Data wydania: 17 lutego 2015
Kolejny rozdział epickiej serii strategicznej Total War, zapoczątkowanej i rozwijanej przez studio Creative Assembly. Po kilku sequelach (jak Medieval, Shogun czy Rome) autorzy postanowili skupić się na zupełnie nowym bohaterze oraz właściwym mu okresie historycznym. Akcja gry toczy się na przełomie IV i V wieku n.e.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Total War: Attila to strategia rozgrywana w dużej skali, która łączy turowe zarządzanie imperium z rozgrywanymi w czasie rzeczywistym bitwami. Produkcję opracowało studio Creative Assembly, czyli autorzy wszystkich poprzednich odsłon cyklu.
Akcja rozpoczyna się w roku 395, ponad osiemdziesiąt lat przed upadkiem zachodniej części rzymskiego cesarstwa i początkiem średniowiecza, pozwalając tym samym rozegrać prawdziwie fascynujący i rzadko wykorzystywanych w grach okres w historii. Kampania koncentruje się na stosunkowo krótkim, przynajmniej jak na standardy serii, przedziale czasowym, ale za to realizuje go znacznie bardziej szczegółowo. Wśród grywalnych frakcji znalazły się największe potęgi tamtego okresu, począwszy od obu części upadającego Imperium Rzymskiego, przez młode królestwa Franków i Sasów oraz liczne plemiona wędrownych barbarzyńców, a skończywszy na koczowniczych Hunach i orientalnym Imperium Sasanidów. Dzięki różnorodności sytuacji startowych oraz warunków zwycięstwa każdą frakcją gra się inaczej, dzięki czemu w Attila znajdą coś dla siebie zarówno początkujący stratedzy, jak i poszukujący prawdziwego wyzwania weterani cyklu.
Tak jak poprzednie odsłony cyklu, Total War: Attila jest mieszanką RTS-a i turówki. W czasie rzeczywistym rozgrywamy gigantyczne bitwy, w których potrafią brać udział tysiące żołnierzy. W turach toczy się natomiast warstwa strategiczna wymagająca od nas dbania o rozwój ekonomiczny, militarny i technologiczny naszych poddanych oraz o stosunki dyplomatyczne. Jednocześnie autorzy wprowadzili wiele nowych rozwiązań, mających w pełni oddać militarny, społeczny i religijny zamęt tamtych czasów. Fanów ucieszy zwłaszcza powrót drzewa rodziny, którego zabrakło w Rome II, dzięki czemu otrzymujemy możliwość siania intryg, mianowania urzędników, zarządzania rodami i stosunkami między konkretnymi obywatelami. Ponadto śmiertelnym zagrożeniem stały się zarazy i jeśli nie utrzymamy miast w czystości, to ich populacje szybko mogą paść ofiarą różnorodnych plag. Choroby mogą również przynieść do centrów cywilizacyjnych wrogie armie podczas starć i oblężeń. Gra w realistyczny sposób oddaje również sytuację religijną, a nawet pogodową, zmuszając grających do stacjonowania armiami w miastach oraz obozach polowych w czasie zimy, czy szykowania zapasów biorąc pod uwagę zmiany klimatyczne, jakie zachodziły w Europie w tamtym okresie. Generalne ochłodzenie powodowało gorsze plony i skutkowało regularnymi klęskami głodu.
Natomiast bitwy wzbogaca możliwość sprytnego wykorzystywania ognia, a ulepszenia silnika sprawiają, że może on się realistycznie rozprzestrzeniać i pochłaniać budynki oraz siać panikę wśród obrońców. Ponadto studio Creative Assembly ulepszyło interfejs użytkownika (wrócono do klasycznych wizerunków oddziałów oraz uproszczono ich identyfikację na placu boju) oraz znacznie poprawiło grafikę, zarówno na mapie taktycznej, jak i podczas bitew. Cała gra została wykonana z olbrzymim przywiązaniem do historycznego realizmu, tak aby mogła jak najwierniej odwzorować realia tamtego okresu.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PC Windows
Producent: Creative Assembly
Wydawca: Sega
24GRY
Ciesząca się dużą popularnością seria gier strategicznych autorstwa brytyjskiego studia Creative Assembly. Cykl Total War w udany sposób łączy elementy strategii turowej, opartej na zarządzaniu zasobami, a także taktyczne bitwy toczone w czasie rzeczywistym. Od 2005 roku pieczę wydawniczą nad cyklem sprawuje firma Sega. W 2010 roku zdecydowano się wprowadzić zmianę w nazewnictwie serii, czyniąc jego głównym elementem człon Total War, wcześniej będący jedynie podtytułem.
Recenzja GRYOnline
Attila to dla Rome II to, czym dla Empire stał się Napoleon – oto ciekawy i grywalny dodatek. Ale czy Total War: Attila zainteresuje fanów całej serii? Zdecydowanie! To produkt skierowany do entuzjastów słynnego Medievala II. Na plus można zaliczyć zróżnicowanie frakcji, poprawnie odzwierciedloną mapę strategiczną i świetny system zarządzania państwem oparty o drzewko rozwoju technologicznego oraz ekran drzewa rodowego. Idealnie nie jest, ale bardzo dobrze - oj tak!
Aktualizacja: 9 kwietnia 2015
Poradnik do gry Total War: Attila stanowi wyczerpujące kompendium dotyczące tego tytułu. W opracowaniu przedstawiono mechanikę gry, objaśniono występujące w niej frakcje, politykę i prowadzenie wojen, a także cechy i umiejętności postaci i wysłanników.
16 lutego 2018
Japonia, Europa, Ameryka; starożytność, średniowiecze, oświecenie; Stary i Nowy Świat Warhammera – w 11 głównych odsłonach seria Total War zwiedziła już wiele miejsc i epok. Przytaczamy historię jednego z największych fenomenów w gatunku strategii.
1 lutego 2015
Do wiosny jeszcze daleko, ale leżący na zewnątrz śnieg z pewnością zostanie roztopiony przez gorące hiciory, które już w lutym zadebiutują na rynku. Nie ma ich co prawda zbyt dużo, ale za to każdy powinien znaleźć coś dla siebie.
5 stycznia 2015
W Rome II: Total War budowaliśmy imperium, tym razem przyszedł czas, aby je zniszczyć. W Total War: Attila wcielimy się w barbarzyńskich najeźdźców grabiących pozostałości po antycznych królestwach, którzy starają się znaleźć własne miejsce w Europie.
Ukazała się nowa wersja Skyrim: Total War, czyli ambitnej modyfikacji, która przenosi grę Total War: Attila do krainy fantasy studia Bethesda.
gry
Adrian Werner
29 lipca 2024 13:47
Po obejrzeniu ostatniego odcinka The Lord of the Rings: The Rings of Power nie chcecie opuszczać Śródziemia? W takim wypadku zainteresować Was mogą mody zainspirowane twórczością Tolkiena.
Pliki do gier
Adrian Werner
14 października 2022 14:40
Warner Bros. przypomniało sobie o prawach do filmowego uniwersum Władcy Pierścieni. W efekcie rozwijany od lat mod Rise of Mordor do Total War: Atilla zniknął z serwisu Mod DB.
Pliki do gier
Jakub Błażewicz
12 lutego 2022 13:10
Wczoraj na rynku zadebiutowało DLC Slavic Nations Culture Pack do strategii Total War: Attila. Studio Creative Assembly wypuściło przy tej okazji patch zawierający darmową frakcję dla wszystkich posiadaczy gry – Garamantów.
gry
Krzysztof Mysiak
26 lutego 2016 12:35
Dziś piszemy m.in. o dodatku Slavic Nations do gry Total War: Attila, przejściu Davida Gaidera do firmy Beamdog, konsolowym patchu 1.3 do Fallouta 4, kolejnych zawodnikach i pierwszym DLC dla Street Fighter V oraz o planach wydania klasycznej platformówki Ty The Tasmanian Tiger na PC. Witajcie w wieściach ze świata - codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Janusz Guzowski
10 lutego 2016 13:04
Popularna strategia Total War: Attila doczekała się potężnego dodatku Age of Charlemagne, który wprowadził nową kampanię, osiem grywalnych frakcji, ponad 300 jednostek i nie tylko.
gry
Kamil Zwijacz
11 grudnia 2015 14:02
Studio Creative Assembly zapowiedziało Age of Charlemagne - DLC do gry Total War: Attila. Dodatek ma być największym z dotychczasowym i wprowadzi sporo zawartości oraz istotne zmiany w mechanizmach rozgrywki.
gry
Jakub Błażewicz
25 listopada 2015 10:40
Gra strategiczna Total War: Attila otrzyma w tym miesiącu dodatek Ostatni Rzymianin. Rozszerzenie wprowadzi kampanię rozgrywaną na nowej mapie zachodniej Europy, pięć grywalnych frakcji oraz garść jednostek.
gry
Łukasz Szliselman
10 czerwca 2015 11:40
Dziś piszemy m.in. o narzędziach modderskich do gry Total War: Attila, wprowadzeniu matchmakingu do Team Fortress 2 oraz zmianach w polityce banowania graczy na Steamie. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Łukasz Szliselman
30 kwietnia 2015 13:26
Dziś piszemy m.in. o współpracy Mad Catz z Harmonix przy Rock Band 4, nietypowym wydaniu ścieżki dźwiękowej z Journey oraz możliwej reedycji gry Alan Wake na Xbox One. Witajcie w wieściach ze świata - codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Patryk Greniuk
22 kwietnia 2015 13:24
Popularne pliki do pobrania do gry Total War: Attila.
mod Total War: Attila - Mod Manager v.2.0 - 2 kwietnia 2018
mod Total War: Attila - Medieval Kingdoms: Total War v.280217 - 1 kwietnia 2017
trainer Total War: Attila - v1.6.0 Build 9772 Trainer +19 - 10 października 2016
mod Total War: Attila - Total War: Rise of Mordor v.0.6.0 - 12 lutego 2022
mod Total War: Attila - Seven Kingdoms: Total War v.2.1 - 6 lipca 2020
trainer Total War: Attila - v1.0 +15 TRAINER - 27 lutego 2015
trainer Total War: Attila - v1.0 - v1.2.1 +12 TRAINER - 30 kwietnia 2015
mod Total War: Attila - Fall of the Eagles v.5.2 - 8 września 2019
mod Total War: Attila - Additional Units Mod - Attila (AUM-ATT) v.2.7 - 6 lipca 2020
trainer Total War: Attila - v1.0 - v1.4.1 +12 TRAINER - 13 listopada 2015
Wymagania sprzętowe gry Total War: Attila:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core 2 Duo 3 GHz, 3 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8800 GT/ Radeon HD 2900 XT lub lepsza, 35 GB HDD, Windows Vista 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5 3.9 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 560Ti/ Radeon HD 5870 lub lepsza, 35 GB HDD, Windows 7 64-bit.
Lista dodatków do gry Total War: Attila:
Dodatek
10 grudnia 2015
Strategiczne
Drugi duży dodatek do kolejnej odsłony cyklu gier strategicznych Creative Assembly o nazwie Attila: Total War. Akcja Age of Charlemagne rozpoczyna się w roku 768, a więc na długo po tym, jak rządy legendarnego Attyli dobiegły końca. Gdy zmęczeni długoletnimi konfliktami mieszkańcy Europy próbują odbudować swoje życie, na horyzoncie pojawia się nowy władca – tytułowy Karol Wielki. Kierowany ambicjami, doprowadza on do stworzenia pierwszego wielkiego imperium od czasu upadku Rzymu, prowadząc swój lud w erę kolejnych wojen. W zupełnie nowej kampanii wcielamy się w rolę wielkiego władcy, a naszym celem jest zjednoczenie Starego Kontynentu. Do podbicia mamy aż 52 prowincje, zamieszkane zarówno przez znane, jak i zupełnie nowe frakcje. Wraz z nową erą, w grze pojawia się również ponad 300 niedostępnych wcześniej jednostek oraz charakterystyczne technologie i formacje wojskowe z tamtych czasów.
Gracze
Dodatek
25 czerwca 2015
Strategiczne
Dodatek do gry strategicznej Total War: Attila, będącej kolejną odsłoną popularnej serii autorstwa studia Creative Assembly. Rozszerzenie o nazwie Ostatni Rzymianin wprowadza do gry rozbudowaną, fabularyzowaną kampanię, rozpoczynającą się w roku 553 n.e., czyli w okresie, w którym Zachodnie Cesarstwo Rzymskie całkowicie się rozpadło, a na jego terenie wyrosły liczne królestwa barbarzyńskie. Wtedy to cesarz Justynian podejmuje ostatnią próbę wskrzeszenia upadłego mocarstwa, wysyłając do boju tytułowego "ostatniego Rzymianina", czyli doświadczonego dowódcę Belizariusza, który w zależności od poczynań gracza może pokierować ekspedycją w celu odzyskania utraconych terytoriów, bądź sam mianować się monarchą Zachodu. W grze pojawiło się pięć nowych grywalnych frakcji o odmiennej specyfice (prócz wspomnianej Ekspedycji Rzymskiej, także Ostrogoci, Wizygoci, Wandalowie i Frankowie), jak również dodatkowe jednostki bojowe oraz niedostępne wcześniej budynki i technologie.
Gracze
Lista małych dodatków do gry Total War: Attila:
DLC Slavic Nations Culture Pack 25 lutego 2016
DLC Empires of Sand Culture Pack 15 września 2015
DLC Blood & Burning 25 marca 2015
DLC Celts Culture Pack 21 marca 2015
DLC Longbeards Culture Pack 4 marca 2015
DLC Viking Forefathers Culture Pack 17 lutego 2015
Średnie Oceny:
Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 705 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 25406 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Konrad Kruk
Recenzent GRYOnline.pl
2015.02.12
Już nie starożytność, jeszcze nie średniowiecze. W najnowszej odsłonie serii Total War podzielone rzymskie imperium stawia czoła hordom barbarzyńskich najeźdźców.
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (25 406)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
75% rekomendacji (47)
GamesRadar+
Atlas Burke
ZTGD
Jae Lee
Destructoid
Greg Tito
GamesBeat
Dean Takahashi
Digital Spy
Mark Langshaw
Se7sat1oN Junior
Tragicznie źle zrobiona gra...
Optymalizacja leży totalnie, bugi na mapie, teksty opisu jednostek inne na mapie a inne w encyklopedii.
Największą tragedią tej gry jest to, że grając kampanią inną niż Hunów to jednostki Hunów mnożą się na mapie po każdej rundzie. Zabijesz jedną armię to po kolejnej rundzie pojawia się kolejna w jej miejsce z tak samo mocno rozwiniętą od razu armią.
Prawdopodobnie dali brak limitu na pieniądze, tury po których mamy odpowiednie budynki i jednostki itd.
Twórca tej serii gier skończył się na ROME II potem już padaczka totalna w ATTILI, niedokończony projekt ARENA który wyglądał przepięknie. Zobaczymy co będzie w TROJI...
zanonimizowany947190 Pretorianin
Generalnie pomysł gry jest dobry, wg mnie fajnie oddany jest świat upadku imperium, ogromny plus za to, że można grać frakcjami na wschód od Odry. Jednak ogromnym mankamentem gry są Hunowie, którzy podobnie jak mongołowie w obu Medievalach spawnują niezniszczalnymi armiami nieustannie, co niezmiernie irytuje, bo dobrze wiemy, że ich hordy nie były ani niezniszczalne ani nie odnawiały się jak w jakimś RTS-ie. O wiele lepszy jest dodatek do gry, który mogę polecić z czystym sercem.
zanonimizowany1346132 Konsul
Najlepszy historyczny Total War, gdyby nie problemy z optymalizacją czy nieliczne bugi byłoby 10/10.
Friskikx Pretorianin
gra + wszystkie dlc żniżka 61% i cena 210zł