Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 12 września 2008, 08:22

autor: Damian Rams

Cross-platformowa rozgrywka w MMO praktycznie niemożliwa

Wraz z obecną generacją konsol bardzo dynamicznie rozwijają się sieciowe usługi ich producentów, pozwalające na komfortowe granie on-line. Coraz częściej jest też poruszany temat wspólnej zabawy użytkowników PC oraz PS3 i Xboxa 360, który najciekawsze stadium osiąga przy gatunku MMO. Głos w tej sprawie postanowili zabrać twórcy The Agency.

Wraz z obecną generacją konsol bardzo dynamicznie rozwijają się sieciowe usługi ich producentów, pozwalające na komfortowe granie on-line. Coraz częściej jest też poruszany temat wspólnej zabawy użytkowników PC oraz PS3 i Xboxa 360, który najciekawsze stadium osiąga przy gatunku MMO. Głos w tej sprawie postanowili zabrać twórcy The Agency.

Matt Wilson z Sony Online Entertainment, zajmujący się obecnie tworzeniem wspomnianego powyżej MMO w wersjach na PC i PS3 uważa, że cross-platform w zakresie tego gatunku jest niemalże niemożliwy. Główne powody takiego stanu rzeczy są trzy – po pierwsze posiadacze komputerów mogą w bardzo łatwy sposób oszukiwać, grając z użyciem kodów czy botów. Wdrożenie zabezpieczeń udaremniających niesprawiedliwe sztuczki na konsole jest dużo łatwiejsze, niż w przypadku PC, gdzie zawsze znajdzie się ktoś przebieglejszy i przechytrzy autorów gry.

Druga sprawa to zróżnicowane sterowanie, powodujące spore rozbieżności w rozgrywce. Granie za pomocą myszy i klawiatury jest prostsze, a dzięki dużej ilości programowalnych klawiszy pozwala na szybsze i skuteczniejsze działanie – dla przykładu dzięki przypisaniu poszczególnych umiejętności do numerków ich wybór jest błyskawiczny, podczas gdy na padzie trzeba się pomęczyć nieco dłużej. W kwestii celowania także trudno jest znaleźć złoty środek, gdyż przewaga myszy rekompensowana konsolowcom wspomaganiem namierzania wzbudza kontrowersje, a w SOE – gdzie przeprowadzano testy tego rozwiązania na The Agency – również spore ilości jęków niezadowolenia, wydawanych przez pracowników.

Największy problem tkwi jednak w aktualizacjach. Podstawą dobrego MMO są regularnie wydawane łatki, dzięki którym produkcja ma możliwie najmniej bugów i pozwala na przyjemną zabawę. Proces udostępniania plików dla PlayStation 3 czy innej konsoli jest dużo bardziej złożony, niż w przypadku PC (wszechobecna certyfikacja łatek), dlatego trudno byłoby dostarczać uaktualnienia jednocześnie posiadaczom różnych wersji gry.

Swego czasu Sony Online Entertainment rozważało wprowadzenie cross-platform w The Agency, ale w ubiegłym miesiącu oficjalnie z tego posunięcia zrezygnowało. Główne powody tej decyzji wymieniono powyżej.