Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePCXONEPS4
Okładka Frostpunk (PC)
OkładkaFrostpunk (PC)

Frostpunk

Opracowana przez rodzime 11bit Studios gra strategiczna z elementami survivalu. Akcja Frostpunk osadzona została w fikcyjnym świecie o nieprzyjaznym, mroźnym klimacie, który w istotny sposób wpłynął na kształt społeczeństwa.

Strategiczne | steampunk | ekonomiczne | RTS | postapokalipsa | survival | polskie | budowa miasta | Xbox Game Pass | EA Play

Frostpunk Premiera

24kwi2018

PC

11paź2019

PS4 XONE

producent: 11 bit studios wydawca: 11 bit studios wydawca PL: Cenega S.A. Strona oficjalna

Gry podobne do Frostpunk

Surviving Mars

Frostpunk 2

Gord

Rekomendacja GRYOnline.pl

Frostpunk jest połączeniem strategii czasu rzeczywistego i city buildera, wzbogaconym o wyraźnie zarysowane elementy survivalowe (twórcy mówią wręcz o opracowaniu nowego gatunku, nazwanego przez nich „society survival”). Za produkcję odpowiada polski zespół 11 bit studios, który zdobył światową sławę dzięki bestsellerowemu This War of Mine.

Fabuła

Akcja Frostpunka toczy się w alternatywnej wersji XIX wieku, w której na Ziemi zapanowała nowa epoka lodowcowa. Garstka ocalałych, nad którą przejmujemy kontrolę, szuka schronienia w pobliżu parowego generatora ciepła – chcąc utrzymać ostatni bastion ludzkości, cała społeczność musi dostosować się do nowej, mroźnej rzeczywistości.

Mechanika

Rozgrywka w Frostpunku skupia się na okolicach generatora ciepła, wokół którego w koncentrycznych kręgach rozbudowywana jest osada ocalałych. W toku zmagań konstruujemy nie tylko domy dla mieszkańców, lecz także rozmaite budynki przemysłowe, szpitale, domy opieki czy kuchnie. Choć na początku dysponujemy jedynie garstką ludzi, z czasem napływają do nas kolejne osoby, przez co wioska stopniowo przeistacza się w wielkie postapokaliptyczne miasto.

Rozgrywka polega przede wszystkim na zarządzaniu społecznością w taki sposób, by za wszelką cenę utrzymać ją przy życiu. Często wymaga to poświęcenia praw czy wręcz życia jednostek dla dobra ogółu; niekiedy wyłącznie w ten sposób zapewniamy pozostałym szansę na przetrwanie. Motorem gry jest podejmowanie niejednoznacznych moralnie decyzji, zrealizowane w formie uchwalania kolejnych praw. Przykładowo, możemy posyłać do pracy nie tylko dorosłych, ale i dzieci, organizować pogrzeby ofiar wypadków (a tym samym marnować cenny czas) lub grzebać je w masowych grobach, czy choćby drastycznie zwiększyć wymiar czasu pracy. Należy jednak pamiętać o wskaźnikach rozgoryczenia i nadziei, prezentujących to, jak nasi podopieczni odnajdują się w nowej sytuacji; kluczem do sukcesu jest takie balansowanie nastrojów, by nie doprowadzić do eskalacji niezadowolenia ludności, co może skłonić ją do buntu, a w rezultacie – obalenia kiepskiego zarządcy i zakończenia zabawy. W trakcie rozgrywki sporo czasu spędzamy na ekranie prezentującym rozbudowane drzewo praw przysługujących mieszkańcom, które zawiera wzajemnie wykluczające się rozwiązania istotnych problemów; skorzystanie z każdego z nich niesie ze sobą tak pozytywne, jak i negatywne skutki, których wpływ możemy odczuwać jeszcze długo po ich uchwaleniu.

Na tym jednak się nie kończy, gdyż z czasem nasze możliwości zaczynają rosnąć – po wybudowaniu warsztatu otrzymujemy dostęp do nowych technologii, których odkrycie może ułatwić życie mieszkańcom, ale też stworzyć dodatkowe problemy. Zainwestowanie w balon nawigacyjny wskaże innym ocalałym miejsce, gdzie mogą znaleźć nowy dom, z kolei opracowanie tak zwanych automatonów (czyli robotów napędzanych parą, które mogą pracować niemal bez wytchnienia) znacząco odciąży pracowników. Ale więcej ludzi w osadzie to również potencjalne zmartwienia (wszak ktoś musi o nich zadbać), z kolei awarie maszyn mogą doprowadzić do groźnych wypadków. Ważna jest także eksploracja skutego lodem świata – posyłanie zwiadowców wiąże się z dużym ryzykiem, bo wysłani na mroźne pustkowia skauci mogą natrafić na śmiertelne bezpieczeństwa, jednak tylko w ten sposób można na przykład odkryć dodatkowe złoża bezcennego węgla.

Tryby gry

Oprócz trybu fabularnego, na który składają się trzy rozbudowane scenariusze, Frostpunk zawiera także moduł sandboksowy, w którym gracz może rozbudowywać osadę wedle własnego uznania, bez konieczności realizacji konkretnych zadań.

Kwestie techniczne

Trójwymiarowa grafika Frostpunka opiera się na kontrastach; z jednej strony bowiem mamy chłodne barwy reprezentujące naturę, natomiast z drugiej – ciepłe kolory symbolizujące pozostałości po dawnej cywilizacji. Całość prezentuje wysoką jakość, a jej dopełnieniem jest intuicyjny interfejs. Warto zwrócić uwagę na fakt, że przerywniki filmowe do gry zostały opracowane przez studio Platige Image, z kolei soundtrack jest dziełem Piotra Musiała, w którego portfolio można znaleźć między innymi utwory skomponowane na potrzeby Krwi i wina, czyli dodatku do hitowej produkcji studia CD Projekt RED, Wiedźmin 3: Dziki Gon.

Tryb gry: single player  

Nośnik: 6+ GB

Ocena użytkowników: 8,7 / 10 na podstawie 1006 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 8,7 / 10 na podstawie 449 głosów czytelników.

Frostpunk cena w dniu premiery: 109,99 PLN

Klasyfikacja PEGI Frostpunk

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język.

Frostpunk Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Dual Core 3.2 GHz
  • 4 GB RAM
  • karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon R7 370 lub lepsza
  • 8 GB HDD
  • Windows 7/8/10 64-bit
  • Zalecane:
  • Quad Core 3.2 GHz
  • 8 GB RAM
  • karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon RX 580 lub lepsza
  • 8 GB HDD
  • Windows 7/8/10 64-bit
PC
PS4
XONE