Sony PlayStation 3 - newsy i ciekawostki

W październiku Electronic Arts wyłączy serwery 4 gier, w tym Need for Speed Rivals, ostatniej odsłony serii wiernej jej najgłębszym korzeniom
Kamil Kleszyk, 10 lipca 2025, 18:33
Electronic Arts ogłosiło, że 7 października 2025 roku zamknie serwery gry Need for Speed Rivals. To oznacza koniec trybu wieloosobowego i brak możliwości ukończenia części wyzwań online.

Ikoniczny bohater z kultowej gry RPG przez 25 lat skrywał tajemnicę. Dopiero teraz fani odkryli znaczenie jego imienia, choć cały czas mieli je przed oczami
Hubert Śledziewski, 7 lipca 2025, 15:50
Coraz więcej wskazuje, że remake Final Fantasy IX może zostać zapowiedziany na targach gamescom 2025. Tymczasem społeczność po 25 latach poznała tajemnicę imienia jednego z bohaterów gry.

Nieoficjalne doniesienia: kolejne wielkie hity z PlayStation mogą zadebiutować na Xboxach
Piotr Doroń, 7 lipca 2025, 08:40
Według niepotwierdzonych informacji studio Nixxes pracuje nad przeniesieniem serii Uncharted i The Last of Us na konsole Xbox.

Ta oryginalna strzelanka w świecie Command & Conquer została ubita przez EA. Tiberium mogło namieszać na rynku FPS-ów
Krystian Pieniążek, 6 lipca 2025, 12:00
Swego czasu Electronic Arts mocno kombinowało z odświeżeniem marki Command & Conquer. Jedną z takich prób było Tiberium, czyli FPS z elementami strategii, który ostatecznie nie trafił w ręce graczy.

PlayStation ma kłopoty. Pozew przeciwko Sony jest w toku i teraz firma musi odpowiedzieć za niesprawiedliwość cenową, która już wkurzyła wiele osób
Adrian Werner, 25 czerwca 2025, 13:06
Gracze pozwali firmę Sony, zarzucając jej praktyki skutkujące zawyżonymi cenami cyfrowych wersji gier na konsole PlayStation.

Połączenie Assassin’s Creed, God of War i Uncharted. Tak mogło wyglądać „odkupienie” Księcia Persji
Krystian Pieniążek, 22 czerwca 2025, 20:00
Po Zapomnianych Piaskach cykl Prince of Persia nie musiał popaść w zapomnienie. Studio Ubisoft Montreal próbowało powołać do życia kolejny wysokobudżetowy projekt osadzony w tym uniwersum – PoP: Redemption.

Po 15 latach głos Johna Marstona zdradza, czemu główny bohater Red Dead Redemption „krzyczy na ludzi bez powodu"
Maciej Gaffke, 2 czerwca 2025, 17:29
Rob Wiethoff miał sporo ciekawostek do ujawnienia przy okazji swojej pierwszej przygody z Red Dead Redemption ponad 15 lat po tym, jak udzielił głosu głównemu bohaterowi westernu Rockstara.

Superbohaterowie Marvela mogli dostać hit inspirowany Tajnymi Wojnami. The Avengers miało być widowiskową grą FPP
Krystian Pieniążek, 25 maja 2025, 20:00
Firma THQ miała w swoim portfolio szereg obiecujących projektów, które ostatecznie nie dostały szansy na zabłyśnięcie. Jednym z nich była gra The Avengers, mająca zapewnić unikalne spojrzenie na przygody herosów Marvela.

Po prawie 12 latach reżyser The Last of Us rozstrzygnął dyskusję na temat zakończenia, ale fani nie są zachwyceni
Kamil Kleszyk, 22 maja 2025, 18:03
Szef Naughty Dog i współtwórca The Last of Us – Neil Druckmann – zakończył wieloletnią debatę na temat szansy na wynalezienia leku, którą w pierwszej części serii pokrzyżował Joel.

Weteran Rockstar Games nie ma wątpliwości: „GTA 4 powinno zostać zremasterowane. To świetna gra”
Maciej Gaffke, 13 maja 2025, 20:46
Obbe Vermeij, były deweloper Rockstar Games, który współtworzył GTA 4, twierdzi, że owa gra powinna zostać zremasterowana na wzór wielu innych tytułów, jakie ukazują się na rynku w ostatnich latach.

Weteran serii Dragon Age ostro skrytykował Electronic Arts. Twierdzi, że w 2017 roku gigant „strawił BioWare”, które całkowicie zatraciło swój dawny charakter
Maciej Gaffke, 7 maja 2025, 20:37
Były pracownik studia BioWare ostro wypowiedział się o działaniach Electronic Arts. Według Marka Darraha gigant kupuje firmy i je „konsumuje”.

Aby uczynić GTA 4 prawdziwie next-genową grą, Rockstar porzucił wiele charakterystycznych rozwiązań z San Andreas
Marcin Bukowski, 29 kwietnia 2025, 10:11
Siedemnaście lat temu zadebiutowało Grand Theft Auto 4. Z tej okazji jeden z twórców gry podzielił się kilkoma ciekawostkami na jej temat.

EA zawsze przedkładało Mass Effect nad Dragon Age, twierdzi współtwórca serii RPG. „Nigdy nie wiedzieli, co zrobić z DA”
Adrian Werner, 14 kwietnia 2025, 12:56
Według scenarzysty serii Dragon Age, Davida Gaidera, cykl ten zawsze miał pod górkę w firmie Electronic Arts, która nigdy nie kryła, że preferuje serię Mass Effect.

Nawet najwięksi sceptycy zaczynają wierzyć, że nadchodzi remake kultowego RPG. Square Enix bardzo wyraźnie puściło oczko do fanów Final Fantasy IX
Hubert Śledziewski, 7 kwietnia 2025, 20:38
Square Enix coraz mocniej sugeruje, że kultowe Final Fantasy IX doczeka się remake’u. Po ostatniej sugestii firmy fani nie mają już większych złudzeń.

Założyciel Arkane mógłby teraz stworzyć Dishonored 3, choć „dwójka” była „ostatnią rzeczą, jaką chciał zrobić”
Krzysztof Kałuziński, 6 kwietnia 2025, 19:19
Dawny prezes studia Arkane nie przepada za pracą nad sequelami, ale po latach chętnie wróciłby do uniwersum serii Dishonored, by stworzyć trzecią odsłonę. Twórca ma nawet dokument poświęcony ewentualnej kontynuacji.

10 lat po premierze Far Cry 4 niespodziewanie otrzymał tajemniczą aktualizację. Fani dopatrzyli się kontrowersji, lecz Ubisoft szybko wyjaśnił sprawę
Michał Harat, 4 kwietnia 2025, 20:54
Far Cry 4 doczekał się niespodziewanej aktualizacji, która wprowadza do gry dość kontrowersyjne zmiany. Fani spekulowali, że może ona mieć coś wspólnego z ostatnimi biznesowymi ruchami Ubisoftu. Prawda okazała się jednak znacznie prostsza.

„Wierzę, że Joel miał rację”. Twórca The Last of Us szczerze o trudnej decyzji bohatera gry, której geneza „sięga czasów Abrahama i Izaaka”
Maciej Gaffke, 31 marca 2025, 16:42
Neil Druckmann ocenił kluczową decyzję Joela w The Last of Us i ujawnił, jak sam by się zachował w podobnej sytuacji.

Resident Evil 4, którego nie było. Pięć żyć bestsellera Capcomu
Krystian Pieniążek, 23 marca 2025, 20:00
RE 4 powstawał długo i w bólach. Na przestrzeni lat doczekał się szeregu wersji, których autorzy eksperymentowali z przeciwnikami, mechaniką i pomysłami na fabułę. I choć dopiero piąta z nich była tą finalną, pierwsza również ujrzała światło dzienne.

Najlepiej oceniane odsłony Assassin's Creed. Od pierwszej przygody Ezio Auditore po budzące ambiwalentne uczucia Unity
Marcin Bukowski, 20 marca 2025, 12:54
Dzisiaj zadebiutował Assassin’s Creed: Shadows, czyli 14. główna odsłona serii. To dobra okazja, aby sprawdzić, która część została oceniona najlepiej.

Assassin’s Creed mogło nigdy nie powstać. Poznajcie Prince of Persia: Assassins, niedoszłego PoP-a, który stał się Asasynem
Krystian Pieniążek, 16 marca 2025, 20:00
Twórcy pierwszego Assassin’s Creed nie od razu wiedzieli, że pracują nad reprezentantem zupełnie nowej marki. Produkcja, która z czasem przekształciła się w bestsellerową serię, początkowo powstawała jako spin-off innego, wówczas równie znamienitego cyklu.

Klon GTA, który miał szokować jakością grafiki. O tym, co stało się w 2 Days to Vegas, już się nie dowiemy
Krystian Pieniążek, 9 marca 2025, 20:00
W drugiej połowie pierwszej dekady XXI wieku wielu graczy wierzyło, że seria Grand Theft Auto doczeka się konkurenta zdolnego nie tyle nawiązać z nią walkę, ale nawet pokonać ją pod względem jakości oprawy graficznej. 2 Days to Vegas przepadło jednak w pomroce dziejów.

Twórcy God of War wylali kubeł zimnej wody na głowy fanów „starego” Kratosa
Jakub Błażewicz, 9 marca 2025, 09:24
Plotki o uczczeniu 20. rocznicy premiery God of War przez studio Sony Santa Monica okazały się zgodne z prawdą, ale tego samego nie można powiedzieć o zapowiedzi remasterów klasycznych przygód Kratosa.

Oto najdłuższy film w historii tvgry. To opowieść o kultowej serii, której pewnie nie przejdziesz
Kamil Kleszyk, 1 marca 2025, 16:00
Na youtube’owym kanale tvgry pojawił się wyjątkowy, bo rekordowo długi film, w którym nasi koledzy od podszewki analizują serię Yakuza. Materiał stanowiący część pierwszą (z dwóch) przybliża najważniejsze elementy cyklu i odkrywa interesujące ciekawostki.

Najbardziej znienawidzona lokacja z Dark Souls składa się w dużej mierze z 10 kawałków drewna. To dowód, że FromSoftware mistrzowsko „odchudza” gry
Kamil Kleszyk, 28 lutego 2025, 17:42
Jeden z twórców modyfikacji odkrył, że owiana złą sławą lokacja Blighttown w Dark Souls została wykonana zaledwie z kilku modeli drewna.

„Pokłóciłem się wtedy z projektantami”. Producent Skyrima osobiście zbalansował jeden z największych hitów RPG w historii tuż przed premierą
Kamil Kleszyk, 23 lutego 2025, 13:11
Producent The Elder Scrolls V: Skyrim, Jeff Gardiner, opowiedział o tym, jak na kilka tygodni przed premierą podjął się samodzielnego zbalansowania hitowej produkcji.

„To jest gó**no. To niewiarygodnie zła gra”. Sony nie wierzyło w sukces pierwszego soulslike’a twórców Dark Souls, czym mocno zawiodło FromSoftware
Kamil Kleszyk, 19 lutego 2025, 19:42
Przed premierą Demon’s Souls Sony wątpiło w sukces produkcji FromSoftware. Z tego powodu deweloperzy nie nawiązali z japońską korporacją współpracy przy tworzeniu pierwszego Dark Souls.

To mogło być The Elder Scrolls w świecie Władcy Pierścieni. The White Council miało nas zabrać do otwartego świata
Krystian Pieniążek, 9 lutego 2025, 20:00
Kiedy marka Władca Pierścieni znajdowała się w rękach Electronic Arts, miała doczekać się reprezentanta mogącego nawiązać wyrównaną walkę z serią The Elder Scrolls. LotR: The White Council miało być grą RPG z otwartym, żyjącym światem.

Mocno już zapomniana świetna seria FPS-ów sci-fi mogła zostać wskrzeszona, ale Sony powiedziało „nie” twórcom Spider-Mana 2, gdy zaproponowali Resistance 4
Michał Harat, 8 lutego 2025, 11:05
Zapomniana seria rewelacyjnych strzelanek, która niewątpliwie zasługuje na wskrzeszenie, mogła doczekać się czwartej odsłony. Niestety, jak przyznał Ted Price, Sony nie wyraziło zgody na produkcję.

Dragon Age 2 powstało w niezwykle krótkim czasie, by uratować BioWare przed gniewem EA
Adrian Werner, 6 lutego 2025, 14:29
Jeden z weteranów studia BioWare opowiedział o wyjątkowo krótkim cyklu produkcyjnym Dragon Age II, wymuszonym przez oczekiwania finansowe firmy Electronic Arts.

Budżety gier rosną w szaleńczym tempie. Ta grafika z monumentalnego raportu o stanie branży świetnie to pokazuje
Adrian Werner, 24 stycznia 2025, 10:43
Raport grupy Epyllion pokazał, w jak szalonym tempie rosły koszty produkcji popularnych serii gier w ostatnich kilkunastu latach.

Sony może spełnić marzenie graczy. Deweloperzy przenoszący klasykę PlayStation na PS4 i PS5 „marzą” o emulacji gier z PS3 i badają dostępne opcje
Danuta Repelowicz, 2 stycznia 2025, 19:01
Czy marzenia mogą stać się rzeczywistością? Studio Implicit Conversions rozważa możliwości stworzenia emulatora PlayStation 3 na PS4 i /lub PS5. Gracze z nadzieją patrzą na te plany, licząc na przełom.

Ta gra miała pokazać pełnię możliwości PlayStation 3. Eight Days zachwycałoby grafiką i oryginalnymi pomysłami
Krystian Pieniążek, 29 grudnia 2024, 20:00
Nim zadebiutowało Uncharted: Drake’s Fortune, PlayStation 3 i stojąca za nim firma Sony panicznie potrzebowały megahitu. Eight Days od twórców serii The Getaway, wydawało się spełniać wszelkie warunki, by odnieść sukces.

Współzałożyciel Naughty Dog wyjaśnił, dlaczego studio musiało „sprzedać się” Sony. Inaczej The Last of Us i Uncharted prawdopodobnie by nie powstały
Adrian Werner, 26 grudnia 2024, 10:14
Współzałożyciel Naughty Dog, Andrew Gavin, we wpisie w serwisie LinkedIn wytłumaczył, dlaczego studio sprzedano firmie Sony. Powodem były błyskawicznie rosnące koszty produkcji gier.

Wiedźmin: Powrót Białego Wilka napotkał problemy, których nie mógł pokonać nawet Rzeźnik z Blaviken
Krystian Pieniążek, 22 grudnia 2024, 20:00
Nie wszyscy dzisiaj pamiętamy, że pierwsza część serii Wiedźmin miała doczekać się wydania konsolowego. Warto przypomnieć tę produkcję, nim przepadnie ona w pomroce dziejów, zdominowanych przez Wiedźmina 4 i remake „jedynki” tworzony przez ekipę Fool’s Theory.

Rozczarowanie grą Dragon Age The Veilguard ma jedną zaletę - pozwoliło mi docenić, jak ciekawą produkcją był Dragon Age 2
Hubert Sosnowski, 11 grudnia 2024, 15:02
Czas robi zabawne rzeczy z percepcją. Niegdyś wielu patrzyło na Dragon Age’a 2 jak na najgorsze RPG z serii, ale minęły lata, emocje opadły i można przyznać, że przy wszystkich problemach, jakie ta gra ma – na paru polach bije resztę serii na głowę.

30 lat PlayStation w 30 sekund. Sony pyta o gry, które zdefiniowały nasze konsolowe doświadczenie
Jakub Błażewicz, 9 grudnia 2024, 10:11
Okres 1994-2024 przyniósł sporo gier na PlayStation. Przypomniało o nich Sony, które pyta graczy o najważniejsze dla nich tytuły na te konsole.

„Lecieliśmy zbyt blisko słońca”. Były szef Sony wie, że PlayStation 3 mogło pogrzebać firmę
Michał Harat, 3 grudnia 2024, 18:48
Shawn Layden, były prezes Sony Interactive Entertainment, zdradził, że PlayStation 3 było dla Sony niemal jak ikaryjski lot. Premiera kłopotliwego PS3 mogła zakończyć się katastrofą.

„Głos” Ezio z kultowego Assassin’s Creed 2 nie ma złudzeń: „To najfajniejsza rzecz, jaką zrobiłem w karierze”
Michał Harat, 23 listopada 2024, 12:40
Roger Craig Smith, „głos” Ezio Auditore da Firenze z Assassin's Creed 2, AC: Brotherhood i AC: Revelations, wziął udział w akcji Ubisoftu z okazji 15-lecia „dwójki”, dzieląc się swoimi wspomnieniami z pracy nad tym kultowym projektem.

Burzliwe losy STALKER 2. GSC Game World próbowało powrócić do Zony już kilkanaście lat temu
Krystian Pieniążek, 17 listopada 2024, 20:00
Zarówno studio GSC Game World, jak i STALKER 2 mają za sobą burzliwą przeszłość. Na kilka dni przed premierą gry warto przypomnieć sobie kulisy powstawania jej pierwotnej wersji, która miała zadebiutować jeszcze w 2012 roku.

Twórca Battlefield Bad Company ma fragment scenariusza „trójki” i chęć, by ją zrobić. Wątpi jednak, by EA na to pozwoliło, przez „ekonomię, unikanie ryzyka i całą resztę tych bzdur”
Michał Harat, 12 listopada 2024, 19:22
Główny projektant Battlefielda: Bad Company 1 i 2 zdradził, że zaczął kiedyś pisać scenariusz kolejnej odsłony. Wyraził też chęć powrotu do marki, gdyby EA mu to zaproponowało.

Były pracownik Bethesdy ujawnił powody, dla których Skyrim dostał tylko trzy DLC
Maciej Gaffke, 4 listopada 2024, 20:38
Były pracownik Bethesdy wyjaśnił, dlaczego studio zaprzestało rozwoju Skyrima. Wskazał on, że firma nie chciała się ograniczać do jednego gatunku gier.

Do GTA i RDR mogła dołączyć jeszcze jedna duża marka Rockstar Games. Agent miał „przesuwać granice i definiować gatunek”
Krystian Pieniążek, 27 października 2024, 20:00
Były takie czasy, kiedy firma Rockstar Games nie opierała swej działalności na jednej lub dwóch markach. Ukoronowaniem tego podejścia miał być Agent, czyli produkcja, której zadaniem było ustawienie wysoko poprzeczki dla całej branży.

Zamknięcie studia, które pomogło przy wybitnym Bloodborne, było niczym „przycinanie drzewka bonsai”. Brak wielkich gier to problem japońskich twórców sięgający ery PS3
Marcin Bukowski, 24 października 2024, 19:45
Zdaniem byłego szefa PlayStation zamknięcie Japan Studio nie powinno być zaskoczeniem. Zespół miał zapomnieć, jak tworzy się hity. Na ten sam problem cierpieć ma wiele japońskich studiów.

To miały być Gwiezdne wojny dla dorosłych. Star Wars 1313 to nieodżałowany projekt ukatrupiony przez Disneya
Krystian Pieniążek, 13 października 2024, 20:00
Firma LucasArts snuła ambitne plany związane ze Star Wars 1313. Niestety, po tym jak prawa do marki Gwiezdne wojny znalazły się w rękach Disneya, projekt został anulowany, a stojące za nim studio – rozwiązane.

Tajemnica brakujących promów w GTA 4 została wyjaśniona po 17 latach
Jakub Błażewicz, 10 października 2024, 11:52
Promy pojawiły się w teaser trailerze Grand Theft Auto 4, ale nie w samej grze, bo sprawiły twórcom zbyt wiele problemów.

Ten absurdalny pomysł na rozwój marki Brothers in Arms nie miał racji bytu. Furious 4 wyewoluowało w Battleborn - wielką klapę Gearbox Software
Krystian Pieniążek, 22 września 2024, 20:00
Zdarza się, że pogoń za zmianami i nowościami prowadzi deweloperów rozwijających kultowe serie na manowce. Taki los spotkał studio Gearbox Software, które tworząc czwartą część serii Brothers in Arms, o podtytule Furious 4, posunęło się o kilka kroków za daleko.

Nadciągający debiut Dragon Age: Veilguard zachęcił twórcę Inkwizycji do ujawnienia wyników sprzedaży gry
Adrian Werner, 18 września 2024, 14:12
Producent Dragon Age: Inquisition, Mark Darrah, ujawnił wyniki sprzedaży Dragon Age: Inquisition. Wbrew temu, co sądzą niektórzy gracze, produkcja okazała się sukcesem kasowym.

Po 18 latach deweloper ujawnił wczesne materiały z pierwszej gry o Harrym Potterze z otwartym światem
Adrian Werner, 16 września 2024, 13:13
Martin Griffiths udostępnił filmik z wczesnej wersji Harry Potter and the Order of the Phoenix. Obecnie deweloper ten odpowiedzialny jest za silnik w No Man's Sky.

Doom 4, którego nie było. Seria mogła podążyć ścieżką wytyczoną przez Call of Duty i Battlefielda
Krystian Pieniążek, 15 września 2024, 20:00
Choć mogłoby się wydawać, że id Software ma na koncie same sukcesy, tak naprawdę legendarne studio zaliczyło po drodze kilka nieudanych przedsięwzięć. Jednym z nich był Doom 4, który miał popchnąć serię w zupełnie nowym kierunku.

Sony chciało mieć swoje Diablo. Warrior’s Lair mogło być czarnym koniem PlayStation
Krystian Pieniążek, 8 września 2024, 20:00
Firma Sony nie ma w swoim portfolio żadnego hack’n’slasha z krwi i kości. Niewiele brakowało, by tę lukę wypełniło Warrior’s Lair (początkowo znane pod tytułem Ruin), promowane jako pokaz możliwości PlayStation Vity i PlayStation 3.