Podstawy | Eksploracja świata w Fallout 4
Aktualizacja:
Podstawy
Postapokaliptyczny świat w grze Falloucie 4 nie ma gigantycznych rozmiarów, ale jest za to po brzegi wypełniony zawartością. Na przemierzaniu świata spędza się w rezultacie dużo czasu w grze, przy czym dobrze jest to czynić z pewną rozwagą i dysponując wiedzą na temat istotnych zależności rządzących otaczającym środowiskiem. Najważniejsze kwestie powiązane z eksploracją omówione zostały poniżej.

Jedną z najistotniejszych informacji jest to, że gra nie blokuje eksploracji świata i teoretycznie możesz zająć się swobodnym badaniem pustkowi tuż po opuszczeniu Krypty 111, która jest startową lokacją gry. Wyjątkiem są niektóre budynki i siedziby frakcji (np. główna baza Trasy czy kryjówka Instytutu), które stają się dostępne dopiero po rozpoczęciu konkretnego zadania lub po nawiązaniu współpracy z danym ugrupowaniem. Pomimo ogromnej swobody nie powinieneś zapędzać się zbyt daleko na wczesnym stadium gry, bo bardziej odległe obszary świata są zamieszkiwane przez silnych przeciwników i mogą oni błyskawicznie rozprawić się z niedoświadczonym bohaterem.
Po rozpoczęciu gry możesz bez większych kłopotów zbadać całą północno-zachodnią część mapy, na której jedynie pojedyncze z napotkanych kreatur (np. niedźwiedzie yao guai) wymagają skorzystania z lepszego wyposażenia czy zaczekania aż sterowana postać awansuje na wyższe poziomy doświadczenia. Po zbadaniu tego narożnika mapy świata zacznij przemieszczać się na południowy-wschód w stronę miasta Diamond City (jest ono powiązane z jednym z początkowych głównych zadań). Wszystkie nowe lokacje odwiedzane w drodze do tego miasta również nie powinny Cię zaskoczyć wysokopoziomowymi wrogami czy innymi komplikacjami. Gdy już nieco awansujesz i rozwiniesz postać możesz zająć się dokładniejszym zbadaniem północnej, zachodniej oraz centralnej części mapy. Na później zostaw sobie pozostałe rejony. Najtrudniejszych wrogów napotyka się w południowo-wschodnim narożniku mapy. Południowo-zachodni narożnik to z kolei Morze Blasku, czyli ogromny napromieniowany obszar, który warto dokładniej zbadać dopiero po wejściu w posiadanie pancerza wspomaganego lub stroju ochronnego (Hazmat Suit).

W grze Fallout 4 dostępny jest oczywiście mechanizm szybkiej podróży i funkcjonuje on na identycznych zasadach do poprzednich RPG-ów Bethesdy. Na odkrycie czeka kilkaset unikalnych lokacji i do każdej nowo odkrytej miejscówki możesz przenieść się w dalszej części gry. Warto zaznaczyć, że opcja szybkiej podróży zadziała tylko jeśli w danym momencie nie jesteś atakowany, jeśli w pobliżu nie ma przeciwników i jeśli Twoja postać nie jest przeciążona. Dodatkowo szybką podróż możesz uaktywnić tylko gdy znajdujesz się na głównej mapie, a nie wewnątrz budynku czy w jakiejś odrębnej miejscówce. To ostatnie ograniczenie dotyczy też niestety miast w świecie gry, np. Bazaru w Diamond City. Chcąc użyć szybkiej podróży musisz najpierw wyjść z bazaru.
Z szybkiej podróży dobrze jest zacząć regularnie korzystać dopiero w późniejszej fazie rozgrywki. W początkowej części kampanii lepiej jest osobiście przemierzać dostępny świat, odkrywając dzięki temu nowe lokacje, zdobywając doświadczenie z tytułu pokonywania przeciwników, uczestnicząc w losowych zdarzeniach czy szukając okazji do odblokowywania pobocznych zadań.
Uwaga - W momencie skorzystania z szybkiej podróży zmianie może ulec pora dnia (jest to uzależnione od dystansu między lokacjami). Nie jest to oczywiście jedyna metoda na przyśpieszenie upływu czasu, gdyż możesz również korzystać z odnajdywanych łóżek (tylko tych, które nie należą już do innych osób).

Wspomniane wcześniej losowe zdarzenia, do których dochodzi podczas podróżowania po świecie gry, mają przeróżny charakter. Możesz przede wszystkim napotkać przyjaźnie nastawione postacie, na przykład handlarza czy grupę osób, którym można wyświadczyć jakąś drobną przysługę. Losowe wydarzenia może też równie dobrze stanowić zagrożenie dla głównego bohatera. Przykładowo, możesz natrafić na jakiegoś elitarnego przeciwnika (jak chociażby na supermutanta behemota) czy być świadkiem walk różnych grup bandytów. W tego typu sytuacjach musisz samodzielnie ocenić czy chcesz zaangażować się w dane zdarzenie czy też ominąć niebezpieczny obszar.
0
Komentarze czytelników
Promyk Senator
https://fallout.fandom.com/wiki/Tesla_T-60_armor
In the Polish version of the game the default armor is named Tesla T-59.
MACO Junior
Dzięki wielkie za wyjaśnienie. Pozdro
Ps: Podsumowując, nie wiadomo jak go skompletować?
Ps2: który to jest legendarny pancerz?
barobarobaro Junior
Czy figurki można sprzedać czy trzeba trzymać w plecaku?
gRzeHoO7 Junior
"Możesz też udać się bezpośrednio na Posterunek Policji w Cambridge. Gdy tam dotrzesz zadanie zostanie zaliczone"
Myślałem, ze gra mi się zbugowała :)
Boro89 Legionista
Zabawne. Na tej stronie żeby przeczytać artykuł do końca trzeba wykupić abonament, a na angielskiej wersji strony jest za darmo hehe. Wystarczy wpisać "Fallout 4 builds" w google
kosczarl Junior
Wszyscy zgromadzeni mam nietypowy problem z misją nadzór syntków gdyż z jakiegoś dziwnego powodu kiedy wchodzę do swojej kwatery pod koniec misji zadanie sie nie kończy może ktoś wytłumaczyć jak to naprawić byłbym wdzięczny??.
Pozdrawiam????.
czemu2 Junior
ej jak stworzyć swój szkielet pancerza wspomaganego bo kupiłem w garażu atomowych kotów i nie wiem co zrobić żeby się pojawił
Cyborglol Junior
Hej mam pytanie chciałbym zdobyć Jetpack do pancerza wspomaganego a zrobiłem zakończenie z instytutem ( to moje pierwsze podejście do tej gry i to zakończenie mi pasowało) a wiem że można zdobyć Jetpack po zakończeniu bractwa (na wczytanie do momentu kiedy jeszcze jest się neutralnym czyli do walki w budynku mass fusion jest już za późno bo już jestem dawno w fabule far harbor, Nuka-world oraz innych misji)
dziku665 Junior
Ej mam problem. Bo jak wchodzę do przymierza to nie ma tam Dana. Nie wiem co mam zrobić. (nie robiłem wcześniej tego zadania)
Cyborglol Junior
Mam pytanie czy po misji "Ślepa zdrada" jeśli się doda paladyna danse jako kompana to już nie będzie można wrócić do bractwa?
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
