Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCPS4XONE
Okładka The Witcher 3: Blood and Wine (PC)

Wiedźmin 3: Krew i wino

The Witcher 3: Blood and Wine

Drugie fabularne rozszerzenie DLC do wydanego w maju 2015 roku RPG akcji Wiedźmin 3: Dziki Gon rodzimego CD Projekt RED.

To jest dodatek do gry Wiedźmin 3: Dziki Gon.

RPG | TPP | fantasy | książki | sandbox | detektywistyczne | polskie | crafting | RPG akcji

Wiedźmin 3: Krew i Wino (w wersji eksportowej The Witcher 3: Blood and Wine) to drugi duży dodatek DLC do wydanego wiosną 2015 roku rodzimego RPG akcji Wiedźmin 3: Dziki Gon. Rozszerzenie wydłużające fabułę pierwowzoru o ok. 30 godzin rozgrywki, opracowane zostało ponownie przez studio CD Projekt RED, czyli twórców wszystkich dotychczasowych odsłon komputerowej serii, bazującej na motywach twórczości znanego polskiego pisarza fantasy Andrzeja Sapkowskiego.

Dodatek Krew i Wino został oficjalnie zapowiedziany przez twórców już na miesiąc przed planowaną premierą gry podstawowej i wraz z wydanym w październiku 2015 roku pierwszym płatnym rozszerzeniem Serca z Kamienia uzupełnia listę kilkunastu DLC, z których znakomita większość udostępniona została graczom całkowicie bezpłatnie. Na platformie PC dodatek udostępniony został zarówno w wersji cyfrowej, jak i limitowanej edycji pudełkowej, zawierającej poradnik, dwie papierowe talie oraz żetony do gry w Gwinta – czyli będącej integralną częścią trzeciego Wiedźmina kolekcjonerskiej gry karcianej.

Fabuła

Akcja dodatku Krew i wino przenosi nas (i Geralta) do całkiem nowej krainy o nazwie Toussaint, która swym rozmiarem dorównuje znanym z gry podstawowej Wyspom Skellige. Jest to jedno z niewielu państw wiedźmińskiego uniwersum niedotkniętych jak dotąd wojenną pożogą. Jak się szybko okazuje, panująca w Toussaint sielankowa atmosfera to jednak tylko i wyłącznie pozory, a znajdujące się nieco na uboczu księstwo w rzeczywistości ma także swoje drugie, znacznie mroczniejsze oblicze. Właściciele licznych w tym rejonie winnic nasyłają na siebie najemnych zbirów, a w odludnych zakątkach czają się nowe, niespotykane dotąd potwory. Na domiar złego w Toussaint pojawia się tajemniczy morderca, którego sposób działania może sugerować, że nie jest on człowiekiem. Poproszony o pomoc przez władającą krainą Xiężną Annę Henriettę, Biały Wilk będzie musiał po raz kolejny stawić czoła złu, które zwalczyć może jedynie wiedźmin.

Mechanika

Dodatek nie wprowadza drastycznych zmian w ogólnej mechanice rozgrywki. Wraz z zupełnie nowym wątkiem fabularnym czeka na nas jednak cała masa zadań głównych i pobocznych (w łącznej liczbie dziewięćdziesięciu), rozgrywających się na odwiedzanych przez nas po raz pierwszy terenach księstwa Toussaint. W trakcie zabawy Geralt stawia czoła 20 niespotykanym dotąd rodzajom przeciwników, rozbija kolejne posterunki bandytów i zdobywa nowe, ukryte lub strzeżone przez potwory skarby. W dodatku znalazło się także 30 niedostępnych do tej pory broni oraz 100 nowych elementów zbroi, a nasz protagonista zyskał też możliwość zmiany koloru poszczególnych elementów ubioru. W związku ze sporymi rozmiarami DLC, aż do setnego zwiększa się maksymalny poziom rozwoju postaci, możliwy do uzyskania dzięki opcji Nowa gra plus.

Wiedźmin 3: Krew i wino oferuje także nowe rodzaje aktywności, takie jak możliwość zdobycia głównej siedziby grasantów, dzięki czemu osłabnie obrona obozów bandytów na danym terenie, oraz opcje rozbudowy winnicy Corvo Bianco, pełniącej rolę naszej siedziby i zapewniającej bohaterowi szereg dodatkowych korzyści. Jedną z najbardziej zauważalnych zmian (wprowadzonych wraz z aktualizacją, dostępną także nieodpłatnie dla wszystkich posiadaczy „podstawki”) stanowi mocno przemodelowany interfejs gry, mający w założeniu twórców ułatwić korzystanie ze Znaków, systemu rzemiosła i usług handlarzy oraz zarządzanie ekwipunkiem i mutacjami Geralta (które są nowością wprowadzoną dla wysokopoziomowych postaci). Dodatkowo mapa gry wzbogacona została o nowe znaczniki oraz opcje filtrowania. Listę nowości uzupełnia zaś talia Wysp Skellige, rozszerzająca dostępny dotąd wachlarz kart do gry w Gwinta.

Kwestie techniczne

Pod względem technicznym wydane na platformie PC, PS4 i XONE rozszerzenie Krew i wino nie wnosi istotnych zmian do samego Wiedźmina 3, jeśli nie liczyć udostępnionych wcześniej nieodpłatnych aktualizacji gry. To, co rzuca się w oczy już przy pierwszym kontakcie z dodatkiem, to wygląd księstwa Toussaint, w znaczącym stopniu odbiegający od odwiedzanych w grze podstawowej lokacji, takich jak Velen, Novigrad czy Wyspy Skellige. Nowa kraina wyróżnia się bowiem przepychem oraz bardziej intensywną paletą kolorów, a czasem wręcz baśniową stylistyką.

Dodatkowe informacje

Dodatek Wiedźmin 3: Krew i wino otrzymał w 2015 roku dofinansowanie od Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego. Dotacja wyniosła 150 tysięcy euro, tj. ok. 7% całkowitego budżetu produkcji, który wyniósł nieco ponad 2 miliony euro (czyli blisko 9 milionów złotych). Zważywszy na fakt, że podobny budżet miał także pierwszy z dodatków do Wiedźmina 3, można łatwo wyliczyć, że studio CD Projekt RED wydało na produkcję i promocję obu rozszerzeń do „trójki” niemal tyle samo, ile wyniosły koszty wyprodukowania pierwszej odsłony serii, czyli blisko 20 milionów złotych.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 9,1 / 10 na podstawie 7238 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9 / 10 na podstawie 3948 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 79,90 PLN

Gry podobne do Wiedźmin 3: Krew i wino

Klasyfikacja PEGI Wiedźmin 3: Krew i wino

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Wiedźmin 3: Krew i wino

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i7-3770 3.4 GHz/AMD FX-8350 4.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 770/Radeon R9 290 lub lepsza, 35 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit
Minimalne: Intel Core i5-2500K 3.3 GHz/AMD Phenom II X4 940 3.0 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660/Radeon HD 7870 lub lepsza, 35 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit

Recenzja gry Wiedźmin 3: Krew i wino - wszystko, czego pragniesz od dodatku

Recenzja 25 maja 2016, 14:59

Niedługo po przybyciu do Toussaint, Geralt otrzymuje na własność winnicę Corvo Bianco. Nowy dom Geralta jest w dość opłakanym stanie, ale nie ma tutaj nic na tyle złego, czemu nie może zaradzić odrobina gotówki. Wiedźmin może wydać swoje ciężko zarobione pieniądze na renowację posiadłości, a także jej rozbudowę. Pomijając walory wizualne, rozbudowa Corvo Bianco daje również Geraltowi pewne bonusy. I tak oto porządne łóżko zapewni czasową premię do żywotności, laboratorium alchemiczne pozwoli nosić więcej eliksirów i petard, a stajnia zwiększy wytrzymałość Płotki. Nasi służący mogą również wyhodować zioła, które następnie przydadzą nam się do tworzenia nowych eliksirów, a nic nie stoi na przeszkodzie by w domu rozmieścić na stojakach rynsztunek i uzbrojenie, a ściany przyozdobić obrazami. Wszystkie aktywności związane z nowym domem Geralta prezentują się bardzo dobrze – całość sprawia wrażenie przemyślanego elementu, który ma swoje miejsce w fabule, a nie rzeczy wciśniętej na siłę. Brakuje mi jedynie możliwości decydowania o wyglądzie części domostwa czy też wyboru dostępnego wystroju. Niby mała rzecz, ale dzięki temu można by uczynić Corvo Bianco winnicą „bardziej swoją”.

PC
XONE
PS4