Zobacz 15-minutową prezentację grywalnego dema Metal Gear Solid 4!

Metal Gear Solid 4 to jedna z najbardziej oczekiwanych gier na PlayStation 3. Do tej pory jednak mogliśmy oglądać jedynie trailery z tego tytułu. Hideo Kojima (legendarny twórca serii Metal Gear) wreszcie zaprezentował fragment grywalnego dema, przy okazji odsłaniając sporo nowych smaczków rozgrywki.

Rafał Skierski

Metal Gear Solid 4 to jedna z najbardziej oczekiwanych gier na PlayStation 3. Do tej pory jednak mogliśmy oglądać jedynie trailery z tego tytułu. Hideo Kojima (legendarny twórca serii Metal Gear) wreszcie zaprezentował fragment grywalnego dema, przy okazji odsłaniając sporo nowych smaczków rozgrywki. Demonstracja miała miejsce podczas imprezy z okazji dwudziestolecia serii Metal Gear.

Na początku demonstracji Kojima zaznaczył, że demo jest odpalone bezpośrednio na PS3. Choć gra nadal pozostanie „skradanką”, tym razem znajdziemy się w centrum wojny, więc autor chciał pokazać jak zmienią się mechanizmy rozgrywki w takich warunkach. Snake znalazł się w lokacji, w której walczyć między sobą miały dwa państwa – „A” i „B”, jak to umownie nazwał Hideo. Przy pomocy binokularów główny bohater spostrzegł, że zbliża się patrol, więc trzeba było się gdzieś ukryć. Obok stał jakiś posąg – z opcji został więc wybrany odpowiedni kamuflaż dla „Węża”, który upodabniał go do wspomnianej „dekoracji” (patrz screen poniżej). Przybyli na miejsce żołnierze nie zauważyli niczego dziwnego i rozdzielili się na grupy.

Zobacz 15-minutową prezentację grywalnego dema Metal Gear Solid 4! - ilustracja #1

Można było ruszyć dalej, więc twórca przywrócił Snake’owi oryginalny kamuflaż i skierował go schodami na wyższy poziom. Tutaj Kojima zaprezentował nowe właściwości wdzianka głównego bohatera – gdy „przyklejał” się on do jakiejś ściany, dobierany był automatycznie stosowny kamuflaż, który upodabniał „Węża” do danej tekstury. Kawałek dalej teren patrolował jeden żołnierz. Główny bohater przyczaił się więc za ścianą i podszedł oponenta od tyłu. Został zaprezentowany nowy ruch, przy pomocy którego Snake obezwładnił przeciwnika. Kilka kroków dalej czekał kolejny żołnierz. Tym razem „Wąż” położył się na podłodze i dobierając odpowiedni kamuflaż upodobnił się do niej. Hideo zaznaczył, że można też w ten sposób udawać martwego człowieka. Oponent oczywiście w niczym się nie zorientował, więc Snake podkradł się od tyłu i wziął żołnierza „na muszkę”. Tutaj kolejna nowość – gdy trzymamy przeciwnika „na muszce”, można zabrać mu broń (patrz screenshot poniżej) oraz inne przydatne rzeczy (ration, amunicję). Główny bohater na koniec ogłuszył żołnierza i mógł ruszać dalej.

Zobacz 15-minutową prezentację grywalnego dema Metal Gear Solid 4! - ilustracja #2

Kolejny oponent padł pod wpływem strzału z pistoletu na strzałki usypiające (tak, nie zabraknie go i w MGS4). Dwóch następnych poległo od strzałów ze snajperki. Snake zszedł nieco niżej i zauważył kolejnych żołnierzy. Twórca zaprezentował nowy ruch – teraz można przy pomocy specjalnego noża „pod napięciem” obezwładniać przeciwników. Tak też się stało z najbliższym wrogiem, który został ogłuszony. Zbliżał się kolejny patrol, więc trzeba było się ukryć. Obok stały beczki, więc Snake wybrał stosowną opcję z podręcznego menu i również schował się w beczce (motyw podobny do tego z poprzednich części, tyle, że wcześniej chowaliśmy się w pudłach). Gdy tylko nadarzyła się okazja, „Wąż” przewrócił beczkę, w której siedział, i zaczął toczyć się w kierunku oponentów (patrz screen poniżej). Przeciwnicy zostali powaleni na ziemię, a główny bohater po wyjściu z beczki... cóż, puścił „pawia”.

Zobacz 15-minutową prezentację grywalnego dema Metal Gear Solid 4! - ilustracja #3

Przed dalszą wędrówką, Kojima zaprezentował jeszcze jedną rzecz, która powraca z poprzednich części – magazyn ze skąpo odzianymi paniami, który można podrzucać przeciwnikom, by odwrócić ich uwagę. Co ciekawe, teraz można go nawet przeglądać, a dzięki wysokiej rozdzielczości gry, zdjęcia prezentują się bardzo ładnie.

Chwilę później autor pokazał po raz kolejny, że w Metal Gear Solid 4 będzie można poruszać się w pełni w trybie FPP (patrz screen niżej). Tryb ten wykorzysta sensory ruchu Sixaxisa – będzie można wychylać się zza rogu odpowiednio przechylając kontroler.

Zobacz 15-minutową prezentację grywalnego dema Metal Gear Solid 4! - ilustracja #4

Przeciwnicy zaczęli poruszać się w kierunku Snake’a, więc po raz kolejny trzeba było się gdzieś schować. Tym razem jako miejsce kryjówki posłużył pojemnik na śmieci, z którego można było się wychylać. Hideo zaznaczył jednak, by nie robić tego zbyt często, bo nieprzyjemny zapach może skierować uwagę oponentów na bohatera. Dwóch żołnierzy zostało szybko „ustrzelonych” przy pomocy pistoletu na strzałki usypiające i można było ruszać dalej.

Poprzez potrząsanie Sixaxisem będziemy mogli wracać do standardowego kamuflażu – Kojima dodał, że będą sytuacje w grze, w których będziemy musieli to zrobić. Parę kroków dalej załączyła się cut-scenka, którą doskonale znamy z poprzednich trailerów. Do „Węża” podjechał mini-robot, sterowany przez Otacona – Metal Gear Mk. II. Od teraz główny bohater miał go do swojej dyspozycji.

Chwilę później można było zobaczyć przykładową walkę pomiędzy „państwem A” i „państwem B”. Snake postanowił obserwować całą wymianę ognia z bezpiecznego miejsca. Gdy sytuacja trochę się uspokoiła, Kojima stwierdził, że czas pomóc jednej ze stron. „Wąż” wypuścił pozyskanego wcześniej mini-robota i zaczął sterować nim przy pomocy... kontrolera od PS3 (patrz obrazek poniżej). Mk. II podjechał do jednego z oponentów i ogłuszył go swoją naładowaną prądem „łapką”.

Zobacz 15-minutową prezentację grywalnego dema Metal Gear Solid 4! - ilustracja #5

Snake schował robota i podszedł bliżej. Można było zobaczyć (pokazywane już wcześniej na Tokio Game Show) czołganie się do tyłu z jednoczesnym rzuceniem granatu za siebie. Główny bohater pomógł jeszcze w walce grupce żołnierzy (używając do tego między innymi karabinu oraz wyrzutni rakiet RPG) i prezentacja dobiegła końca.

Podsumowanie

Nie da się ukryć, że demonstracja zrobiła dobre wrażenie. Nie odsłoniła jednak wszystkiego – ciągle nie wiemy na przykład jak inteligentni będą nasi przeciwnicy. Człowiek prezentujący grę oczywiście wszystko robił idealnie, nie dał się wykryć, demo znał na pamięć.

Już teraz można jednak stwierdzić, że zdecydowanie warto czekać. MGS4 będzie jedną z najlepszych gier na PlayStation 3 i zapewne sprzeda miliony konsol japońskiego giganta.

Na koniec najważniejsze – firma Konami na swojej stronie zamieściła opisaną wyżej prezentację, więc można ją samemu bez problemu obejrzeć i wysnuć własne wnioski. Zapraszamy więc tutaj wszystkich zainteresowanych (należy kliknąć w zakładkę „Metal Gear 20th Anniversary”, następnie w „Metal Gear Solid 4” i w końcu w „Play”).

UPDATE: Film z gry można już obejrzeć także w naszym serwisie – tutaj – oraz pobrać go z naszego serwera FTP – tutaj.

Zobacz 15-minutową prezentację grywalnego dema Metal Gear Solid 4! - ilustracja #6
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

PlayStation
po premierze

Data wydania: 12 czerwca 2008

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

8.9

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2007-07-27
12:46

zanonimizowany169157 Generał

emerald--> ""Obrazenia musza miec wplyw [...] z koniecznoscia jedzenia i picia wlacznie!"
Tu juz przesadzasz.

Niby dlaczego?"

ok ok, ja mowie teraz ogolnie o gatunku, czystym gatunku a nie o hybrydach. :)

Komentarz: zanonimizowany169157
2007-07-27
12:47

zanonimizowany478379 Legionista

😉

$aimon: ale osobiscie ogladajac ten filmik i nie wiedzac ze ai jest zmodyfikwoane

To tylko i wyłącznie przypuszczenia, nigdzie nie jest tak oficjalnie napisane (chyba), więc żołnierzom w MGS 4 naprawdę mogło coś paść na mózg i nie są świadomi, co się wokół nich dzieje ;) Co i tak nie wpływa na ich całkiem fajne zachowanie, o którym już wspominałem (chodzenie w grupkach, wydawanie rozkazów).

ok ok, ja mowie teraz ogolnie o gatunku, czystym gatunku a nie o hybrydach. :)
Obawiam się, że w dzisiejszych czasach nie ma już czegoś takiego, jak czysty gatunek... Wszystko zaczęło się przenikać, chowanie sie w cieniu mamy nawet w grach typu "biegnij i zabij ile się da", albo na przykład w Call of Juarez, gdzie gramy raz otwarcie, a raz skrycie.

Komentarz: zanonimizowany478379
2007-07-27
13:09

zanonimizowany473512 Generał

Ja się tam nie mogę niczego uczepić :P

Opcja z kamuflażem mi się podoba. Gdyby Snake robił się całkowicie niewidoczny, to zaraz znalazłby się jakiś inny ortodoksyjny obrońca praw fizyki i wytknął, czemu postać nie rzuca cienia, kiedy jest niewidzialna... Bo w istocie, to tylko gra światłocienia powoduje, że mimo kamuflażu postać się tak wyróżnia z tła. Cień zwyczajnie tworzy kontur. Sprawa została potraktowana bardzo realistycznie wg mnie, a że przeciwnicy go nie widzą, no cóż... muszą go nie widzieć, kiedy stosuje kamuflaż, aby gra była grywalna. Stąd ta opcja ma charakter umowny. Bowiem gdyby się czepiać szczegółów, to na dobrą sprawę musieliby z tego zrezygnować.

Co do beczki, nie wiem, czy taranowanie nią "zabija" przeciwników :] Ja bym prędzej powiedział, że unieszkodliwia, ogłusza.

A co do wyciągania przedmiotów z kieszeni, tego nie zamierzam się czepiać. Tyle gier dzieli ten motyw... a niech sobie ma.

Ja tam będę czerpał przyjemność z tej gry :)

Komentarz: zanonimizowany473512
2007-07-27
13:09

zanonimizowany288236 Konsul

$aimon-> Troche mylisz pojecia bo gry stealth to raczej ogolne podejscie do tematu. Moze byc przeciez gra akcji z elementami skradanki ala Metal Gear Solid/ Thief ( czyli gry nastawione na rozgrywke arcade), moze byc tez skradanka z wieksza dawka logiki jak Splinter Cell ( nie zaprzeczysz chyba faktom, takie gry istnieja i maja sie dobrze ).

Domagasz sie, zeby wszystkie skradanki staraly sie jak najwierniej odgrywac realizm ( do czego nigdy nie dojdzie).Masz taka gre jak wspomniany Splinter Cell ktory przynajmniej stara sie to robic. MGS najwidoczniej nie jest dla ciebie.

Wymagasz pewnych aspektow logicznych, ktorych w MGS-ie nie ma. Ja dla przekory i z doza ironii domagam sie realizmu w Half Life 2 na poziomie Operation Flashpoint! Nie rozumiem co ma do tego mieszanie gatunkow? Zarowno MGS jak i wspomniany HL2 to gry akcji.

Na temat obrazen i koniecznosci jedzenia juz wspomnial Emeraldar. Nic dodac nic ujac. Ja chce podobnych rozwiazan w HL2!

W wiekszosci gier FPS w pojedynke jestem w stanie wyciac cala armie wojakow. W HL2 ( ktorego tak wrednie sie uparlem) Przeciwnicy wrecz sami pchaja sie pod lufe. Zwiedzajac wybrana lokacje co chwila jakis niemilec wpada mi "pod cyngiel". W dodatku jego strzaly robia mi niewielka krzywde bo nieopodal mam urzadzenie do uzpelniania ( ! ! !) punktow zycia. Tolerujesz taka glupote? Zapewne tak bo podobne rozwiazania zwiekszaja tempo akcji i niepozwalaja sie nudzic. Nie myslisz wtedy o realizmie. Poza tym czemu w HL-u nie moge sie skradac? W Escape from Butcher Bay moglem!

Idac twoim tropem rozumowania domagam sie ,zeby w 21 wieku takie gry akcji jak Doom, FEAR, HL pozwalaly na gre w druzynie! W dzisiejszych czasach nawet 12 letni dzieciak usmiecha sie ironicznie na widok rozgrywki w stylu Rambo. Glownym bohaterem gry moge byc nadal.

Cala moja wypowiedz byla nieudolnie przesycona jadem, dokladnie tak samo jak nieudolne sa twoje proby wmowienia graczom, ze twoja wizja gry jest jedynie sluszna i niepodwazalna. Dlatego postaram sie stosowac twoje argumenty i dochodze do wniosku, ze wszystkie gry akcji powinny byc bardziej realistyczne! Przeciez wspolczesne mozliwosci techniczne w pewnym stopniu juz na to pozwalaja. Nie rozumiem dlaczego tolerujesz w grach akcji tak wiele nielogicznych elementow, usprawiedliwiajac akuratnie FPS-y! Podaj jakies sugestywne argumenty.

Na koniec chcialem jedynie dodac, ze kazda gra oparta jest na fikcji! Idac dalej tym tropem autorow gier ogranicza wylacznie ich wyobraznia. Moga stosowac roznorodne rozwiazania, nie sugerujac sie prawami realizmu! To ich sprawa czy bohater w grze bedzie latal, widzial w ciemnosciach badz toczyl sie w beczce. Od decyzji projektantow gier zalezy w jakich proporcjach wyobraznia ustapi prawom logiki. Podobnymi prawami rzadza sie ksiazki, komiksy,filmy i nikt do ich autorow nie ma najmniejszej pretensji. Wszytstko ogranicza sie do naszych gustow. Ty tolerujesz brak logiki w FPS-ach, dla mnie pewne rozwiazania moga byc smieszne i pozbawione sensu. Podobnie jest w przypadku dowolnego gatunku gier. Jezelio jakis produkt ci nie odpowiada, wez koszyk i przejdz do nastepnego dzialu, moze tam znajdziesz cos dla siebie.

Komentarz: zanonimizowany288236
2007-07-27
16:24

zanonimizowany169157 Generał

neozes --> jak mialbym sie klocic, a skonczylem licencjat fizyki, to na pewno nie, ze niewidzialny przedmiot nie rzuca ciena :) predzej ze wogole przedmiot jest niewiodzlany bo juz to jest wykluczone :p

kloszard ---> i sie z toba zgodze i nie. Masz duzo racji w zdaniu: "Jezelio jakis produkt ci nie odpowiada, wez koszyk i przejdz do nastepnego dzialu, moze tam znajdziesz cos dla siebie. ". Tylko sek w tym, ze ja teraz o skradankach pisalem ogolnie, nie o MGS. I staralem sie zdefiniowac ten gatunek. Nie narzucam nikomu swoiejgo zdania, i nie pisze 'domagam sie', jak to u ciebie ma czesto miejsce :) Ale napisales:"Wszytstko ogranicza sie do naszych gustow." Definicja gatunku tez zalezy od gustu? Jesli ja mam w guscie, zrobic gre stealth, gdzie bedziesz niewykrywalny, to to tez bedzie stealth, tylko w moim guscie tak? Chodzi o to ze gatunek jest bezwgledny, inna sprawa ze gatunki sie przenikaja - inna, bo mowie ogolnie a nie konkretnie o jakiejs grze.

"nieudolne sa twoje proby wmowienia graczom, ze twoja wizja gry jest jedynie sluszna i niepodwazalna" nigdy tak nie napisalem. Za kazdym razem podkreslalem ze to czy tamto to moje zdanie, a jak juz staralem sie cos mowic bezwglednie, to o bezwglednych rzezcach - czyli definicji gatunku.

"Na temat obrazen i koniecznosci jedzenia juz wspomnial Emeraldar. Nic dodac nic ujac. Ja chce podobnych rozwiazan w HL2! "
Shooter, tzn czysty shooter, czyli seria HL, czy quake, sa nastawione na akcje. I tyle. Jedyne czego sie od tych gier wymaga, aby byly realistyczne, to AI przeciwnikow. AI - czyli sztuczna inteligencja. Nie zadna sztuczna fizjologia, czy sztuczna gastronomia, czy sztuczna anatomia. Sam przeciez napisales, ze jak ci sie taki tytul nie podoba, to idz po inny. I wlasnie racja - tylko mowa tu o gatunkach a nie o szczegolach konkretnych gier.

"Zarowno MGS jak i wspomniany HL2 to gry akcji. "

Maluch i ferrari to tez auta. Nie chce zebys teraz znajdywal tu konkretna analogie, tylko zauwazyl, ze okreslenie 'shooter', albo jeszcze lepiej, jak to sam nazwales: 'gra akcjii' to niezwykle obszerne okreslenie. To nawet nie okreslenie - to dziedzina.

"Na koniec chcialem jedynie dodac, ze kazda gra oparta jest na fikcji! Idac dalej tym tropem autorow gier ogranicza wylacznie ich wyobraznia."

Autorow filmow tez ogranicza jedynie wyobraznia. Tylko czy nazwalbys 'filmem przyrodniczym' film, ktory przedstawia przyrode, tylko na wyimaginowanej planecie i pozaziemska cywilizacja? Do czego zmierzam - chce spojrzec, jaka jest definicja gatunku stealth. I wcale to nie jest obszerny gatunek - zalozenie jest zeby sie skradac, byc niezauwazonym. Ale jesli w grze np. nigdy nie bedziesz zauwazonym, albo wrecz bedziesz sie musial o to starac, to nie mozna nazwac wtedy tego 'skradanka'. I niestety musze wrocic tutaj do mgs - bo na filmiku (prosze sie nie zaslaniac ze ai bylo wylaczone czy cos - to nieoficjalne domysly) zauwazylem wlasnie takie odbiegniecie od gatunku. A tym bardziej ze nie gralem nigdy w mgs - chyba mialem prawo sie 1. zrazic do tej gry 2. uznac ja za nie-stealth.?

Komentarz: zanonimizowany169157

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl