14. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 14. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Etherlords II
Strategiczne 30 września 2003
Druga część turowej strategii RPG w klimatach fantasy, autorstwa studia Nival. Wcielamy się w przywódcę jednej z czterech nacji i walczymy o dominację nad fantastyczną krainą. W tej odsłonie otrzymamy jeszcze więcej magicznych postaci, zaklęć i przedmiotów, spotkamy więcej potworów, wykonamy nowe zadania. Do tego walki przyjdzie nam toczyć w usprawnionej, trójwymiarowej grafice, a do gry dołączony zostaje nowy edytor poziomów.

Warlords: Battlecry II
Strategiczne 12 marca 2002
Warlords: Battlecry II jest kontynuacją wydanej w 2000 roku strategii czasu rzeczywistego (RTS) z elementami cRPG, stworzonej przez ekipę deweloperską Strategic Studies Group. Akcja gry osadzona została w fantastycznym świecie Etherii, targanym przez konflikt, w którym uczestniczy 12 ras. Gracz wybiera frakcję, której poczynaniami będzie kierował poprzez postać głównego bohatera.

Railroad Tycoon 3
Strategiczne 27 października 2003
Trzecia część gry strategicznej pt. Railroad Tycoon, która pierwotnie zadebiutowała w roku 1990. Rzeczony tytuł ponownie umożliwia użytkownikom pokierowanie rozwojem konsorcjum transportowego, specjalizującego się w przewozach kolejowych.

Polanie
Strategiczne 21 marca 1996
Jedna z pierwszych polskich strategii czasu rzeczywistego, wyprodukowana przez studio MDF pod wodzą Mirosława Dymka. W grze wcielamy się w rolę przywódcy wioski Polan, Mirka, który po powrocie z wyprawy wojennej zastaje jedynie zgliszcza i poprzysięga zemstę na odpowiedzialnych za masakrę wrogich plemionach. Pod względem rozgrywki, Polanie czerpią garściami z mechaniki kultowego Warcrafta, wprowadzając jednocześnie kilka interesujących innowacji.

Kozacy II: Wojny Napoleońskie
Strategiczne 4 kwietnia 2005
Kontynuacja wielokrotnie nagradzanej strategii czasu rzeczywistego Kozacy: Europejskie Boje od ukraińskiego studia GSC Game World. Kozacy II: Wojny Napoleońskie przenosi akcję o sto lat później, do XIX wieku, gdy do roli dominującej potęgi w Europie doszła Francja pod wodzą Napoleona. Akcja tej części serii pozwala graczowi prowadzić jedno z sześciu państw: Francję, Wielką Brytanię, Austrię, Rosję, Prusy oraz Egipt, a każde dysponuje unikalnymi budynkami i historycznymi jednostkami bojowymi.

Jagged Alliance: Back in Action
Strategiczne 9 lutego 2012
Kompleksowy remake legendarnego Jagged Alliance 2, opracowany przez studio Coreplay. Fundamentem gry jest nieliniowa kampania zabierająca nas do fikcyjnego państwa Arulco. Rządy twardej ręki sprawuje tu królowa Deidranna, która podstępem pozbawiła władzy Enrico Chivaldoriego będącego naszym pracodawcą. Jak nietrudno się domyślić, postawione przed nami zadanie polega na zakończeniu rządów terroru i doprowadzeniu do upadku władczyni.

Dungeon Keeper 3
Strategiczne prace wstrzymane
Nieukończona trzecia część kultowego cyklu gier strategicznych od studia Bullfrog Productions. Dungeon Keeper 3 (tytuł nieoficjalny) wyróżniałby się na tle poprzedników za sprawą akcji toczącej się na powierzchni, odmienionej mechaniki oraz dodatkowej frakcji – starszych.

Pioneers of Pagonia
Strategiczne 13 grudnia 2023
Pioneers of Pagonia jest strategią współtworzoną przez projektanta znanego z pierwszej części cyklu The Settlers. Gra skupia się na budowaniu ekonomicznej potęgi i próbach zjednoczenia plemion zamieszkujących tytułowy archipelag wysp.

Cultures 2: Bramy Asgardu
Strategiczne 18 maja 2002
Kolejna część serii opowiadającej o podbojach cywilizacji wikingów. Poprzednio w Cultures: Discovery of Vinland nasi dzielni bohaterowie podbijali kontynent amerykański, tu zaś zaczynają rozszerzać swe wpływy na Europę i Środkowy Wschód.

ParaWorld
Strategiczne 15 września 2006
Strategia czasu rzeczywistego z akcją osadzoną w prehistorii. Co ciekawe, w tej wersji rzeczywistości dinozaury wcale nie wyginęły i nieustannie zagrażają zamieszkiwanym przez ludzi terytoriom. Obejmujemy dowództwo nad jednym z tutejszych klanów starając się przeżyć w nietypowej rzeczywistości.

Wet: The Sexy Empire
Strategiczne 18 lutego 1998
Strategia ekonomiczna przeznaczona dla dorosłych odbiorców, w której gracz zajmuje się rozkręceniem porno-biznesu. Gra została przygotowana przez studio Interactive Strip. Rozgrywka w Lula: The Sexy Empire jest podzielona na trzy części: w pierwszej musimy zarobić pieniądze potrzebne na zakup fałszywych dokumentów i ucieczkę z pustynnego miasteczka, w którym protagonista został pozostawiony na pastwę losu przez zdradzieckich towarzyszy po nieudanym napadzie na bank.

Pizza Syndicate
Strategiczne 21 lipca 1999
Gra strategiczno-ekonomiczna, w której wcielamy się w szefa restauracji serwującej pizze i musimy przeobrazić nasz mały biznes w wielką, międzynarodową korporację zbijającą fortunę na sprzedaży tej potrawy.

Age of Mythology: Extended Edition
Strategiczne 8 maja 2014
Kolejna, po drugiej odsłonie serii Age of Empires, kompletnie zremasterowana wersja klasycznej strategii autorstwa Ensemble Studios. Oryginalna gra ukazała się w 2002 roku jako spin-off wspomnianej serii i osadzona jest w świecie mitologii. Produkcja oferuje nam pełną zawartość oryginału wraz z oficjalnym dodatkiem The Titans i pozwala opowiedzieć się po stronie jednej z czterech starożytnych cywilizacji: Greków, Egipcjan, Wikingów oraz tajemniczych mieszkańców Atlantydy.

Ghost Master: Resurrection
Strategiczne 14 listopada 2024
Polski remaster ciepło przyjętej strategii z 2003 r., w której straszymy ludzi, dowodząc małą armią duchów. Ghost Master: Resurrection oprócz odświeżonej grafiki oferuje nowe wyzwania i sekrety oraz ulepszenia mechaniki rozgrywki.

Thrive: Brzemię korony
Strategiczne 19 czerwca 2025
W złożonej grze strategicznej Thrive: Brzemię korony zajmujemy się budową królestwa i jego obroną przed mitycznymi istotami oraz surowymi realiami świata stylizowanego na średniowiecze. Losy naszej monarchii zależą w dużej mierze od dokonywanych przez nas wyborów.

Republic of Pirates
Strategiczne 19 czerwca 2024
Polski RTS, który przenosi nas na Karaiby z czasów złotej ery piractwa. W Republic of Pirates toczenie morskich bitew (w czasie rzeczywistym) jest równie ważne co rozbudowa pirackiej osady oraz dbanie o stosunki dyplomatyczne.

XCOM: Chimera Squad
Strategiczne 24 kwietnia 2020
Spin-off serii taktycznych turowych strategii XCOM. W Chimera Squad przejmujemy kontrolę nad tytułowym oddziałem składającym się z ludzi i kosmitów, którego zadaniem jest dbanie o porządek w metropolii znanej jako Miasto 31. Akcja toczy się 5 lat po XCOM 2.

XCOM: Enemy Unknown
Strategiczne 9 października 2012
Osadzona w realiach science-fiction turowa gra strategiczna, będąca wznowieniem kultowej serii, zapoczątkowanej w 1994 roku grą UFO: Enemy Unknown. Za jej powstanie odpowiada doświadczone studio Firaxis Games, założone przez Sida Meiera. Fabuła gry nie kontynuuje wątków swych poprzedniczek, opowiadając nową historię rywalizacji ludzkiej rasy z agresywną cywilizacją obcych. Celem ochrony naszej planety stworzona zostaje specjalna organizacja X-COM, której poczynaniami pokierujemy w trakcie gry.

Supreme Commander
Strategiczne 16 lutego 2007
Supreme Commander to strategia rozgrywana w czasie rzeczywistym, przygotowana przez studio Gas Powered Games. Z punktu widzenia fana gatunku istotniejsza okazuje się jednak informacja, że za produkcją gry stoi Chris Taylor – człowiek, który niegdyś zdobył olbrzymią popularność programem o nazwie Total Annihilation.

Europa Universalis II
Strategiczne 20 listopada 2001
Kontynuacja strategicznej gry firmy Paradox, pozwalającej na kierowanie rozwojem największych europejskich potęg. Europa Universalis II to gra o wiele bardziej rozbudowana, obejmująca czterysta lat historii (1419-1820) nie tylko Europy, ale całego świata.

Patrician III: Rise of the Hanse
Strategiczne 12 października 2001
Kolejna odsłona cyklu Patrician, która pierwotnie ukazała się w rodzimych Niemczech jako samodzielne rozszerzenie do drugiej części gry. Akcja przenosi nas ponownie w historyczne realia XIV-wiecznej Europy, gdzie jesteśmy świadkami rozwoju słynnego związku miast handlowych, znanego jako Hanza.

Command & Conquer: Generals
Strategiczne 11 lutego 2003
Kolejna odsłona popularnej serii strategii RTS, zapoczątkowanej przez Westwood Studios w 1995 roku. Po jego przejęciu przez koncern EA produkcję tytułu powierzono studiu EA Pacific, w którego skład weszli m.in. twórcy oryginału.

Transport Fever 2
Strategiczne 11 grudnia 2019
Strategia ekonomiczna, w której zadaniem gracza jest dbanie o infrastrukturę transportową, na którą składa się wiele odmiennych środków lokomocji – od samochodów, przez pociągi, aż po samoloty i statki. Gra jest kontynuacją Transport Fever z 2016 roku. Za jej stworzenie odpowiada szwajcarskie studio Urban Games.

Panzer Corps 2
Strategiczne 19 marca 2020
Drugowojenna strategia turowa od Flashback Games. Podobnie jak w przypadku poprzedniczki z 2011 roku, Panzer Corps 2 hołduje klasycznym przedstawicielom gatunku pokroju kultowej serii Panzer General. Podczas zabawy bierzemy udział w rozmaitych scenariuszach, w trakcie których kierujemy zróżnicowanymi jednostkami z czasów II wojny światowej, opisanymi masą szczegółowych statystyk i parametrów.