Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 24 czerwca 2005, 11:07

Dziewięć lat Quake'a

Nie tylko Anarchy Online obchodzi pod koniec czerwca urodziny. Przed dwoma dniami dziewięć lat „na karku” zaliczyła inna produkcja, mianowicie Quake. Program, który w dużym stopniu zrewolucjonizował rynek FPS-ów, przez blisko dekadę swojego istnienia doczekał się dwóch następców (w drodze jest trzeci oraz inna strzelanina, nawiązująca do świata „Wstrząsu”).

Nie tylko Anarchy Online obchodzi pod koniec czerwca urodziny. Przed dwoma dniami dziewięć lat „na karku” zaliczyła inna produkcja, mianowicie Quake. Program, który w dużym stopniu zrewolucjonizował rynek FPS-ów, przez blisko dekadę swojego istnienia doczekał się dwóch następców (w drodze jest trzeci oraz inna strzelanina, nawiązująca do świata „Wstrząsu”).

Dziewięć lat Quake'a - ilustracja #1

22 czerwca 1996 roku w sieci zadebiutowała shareware’owa wersja Quake’a, oferująca możliwość potyczki w jednym z czterech epizodów, jakie pojawiły się w pełnej edycji programu. Tak naprawdę gracze mogli spojrzeć na produkt id Software znacznie wcześniej, bo 24 lutego, ale wówczas opublikowano jedynie test trybu multiplayer. Za faktyczny początek istnienia Quake’a uważa się właśnie czerwcową datę.

Quake zmienił spojrzenie na gatunek FPS-ów, w którym po raz pierwszy z takim rozmachem zaprezentowano w pełni trójwymiarową oprawę wizualną. Co prawda już wcześniej pojawiły się programy udanie korzystające z trzech wymiarów (np. The Terminator: Future Shock firmy Bethesda oraz Descent firmy Interplay), ale to właśnie w Quake’u użyto dużej liczby polygonów, aby jak najbardziej widowiskowo odtworzyć środowisko gry. Od programu firmy id Software rozpoczęła się też ekspansja tzw. „akceleratorów 3D”, które dzisiaj pełnią rolę standardowych podzespołów graficznych oferowanych przez ATI czy NVIDIA. Każdy, kto na pokładzie miał starego Tridenta lub produkt firmy S3, nie mógł się nadziwić, jak wyglądały gry po przesiadce np. na Voodoo. Quake był tego doskonałym przykładem.

Dziewięć lat Quake'a - ilustracja #2

Więcej informacji o Quake znajdziecie jak zwykle w naszej Encyklopedii Gier. Zamieszczone powyżej ilustracje zostały przygotowane z użyciem darmowej nakładki graficznej o nazwie Tenebrae.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej