Dodatek do gry The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Blood and Wine
Data wydania: 31 maja 2016
Drugie fabularne rozszerzenie DLC do wydanego w maju 2015 roku RPG akcji Wiedźmin 3: Dziki Gon rodzimego CD Projekt RED. Akcja dodatku zatytułowanego Krew i wino przenosi nas do całkiem nowej krainy Touissant, będącej jednym z niewielu państw wiedźmińskiego uniwersum, którego nie dotknęła wojenna pożoga. Poproszony o pomoc przez księżną Annę Henriettę, wiedźmin Geralt będzie musiał stawić czoła grasującemu w krainie mordercy.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Wiedźmin 3: Krew i Wino (w wersji eksportowej The Witcher 3: Blood and Wine) to drugi duży dodatek DLC do wydanego wiosną 2015 roku rodzimego RPG akcji Wiedźmin 3: Dziki Gon. Rozszerzenie wydłużające fabułę pierwowzoru o ok. 30 godzin rozgrywki, opracowane zostało ponownie przez studio CD Projekt RED, czyli twórców wszystkich dotychczasowych odsłon komputerowej serii, bazującej na motywach twórczości znanego polskiego pisarza fantasy Andrzeja Sapkowskiego.
Dodatek Krew i Wino został oficjalnie zapowiedziany przez twórców już na miesiąc przed planowaną premierą gry podstawowej i wraz z wydanym w październiku 2015 roku pierwszym płatnym rozszerzeniem Serca z Kamienia uzupełnia listę kilkunastu DLC, z których znakomita większość udostępniona została graczom całkowicie bezpłatnie. Na platformie PC dodatek udostępniony został zarówno w wersji cyfrowej, jak i limitowanej edycji pudełkowej, zawierającej poradnik, dwie papierowe talie oraz żetony do gry w Gwinta – czyli będącej integralną częścią trzeciego Wiedźmina kolekcjonerskiej gry karcianej.
Akcja dodatku Krew i wino przenosi nas (i Geralta) do całkiem nowej krainy o nazwie Toussaint, która swym rozmiarem dorównuje znanym z gry podstawowej Wyspom Skellige. Jest to jedno z niewielu państw wiedźmińskiego uniwersum niedotkniętych jak dotąd wojenną pożogą. Jak się szybko okazuje, panująca w Toussaint sielankowa atmosfera to jednak tylko i wyłącznie pozory, a znajdujące się nieco na uboczu księstwo w rzeczywistości ma także swoje drugie, znacznie mroczniejsze oblicze. Właściciele licznych w tym rejonie winnic nasyłają na siebie najemnych zbirów, a w odludnych zakątkach czają się nowe, niespotykane dotąd potwory. Na domiar złego w Toussaint pojawia się tajemniczy morderca, którego sposób działania może sugerować, że nie jest on człowiekiem. Poproszony o pomoc przez władającą krainą Xiężną Annę Henriettę, Biały Wilk będzie musiał po raz kolejny stawić czoła złu, które zwalczyć może jedynie wiedźmin.
Dodatek nie wprowadza drastycznych zmian w ogólnej mechanice rozgrywki. Wraz z zupełnie nowym wątkiem fabularnym czeka na nas jednak cała masa zadań głównych i pobocznych (w łącznej liczbie dziewięćdziesięciu), rozgrywających się na odwiedzanych przez nas po raz pierwszy terenach księstwa Toussaint. W trakcie zabawy Geralt stawia czoła 20 niespotykanym dotąd rodzajom przeciwników, rozbija kolejne posterunki bandytów i zdobywa nowe, ukryte lub strzeżone przez potwory skarby. W dodatku znalazło się także 30 niedostępnych do tej pory broni oraz 100 nowych elementów zbroi, a nasz protagonista zyskał też możliwość zmiany koloru poszczególnych elementów ubioru. W związku ze sporymi rozmiarami DLC, aż do setnego zwiększa się maksymalny poziom rozwoju postaci, możliwy do uzyskania dzięki opcji Nowa gra plus.
Wiedźmin 3: Krew i wino oferuje także nowe rodzaje aktywności, takie jak możliwość zdobycia głównej siedziby grasantów, dzięki czemu osłabnie obrona obozów bandytów na danym terenie, oraz opcje rozbudowy winnicy Corvo Bianco, pełniącej rolę naszej siedziby i zapewniającej bohaterowi szereg dodatkowych korzyści. Jedną z najbardziej zauważalnych zmian (wprowadzonych wraz z aktualizacją, dostępną także nieodpłatnie dla wszystkich posiadaczy „podstawki”) stanowi mocno przemodelowany interfejs gry, mający w założeniu twórców ułatwić korzystanie ze Znaków, systemu rzemiosła i usług handlarzy oraz zarządzanie ekwipunkiem i mutacjami Geralta (które są nowością wprowadzoną dla wysokopoziomowych postaci). Dodatkowo mapa gry wzbogacona została o nowe znaczniki oraz opcje filtrowania. Listę nowości uzupełnia zaś talia Wysp Skellige, rozszerzająca dostępny dotąd wachlarz kart do gry w Gwinta.
Pod względem technicznym wydane na platformie PC, PS4 i XONE rozszerzenie Krew i wino nie wnosi istotnych zmian do samego Wiedźmina 3, jeśli nie liczyć udostępnionych wcześniej nieodpłatnych aktualizacji gry. To, co rzuca się w oczy już przy pierwszym kontakcie z dodatkiem, to wygląd księstwa Toussaint, w znaczącym stopniu odbiegający od odwiedzanych w grze podstawowej lokacji, takich jak Velen, Novigrad czy Wyspy Skellige. Nowa kraina wyróżnia się bowiem przepychem oraz bardziej intensywną paletą kolorów, a czasem wręcz baśniową stylistyką.
Dodatek Wiedźmin 3: Krew i wino otrzymał w 2015 roku dofinansowanie od Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego. Dotacja wyniosła 150 tysięcy euro, tj. ok. 7% całkowitego budżetu produkcji, który wyniósł nieco ponad 2 miliony euro (czyli blisko 9 milionów złotych). Zważywszy na fakt, że podobny budżet miał także pierwszy z dodatków do Wiedźmina 3, można łatwo wyliczyć, że studio CD Projekt RED wydało na produkcję i promocję obu rozszerzeń do „trójki” niemal tyle samo, ile wyniosły koszty wyprodukowania pierwszej odsłony serii, czyli blisko 20 milionów złotych.
Autor opisu gry: Piotr Bicki
Platformy:
Xbox One
PC Windows
PlayStation 4
Producent: CD Projekt RED
Wydawca: Bandai Namco Entertainment
Gry podobne:
15GIER
Bestsellerowa seria polskich gier RPG akcji, opartych na motywach powieści i opowiadań Andrzeja Sapkowskiego. Wiedźmin (na Zachodzie znany jako The Witcher) jest rozwijany przez rodzime studio CD Projekt RED, które oprócz niego ma w swoim portfolio markę Cyberpunk 2077. Poza tym w jego rozwoju wzięły udział takie ekipy, jak The Molasses Flood oraz Fool’s Theory.
Recenzja GRYOnline
Drugi dodatek do Wiedźmina 3 - Krew i wino, to wielogodzinna przygoda oferująca wszystko to, co dobrze znamy i kochamy, przemieszane z ciekawymi nowościami. Nowa kraina zachwyca, fabuła i postacie oczarowują, a do interfejsu w końcu nie można się przyczepić. Każda historia musi mieć swoje zakończenie i z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że to zakończenie jest piekielnie satysfakcjonujące.
Aktualizacja: 30 czerwca 2016
Poradnik do gry Wiedźmin 3: Krew i wino zawiera szczegółowy opis przejścia wszystkich zadań głównych oraz pobocznych, dokładne mapy lokacji oraz informacje na temat wszystkich nowości wprowadzonych w dodatku m.in. nowej talii do Gwinta czy mutagenów.
15 października 2025
Dodatki do pełnych wersji gier są niemal tak samo stare jak cała branża. Łatwo jednak zauważyć, że dzisiaj klasyczne, duże rozszerzenia do popularnych tytułów znalazły się w odwrocie. Ale czy na pewno?
19 maja 2025
Potraficie sobie przypomnieć, co robiliście dokładnie 10 lat temu? Jest duża szansa, że czekaliście, aż zainstaluje się Wiedźmin 3: Dziki Gon. Najważniejsza polska gra obchodzi właśnie dziesiąte urodziny!
23 października 2024
Wampiry pojawiają się w grach nie tak często jak zombie czy inne straszydła, ale nie oznacza to, że nie ma w czym przebierać - zwłaszcza że krwiopijcom często towarzyszy niesamowity klimat. Przygotowaliśmy dla Was listę najlepszych gier z wampirami.
2 października 2022
Wiedźmin 3 nie może się równać z Gothiciem czy serią Elder Scrolls pod względem modów, ale nie znaczy to, że w 2022 roku nie jesteśmy w stanie uprzyjemnić sobie spotkań z Białym Wilkiem różnymi modyfikacjami.
10 stycznia 2020
Już od lat nie wychodzą do niego dodatki, nie jest aktualizowany, jego społeczność moderska ledwie zipie – a mimo to Wiedźmin 3 ciągle nawiedza listy bestsellerów. Dlaczego wciąż tak dobrze się sprzedaje?
Pałac Beauclair to miejsce znane każdemu, kto grał w Wiedźmina 3: Krew i Wino. Teraz jego wnętrze jest wreszcie dostępne do zwiedzenia. Wszystko za sprawą moda.
gry
Agnieszka Adamus
13 lipca 2025 20:12
Kultowy quest z dodatku do Wiedźmina 3 mógł być bardziej rozbudowany – jeden z użytkowników narzędzi deweloperskich od CD Projekt Red natrafił na bohaterów wyciętych z Krwi i wina. Do sytuacji odniósł się pracownik studia.
gry
Krzysztof Kałuziński
10 czerwca 2025 17:46
Twórcy Wiedźmina 3 podzielili się niesamowitymi historiami zza kulis, zdradzając pomysły, które ostatecznie nie trafiły do finalnej wersji gry oraz dodatku Krew i wino.
gry
Kamil Kleszyk
9 czerwca 2025 16:22
Na 10. rocznicę wydania gry Wiedźmin 3: Dziki Gon studio CD Projekt Red przygotowało niespodziankę dla wszystkich fanów. Polski deweloper udostępnił rocznicowy materiał z udziałem aktorów, którzy użyczyli głosów bohaterom hitowego RPG-a w polskiej wersji językowej gry.
gry
Kamil Kleszyk
30 maja 2025 16:54
Studio FromSoftware dokonało czegoś wielkiego. Elden Ring: Shadow of the Erdtree stało się najlepiej ocenianym dodatkiem w historii, zrzucając tym samym z tronu rozszerzenie Wiedźmin 3: Krew i wino.
gry
Adrian Werner
19 czerwca 2024 09:47
To już 9 lat, od kiedy możemy bawić się przy grze Wiedźmin 3: Dziki Gon. Niejako z okazji owych urodzin w przyszłym tygodniu studio CD Projekt Red udostępni narzędzia moderskie REDkit, dzięki którym sami dostosujemy rozgrywkę.
gry
Maciej Gaffke
19 maja 2024 13:32
Twórca Wiedźmina 3: Dzikiego Gonu zmodyfikował jedno z zadań w celu przetestowania edytora REDKit. Efekt jest ciekawy i gotowy do sprawdzenia.
gry
Maciej Gaffke
2 maja 2024 20:21
Geralt już wkrótce powróci w serii komiksów od amerykańskiego wydawnictwa Dark Horse. Co ważne, nowe historie o zabójcy potworów będą bezpośrednią kontynuacją wydarzeń przedstawionych w rozszerzeniu Krew i wino do Wiedźmina 3.
pozostałe
Marcin Przała
24 stycznia 2024 18:36
Nie ma jak w domu, prawda? To podejście przeniknęło też do gier RPG. Większość współczesnych przedstawicieli gatunku zapewnia naszym bohaterom tę czy inną formę schronienia. Problem w tym, że te „domy” stały się obciążeniem dla rozgrywki.
opinie
Hubert Sosnowski
17 stycznia 2023 18:10
Odtwórca roli Geralta z Rivii w serialu Netflixa o tytule Wiedźmin nie grał w ostatni dodatek do gry Wiedźmin 3: Dziki Gon.
gry
Piotr Sadowski
15 grudnia 2021 13:19
Wymagania sprzętowe gry Wiedźmin 3: Krew i wino:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-2500K 3.3 GHz/AMD Phenom II X4 940 3.0 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660/Radeon HD 7870 lub lepsza, 35 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-3770 3.4 GHz/AMD FX-8350 4.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 770/Radeon R9 290 lub lepsza, 35 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 42 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 11170 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 8997 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Michał Mańka
Recenzent GRYOnline.pl
2016.05.25
Drugi dodatek do Wiedźmina 3 to pożegnanie z serią, przynajmniej na jakiś czas. Pomysł na wizytę w Toussaint okazał się strzałem w dziesiątkę i dobrym sposobem na zamknięcie pewnego rozdziału.
ArtystaPisarz
Ekspert
2024.04.27
No I stało się: zajęło mi to co prawda jakąś dekadę, ale wreszcie udało mi się dobrnąć do ostatecznego zakończenia naszej wielkiej, wspaniałej growej epopei narodowej. I mówiąc o epopei narodowej w rzeczy samej mam to właśnie ma myśli, bo choć o literacką doniosłość można by się jeszcze wykłócać, tak myślę, że nikt nie ma już wątpliwości, że pod względem doniosłości kulturowej dla dzisiejszych młodych pokoleń „Wiedźmin 3” dawno przerósł takiego „Pana Tadeusza”. Czy chcę przez to powiedzieć, że będziemy zatem o grach CD Projektu pamiętać przez następne dwieście i więcej lat? Nie jest to tak zupełnie wykluczone, bo naszym krajanom udało się tu dokonać rzeczy po prostu doniosłej.Jasne, wiedźmińska saga w grach nie stanowi najgłębszej filozoficznie produkcji, z jaką miałem do czynienia, nie burzy też żadnych stereotypów ani nie podważa prawideł swojego gatunku, stanowiąc dlań ukoronowanie ewolucji raczej niż prawdziwą rewolucję, ale nic w tym złego. Od innych gier oczekuję, by zmusiły mnie do myślenia nad ważkimi problemami i wzbudziły we mnie emocje, jakich nie spodziewałem się, że jestem w stanie odczuć. Od „Wiedźmina” oczekuję, że będzie się w niego zwyczajnie fajnie grało, a w „Krew i wino” gra się nieludzko wręcz dobrze. Jedyny minus, jaki miałem w ogóle w głowie przez te kilkadziesiąt godzin, jakie z tym dodatkiem spędziłem, to w zasadzie ten, że niektóre rzeczy (interakcje z handlarzami, ulepszanie winnicy) są tu aż zanadto przegadane. Czy jednak w ogóle można mówić takie rzeczy, że ZA DUŻO nagrań głosowych to wada? Chyba jednak nie wypada...Toussaint jest piękne i malownicze, a nad stołecznym jego miastem Beauclair góruje śliczny zamek, nawet jeśli nie dane jest nam porządnie zwiedzić go od środka. W korytach rzek zamiast wody płynie przednie wino, a i krew leje się strumieniami z rozlicznych potworów, które sieczemy sobie na prawo i lewo. Czasem się pośmiejemy, czasem pobłądzimy po jakiejś jaskini, a czasem ulepszymy sobie rynsztunek na poziom arcymistrzowski. Główna nić fabularna i ważniejsze questy poboczne napisane są znamienicie, ale to już w serii o Geralcie standard, więc nie ma się nad czym rozwodzić. No i jest tu też Regis, jedna z moich ulubionych postaci z cyklu, której spotkanie od razu wywołało u mnie uśmiech od ucha do ucha.Znamiennym jest, że CD Projekt postanowił pożegnać Geralta właśnie w Toussaint, sielankowym księstewku z bajki. W rzeczy samej, cały ten dodatek to taka sielanka, jakby nagroda dla gracza, że kiedyś przed laty przesiedział te dziesiątki godzin w plugawej, zabłoconej Wyzimie i w tych przejaskrawionych do granic możliwości lasach pod Flotsam. Tu właśnie, wbrew wszelkim okolicznościom losu, spotka Geralta, a wraz z nim i nas, swego rodzaju szczęśliwe zakończenie....i może niech tak już zostanie, co? Ja wiem, że oni robią teraz nowego „Wiedźmina”, ale moim zdaniem naprawdę nie ma po co. Zostawmy już go w spokoju, niech sobie odpocznie na tej zasłużonej emeryturze – i nie mam już tu na myśli samego Białego Wilka. W Night City też przecież nie jest tak źle, a może być tylko lepiej. No właśnie, Night City… Trzeba by jeszcze to „Widmo wolności” ograć w wolnej chwili. Eh, zaraza...
czorny50
Ekspert
2023.05.02
Moja ocena 8.0 ----------------------------------------------------------------------------------- czas gry 44:53Nie zaprzeczanie stęskniłem się Geraltem i tym światem. Mimo sielankowości jest od groma zadań mrocznych i niepokojących które dobrze oddają ciemniejszą stronę fachu łowcy potworów. Historia jest ok, ale to świetnie napisane i zdubbingowane postacie. Przodują tu Hanrietta, Syanna, Regis, Dettlaf a nawet Płotka. O Białym Wilku nawet nie wspomnę. Paradoksalnie pana Juliana z Toussaint prawie, albo w cale nie spotkamy.Pierwsze questy w Beauclair są jak dobry serial. Niestety już na szlaku przez mnogość znaczników klimat pęka. Zaczyna się nudne ganianie od znaku zapytania do znaku zapytania. Jest to oczywiście nie wina dodatku tylko głównych założeni gry, ale ja i tak preferowałem półotwarty świat z dwóch pierwszych części. Drugim zarzutem jest dość długie wczytywanie się gry.Carvo Bianco jest naprawdę piękne, i z początku kręciłem trochę nosem na białowłosego zarządcę majątku, ale po świetnym epilogu całkowicie go zaakceptowałem. Gameplay’owo głownie wykładamy kasę na jej remontowanie co daje nam osełkę, warsztat płatnerski ogród z roślinami oraz premie do statystyk po spaniu w łóżku. A właśnie. Greralt w dalszym ciągu nie kładzie się tylko siada i medytuje. . Zauważyłem przez to że naprawdę brakuje pokoju do wynajęcia w oberżach na noc, co w wielu grach fantasy podbijało mocno klimat bezpiecznej przystani.Dodatek jest bardzo dobry szczerze często sobie spacerowałem nie biegając, chcąc chłonąc niestety to ostatnia przygodę Geralta z Rivii.
Charson
Ekspert
2020.05.22
Wiedźmin 3 Krew i Wino 2016 PC: 8/10Witam serdecznie, ukończyłem ten dodatek na poziomie Miecz i opowieść i grało się dużo bardziej przyjemnie niż w podstawkę czyli "Dziki Gon".(MOŻE ZAWIERAĆ SPOILERY FABULARNE)Sama fabuła jest dużo bardziej przyjemniejsza, na początku otrzymujemy zlecenie od księżnej, dotyczy ono potwora który zabija na zamku ludzi, po jakimś czasie okazuje się, że to nie potwór tylko Detlaff, potem zaś okazuje się, że siostra księżnej zmanipulowała Detlaffa aby ją zabił, z tego co piszę wydaje się to proste jak budowa cepa, ale otóż nie, gdy zagracie w ten dodatek sami dowiecie się jaki niezwykły on jest. Znajdziemy tu bardziej filozoficzne dialogi, mniej chamstwa, wszystko jest tak jak powinno być na prawdę w szlachcie i na zamku. Podobała mi się również walka z Detlaffem, wolałem go zabić gdyż dość szkody wyrządził i w przyszłości nie wiadomo czy by go znowu nie poniosło, wydałem też plan zabicia księżnej, przez co ona sama zginęła a przy okazji jej siostra. Ehh... Historia, dobra, dynamiczna, psychologiczna, pełna efektownych i dobrych cutscenek oraz też trochę przykra i smutna, ale zapewne zależy to od naszych wyborów. Fajnie też że spotkaliśmy wkońcu Ciri i porozmawialiśmy z nią. W tej lini fabularnej napotkałem brak bugów, co jest godne podziwu, piękna muzyka oraz bardziej kolorowa kraina Toussaint bardzo mi się spodobała, piękne widoki, zamek, wszystko zostało bardzo dobrze wykonane. Klimat zdecydowanie lepszy od podstawki według mnie, ale to moja opinia. Fajnie też, że w końcu Wiedźmin ma gdzie osiąść i odpocząć chodzi mi tu o tę winnicę którą otrzymał od księżnej. Postać Regisa również na plus, okazał się on lojalny wobec nas, złamał kodeks. W grze odnośnie zakończenia i nie tylko jest dużo wyborów, jeśli przeszliście już dodatek i nie chce wam się drugi raz to sprawdźcie na YouTube jakie zakończenia i wybory zmieniają bieg historii. Dużo mógłbym jeszcze wymienić, ogólnie same pozytywy. Polecam dla każdego ten dodatek bardzo serdecznie, lepszy od podstawki. Trzymajcie się, gracze - wszystkiego dobrego!
May_Day
Ekspert
2020.04.13
Po pierwsze: Jan Frycz powinien dostać Oscara za rolę Regisa. Po drugie: prawda to, że Redzi robią pełnoprawną grę i nazywają ją dodatkiem. Po trzecie: jest to bardzo dobre.
Michal_Skowron
Ekspert
2019.02.07
ARCYDZIEŁO I TYLE! Graficznie jeszcze piękniejsza kraina i postacie niż w podstawce!!!! Więcej napisałem w komentarzu Wiedźmin 3 Dziki Gon bo nie idzie ocenić Wiedźmina 3 Edycji Gry Roku! Ocena 15/10!!
Szugob
Ekspert
2018.08.27
Wakacje w baśniowym, feudalnym Toussaint, pod ciężarem ekonomii zysków i strat. Ostatnie skrawki zużytego materiału: ścisk ludyczno-narracyjny i wytarta walka.
gutosaw
Ekspert
2017.03.05
+++ Genialnie skonstruowane postaci (mają własne cele i motywy) +++ Świetnie napisane dialogi +++ Bardzo dobrze skonstruowana walka z finałowym bossem +++ Piękna, duża, baśniowa kraina ++ Dobra główna fabuła i świetne misje poboczne ++ Długi dodatek ++ Nowe potwory są bardzo interesujące + Kilka dobrych zmian w mechanice + Wiele ciekawostek i interesujących miejsc + Misja w banku, misja z płotką + Własna winnica - - Arcymistrzowskie zestawy powinny być potężniejsze - Nowe karty do gwinta są nieinteresujące
Filip Grabski
GRYOnline.pl Team
2016.07.28
Krew i wino to dodatek w zasadzie idealny, zmieniający rewelacyjnego Wiedźmina 3 w jedną z najlepszych gier, w jakie grałem. Jest to nielichy komplement, który wypowiadam z pełną mocą. Brać i grać!
wwad
Ekspert
2016.07.09
Dodatek świetny miałem dać 10/10 ale to najczęstsze zakończenie słabe wole w stylu i żyli długo i szczęśliwie a takie osiągnąć grając samemu pierwszy raz jest dość ciężko. Przeszedłem dodatek na nowej grze + :) piękna kraina trochę z w1 mi się kojarzyła zdecydowanie najlepsza odsłona tej gry i wreszcie czułem trafność powiedzonka że wiedźmini nigdy nie cuchnęli groszem ładnych kilkadziesiąt tys poszło w tym dodatku i stale było na budziku prawie 0 hehe lubię takie gry
zjazd
Ekspert
2016.06.11
Wracam do wiedźmina po dłuższej przerwie i od razu miłe usprawnienia, między innymi sposób chodzenia i filtr w trybie detektywa. Fabuła głównego wątku bardzo fajna, natomiast questy poboczne troche gorzej od podstawki. Szkoda, że nie usprawnili walki, dla mnie nadal to najsłabszy punkt Wiedzmina 3.
T20
Ekspert
2016.06.06
Dodatek świetny to trzeba przyznać :)Jest wszystko czego można oczekiwać od pełnoprawnej gry, a to przecież tylko DLC.Wielka pochwała za ciekawy wątek fabularny. Dużo zwrotów akcji, różne zakończenia no i malownicza kraina, która tak naprawdę nią nie jest.Nie chcę się rozpisywać, bo w zasadzie wszystko mi się podobało poza malutkimi bugami, np. zepsuty system zaznaczania wrogów jak i brak widocznych zbroi na stojaku. To tylko szczegóły, ale jako osobę która czytała książki razi mnie jeden fakt.Zbyt duża ilość potworów w Toussaint.Geralt sam kilkakrotnie wspominał już w samej grze, że fach wiedźmiński odszedł do lamusa i produkcja zabójców potworów się zakończyła, bo w zasadzie nie ma zbyt wiele do ubicia, tymczasem w nowej krainie co by się gdzieś nie ruszyć to wyskakuje na nas potwór. Wiem że to może czepialstwo, ale dobrze wspominam jedno z opowiadań kiedy Geralt cieszył się z nowej skórzanej kurtki, bo w końcu uciułał trochę grosza, a tutaj złoto sypie się strumieniem bo zlecenia lecą jedno po drugim. Wiem że na tym polega ta gra tylko jakoś tak mnie to zniesmaczyło i jakby przytłoczyło. Dodatkowo w jednej misji.Ogólnie to uważam że Krew i Wino świetnie zwieńczyło historię wiedźmina i pozwoliło graczowi To była dobra podróż i nie żałuję ani minuty :)
cycu2003
Gracz
2016.07.16
Wątek główny nie jest wysokich lotów, poboczne za to urozmaicone a do tego masa usprawnień. Szkoda że to już koniec. Mimo wszystko 9/10
Przemysław Dygas
GRYOnline.pl Team
2025.10.15
Orzech
Ekspert
2024.12.31
manek23
Ekspert
2023.09.03
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.07.27
buddookann
Ekspert
2023.06.04
Łukasz Telesiński
GRYOnline.pl Team
2023.01.15
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.06.27
Krzysztof Lewandowski
GRYOnline.pl Team
2022.03.20
Rafał Sankowski
GRYOnline.pl Team
2021.11.12
enrique
Ekspert
2021.01.09
Damian Stróżek
GRYOnline.pl Team
2021.01.01
Mateusz Popielak
GRYOnline.pl Team
2020.06.01
Karolina Złamańczuk
GRYOnline.pl Team
2019.09.13
Bigos-86
Ekspert
2019.05.31
LilXavi
Ekspert
2019.05.19
Radosław Wasik
GRYOnline.pl Team
2018.12.06
pan martin
Ekspert
2017.09.11
zvr
Ekspert
2017.03.24
kęsik
Ekspert
2017.02.24
Przemysław Bartula
GRYOnline.pl Team
2016.08.30
SULIK
Ekspert
2016.08.01
Krzysztof Mysiak
GRYOnline.pl Team
2016.07.21
Krystian Smoszna
GRYOnline.pl Team
2016.07.14
Jacek Winkler
GRYOnline.pl Team
2016.06.10
Jordan Dębowski
GRYOnline.pl Team
2016.06.10
Butryk89
Ekspert
2016.06.08
Bartosz Woldański
GRYOnline.pl Team
2016.06.08
MadtPL
Ekspert
2016.06.05
ogórekdamian
Ekspert
2016.05.31
Ocena OpenCritic
100% rekomendacji (78)
GamesRadar+
David Roberts
Shacknews
Josh Hawkins
Game Revolution
Blake Peterson
Game Informer
Kimberley Wallace
PC Gamer
Tom Senior
ArtystaPisarz Centurion
No I stało się: zajęło mi to co prawda jakąś dekadę, ale wreszcie udało mi się dobrnąć do ostatecznego zakończenia naszej wielkiej, wspaniałej growej epopei narodowej. I mówiąc o epopei narodowej w rzeczy samej mam to właśnie ma myśli, bo choć o literacką doniosłość można by się jeszcze wykłócać, tak myślę, że nikt nie ma już wątpliwości, że pod względem doniosłości kulturowej dla dzisiejszych młodych pokoleń „Wiedźmin 3” dawno przerósł takiego „Pana Tadeusza”. Czy chcę przez to powiedzieć, że będziemy zatem o grach CD Projektu pamiętać przez następne dwieście i więcej lat? Nie jest to tak zupełnie wykluczone, bo naszym krajanom udało się tu dokonać rzeczy po prostu doniosłej.
Jasne, wiedźmińska saga w grach nie stanowi najgłębszej filozoficznie produkcji, z jaką miałem do czynienia, nie burzy też żadnych stereotypów ani nie podważa prawideł swojego gatunku, stanowiąc dlań ukoronowanie ewolucji raczej niż prawdziwą rewolucję, ale nic w tym złego. Od innych gier oczekuję, by zmusiły mnie do myślenia nad ważkimi problemami i wzbudziły we mnie emocje, jakich nie spodziewałem się, że jestem w stanie odczuć. Od „Wiedźmina” oczekuję, że będzie się w niego zwyczajnie fajnie grało, a w „Krew i wino” gra się nieludzko wręcz dobrze. Jedyny minus, jaki miałem w ogóle w głowie przez te kilkadziesiąt godzin, jakie z tym dodatkiem spędziłem, to w zasadzie ten, że niektóre rzeczy (interakcje z handlarzami, ulepszanie winnicy) są tu aż zanadto przegadane. Czy jednak w ogóle można mówić takie rzeczy, że ZA DUŻO nagrań głosowych to wada? Chyba jednak nie wypada...
Toussaint jest piękne i malownicze, a nad stołecznym jego miastem Beauclair góruje śliczny zamek, nawet jeśli nie dane jest nam porządnie zwiedzić go od środka. W korytach rzek zamiast wody płynie przednie wino, a i krew leje się strumieniami z rozlicznych potworów, które sieczemy sobie na prawo i lewo. Czasem się pośmiejemy, czasem pobłądzimy po jakiejś jaskini, a czasem ulepszymy sobie rynsztunek na poziom arcymistrzowski. Główna nić fabularna i ważniejsze questy poboczne napisane są znamienicie, ale to już w serii o Geralcie standard, więc nie ma się nad czym rozwodzić. No i jest tu też Regis, jedna z moich ulubionych postaci z cyklu, której spotkanie od razu wywołało u mnie uśmiech od ucha do ucha.
Znamiennym jest, że CD Projekt postanowił pożegnać Geralta właśnie w Toussaint, sielankowym księstewku z bajki. W rzeczy samej, cały ten dodatek to taka sielanka, jakby nagroda dla gracza, że kiedyś przed laty przesiedział te dziesiątki godzin w plugawej, zabłoconej Wyzimie i w tych przejaskrawionych do granic możliwości lasach pod Flotsam. Tu właśnie, wbrew wszelkim okolicznościom losu, spotka Geralta, a wraz z nim i nas, swego rodzaju szczęśliwe zakończenie.
...i może niech tak już zostanie, co? Ja wiem, że oni robią teraz nowego „Wiedźmina”, ale moim zdaniem naprawdę nie ma po co. Zostawmy już go w spokoju, niech sobie odpocznie na tej zasłużonej emeryturze – i nie mam już tu na myśli samego Białego Wilka. W Night City też przecież nie jest tak źle, a może być tylko lepiej. No właśnie, Night City… Trzeba by jeszcze to „Widmo wolności” ograć w wolnej chwili. Eh, zaraza...
Thrud the Barbarian Legionista
Generalnie dodatek fajny, tylko niestety zepsuty przez przeładowanie przedmiotami (byle jaki, pordzewiały miecz 'ciecia' z Tuissant nagle okazuje sie byc lepszy od super-unikatowego magicznego miecza który Geralt zdobył gdzieś wczesniej). No i nieco na bakier z logiką- autorzy wskrzeszajac Regisa uczynili z 'wampirów wyższych' Sapkowskiego istoty boskie- nieśmiertelne, wieczne i praktycznie niemożliwe do zabicia...szkoda. Regis to fajna postać, ten growy na równi z ksiązkowym, ale myślę że to przeginka. Bardzo mi sie podobał wątek sióstr- rewelacyjne postacie (i ładne nawiazanie do opowiadania "Mniejsze zło", w którym Geralt zyskał sobie miano 'Rzeźnik z Blaviken'). Nie podobał mi sie Detlaf, z tak wielu powodów że az mi sie pisać nie chce (poczynając od zadziwiająco nierealnej jak na kogoś żyjącego od setek lat między ludźmi osobowości, a kończąc na wyglądzie rodem z Aliena w czasie ostatniego z nim starcia...). Za to rewelacyjny był wątek 'bajkowego świata' - ja usmiałem sie do łez eksplorując go i spotykajac 'lekko skrzywione' wersje bajek ;) Zapewne scenarzyści CDP mieli od śmiechu zakwasy twarzy jak skończyli to wymyślać ;)
[Edit:] Mam nadzieję, że 'Wiedźmin 4' będzie po pierwsze: przywracał mechanikę, alchemię, crafting i rozwój postaci z 1ki, a po drugie: będzie 'dziać się' tak ze 200-300 lat przed Sagą. I że nie będzie w nim ani jednej znanej z Sagi lub serii gier postaci... ale pewnie za dużo bym chciał.
boy3 Legend
Powrót
spoiler start
Regisa
spoiler stop
to imo bardzo duży błąd który zrobił CD Project
On definitywnie powinien być
spoiler start
martwy
spoiler stop
a to jak tłumaczy dlaczego wrócił jest po prostu idiotyczne i bez sensu
czorny50 Konsul
CDPROJECT też wskrzesił Białego Wilka i wszyło to całej sadzie na dobre.