRYOnline.pl Team
2025.10.16
Przemysław Dygas
GRYOnline.pl Team
2025.10.15
Krzysztof Lewandowski
GRYOnline.pl Team
2022.03.20
Piotr Opolski
GRYOnline.pl Team
2021.06.11
enrique
Ekspert
2021.01.09
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2020.04.27
Sir klesk
Ekspert
2018.01.24
pan martin
Ekspert
2017.09.11
MarcinB323
Ekspert
2017.08.18
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Butryk89
Ekspert
2016.04.21
Krzysztof Mysiak
GRYOnline.pl Team
2016.03.24
Jacek Winkler
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Bartosz Woldański
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Tal_Rascha
Ekspert
2016.03.18
Wojciech Antonowicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Michał Mańka
GRYOnline.pl Team
2016.03.16
tr00y Pretorianin
Gdyby nie te walki, które psują trochę przyjemność z gry, to byłoby super. Wiadomo, że walki to nieodłączny element takich gier, ale chodzi mi o sam ich system i częstotliwość. Gram na najłatwiejszym poziomie, żeby po prostu cieszyć się historią. Zdecydowanie jest za dużo tej walki na fabularnym poziomie, ze zbyt dużą ilością przeciwników na raz - i tak wszyscy się zwalają na jedną kupę, zaraz mi się nie udaje znowu wycelować w tego przeciwnika, w którego chcę (przy takich rozgrywkach aż chciałoby się sterować padem, jest o wiele wygodniej). Towarzysze są też słabi i stanowią marne wzmocnienie. Parę razy już się przez to zacząłem niecierpliwić, ale pociągnę ten tytuł do końca.
A chciałem zagrać w najnowszego Baldura... jeśli tam walka wygląda podobnie, to nie wiem.
zanonimizowany1408085 Pretorianin
Najlepszy Dragon Age i najlepsza gra po 2000 roku od Bioware, niestety po ludziach którzy tworzyli tą grę nie ma już śladu, w porównaniu z 2 częścią, Inkwizycją i z tym Lgbtowym badziewiem jakie ostatnio wyszło, cudowna gra, grafika ma już swoje lata, ale to chyba wszystko o co można się przyczepić.. postacie/ towarzysze/ dialogi, historia świetna gra, w grze mamy wszystko: pogardę, rasizm, sadyzm, i mroczny klimat, oraz ogromny ładunek emocjonalny , grając elfem miejskim gdzie szlachetkowie chcą zgwałcić naszą przyszłą wybrankę, albo grając Krasnoludem plebejuszem gdzie nasza siostra aby zapewnić byt rodzinie musi pracować jako prostytutka, lub Człowiek szlachcic gdzie z rozkazu wuja mordują nam całą rodzinę, masz po prostu ochotę przelać trochę krwi :P nowy DA to przy tym gra dla 5 latków... wchodząc do Orzamaru i gdy pierwszy raz ujrzałem Matkę Lęgu, ciary!. Na ogromny plus walka, cios mieczem to cios mieczem, a nie jak teraz pierdyliard świecidełek, animacji, wodotrysków, a łotrzyk to zabójca totalny, bomby/kamuflaż/ ciosy od tyłu. Świetna gra, szkoda tylko że nasz bohater jest niemy.
morgrabia77 Centurion
Dragon Age 1 czy Divinity Original Sin 1?
boy3 Legend
Czy kupując grę na steam, muszę się logować do aplikacji EA Play czy nie? Bo zastanawiam się nad kupnem tej gry na steam, ale mam ją już na EA Play