Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 12 marca 2022, 20:28

Niewiarygodne oceny Gran Turismo 7 i gorące plotki o F1 2022 - motoprzegląd Drauga

Za nami dwa tygodnie pełne wrażeń w świecie gier wyścigowych – i byłyby takie nawet bez premiery Gran Turismo 7. Mamy m.in. świetną ofertę Humble Bundle, wieści o dwóch tytułach na licencji F1 i lawinę nowej zawartości w kilku symulatorach (iRacing, Automobilista 2, R3E).

Witam w kolejnym przeglądzie motowieści, pisanym w leju po bombie. Tak można określić to, co zostało na rynku gier wyścigowych po bitwie, którą stoczyły wydane niedawno GRID Legends i Gran Turismo 7. Oczywiście nie muszę wskazywać, która z tych pozycji pozyskała sobie większe grono popleczników – wyłonić zwycięzcę w kwestii jakości nie jest natomiast wcale tak łatwo, jak można by sądzić. Tym niemniej „lej po bombie” nie oznacza, że życie w samochodówkowej branży zamarło – wręcz przeciwnie, sporo się wydarzyło przez minione dwa tygodnie również na innych obszarach (zwłaszcza w Formule 1). Zapraszam do lektury.

Gran Turismo 7 zadziwia ocenami

Jestem co najmniej zaskoczony. Zdumiał mnie bezbrzeżny zachwyt i bezkrytycyzm, z którym zachodni recenzenci podeszli do Gran Turismo 7. Odbiór gier jest subiektywny, to oczywista, ale GT7 po prostu ma braki, na które nie sposób przymknąć oka (choćby w bezmyślnej sztucznej inteligencji i ubogiej palecie opcji konfiguracji). O obowiązkowej lampce ostrzegawczej wobec grindu podszytego mikropłatnościami nawet nie wspominam.

Dla mnie Gran Turismo 7 to ciężkostrawny miks wprowadzania nietrafionych innowacji, trwania przy przestarzałych elementach i przywracania rozwiązań, za które Polyphony Digital już kiedyś dostało burę – i prosi się, by dostać ponownie. Gdzieś pod tym wszystkim są zadatki na świetną grę – piękną, bogatą, pełną pasji i wyposażoną w nadspodziewanie realistyczny model jazdy – ale potrzeba będzie ciężkiej pracy (i mnogich aktualizacji), by wydobyć ją na powierzchnię. Na razie jednak Forza może spać spokojnie… i nie silić się nawet na jakąkolwiek rewolucję w kolejnym Motorsporcie.

Po szczegóły odsyłam do trzech recenzji, w których DM i ja dość jednomyślnie wytknęliśmy GT7 różnorakie mankamenty (ale nie omieszkaliśmy też pochwalić tego, co na pochwałę zasługuje):

  1. Recenzja na GRYOnline.pl
  2. Recenzja na Gamepressure.com
  3. Recenzja na Allegro

Na marginesie dodam jeszcze, że gra doczekała się już pierwszego popremierowego patcha: 1.06. Zostały w nim poprawione rozmaite błędy, ponadto do interfejsu w trakcie wyścigu dodano informacje o sile i kierunku wiatru (jakby HUD nie był już wystarczająco zaśmiecony…). Pełną listę zmian znajdziecie tutaj. Na dalszą przyszłość zapowiedziano zaś aktualizacje, które – tak samo, jak miało to miejsce w GT Sport – wprowadzą nowe trasy, samochody, zawody i inne atrakcje.

Forza Horizon 5 wkroczyła w Serię 5

Horizon World Cup dobiegł końca, gracze zostali obdarowani trzema drogocennymi samochodami z krajów na podium (Bugatti Divo, Mercedes CLK-GTR, Nissan Nismo GT-R LM) i przyszedł czas na rozpoczęcie kolejnej serii. Zgodnie z zapowiedzią, w ramach Horizon Rush Takeover nacisk został położony na pokazówki PR – ale na szczęście tym razem z Playlisty Festiwalowej nie pozbyto się zupełnie wyścigów. Dodajmy do tego Stunt Park wzniesiony na stadionie i kilkanaście nowych wyzwań rozsianych na mapie, a zanosi się na to, że marzec w Forzie Horizon 5 będzie znacznie ciekawszy niż luty. Po szczegóły odsyłam do osobnej wiadomości.

Również samochody przygotowane na Serię 5 przedstawiają się interesująco. Pełen wykaz (z datami) znajdziecie pod linkiem powyżej. W tym tygodniu na zdobycie na Playliście czeka terenowa Toyota 4Runner TRD Pro z 2019 r. (za 20 punktów z aktywności), posiadacze Przepustki samochodowej zostaną natomiast uraczeni również terenową Toyotą Tundrą TRD Pro z 2020 r. (znowu model „podebrany” z Gran Turismo). Tydzień temu do zgarnięcia z Playlisty był wyścigowy KTM X-Bow GT4, a jako DLC udostępniono zapomnianego Forda Mustanga SVO z 1986 r. – poprzednika obecnego już w grze Forda SVT Cobry R z 1993 r.

W Forzę Horizon 5 zagrasz w Xbox Game Pass

Niewiarygodne oceny Gran Turismo 7 i gorące plotki o F1 2022 - motoprzegląd Drauga - ilustracja #1
Cieszy, że Playground Games nadrabia braki wśród modeli Toyoty – jednak chętniej niż terenówki zobaczyłbym w grze GR Yaris…

Intrygujące plotki o F1 2022

Opierając się na swoich anonimowych źródłach, ceniony – i wiarygodny – informator Tom Henderson dostarczył nieoficjalnych wieści o tegorocznej odsłonie serii F1 studia Codemasters. I są to wieści dość zaskakujące.

Twórcy zrezygnują jakoby z trybu fabularnego wprowadzonego w F1 2021 (choć planują ponoć wrócić z nim w F1 2023), a w to miejsce zaprezentują moduł F1 LIFE. Spojrzymy w nim na wyścigi „od kuchni” i wgłębimy się w życie kierowców poza torem, np. kupując im rozmaite luksusowe przedmioty, jak choćby zegarki i… supersamochody. Te ostatnie nie będą tylko dekoracją; otrzymamy rzekomo możliwość ścigania się nimi na tych samych torach, na których rozegrają się „normalne” zmagania w trybie kariery (na marginesie: należy spodziewać się wycięcia obiektu Sochi Autodrom, skoro Electronic Arts pozbywa się „rosyjskiej” zawartości ze swoich gier). Poza tym możemy liczyć na cross-play i wsparcie dla gogli VR.

Wygląda na to, że projektanci i księgowi „mistrzów kodu” próbują wymyślić kolejną żyłę złota, która otworzy przed nimi nowe, wręcz nieskończone możliwości monetyzowania gry – tym łatwiejsze do wcielenia w życie, że Codemasters może przekopiować gotowe modele samochodów sportowych z serii GRID i Project CARS. Choć F1 to nie moja bajka, muszę przyznać, że zaczynam być nawet zaintrygowany tą pozycją.

Niewiarygodne oceny Gran Turismo 7 i gorące plotki o F1 2022 - motoprzegląd Drauga - ilustracja #2
Ostatnia większa aktualizacja do F1 2021 (na screenie) pojawiła się w listopadzie, więc Codemasters na pewno jest już po uszy zagrzebane w pracy nad kolejną odsłoną. Premiera powinna nastąpić latem.

F1 Manager 2022 zapowiedziany

Pozostajemy jeszcze w temacie Formuły 1. Zanosi się na to, że w tym roku otrzymamy więcej niż jedną grę na licencji tej popularnej dyscypliny. O ile wspomniany wyżej tradycyjny symulator wyścigów od Codemasters pozostaje jeszcze (chwilowo?) w sferze plotek, uświadczyliśmy oficjalną zapowiedź produkcji w tych samych „klimatach”, którą tworzy studio Frontier Developments – znane z takich tytułów jak Elite: Dangerous, Jurassic World Evolution czy Planet Zoo.

F1 Manager 2022 będzie strategią typu menadżer, w której pokierujemy wybranym zespołem startującym w rywalizacji w aktualnym sezonie. Przyjdzie nam zarządzać finansami, kadrami, inżynierią (czyt. ulepszeniami bolidu) i wreszcie strategią na każdy wyścig, podejmując na gorąco decyzje o zjazdach do pit stopu, zmianie opon etc. Ostatecznie będziemy musieli realizować krótko- i długoterminowe cele, by wykazać się przed zarządem zespołu.

Wszystko to ma zostać zaprezentowane „w formie wiernie odwzorowanej transmisji” – ale na przekonanie się, co to właściwie znaczy, jeszcze trochę poczekamy, bo na razie pokazano tylko poniższy prerenderowany teaser trailer. F1 Manager 2022 zadebiutuje latem 2022 r. na PC, PS5, PS4, XSX/S i XOne.

Humble Ultimate Racing Sim Bundle

Humble Bundle ostatnio złapało wiatr w żagle i udostępnia jedną świetną paczkę tanich gier za drugą. Najświeższa propozycja serwisu to Ultimate Racing Sim Bundle, w którym znalazły się najlepsze wyścigowe symulatory w naprawdę korzystnej cenie – za 11,93 euro (ok. 57 zł) otrzymacie następujące gry:

  1. Assetto Corsa (Ultimate Edition – ze wszystkimi DLC),
  2. Assetto Corsa Competizione,
  3. Automobilista,
  4. Automobilista 2,
  5. Drift21,
  6. iRacing (3-miesięczna subskrypcja dla nowych graczy),
  7. NASCAR Heat 5 (Ultimate Edition – ze wszystkimi DLC),
  8. rFactor 2.

Z zakupem nie musicie się spieszyć – macie czas do 30 marca. Wprawdzie dostępne są też dwa tańsze progi, ale zupełnie się nie opłacają. Ponadto w skład paczki wchodzą kupony zniżkowe na dwa modele kierownic Thrustmastera – niestety, użyć ich można tylko w USA.

Niewiarygodne oceny Gran Turismo 7 i gorące plotki o F1 2022 - motoprzegląd Drauga - ilustracja #3
Assetto Corsa Competizione (na screenie) i Automobilista 2 to główne powody, by zainteresować się tą ofertą.

Nowości w Automobiliście 2 v1.3.4.0

Skoro już kupiliście (mam nadzieję) powyższą paczkę, powinny Was bardziej zainteresować wieści o rozwoju Automobilisty 2. Studio Reiza szczodrze obdarza posiadaczy tej gry kolejnymi atrakcjami i udoskonaleniami – najnowsze przyniosła duża aktualizacja 1.3.4.0.

Tym razem dodatkowa zawartość trafi jedynie do posiadaczy najnowszego DLC – Racin’ USA Pt 2. Mowa o jeszcze jednej klasie amerykańskich bolidów (F-USA Gen 1), którą reprezentują dwie maszyny: Lola T95/00 i Reynard 95i. To już ostatnie uzupełnienie tego dodatku. Poza tym łatka zawiera dziesiątki poprawek, np. ulepsza symulację układów napędowych wielu kolejnych samochodów (ciąg dalszy gruntownej modyfikacji silnika gry zapoczątkowanej kilka miesięcy temu), przeprowadza szeroko zakrojony lifting toru Road America (też zawartego we wspomnianym DLC), wprowadza opcje regulacji lusterka w wirtualnej rzeczywistości, a także dodaje nowe skórki czy animacje kierowcy dla wybranych samochodów. Pełną listę zmian zobaczycie tutaj.

Niewiarygodne oceny Gran Turismo 7 i gorące plotki o F1 2022 - motoprzegląd Drauga - ilustracja #4
Chyba nawet iRacing nie oferuje takiego bogactwa amerykańskich bolidów jak teraz Automobilista 2.

RaceRoom ma nowe samochody DTM

W sezonie 2021 zaszła przełomowa zmiana w wyścigach DTM – do rywalizacji dołączyły maszyny klasy GT3. RaceRoom Racing Experience otrzymał nowy pakiet zawartości, który odzwierciedla tę rewolucję. Składa się nań sześć samochodów:

  1. Audi R8 LMS GT3 Evo
  2. BMW M6 GT3
  3. Ferrari 488 GT3 Evo 2020
  4. McLaren 720S GT3
  5. Mercedes-AMG GT3 2020
  6. Porsche 911 GT3 R (2019)

