Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 5 września 2002, 09:09

Gdzie szara rzeczywistość wkracza w świat wirtualny - czyli zmora wszystkich graczy...

Dzwoniący telefon, listonosz, dostawca pizzy, obiad, partner chce porozmawiać – to momenty będące zmorą każdego prawdziwego gracza komputerowego, a w szczególności tych, którzy grają w gry przeznaczone do rozgrywki w sieci Internet, gdzie nie ma pauzy czy możliwości zapisu gry w dowolnym momencie. Te aspekty życia realnego dają o sobie znać akurat wtedy, gry przykładowo, jesteśmy na samym dnie lochu pełnego krwiożerczych bestii i do zabicia władcy lochów i upragnionej nagrody została dosłownie chwila – 5 godzin „młócki” i naszych wysiłków niweczy jakiś telefon – nie ma nic bardziej stresującego. Ale izraelski twórca gier Majorem twierdzi, że zna rozwiązanie tego problemu i zostanie ono zastosowane w jego najnowszej grze – sieciowej strategii czasu rzeczywistego – Ballerium.

Dzwoniący telefon, listonosz, dostawca pizzy, obiad, partner chce porozmawiać – to momenty będące zmorą każdego prawdziwego gracza komputerowego, a w szczególności tych, którzy grają w gry przeznaczone do rozgrywki w sieci Internet, gdzie nie ma pauzy czy możliwości zapisu gry w dowolnym momencie. Te aspekty życia realnego dają o sobie znać akurat wtedy, gry przykładowo, jesteśmy na samym dnie lochu pełnego krwiożerczych bestii i do zabicia władcy lochów i upragnionej nagrody została dosłownie chwila – 5 godzin „młócki” i naszych wysiłków niweczy jakiś telefon – nie ma nic bardziej stresującego. Ale izraelski twórca gier Majorem twierdzi, że zna rozwiązanie tego problemu i zostanie ono zastosowane w jego najnowszej grze – sieciowej strategii czasu rzeczywistego – Ballerium.

Otóż izraelski producent chce rozwiązać ten problem przy pomocy zaawansowanego A.I., które w odpowiednim momencie przejmie od gracza pałeczkę i będzie grać za niego. System ten został wyposażony w specjalistyczne algorytmy kopiujące, dzięki którym A.I. stopniowo uczy się stylu gry danego gracza, potrafi kopiować jego zagrania i stosować je w odpowiednich momentach rozgrywki. Z czasem A.I. tworzy ogromną bazę możliwych taktyk i może dowodnie je wykorzystywać oraz łączyć w całe ciągi reakcyjne. Gwarantuje to, że w czasie, gdy my będziemy pałaszować obiad, program sam będzie toczył zwycięskie boje.

To tyle jeżeli chodzi o teorię i zapowiedzi, a jak to A.I. sprawdzi się w praktyce zobaczymy w lutym 2003 roku, kiedy to zakończą się testy gry i zostanie ona wydana. W Ballerium gracze będą mogli tworzyć imperia dowodząc hordami przeróżnych kreatur i stworzeń, budować miasta i twierdze oraz oczywiście walczyć i podbijać nowe terytoria. Cała rozgrywka będzie toczyć się w sieci Internet w czasie rzeczywistym. Na pierwszy rzut oka gra przypomina znanego Internetowego RTS-a, Shattered Galaxy – jaka okaże się w rzeczywistości zobaczymy za około pół roku.

Szczegóły znajdują się na serwisie BBC NEWS.

Przemysław Bartula

Przemysław Bartula

W 2000 roku dołączył do ekipy tworzącej serwis GRYOnline.pl i realizuje się w nim po dziś dzień. Zaczął od napisania kilku recenzji, a potem płynnie poszły newsy, wpisy encyklopedyczne i cała masa innych aktywności. Na przestrzeni 20 lat uczestniczył w tworzeniu niemal wszystkich działów i projektów firmy; przez lata piastował stanowisko szefa encyklopedii gier i szefa newsroomu, a ostatecznie trafił do zarządu firmy GRY-OnLine S.A. Obecnie jest dużo bardziej zaangażowany w aktywności zarządcze aniżeli redaktorskie. Posiada dyplom technika elektrotechnika i inżyniera budownictwa wodnego.

więcej