Dziewięć lat Quake'a
Nie tylko Anarchy Online obchodzi pod koniec czerwca urodziny. Przed dwoma dniami dziewięć lat „na karku” zaliczyła inna produkcja, mianowicie Quake. Program, który w dużym stopniu zrewolucjonizował rynek FPS-ów, przez blisko dekadę swojego istnienia doczekał się dwóch następców (w drodze jest trzeci oraz inna strzelanina, nawiązująca do świata „Wstrząsu”).
Nie tylko Anarchy Online obchodzi pod koniec czerwca urodziny. Przed dwoma dniami dziewięć lat „na karku” zaliczyła inna produkcja, mianowicie Quake. Program, który w dużym stopniu zrewolucjonizował rynek FPS-ów, przez blisko dekadę swojego istnienia doczekał się dwóch następców (w drodze jest trzeci oraz inna strzelanina, nawiązująca do świata „Wstrząsu”).

22 czerwca 1996 roku w sieci zadebiutowała shareware’owa wersja Quake’a, oferująca możliwość potyczki w jednym z czterech epizodów, jakie pojawiły się w pełnej edycji programu. Tak naprawdę gracze mogli spojrzeć na produkt id Software znacznie wcześniej, bo 24 lutego, ale wówczas opublikowano jedynie test trybu multiplayer. Za faktyczny początek istnienia Quake’a uważa się właśnie czerwcową datę.
Quake zmienił spojrzenie na gatunek FPS-ów, w którym po raz pierwszy z takim rozmachem zaprezentowano w pełni trójwymiarową oprawę wizualną. Co prawda już wcześniej pojawiły się programy udanie korzystające z trzech wymiarów (np. The Terminator: Future Shock firmy Bethesda oraz Descent firmy Interplay), ale to właśnie w Quake’u użyto dużej liczby polygonów, aby jak najbardziej widowiskowo odtworzyć środowisko gry. Od programu firmy id Software rozpoczęła się też ekspansja tzw. „akceleratorów 3D”, które dzisiaj pełnią rolę standardowych podzespołów graficznych oferowanych przez ATI czy NVIDIA. Każdy, kto na pokładzie miał starego Tridenta lub produkt firmy S3, nie mógł się nadziwić, jak wyglądały gry po przesiadce np. na Voodoo. Quake był tego doskonałym przykładem.

Więcej informacji o Quake znajdziecie jak zwykle w naszej Encyklopedii Gier. Zamieszczone powyżej ilustracje zostały przygotowane z użyciem darmowej nakładki graficznej o nazwie Tenebrae.

GRYOnline
Gracze
Steam
Komentarze czytelników
KUBOS Generał
erton ---> jasne ze pamiętam to właśnie dla tej gierki i kupiłem pierwszego monstera :) to był wypas 4MB Ram kabelek żeby połączyć kartę 2d po prostu super i paczka gierek w pudełku, nie ważne że większość to były dema ale za to jaka płynność w grach i to rozmycie tekstur hehe szok
Amadeoosh Generał

Niewątpliwie ta gra mimo wieku ma coś w sobie. Mogli by zrobić Quake na silniku Doom III... Żeby prezentowała się chociaż tak, jak na tamtych obrazkach.
KaM1kAzE® Legend

kubos, eroton ---> hehe też pamiętam :) to takie SLI tylko 10 lat temu :P
połączanie voodoo z grafiką :) ahhh aż sie łezka w oku kręci :P
BIGos Legend

erton - to tak jak teraz te nowe PPU ... pewnie to potem znów połączą na jednej karcie.
zanonimizowany28212 Legend
KaM1kAzE® -> mozna bylo jeszcze laczyc 2 voodoo 2 SLI i do tego jeszcze grafika zwykla.
jeszcze mam 12MB "Potwora" voodoo 2 w domu :) przydaje sie do FFVII.
ten pierwszy screen - to jakis mod. podobaja mi sie te tekstury i blaski swiatla w wodzie.