Co jednak istotne, większość tych pojazdów była obecna w grze już wcześniej, a teraz otrzymała tylko zestaw świeżych skórek. Prawdziwymi nowościami są McLaren 720S i Ferrari 488 – przy czym ten drugi model wyznacza uroczysty debiut legendarnego włoskiego producenta w R3E. Cały pakiet DTM 2021 kosztuje 12,96 euro (ok. 62 zł), ale pamiętajcie, że każdą zawartą w nim maszynę możecie sprawdzić bezpłatnie – tak jak i samą grę – w trybie jazdy próbnej.

iRacing kusi toną świeżej zawartości

Sześć nowych samochodów otrzymał w ostatnim czasie również iRacing (w ramach drugiego sezonu w 2022 roku) – i tutaj dla odmiany faktycznie mówimy o sześciu modelach, których dotąd nie było w grze:

  1. Aston Martin Vantage GT4
  2. Hyundai Veloster N TC
  3. Chevrolet Cruze (StockCar Brasil)
  4. Toyota Corolla (StockCar Brasil)
  5. Buick Le Sabre (NASCAR 1987)
  6. Formula IR-04

Co ciekawe, wszystkie powyższe pojazdy poza Chevroletem i Toyotą robią użytek z nowego, bardziej zaawansowanego modelu zniszczeń. Do tego dochodzą aktualizacje trzech maszyn, które startują w zawodach NASCAR Camping World Truck Series – są to Chevrolet Silverado, Ford F-150 i Toyota Tundra TRD. No i jeszcze mamy dwa nowe tory:

  1. Winton Motor Raceway – 3-kilometrowa pętla w Australii znana miłośnikom wyścigów tamtejszych „supersamochodów”
  2. Federated Auto Parts Raceway – szutrowy owal w USA

Oczywiście za każdą z tych atrakcji trzeba zapłacić (wyjątkiem są zaktualizowane półciężarówki – kto kupił je wcześniej, nowe wersje otrzymał bez dodatkowych opłat). Poniżej zamieszczam demonstrację Astona Martina; filmy prezentujące resztę nowinek znajdziecie na kanale iRacing na YouTube. Pełne przedstawienie zmian i zawartości z drugiego sezonu jest zaś dostępne tutaj.

Plany The Crew 2 na piąty rok rozwoju

Od 2018 roku Microsoft wydał najpierw Forzę Horizon 4, a potem Forzę Horizon 5, tymczasem Ubisoft nadal trwa przy The Crew 2 i nie przestaje wspierać tej gry. Szykując się powoli do świętowania czwartej rocznicy jej premiery, studio Ivory Tower podzieliło się z fanami swoimi planami na przyszłość w kilkuminutowym filmie (poniżej):

  1. 16 marca rozpocznie się pierwszy epizod piątego sezonu, nazwany American Legends. Szczegółów na razie poskąpiono, ale po kilkusekundowym teaserze – w którym wspomniano o jakimś archiwum – wnoszę, że otrzymamy wgląd w historię motoryzacji (amerykańskiej, rzecz oczywista).
  2. Wkrótce spełniona zostanie wreszcie najgorętsza prośba fanów – w lipcu pojawi się aktualizacja, która podniesie do 60 limit klatek na sekundę na PS5 i XSX.
  3. Przy okazji na wszystkich platformach zobaczymy poprawę grafiki w odniesieniu do wyglądu nieba i efektów atmosferycznych.
  4. Równocześnie Ivory Tower próbuje coś zrobić z największą bolączką The Crew 2, czyli modelem jazdy. W ramach procesu obdarzonego chwytliwą nazwą „harmonizacja prowadzenia” twórcy będą stopniowo poprawiali wrażenia z siedzenia za kółkiem w samochodach obecnych w grze od dawna, by zrównały się z tym, czego można doświadczyć w modelach dodanych w ostatnim czasie. Nie do końca brzmi to jak podkręcenie realizmu, na które liczyłem, ale może jednak wyjdzie z tego coś dobrego?
  5. Poza tym w przyszłości możemy liczyć na to, co zwykle – więcej samochodów, wyzwań i innych atrakcji.

