Gothic: Xardas (1)
Aktualizacja:
Rozdział 4 "Xardas"
49. List do nekromanty.
Zadanie zleca Saturas. Musisz udać się do wierzy Xardasa (7 na mapie głównej) i przekazać mu wiadomość
W związku, iż twój obóz cię wyrzucił to masz zapewnione miejsce w nowym obozie. Do wyboru masz zostanie najemnikiem lub magiem wody.
Aby zostać najemnikiem udajesz się w okolice tamy do Lee. Rozmawiasz z nim i zostajesz przyjęty w poczet najemników. Poza tym Lee może nauczyć cię władania bronią dwuręczną (30 PU), a także sprzeda ci ciężki pancerz najemnika (ochrona: broń 70; pociski 10; ogień 35) za jedyne 2100 BR.
Alternatywnym rozwiązaniem jest wstąpienie w szeregi magów wody. W tym celu rozmawiasz z Saturasem i składasz śluby wody. Od tej pory jesteś magiem, ale będziesz musiał wykupić kręgi magii. Pierwszy krąg 10 PU; drugi 15 PU; trzeci 20 PU; czwarty 25 PU; piąty 50 PU. Ponadto będziesz musiał zwiększyć manę w skali 1:1, czyli 10 PU to 10 mana. Tak samo jak z siłą. Poza tym, aby zostać arcymagiem, będziesz musiał być przynajmniej obeznany z czwartym kręgiem magii. Wtedy będziesz mógł zaopatrzyć się w szatę arcymaga (ochrona przed: bronią 70; pociskami 10; ogniem 45; magią 20). W przeciwnym wypadku pozostanie ci zwykła szata maga (65;5;40;15) i tak całkiem nieźle.
Wybór pozostawiam tobie. Oczywiście nie zapominaj o tym, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby z najemnika stać się magiem wody. Otóż magowie tutaj rekrutują swoich adeptów wyłącznie z grona najemników. Wyjątek stanowią bardzo zasłużeni ludzie, tacy jak ty.
Bez względu na ścieżkę jaką wybrałeś koniecznie musisz ulepszyć ekwipunek. Na początek udaj się do Cronosa i kup jakieś dobre pierścienie oraz amulet. Proponuję amulet ochrony (+15 ochrona), pierścień niezwyciężoności (Ochrona: przed magią 1; przed ogniem 3; przed pociskami 3; przed bronią 5); pierścień magicznego pancerza (+10 ochrona). Będziesz również potrzebował około 10 - 15 zwojów z czarem lodowy pocisk oraz 2 zwoje z kulą ognia.
Następnie udajesz się do Wilka i kupujesz u niego najlepszy łuk, jaki możesz dostać. Naturalnie możesz się też pozbyć niechcianego ekwipunku i zdobyć dodatkowy zastrzyk rudy. Po za tym przyda ci się zapas strzał do łuku.
Jesteś teraz gotowy, żeby wyruszyć w drogę. Choć, jeśli chcesz to możesz nauczyć się obsługi broni dwuręcznej, a następnie teleportować się do Obozu na Bagnach i tam w kuźni zaopatrzyć się w ostrze najemnika (73 atk; broń dwuręczna)
Tak, czy siak obsługa broni dwuręcznej raczej ci się przyda.
![]() | ![]() |
Idąc od obozu sekty zajrzyj do Lestera w Górskiej Fortecy i przekaż mu wiadomość od Miltena i Diego o spotkaniu. Znajdziesz go w bibliotece, studiującego magiczne księgi.
Teraz udajesz się do miejsca X na mapce (zbliżenie z prawej). Ścieżka po prawej prowadzi do Xardasa, ale czeka na ciebie tutaj wyzwanie w postaci pojedynku z trzema różnymi golemami.
![]() | ![]() |
Pierwsze dwa golemy to bułka z masłem.
Na początek zmierzysz się z kamiennym golemem (obrazek z lewej), jak pewnie zauważysz miałeś już okazję z nim walczyć przy wykonywaniu zadania z kamieniem ogniskującym w górskiej fortecy. Innymi słowy bierzesz do ręki młot orków i rozsypujesz tą górę kamieni. Po wszystkim zabierasz serce kamiennego golema.
Następny będzie lodowy golem. I tutaj mała sztuczka. Zwróć swoją uwagę na półkę skalną po lewej. Wdrap się na jej wierzchołek i z bezpiecznej odległości (obrazek z prawej) użyj czaru kula ognia na bryle lodu. Bardzo szybko z twojego przeciwnika zostanie wielka kałuża. Teraz zabierz ze szczątków golema jego serce.
![]() | ![]() |
Teraz przyszła pora na ostatniego, a zarazem najtrudniejszego z golemów. Ta żywa pochodnia jest dość trudna do pokonania, dlatego dobrze by było przyciągnąć go do miejsca, gdzie leżą szczątki lodowego golema, wdrapać się na górę i używając czaru lodowy pocisk załatwić go z góry.
Niestety to trudna sprawa ponieważ będziesz musiał się streszczać. Otóż twój przeciwnik szybko się oddali, jeśli będziesz poza jego zasięgiem. Toteż albo powtarzaj całą sekwencję albo narażając się na jego ciosy pokonaj z miejsca. Tak, czy inaczej po pokonaniu ostatniego golem zabierasz jego serce i udajesz się do wierzy Xardasa.
Na miejscu rozmawiasz z Demonem (obrazek z prawej).
0
Komentarze czytelników
zanonimizowany643370 Centurion
Dzięki jacksonheyes.
zanonimizowany648808 Centurion
Witam ja mam taki problem w grze, iż ostatni ork szaman jest nieśmiertelny i mam się udać do Xardasa, ale nie mogę stamtąd wyjść bo wrota są opuszczone, a teleportować się nie można ?! Wszędzie jak czytam to piszą, że czym prędzej się udać do Xardasam ale jak, skoro nie mogę wyjść ?
pepe ziom Centurion
ty debilu trzeba ko zabic z urizjela najjlepszego miiecza
RaceyPL Pretorianin
Dzięki. Chciałem przejść bez poradnika ale świątynia śniącego to jakaś masakra
zanonimizowany1098197 Junior
TICOCHONDRIUSS ja żeby wyjść z wieży Xardasa biore skacze z akrobacją na skałe i schodze
kuweta18 Junior
Błędy są np przy nauczycielach
Saturas tylko magia runiczna
a od many jest Cronos
Co do wydostania się z wieży Xardasa bez teleportów
to znam dwa sposoby
1. Skok do bajora (uda się jeśli mamy akrobatykę)
2. Wspięcie się na kolce wystające z wieży
i skok na półkę skalną
kuweta18 Junior
1. Zardzewiały miecz (obok kretoszczura niedaleko opuszczonej kopalni)
2. Stary miecz (koło wisielca na drodze do starego obozu)
3. Niewykończony miecz (w wieży nad zębaczami koło chaty Cavalorna , można samemu wykuć)
4. Zardzewiały miecz oburęczny (kuźnia Stone'a)
5. Mściwa stal
(świątynia Śniącego, na początku drugiego rozdziału można wziąć od Cadara dwa zwoje przemiany w krwiopijce
zwoje te można też dostać wykonując zadanie Chromanina)
6. Gniew Innosa (Gomez)
7. Uriziel (w świątyni Śniącego)
1. Wyszczerbiony topór (jaskinia z kretoszczurami, miejsce śmierci Neka)
2. Topór (skrzynia Darriona)
3. Stary topór bojowy (przed golemami Xardasa)
4. Krzyk wojownika (Okyl)
1. Łomotacz (jeden z szybów starej kopalni)
2. Młot orków (jaskinia pilnowana przez ogary na drodze z górskiej fortecy do cytadeli orków)
1. Krótki łuk (jaskinia za chatą Cavalorna, klucz trzeba zabrać z jego skrzyni)
2. Łuk kawalerzysty (skrzynia obok Jarvisa , na górze)
3. Kościany łuk (jedna z odnóg starej kopalni)
4. Długi łuk (Lewus, bandyci z kanionu trolli)
5. Podmuch wiatru (jeden z szybów wolnej kopalni , obok rozdrabniacza)
Kusze na strażnikach Gomeza (np Szakal 4. rozdział , Blizna od 5. rozdziału)
kuweta18 Junior
Magiem nie grałem
Jeśli chodzi o darmowe runy to
Światło - możemy wziąć od Kaloma ale wtedy tracimy napój +5 mana
Ognisty pocisk - tylko jeśli dołączymy do magów ognia
Sopel lodu szkielet maga z wieży mgieł
(niedaleko plaży z jaszczurami na Ulu Mulu i klasztoru mnichów - kamień ogniskujący z Gornem)
Ognista burza - od Lee za uwolnienie niezupełnie wolnej kopalni
Runy takie jak grom , pirokineza, tchnienie śmierci
zabieramy dopiero szamanom w świątyni Śniącego
Runę fali Uriziela wyjmie Xardas - potrzebny szósty krąg
patryk666666 Junior
propos "strażnicy portalu 4" co do tej pułapki.. to nie pułapka ,trzeba najpierw wejść na górną półkę czy jak to tam nazwać.. wtedy kraty (gdzie znalazłeś ten "słaby miecz") otworzą się i wskakując tam wpadniemy na kolce, naciśniemy coś na jakimś sarkofagu, przeszukamy skrzynie z kilkoma fajnymi miksturami , a w tym czasie zablokowane kraty się otworzą ;)
Man From The Moon Pretorianin
Odpaliłem Gothica na Steamie. Typ robi wszystko poza tym, że nie może niczego podnieść z ziemi. Kompletnie nic. Broni, pożywienia, przedmiotów. Ktoś coś?
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.






