Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 20 czerwca 2005, 13:54

autor: Jacek Hałas

Podstawy udanego tuningu, czyli jak zaszpanować przed innymi cz.4

30 czerwca oficjalna polska premiera PeCetowej wersji ścigałki „Juiced”, a w dzisiejszej części naszego artykułu powiemy nieco na temat tuningu wnętrza pojazdu. Oczywiście, nie zabrakło też kolejnej odsłony naszego specjalnego konkursu!

30 czerwca polska premiera gry „Juiced”. Po więcej szczegółów na temat tej produkcji zapraszamy do naszej recenzji. W „Juiced” zasiadamy za kierownicą jednego z kilkudziesięciu różnych pojazdów. Jednym z podstawowych atutów programu jest z całą pewnością tryb kariery, w którym kolejne zwycięstwa są równoznacznie nie tylko z pozyskaniem cennych funduszy na naprawę i rozwój posiadanych wozów, ale i ze zdobyciem punktów respektu, dzięki którym można przystępować do bardziej prestiżowych imprez i zdobywać uznanie w oczach doświadczonych wirtualnych mistrzów kierownicy.

Zapraszam również do lektury wcześniejszych części tego artykułu:

Cześć 1

Część 2

Część 3

W dzisiejszym artykule podejmiemy temat tuningu zawieszenia. Zanim przejdziemy do ciekawszych kwestii trochę teorii. Zmiany w zawieszeniu są jednym z tych elementów tuningu, o którym nie można w trakcie całego procesu zapomnieć. Jednym z najważniejszych czynników, na który zwraca się szczególną uwagę jest twardość zamontowanych w aucie sprężyn.

Seryjnie produkowane pojazdy posiadają zazwyczaj miękko zestrojone zawieszenie. Zalety tego rozwiązania powinni szczególnie docenić polscy kierowcy, gdyż miękkie sprężyny w największym stopniu wykorzystywane są do pokonywania odcinków cechujących się nierówną charakterystyką podłoża. Zastosowanie twardych sprężyn ma na celu polepszenie właściwości jezdnych pojazdu. Podstawowy problem polega na tym, iż rozwiązanie to sprawdza się wyłącznie na równej nawierzchni. Dziurawe polskie drogi nie są więc najlepszym partnerem dla tego typu sprężyn. Kontakt z niewielkim nawet wybojem może bowiem doprowadzić do pogorszenia właściwości trakcyjnych pojazdu, a w konsekwencji poważnego uszkodzenia zawieszenia auta czy zamontowanego na nim ogumienia. Najczęściej twardość sprężyn dobiera się na zasadzie pewnego kompromisu.

Podstawy udanego tuningu, czyli jak zaszpanować przed innymi cz.4 - ilustracja #1
Najbardziej znani produceni sportowych sprężyn to H&R, Eibach oraz KW.

Usztywnienie zawieszenia najczęściej idzie w parze z jego obniżeniem (średnio o 10-40mm). Zalety tego rozwiązania są dość oczywiste. Wykonanie tego procesu ma na celu obniżenie środka ciężkości pojazdu. W konsekwencji można liczyć na polepszenie jego zachowania na szybko pokonywanych łukach. Czynność ta ma również znaczenie czysto wizualne. Samochód z obniżonym zawieszeniem i odpowiednim ogumieniem zazwyczaj prezentuje się lepiej od seryjnej maszyny tego samego typu.

Podstawy udanego tuningu, czyli jak zaszpanować przed innymi cz.4 - ilustracja #2
Proces obniżania zawieszenia praktykuje się zarówno w przypadku aut relatywnie tanich, jak i rasowych bestii pokroju widocznego na zdjęciu modelu Ferrari.

W wielu krajach (szczególnie w Stanach Zjednoczonych) modne stało się obniżanie zawieszenia do granic możliwości. Pojazdy takie popularnie zwane są low-riderami. W Europie podobne procesy nie cieszą się zbytnią popularnością. Maksymalne obniżenie zawieszenia wymaga bowiem idealnie płaskiej nawierzchni. Niewielkie nawet wyboje mogą doprowadzić do poważnego uszkodzenia różnych komponentów auta a nawet zagrozić bezpieczeństwu podróżujących w nim osób.

Podstawy udanego tuningu, czyli jak zaszpanować przed innymi cz.4 - ilustracja #3
Widoczne na zdjęciu BMW serii 3 na polskich drogach nie miałoby raczej czego szukać. ;-)
Podstawy udanego tuningu, czyli jak zaszpanować przed innymi cz.4 - ilustracja #4
Low-ridery największą popularnością cieszą się w Stanach Zjednoczonych.

Z pojęciem low-rider wiążą się również zaawansowane hydrauliczne modyfikacje pojazdu. Patent ten powinien być świetnie znany miłośnikom gier komputerowych. Z podobnymi rozwiązaniami można było spotkać się między innymi w takich hitach jak „Need for Speed: Underground 2” czy „Grand Theft Auto: San Andreas”. Sztuczki, które takimi pojazdami można wydziwiać większości z Was powinny być dobrze znane. ;-)

Podstawy udanego tuningu, czyli jak zaszpanować przed innymi cz.4 - ilustracja #5
Hydraulika w akcji :-)
Podstawy udanego tuningu, czyli jak zaszpanować przed innymi cz.4 - ilustracja #6
Modyfikacje zawieszenia klasycznych krążowników szos są w USA na porządku dziennym.

Na koniec ponownie zapraszam do zabawy, w której w komentarzach do niniejszego newsa należy zamieścić zdjęcie pięknej kobiety (lub kobiet) w towarzystwie najbardziej wyszukanych samochodów. Dla utrudnienia dodam, że chodzi jedynie o takie fotografie, na których nie ma nagości!

W poprzedniej części nasze redakcyjne jury wybrało zdjęcie zamieszczone przez osobę pod pseudonimem „TelRad“. Być może tym razem szczęście uśmiechnie się własnie do Ciebie!

Jak zawsze – redakcyjne jury dokona subiektywnej oceny i wśród zamieszczonych zdjęć wybierze to, którego autor wygra egzemplarz gry Juiced! Pamiętajcie, że jedna osoba może zamieścić tylko JEDNO zdjęcie, tak więc bardzo dokładnie przemyślcie wybór. Życzę powodzenia!

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej