Dziś premiera Gran Turismo 7. Mikropłatności są okropne

Gran Turismo 7 wreszcie stało się dostępne na PS5 i PS4. Huczną premierę i bardzo wysokie oceny przyćmiewają jednak mikropłatności zawarte w grze. Dobrze chociaż, że Polyphony Digital nadal stawia na rozwijanie swojego dzieła bezpłatnymi aktualizacjami.

Krzysztof Mysiak

Dziś premiera Gran Turismo 7. Mikropłatności są okropne.
Dziś premiera Gran Turismo 7. Mikropłatności są okropne.

Od premiery Gran Turismo Sport minęło niemal cztery i pół roku, ale miłośnicy trybu kariery dla pojedynczego gracza czekali na Gran Turismo 7 ponad osiem lat (tyle czasu minęło od wydania „szóstki” na PS3). Dziś nowe dzieło studia Polyphony Digital trafiło na konsole PS4 i PS5. Grać można już od północy.

Czy cierpliwość została należycie wynagrodzona? Zdaniem światowego consensusu recenzentów – tak, jak najbardziej. Średnia ocen wersji na PS5 wynosi 87% w serwisie Metacritic. U nas jednak DM był bardziej powściągliwy i wystawił GT7 notę 7/10, zwracając uwagę np. na braki w zakresie sztucznej inteligencji i konfiguracji gry oraz na mikropłatności.

  1. Recenzja gry Gran Turismo 7 – premiera spóźniona o 5 lat

Mikropłatności straszniejsze, niż je malują

No właśnie, mikropłatności. Przed premierą, na etapie pisania recenzji, nie mieliśmy w nie wglądu – wiedzieliśmy tylko, że pojawi się możliwość kupienia wirtualnej waluty za realne pieniądze. Konkretne opcje stały się widoczne dopiero w momencie debiutu gry i… złapałem się za głowę, gdy zajrzałem do PS Store.

Kredyty (Cr.) w GT7 można kupić w czterech pakietach:

  1. 11,25 zł – 100.000 Cr.
  2. 22,50 zł – 250.000 Cr.
  3. 45,00 zł – 750.000 Cr.
  4. 89,00 zł – 2.000.000 Cr.

Jak te kwoty mają się do ekonomii w grze? Ceny samochodów prawie nie zmieniły się względem GT Sport. Pojazdy wyścigowe Gr. 4 kosztują po 350 tys. kredytów, w klasie wyżej (Gr. 3) po 450 tys. Cr., a dla topowych maszyn – bolidów Gr. 1 i ekskluzywnych prototypów spod znaku Vision Gran Turismo – ustalono cenę na poziomie 1 mln kredytów. Poza tym są jeszcze dziesiątki droższych, kultowych aut, których wartość może sięgać nawet 10 milionów Cr. (albo i więcej).

Gdyby przeliczyć kredyty na złotówki, rachując przez pryzmat największego pakietu waluty, wyszłoby nam, że cena najdroższych samochodów w grze idzie w setki złotych, każdy model koncepcyjny kosztuje prawie 45 zł, a na szybki start w wyścigach w Gr. 3 lub Gr. 4 (to wiodące kategorie w grze) należałoby wydać – odpowiednio – ok. 20 zł lub ok. 16 zł.

„Limited Stock" oznacza, że Ferrari lada moment zniknie z oferty. Co robić - doładować konto za ponad 350 zł czy ciułać kredyty i czekać na następną okazję (nie wiadomo jak długo)?

Co ciekawe, w GT Sport też występowały mikropłatności, ale w zdecydowanie lżejszej postaci. Zamiast kredytów kupowało się tam konkretne samochody w PS Store, przy czym prototypy kosztowały po 13,50 zł, a bolidy Gr. 3 po 11,25 zł.

Sytuację dodatkowo zaognia fakt, że w GT7 losowania za „codzienny trening” (przejechanie ok. 42 km) zostały zupełnie przeobrażone. W GT Sport gracz miał gwarantowany samochód, teraz szansa na auto wynosi (teoretycznie) 1:4, a reszta nagród to pieniądze i części tuningowe. W praktyce na kilkadziesiąt losowań u mnie i u kolegów z redakcji prawie zawsze trafiało się 2 lub 5 tysięcy kredytów – grosze.

Z kolei z samochodami pojawił się taki kłopot, że już nie wszystkie są dostępne do kupienia w dowolnej chwili w salonie (Brand Central). Duża część została wydzielona do innych miejsc, w których pojawiają się sporadycznie w rotacji – a i część tych z salonu można kupić tylko po otrzymaniu specjalnego zaproszenia, które ma ograniczony termin ważności. To jeszcze jeden czynnik, który może kogoś skłonić do wizyty w PS Store po błyskawiczny zastrzyk wirtualnej gotówki (bo zbieranie kredytów poprzez wyścigi mogłoby trwać za długo).

Na szczęście nie wszystkie samochody w GT7 kosztują setki tysięcy kredytów.

Popremierowy rozwój Gran Turismo 7

Na koniec wspomnijmy jeszcze o czymś przyjemniejszym. Studio Polyphony Digital przedstawiło zarys planowanego, popremierowego wsparcia dla Gran Turismo 7. Tak jak miało to miejsce w GT Sport, możemy liczyć na aktualizacje z bezpłatną zawartością, która obejmie między innymi:

  1. trasy,
  2. samochody,
  3. zawody na Światowych torach (singleplayer),
  4. Misje,
  5. Rajdy muzyczne,
  6. tuningowe części silnika,
  7. próby czasowe w trybie Sport (multiplayer).
Gran Turismo 7

Gran Turismo 7

PlayStation
po premierze

Data wydania: 4 marca 2022

Informacje o Grze
6.8

GRYOnline

6.1

Gracze

8.7

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

11

Krzysztof Mysiak

Autor: Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

Elden Ring z coraz lepszym odbiorem na Steamie. Postęp od dnia premiery jest ogromny

Następny
Elden Ring z coraz lepszym odbiorem na Steamie. Postęp od dnia premiery jest ogromny

Life is Strange: Aftermath za darmo - twórcy udostępnili pierwszy rozdział

Poprzedni
Life is Strange: Aftermath za darmo - twórcy udostępnili pierwszy rozdział

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl