15. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 15. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Command & Conquer Remastered
Strategiczne 5 czerwca 2020
Zremasterowana wersja Command & Conquer, klasycznego RTS-a z połowy lat 90., który uznawany jest z jednego z ojców gatunku. Gra posiada zupełnie nową oprawę audiowizualną przy zachowaniu kluczowych elementów rozgrywki oryginału.

Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War
Strategiczne 12 lipca 2018
Klasyczna turowa strategia 4X, której akcja osadzona została w uniwersum Warhammera 40,000. Produkcja pozwala nam na pokierowanie jedną z czterech grywalnych frakcji, które walczą ze sobą o kontrolę nad planetą Gladius Prime. Gra posiada bogatą kampanię fabularną, a także tryb multiplayer.

Nebuchadnezzar
Strategiczne 17 lutego 2021
Strategia ekonomiczna przywodząca na myśl kultowe tytuły pokroju Faraona czy Zeusa: Pana Olimpu. W grze Nebuchadnezzar przejmujemy kontrolę nad cywilizacją zamieszkującą starożytną Mezopotamię, a naszym zadaniem jest zadbanie o wszystkie aspekty jej funkcjonowania. Filarem tej produkcji jest kampania fabularna obejmująca okres od czasów, gdy nad Eufratem i Tygrysem osiedlali się pierwsi ludzie, aż do podboju Babilonu przez Persję w VI wieku p.n.e.

Polanie
Strategiczne 21 marca 1996
Jedna z pierwszych polskich strategii czasu rzeczywistego, wyprodukowana przez studio MDF pod wodzą Mirosława Dymka. W grze wcielamy się w rolę przywódcy wioski Polan, Mirka, który po powrocie z wyprawy wojennej zastaje jedynie zgliszcza i poprzysięga zemstę na odpowiedzialnych za masakrę wrogich plemionach. Pod względem rozgrywki, Polanie czerpią garściami z mechaniki kultowego Warcrafta, wprowadzając jednocześnie kilka interesujących innowacji.

Europa Universalis: Mroczne Wieki
Strategiczne 18 kwietnia 2004
Kontynuacja (i zarazem spin-off) wydanej w 2001 roku gry strategicznej Europa Universalis II, koncentrującej się na losach świata w ciągu 400 lat (1419-1820). Pod względem ram czasowych, gra Crusader Kings (dostępna w Polsce pod nazwą Europa Universalis: Mroczne Wieki) stanowi swoisty prolog do wspomnianej pełnoprawnej odsłony cyklu, cofając graczy znacznie wcześniej i pozwalając im pokierować losami mocarstw europejskich w okresie 1066-1419 r.

Hearts of Iron III
Strategiczne 7 sierpnia 2009
Kolejna odsłona popularnej serii strategii historycznych od studia Paradox Interactive, osadzonych w realiach II wojny światowej. Zadaniem gracza jest objęcie władzy nad wybranym państwem – czy to jednym z ówczesnych mocarstw, czy kraju słabszego pod względem militarnym – i poprowadzenie go przez zawieruchę globalnego konfliktu. Hearts of Iron III obejmuje okres od 1936 do 1948 roku, dzięki czemu mamy możliwość przygotować się do nieuchronnej wojny.

Age of Mythology: Extended Edition
Strategiczne 8 maja 2014
Kolejna, po drugiej odsłonie serii Age of Empires, kompletnie zremasterowana wersja klasycznej strategii autorstwa Ensemble Studios. Oryginalna gra ukazała się w 2002 roku jako spin-off wspomnianej serii i osadzona jest w świecie mitologii. Produkcja oferuje nam pełną zawartość oryginału wraz z oficjalnym dodatkiem The Titans i pozwala opowiedzieć się po stronie jednej z czterech starożytnych cywilizacji: Greków, Egipcjan, Wikingów oraz tajemniczych mieszkańców Atlantydy.

Knights & Merchants: The Peasants Rebellion
Strategiczne 1 listopada 2001
Kontynuacja gry strategiczno-ekonomicznej Knights & Merchants: The Shattered Kingdom. Akcja osadzona została w anglosaskich realiach XIII wieku naszej ery, a zadaniem graczy jest zjednoczenie licznych mniejszych państewek i prowincji w jedno silne królestwo.

Port Royale 2
Strategiczne 10 września 2004
Port Royale 2 to kontynuacja wydanej w 2002 roku strategii ekonomicznej Port Royale. Akcja gry osadzona została w realiach XVII-wiecznych Karaibów, a gracz ma za zadanie osiągnąć jak największe wpływy w Nowym Świecie wszelkimi dostępnymi metodami (m.in. handel, piractwo, niewolnictwo, przemysł oraz polityka). Deweloperzy ze studia Ascaron Software przygotowali m.in. widowiskowe bitwy morskie, złożony system ekonomiczno-gospodarczy, a także zaawansowane skrypty sztucznej inteligencji.

Iron Harvest
Strategiczne 1 września 2020
Gra RTS osadzona w unikalnym dieselpunkowym uniwersum 1920+ polskiego artysty Jakuba Różalskiego. Iron Harvest ukazuje alternatywną Europę z przełomu XIX i XX wieku, w której ludzkość zainwestowała dostępną wiedzę oraz środki w produkcję potężnych maszyn kroczących. Modelem rozgrywki tytuł przypomina serię Company of Heroes, ograniczając aspekty ekonomiczne (gromadzenie surowców, rozbudowa bazy) na rzecz taktycznego dowodzenia jednostkami (mechami, piechotą, pojazdami etc.

Xenonauts 2
Strategiczne 18 lipca 2023
Kontynuacja osadzonej w realiach science fiction turowej gry strategicznej studia Goldhawk Interactive, powstałej jako duchowy spadkobierca klasycznego UFO: Enemy Unknown. Fabuła Xenonauts 2 nie stanowi kontynuacji wydarzeń ukazanych w poprzedniczce, przedstawiając alternatywną wersję pierwotnego scenariusza, opowiadającą o inwazji obcych na Ziemię w okresie trwającej tam zimnej wojny. Ogólne mechanizmy zabawy pozostały niezmienione, a rozgrywka podzielona została na dwie zasadnicze części, tzn.

New Cycle
Strategiczne 18 stycznia 2024
New Cycle to city builder z domieszką survivalu, inspirowany Frostpunkiem oraz Anno. Gracze wcielają się w przywódcę osady starającej się przetrwać wiele lat po katastrofie, która pozbawiła ludzkość dostępu do technologii, a Ziemię przemieniła w nieprzyjazne życiu miejsce.

Field of Glory: Kingdoms
Strategiczne 4 czerwca 2024
Strategia turowa, która zabiera nas w podróż do epoki średniowiecza i pozwala poprowadzić ku świetlanej (bądź wręcz przeciwnie) przyszłości wybraną frakcję. Field of Glory: Kingdoms umożliwia rozgrywkę w pojedynkę bądź multiplayerową zabawę przez PBEM.

Dungeons 4: Tales from the Campfire
Strategiczne 26 czerwca 2025
Trzecie rozszerzenie do RTS-a inspirowanego kultowym Dungeon Keeperem. W W Dungeons 4: Tales from the Campfire bierzemy udział w czterech misjach opartych na historiach opowiadanych płaczącemu Gorgu (będącemu wcieleniem Zła) przez Thalyę, Tristana i Narratora.

Missile Command Delta
Strategiczne 8 lipca 2025
Wydana przez Atari hybryda turowej gry taktycznej i przygodowej z widokiem FPP, nawiązująca do kultowego shoot’em upa z lat 80. XX wieku. W Missile Command Delta odpieramy ataki rakietowe za pośrednictwem komputera, a także eksplorujemy bunkier i odkrywamy jego tajemnice.

Theme Park World
Strategiczne 3 listopada 1999
Theme Park World to przygotowana przez zespół deweloperski studia Bullfrog Productions strategia ekonomiczna, pozwalająca wcielić się w rolę dyrektora wirtualnego parku rozrywki. Gracz nie tylko może zarządzać wesołym miasteczkiem, ale także projektować jego atrakcje, a nawet zwiedzać go i bawić się w nim.

No Man's Land: Walcz o swoje prawa!
Strategiczne 14 sierpnia 2003
No Man's Land to strategia czasu rzeczywistego, w której niemiecki producent Related Designs dał możliwość wszystkim graczom na przeżycie 300 lat wielkiej kolonizacji kontynentu amerykańskiego (od roku 1600 do 1900).

Cultures 2: Bramy Asgardu
Strategiczne 18 maja 2002
Kolejna część serii opowiadającej o podbojach cywilizacji wikingów. Poprzednio w Cultures: Discovery of Vinland nasi dzielni bohaterowie podbijali kontynent amerykański, tu zaś zaczynają rozszerzać swe wpływy na Europę i Środkowy Wschód.

Cesarz: Narodziny Państwa Środka
Strategiczne 11 września 2002
Strategia ekonomiczna, w której budujemy i zarządzamy miastami w antycznych Chinach. Gracz ma wpływ na wszelkie aspekty działalności starożytnego miasta, m.in. podatki, rozdzielanie plonów rolnych, siły militarne, budowa monumentalnych budowli. Całość zbudowano na silniku z Ceasar III.

Jagged Alliance 2
Strategiczne 23 lipca 1999
Druga część kultowej serii turowych gier taktycznych studia Sir-Tech. Jako dowódca grupy najemników staramy się wyzwolić państwo Arulco spod panowania złej królowej. Pomiędzy misjami zarządzamy bazą, szkolimy żołnierzy i przyjmujemy zlecenia. Sam system walki oferuje bardzo dużo opcji i zagrywek, które wydanie zwiększają realizm potyczek.

Warlords: Battlecry II
Strategiczne 12 marca 2002
Warlords: Battlecry II jest kontynuacją wydanej w 2000 roku strategii czasu rzeczywistego (RTS) z elementami cRPG, stworzonej przez ekipę deweloperską Strategic Studies Group. Akcja gry osadzona została w fantastycznym świecie Etherii, targanym przez konflikt, w którym uczestniczy 12 ras. Gracz wybiera frakcję, której poczynaniami będzie kierował poprzez postać głównego bohatera.

Warhammer 40,000: Dawn of War – Dark Crusade
Strategiczne 9 października 2006
Samodzielny dodatek do opracowanej przez studio Relic Entertainment strategii Warhammer 40,000: Dawn of War. Podstawową nowinką, jaką wprowadza rozszerzenie o nazwie Dark Crusade, są dwie frakcje. Pierwszą z nich stanowi rasa humanoidalnych robotów o nazwie Necroni, będących prawdziwymi maszynami do zabijania. Druga to posługujące się zaawansowaną technologią oraz rozwiniętą dyplomacją Dominium Tau.

Disciples III: Reincarnation
Strategiczne 14 lutego 2014
Przygotowana przez rosyjską firmę Akella, odświeżona i poprawiona edycja trzeciej części popularnej serii strategii turowych, Disciples III: Renaissance, wzbogacona zawartością samodzielnego dodatku Resurrection. Do dyspozycji graczy oddano 4 powiązane ze sobą fabularnie kampanie, z których każda poświęcona została innej frakcji. Dało to łącznie 27 misji głównych oraz ponad 70 pobocznych, co zdaniem twórców powinno zapewnić zabawę na min. 200 godzin.

King's Bounty: Mroczna Siła
Strategiczne 14 sierpnia 2014
Kolejna z odsłon popularnego cyklu strategii fantasy, uważanego za protoplastę słynnej serii Heroes of Might & Magic. Jej autorem jest po raz kolejny odpowiadające za restart marki studio Katauri Interactive. W odróżnieniu od poprzednich części gry, tym razem otrzymujemy szansę opowiedzenia się po stronie zła. W warstwie fabularnej tytułu splatają się losy trzech bohaterów: legendarnego przywódcy orków, nowo wybranej królowej demonów oraz spadkobiercy klanu wampirów.