Motokurier (ACC, GRID, SnowRunner)

  1. 23 marca również Assetto Corsa Competizione dostanie potężny zastrzyk zawartości (na PC) w postaci DLC Challengers Pack. W jego skład wejdzie kilka samochodów. Na razie jedyną oficjalnie potwierdzoną maszyną jest BMW M2 CS Racing, poza tym gracze spodziewają się (sądząc po teaserze zamieszczonym w poniższym tweecie) nowych wariantów Ferrari 488, Lamborghini Huracana, Audi R8 i Porsche 911 GT3 (generacja 992).
  2. GRID Legends otrzymał pierwszy popremierowy patch, oznaczony numerem 1.06, który naprawia dziesiątki błędów (związanych np. z zawieszaniem i wyłączaniem się gry, śledzeniem postępów w realizowaniu celów sponsorów czy wskakiwaniem do sieciowych wyścigów po ich rozpoczęciu), a także daje możliwość jeżdżenia samochodami z DLC graczom dołączającym do multiplayerowej sesji, w której ktoś wybiera taki płatny wóz, a host nie ma go wykupionego. Szczegóły znajdziecie tutaj.
  3. Nie ustaje także rozwój SnowRunnera. Studio Saber Interactive wypuściło kolejne DLC do tej gry: Crocodile Pack. Zawiera ono klasyczną ciężarówkę Step 33-64, której moc i wszechstronność ma odzwierciedlać przydomek „Krokodyl”. Na Steamie dodatek kosztuje 12,99 zł. Równocześnie ukazał się patch 16.1, naprawiający garść błędów (pełna lista zmian widnieje tutaj), a twórcy zapowiedzieli, że wraz z rychłym startem siódmego sezonu użytkownicy konsoli Nintendo Switch doczekają się wsparcia dla modów.
  4. Na koniec notka dla Czytelników, których zawiódł brak zwyczajowej sekcji z modami do Assetto Corsy – zabrakło mi na nią czasu (miejsca trochę też) w tym przeglądzie, postaram się wynagrodzić to Wam za dwa tygodnie.

Jak zwykle polecam też Waszej uwadze poprzednie motoprzeglądy:

  1. 27 lutego: Gran Turismo i GRID się tłuką, Forza gotuje broń
  2. 12 lutego: Wojna ojczyźniana w Forzie Horizon 5 i blitzkrieg Gran Turismo 7
  3. 29 stycznia: Forza Horizon 5 łasi się do Chin, a Assetto Corsa wspiera Rosję
  4. 15 stycznia: FH5 rozmnaża Jaguary, TDU Solar Crown robi „beep”, a Forza Street umiera
  5. 1 stycznia: Dni Lambo i Ferrari w Forzie Horizon 5 oraz wysyp modów do Assetto Corsy
  6. 18 grudnia: Okruszek wiedzy nt. Forzy Motorsport (8) i ekskluzywne Porsche w GT7
  7. 4 grudnia: Cisza przed burzą w Forzie Horizon 5 i zaciekły atak Automobilisty 2
  8. 20 listopada: Wiek dziecięcy Forzy Horizon 5 i więcej trailerów Gran Turismo 7
  9. 6 listopada: Forza Horizon 5, czterokroć Gran Turismo 7 i katastrofa NASCAR 21
  10. 24 października: Forza Horizon 5 i Automobilista 2 mają BMW, a F1 2021 ma Imolę
  11. 10 października: Gran Turismo 7 hamuje z Brembo, a Forza Horizon 5 idzie w… fabułę
  12. 25 września: Forza Motorsport (8) i Gran Turismo 7 zdradzają swoje sekrety
  13. 12 września: Forza Horizon 5 traci wiele Porsche, a Gran Turismo 7 zyskuje
  14. 28 sierpnia: Forza Horizon 5 pokazuje swoje auta, a Assetto Corsa wychodzi z cienia
  15. 13 sierpnia: Subaru w WRC 10 (!), półpowrót Carmageddona i agonia GTR 3
  16. 31 lipca: Codemasters szuka odkupienia, a Rockstar igra z licencjami
  17. 17 lipca: Tuning audio w Forza Horizon 5 i drgawki GT Sport

ZASTRZEŻENIE

Firma GRY-OnLine S.A. otrzymuje prowizję od wybranych sklepów, których oferty prezentowane są powyżej. Dołożyliśmy jednak wszelkich starań, żeby wybrać tylko ciekawe promocje – przede wszystkim chcemy publikować najlepsze oferty na sprzęt, gadżety i gry.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej