Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPS3
Okładka Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PS3)

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots PS3

MGS 4: Guns of the Patriots

Czwarta pełnoprawna odsłona popularnej serii skradanek Hideo Kojimy, rozwijanej nieprzerwanie przez firmę Konami, głównie z myślą o użytkownikach konsol z rodziny PlayStation.

Akcji | TPP | science fiction | skradanki | taktyczne | TPS

Sony PlayStation 3
Okładka Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PS3)

producent: Konami

wydawca: Konami

wydawca PL: CDP

Strona oficjalna   Pomoc techniczna

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PS3:

12czerwca2008

12czerwca2008

pudełko PL

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots to kolejna część bestsellerowego cyklu gier akcji, wywodzącego się z drugiej połowy lat osiemdziesiątych XX wieku. Jest to zarazem pierwsza odsłona wspomnianej serii, przygotowana z myślą o konsoli Sony PlayStation 3 – „czwórka” demonstruje zaiste ogromny potencjał owej platformy w dziedzinie generowania wyśmienicie wyglądającej grafiki w trzech wymiarach. Widowiskowa oprawa wizualna stanowi jeden z naczelnych atutów omawianego produktu, prezentując się nawet nie tyle realistycznie, co naturalnie.

Hideo Kojima wraz ze swoją ekipą utalentowanych developerów zdecydował się na ponowne obsadzenie w głównej roli sprawdzonego Solid Snake’a, który powraca na pierwszy plan po cokolwiek udanym występie Naked Snake’a (późniejszego Big Bossa) w Metal Gear Solid 3: Snake Eater i niezbyt przekonującym debiucie Raidena w Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. W związku z eksperymentami genetycznymi, jakie miały miejsce w trakcie operacji na wyspie Shadow Moses (Metal Gear Solid) „Wąż" się zestarzał. Prezentuje teraz siwą, aczkolwiek wciąż gęstą czuprynę oraz srebrzysty wąs, dyskretne zmarszczki etc. Rzecz jasna nadal nosi bojowy kombinezon i charakterystyczną opaskę na czole, ale z powodu zmian w organizmie często traci siły – m.in. momentami dopada go spazmatyczny kaszel, uniemożliwiający skuteczne działanie na polu walki (przydaje się wtedy lekarstwo, aplikowane za pomocą strzykawki).

Główny bohater jak zwykle dysponuje obszernym arsenałem militarnym, a ponadto wyposażono go w specjalne urządzenie, zakładane na jedno oko i nazwane Solid Eye System. Sprzęt ten pozwala na dokonywanie dokładnej analizy otoczenia, czyli pokazywanie wykresu taktycznego itp. Oczywiście w nerwowych chwilach Snake uspokaja się przypalając nieodłącznego papierosa, natomiast naukowiec Otacon służy pomocną dłonią w pozornie beznadziejnych sytuacjach. Kryzysowe momenty zdarzają się nierzadko, gdyż autorzy wprowadzili serię Metal Gear Solid w zupełnie nowy wymiar – po penetrowaniu lasów w MGS3 przyszedł bowiem czas na miejską dżunglę, chociaż nie zaludnioną przez zwykłych obywateli, lecz nieustannie patrolowaną przez uzbrojonych po zęby żołnierzy w towarzystwie niebezpiecznych maszyn kroczących. Developerzy z Konami zaimplementowali tak zaawansowany system Sztucznej Inteligencji wirtualnych przeciwników, że dzięki wykonywaniu odpowiednich działań można nawet przestraszyć wrogich żołdaków.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8.86 / 10 na podstawie 2875 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8.4 / 10 na podstawie 274 głosów czytelników.

Gry podobne do Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Klasyfikacja PEGI Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots - recenzja gry

Recenzja 13 czerwca 2008, 17:00

Przejdźmy do gry-gry. Podstawy są jasne: mamy tu strzelanko-skradankę TPP. Jest krycie się za zasłonami, jest kamera znad ramienia, jest tryb FPP do celowania i tak dalej. Wydaje się, że siłowe rozwiązania są tu milej widziane niż w poprzednich częściach, ale wbrew pozorom nie ma w tym absolutnie nic złego. Gra wymaga przez to trochę mniej cierpliwości. Do naszej dyspozycji jest wielki zasób technologicznych gadżetów i typów broni, ale pamiętajmy, że Snake to nie Sam Fisher. Mechanika skradania i uciekania pozostała z gruntu niezmieniona, a sztuczna inteligencja przeciwników jest, jak zawsze, trochę ujemna. Zmieniły się natomiast otoczenia: większość głównych obszarów „gameplay’owych” w MGS4 to pola bitwy, na których obie walczące ze sobą strony tak naprawdę nic do Snake’a nie mają – co nie znaczy, że nie otworzą do niego ognia przy pierwszej okazji. Wojenna zawierucha sprzyja jednak pozostawaniu niezauważonym, a wrażenie „życia” po drugiej stronie telewizora jest dzięki niej trochę większe.