Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Frostpunk (PC)

Frostpunk PC

Opracowana przez rodzime 11bit Studios gra strategiczno-przygodowa z elementami survivalu. Akcja Frostpunk osadzona została w fikcyjnym świecie o nieprzyjaznym, mroźnym klimacie, który w istotny sposób wpłynął na kształt społeczeństwa.

Strategiczne | science fiction | steampunk | ekonomiczne | RTS | postapokalipsa | survival | polskie | budowa miasta

PC Windows
Okładka Frostpunk (PC)

Polskie napisy

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

24kwietnia2018

24kwietnia2018

pudełko PL

24kwietnia2018

Steam

Frostpunk jest połączeniem strategii czasu rzeczywistego i city buildera, wzbogaconym o wyraźnie zarysowane elementy survivalowe (twórcy mówią wręcz o opracowaniu nowego gatunku, nazwanego przez nich „society survival”). Za produkcję odpowiada polski zespół 11 bit studios, który zdobył światową sławę dzięki ciepło przyjętym grom z serii Anomaly oraz bestsellerowemu This War of Mine. Produkcja została wydana wyłącznie na platformie PC.

Fabuła

Akcja Frostpunka toczy się w alternatywnej wersji XIX wieku, w której na Ziemi zapanowała nowa epoka lodowcowa. Garstka ocalałych, nad którą przejmujemy kontrolę, szuka schronienia w pobliżu parowego generatora ciepła – chcąc utrzymać ostatni bastion ludzkości, cała społeczność musi dostosować się do nowej, mroźnej rzeczywistości.

Mechanika

Rozgrywka w wydanym na platformie PC Frostpunku skupia się na okolicach generatora ciepła, wokół którego w koncentrycznych kręgach rozbudowywana jest osada ocalałych. W toku zmagań konstruujemy nie tylko domy dla mieszkańców, lecz także rozmaite budynki przemysłowe, szpitale, domy opieki czy kuchnie. Choć na początku dysponujemy jedynie garstką ludzi, z czasem napływają do nas kolejne osoby, przez co wioska stopniowo przeistacza się w wielkie postapokaliptyczne miasto.

Rozgrywka polega przede wszystkim na zarządzaniu społecznością w taki sposób, by za wszelką cenę utrzymać ją przy życiu. Często wymaga to poświęcenia praw czy wręcz życia jednostek dla dobra ogółu; niekiedy wyłącznie w ten sposób zapewniamy pozostałym szansę na przetrwanie. Motorem gry jest podejmowanie niejednoznacznych moralnie decyzji, zrealizowane w formie uchwalania kolejnych praw. Przykładowo, możemy posyłać do pracy nie tylko dorosłych, ale i dzieci, organizować pogrzeby ofiar wypadków (a tym samym marnować cenny czas) lub grzebać je w masowych grobach, czy choćby drastycznie zwiększyć wymiar czasu pracy. Należy jednak pamiętać o wskaźnikach rozgoryczenia i nadziei, prezentujących to, jak nasi podopieczni odnajdują się w nowej sytuacji; kluczem do sukcesu jest takie balansowanie nastrojów, by nie doprowadzić do eskalacji niezadowolenia ludności, co może skłonić ją do buntu, a w rezultacie – obalenia kiepskiego zarządcy i zakończenia zabawy. W trakcie rozgrywki sporo czasu spędzamy na ekranie prezentującym rozbudowane drzewo praw przysługujących mieszkańcom, które zawiera wzajemnie wykluczające się rozwiązania istotnych problemów; skorzystanie z każdego z nich niesie ze sobą tak pozytywne, jak i negatywne skutki, których wpływ możemy odczuwać jeszcze długo po ich uchwaleniu.

Na tym jednak się nie kończy, gdyż z czasem nasze możliwości zaczynają rosnąć – po wybudowaniu warsztatu otrzymujemy dostęp do nowych technologii, których odkrycie może ułatwić życie mieszkańcom, ale też stworzyć dodatkowe problemy. Zainwestowanie w balon nawigacyjny wskaże innym ocalałym miejsce, gdzie mogą znaleźć nowy dom, z kolei opracowanie tak zwanych automatonów (czyli robotów napędzanych parą, które mogą pracować niemal bez wytchnienia) znacząco odciąży pracowników. Ale więcej ludzi w osadzie to również potencjalne zmartwienia (wszak ktoś musi o nich zadbać), z kolei awarie maszyn mogą doprowadzić do groźnych wypadków. Ważna jest także eksploracja skutego lodem świata – posyłanie zwiadowców wiąże się z dużym ryzykiem, bo wysłani na mroźne pustkowia skauci mogą natrafić na śmiertelne bezpieczeństwa, jednak tylko w ten sposób można na przykład odkryć dodatkowe złoża bezcennego węgla.

Tryby gry

Oprócz trybu fabularnego, na który składają się trzy rozbudowane scenariusze, Frostpunk zawiera także moduł sandboksowy, w którym gracz może rozbudowywać osadę wedle własnego uznania, bez konieczności realizacji konkretnych zadań.

Kwestie techniczne

Trójwymiarowa grafika Frostpunka opiera się na kontrastach; z jednej strony bowiem mamy chłodne barwy reprezentujące naturę, natomiast z drugiej – ciepłe kolory symbolizujące pozostałości po dawnej cywilizacji. Całość prezentuje wysoką jakość, a jej dopełnieniem jest intuicyjny interfejs. Warto zwrócić uwagę na fakt, że przerywniki filmowe do gry zostały opracowane przez studio Platige Image, z kolei soundtrack jest dziełem Piotra Musiała, w którego portfolio można znaleźć między innymi utwory skomponowane na potrzeby Krwi i wina, czyli dodatku do hitowej produkcji studia CD Projekt RED, Wiedźmin 3: Dziki Gon.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8.48 / 10 na podstawie 256 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.1 / 10 na podstawie 388 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 109,99 PLN

Klasyfikacja PEGI Frostpunk

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język.

Wymagania sprzętowe Frostpunk

PC Windows

Rekomendowane: Quad Core 3.2 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon RX 580 lub lepsza, 8 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit
Minimalne: Dual Core 3.2 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon R7 370 lub lepsza, 8 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit

Recenzja gry Frostpunk – by przetrwać zimę stulecia, trzeba serca z lodu

Recenzja 23 kwietnia 2018, 12:00

Wybory, których musi dokonywać gracz, są tym cięższe, że nasze cele często kłócą się z żądaniami społeczeństwa. A zarządzanie nastrojami poddanych to absolutnie kluczowy i najbardziej emocjonujący element tej gry. Istnieją tu dwa wskaźniki – niezadowolenia i nadziei. Jeśli pierwszy wzrośnie do maksimum lub drugi spadnie do zera, nasze przywództwo zakończą nie siarczyste mrozy, a zdesperowani ludzie. Aby zapobiec takiemu scenariuszowi, musimy nie tylko zapewnić im dach nad głową i pełny brzuch, ale też zająć się zaprowadzaniem prawa.