Seria gier Heroes of Might and Magic (HoMM)
Seria strategii turowych, powiązana z inną marką – Might and Magic. Cykl został wykreowany przez studio New World Computing, a jego wydawcą w latach 1996-2003 była firma 3DO Company. W 2003 roku prawa do marki przejęła firma Ubisoft, po czym seria była kontynuowana między innymi przez takie studia deweloperskie, jak Nival Interactive, Black Hole Entertainment, Limbic Entertainment oraz Unfrozen.
Krótka historia serii Heroes of Might & Magic
„Ojcem” serii Heroes of Might and Magic jest Jon van Caneghem, który wcześniej stworzył pokrewne gatunkowo i tematycznie King’s Bounty (wydane w 1990 roku, często uznawane za prekursora opisywanej serii). Pierwsza odsłona cyklu, czyli Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest, ukazała się w 1995 roku. Prawdziwy przełom przyniosła jednak druga (Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars, 1996) i trzecia (Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia, 1999) odsłona cyklu; dość powiedzieć, że „trójka” przez kolejne dekady była uznawana za niedościgniony wzorzec. W 2002 roku zadebiutowała czwarta część serii (Heroes of Might and Magic IV); wprowadzone w niej zmiany nie przypadły do gustu wielu fanom serii, ostatecznie przyczyniając się do bankructwa jej wydawcy – 3DO Company.
Na Heroes of Might and Magic V opracowane przez studio Nival Interactive i wydane przez nowego właściciela marki – firmę Ubisoft – fani musieli czekać do 2006 roku. Szósta część serii trafiła do sprzedaży dopiero pięć lat później, bo w 2011 roku. Premiera dzieła Black Hole Games, zatytułowanego Might & Magic: Heroes VI, była również okazją do przeprowadzenia rebrandingu przez wydawcę – od tej pory cykl miał być znany jako Might & Magic: Heroes. Siódma część serii, czyli Might & Magic: Heroes VII, zadebiutowała w 2015 roku. Produkcja opracowana przez Limbic Entertainment była najgorzej ocenianą z dotychczasowych części serii. W rezultacie dopiero w 2024 roku doczekaliśmy się zapowiedzi następnej dużej pozycji spod tego szyldu. Gra Heroes of Might and Magic: Olden Era (uwagę zwraca powrót do wcześniejszego nazewnictwa) była dziełem niezależnego studia Unfrozen.
W międzyczasie marka Heroes of Might & Magic doczekała się szeregu pobocznych reprezentantów, jak podseria Heroes Chronicles, konsolowe Heroes of Might and Magic: Quest for the Dragon Bone Staff (będące swoistą adaptacją pierwszego King’s Bounty) czy multiplayerowe Heroes of Might and Magic Online, Might & Magic: Heroes Kingdoms i Might & Magic: Heroes Battles, a także Might & Magic: Heroes Online. W międzyczasie ukazywały się również dodatki do poszczególnych gier z serii; na uwagę zasługuje też wydane w 2015 roku Heroes of Might & Magic III: HD Edition, czyli remaster kultowej „trójki”.
Fabuła i gameplay w cyklu Heroes of Might and Magic
Akcja gier z serii Heroes of Might and Magic toczy się w fantastycznym uniwersum. W poszczególnych tytułach gracze mają okazję poznać jego różne krainy i okresy historyczne, przy czym niektóre wydarzenia oraz postacie pojawiają się w więcej niż jednej produkcji (np. Arcylisz Sandro).
Rozgrywka utrzymana jest w konwencji klasycznej strategii turowej. Gracz kieruje ukazaną z lotu ptaka postacią stojącą na czele armii, rozbudowuje posiadane miasta, zdobywa surowce, prowadzi eksplorację terenu czy też rekrutuje oddziały. Stałym elementem zabawy są bitwy toczone w trybie turowym na specjalnych arenach. Duża różnorodność jednostek wymusza na graczach stosowanie urozmaiconych taktyk w starciach z przeciwnikami. Kolejne odsłony cyklu wprowadzały do tego schematu różnorodne zmiany i usprawnienia, z których wiele ostatecznie nie przypadło do gustu zagorzałym fanom serii.
Poza możliwością rywalizacji ze sztuczną inteligencją, gry z cyklu Heroes of Might and Magic oferują zwykle kilka wariantów trybu wieloosobowego – od „gorącego krzesła” (hot seat), aż po rozgrywkę sieciową. Ponadto elementem charakterystycznym dla projektów z tej serii stały się edytory i generatory map.
Ewolucja serii Heroes of Might and Magic
2026
Heroes of Might and Magic: Olden Era
2015
Might & Magic: Heroes VII
2015
Heroes of Might & Magic III: HD Edition
2014
Might & Magic: Heroes Online
2011
Might & Magic: Heroes VI
2010
Might & Magic: Heroes Kingdoms
2008
Heroes of Might and Magic Online
2008
Heroes of Might and Magic: Kolekcja Wszech Czasów
2006
Heroes of Might and Magic V
2004
Heroes of Might and Magic III: Złota Edycja
2002
Heroes of Might and Magic IV
2002
Heroes of Might and Magic III Complete
1999
Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia
1995
Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest

Heroes of Might and Magic: Olden Era
2026, Wczesny dostęp
Strategiczne, 2.5D, Elementy RPG, Fantasy, Internet, Might & Magic, Multiplayer, Singleplayer, Turowe, singleplayer, multiplayer.
Prequel trzeciej części kultowej serii strategii turowych z elementami RPG. Heroes of Might and Magic: Olden Era jest dziełem studia Unfrozen (Iratus: Lord of the Dead) i choć opiera się na założeniach HoMM 3, wprowadza też pewne zmiany.

Might & Magic: Heroes VII
29 września 2015
Strategiczne, Fantasy, Hot seat, Internet, LAN, Might & Magic, Multiplayer, Na 2 osoby, Singleplayer, Turowe.
Siódma odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej w 1995 roku. Za powstanie gry odpowiada niemieckie studio Limbic Entertainment, które ma na swoim koncie dodatki do poprzedniej części serii oraz RPG-owy Might & Magic X: Legacy. Akcja gry przenosi nas do targanego wojną domową Imperium, w którym młody książę Ivan utworzył Radę Cieni, złożoną z przedstawicieli sześciu różnych frakcji. Mechanika zabawy nawiązuje do wcześniejszych odsłon cyklu i wykorzystuje wiele rozwiązań, nieobecnych w szóstej części gry. Wzbogacono m.in. okrojony uprzednio model ekonomiczny i przywrócono ekran miasta, z wszystkimi charakterystycznymi cechami poszczególnych frakcji. Mapy są znacznie większe i kładą większy nacisk na eksplorację, a typowy dla serii turowy model walki został nieco zmodyfikowany. Podczas bitwy korzystamy m.in. z katapult, wyrzutni i namiotów medyków, a areny bitew wypełnione są większą ilością rozmaitych obiektów i przeszkód.
GRYOnline
OpenCritic
Steam
Gracze
Dodatki:
- Might & Magic: Heroes VII - Trial by Fire 4 sierpnia 2016

Heroes of Might & Magic III: HD Edition
29 stycznia 2015
Strategiczne, 2D, Elementy RPG, Fantasy, Hot seat, Internet, Might & Magic, Multiplayer, Remaster/remake, Singleplayer, Turowe.
Odświeżona edycja jednej z najwyżej ocenianych odsłon legendarnej serii Heroes of Might & Magic, przygotowana dla uczczenia 15 rocznicy wydania gry oraz 20-lecia całego cyklu. Gra została przygotowana na zlecenie firmy Ubisoft przez studio DotEmu, znane m.in. z remake’u kultowej platformówki Another World. Zawartość edycji HD pokrywa się z podstawowym wydaniem „trójki” (bez dodatków) i oferuje 7 kampanii fabularnych (łącznie ok. 50 map), tryb potyczek oraz funkcjonalny edytor. Kluczowe zmiany w stosunku do oryginału to ulepszona grafika HD z obsługą rozdzielczości szerokoekranowych. Twórcy zadbali o to, aby szata graficzna była ostrzejsza i bardziej wyrazista, na co istotny wpływ miało przeprojektowanie ponad 25.000 elementów i modeli. Usprawniono także opcje rozgrywki wieloosobowej, zarówno w lokalnym trybie "gorące krzesło", jak i za pośrednictwem internetu. Po raz pierwszy w historii serii przygotowano również wersje dla użytkowników urządzeń mobilnych.
GRYOnline
OpenCritic
Steam
Gracze

Might & Magic: Heroes Online
30 września 2014
Strategiczne, Fantasy, Internet, MMO, Przeglądarkowe, Przeglądarkowe strategiczne, Taktyczne, Zagraj za darmo.
Przeglądarkowa wersja jednej z najpopularniejszych serii strategicznych, wykreowanych w 1995 roku przez Jona van Caneghema i jego studio New World Computing. Stworzeniem gry zajęła się ekipa Blue Byte Software – twórcy sagi Settlers, ostatnio specjalizujący się w przeglądarkowych adaptacjach znanych serii (The Settlers, Anno czy Silent Hunter). Pod względem fabularnym gra kontynuuje wątki znane z dwóch ostatnich odsłon cyklu. W fantastycznej krainie Ashan ścierają się ze sobą antagonistyczne frakcje, prowadząc do boju armie złożone z wojowników różnych ras, klas i umiejętności. Rozgrywka toczy się na dwóch płaszczyznach. Eksploracja świata, połączona z pozyskiwaniem surowców i rekrutacją wojsk, odbywa się w czasie rzeczywistym. Warstwę taktyczną stanowią potyczki, rozgrywane w systemie turowym na planszach podzielonych na heksagonalne pola. W odróżnieniu od większości produkcji przeglądarkowych, gra wyróżnia się wysokiej jakości oprawą, nie ustępującą w znacznym stopniu ostatnim odsłonom serii.
Gracze

Might & Magic: Heroes VI
13 października 2011
Strategiczne, Fantasy, Turowe, Might & Magic, Singleplayer, Multiplayer, Hot seat, Internet, LAN.
Szósta pełnoprawna odsłona jednej z najpopularniejszych turowych strategii fantasy, zapoczątkowanej przez legendarne New World Computing w 1995 roku. Celem odświeżenia serii, produkcję tytułu powierzono zupełnie nowej ekipie studia Black Hole Games, mającej na swoim koncie cenione RTS-y Armies of Exigo i Warhammer: Mark of Chaos. Akcja gry toczy się 400 lat przed wydarzeniami ukazanymi w poprzedniczce i koncentruje na spisku Aniołów, mającym na celu rozniecenie na nowo zapomnianej wojny. Jej wybuch powstrzymać mogą jedynie członkowie dynastii Gryfów, których drogi rozeszły się dawno temu, a każde z nich stanęło na czele odrębnej frakcji. Rozgrywka stanowi tradycyjne połączenie strategii turowej z elementami RPG, wzbogacone szeregiem nowych rozwiązań, takich jak system reputacji, rezygnacja z osobnych ekranów miast czy możliwość przekształcenia twierdzy wroga we własną. Zgodnie z najnowszymi trendami gra oferuje spektakularną, trójwymiarową oprawę graficzną oraz opcje społecznościowe.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatki:
- Might & Magic: Heroes VI - Pirates of the Savage Sea 12 lipca 2012
- Might & Magic: Heroes VI - Danse Macabre Adventure Pack 27 września 2012
- Might & Magic: Heroes VI - Cienie Mroku 2 maja 2013

Might & Magic: Heroes Battles
12 listopada 2010
Strategiczne, Facebook, Fantasy, Internet, Might & Magic, MMO, Multiplayer, Przeglądarkowe, Zagraj za darmo.
Osadzona w popularnym uniwersum fantasy przeglądarkowa strategia MMO przeznaczona dla użytkowników platformy społecznościowej Facebook. Produkcja bazuje na mocno uproszczonych mechanizmach stworzonych na potrzeby Might & Magic: Heroes Kingdoms i stanowi swoiste wprowadzenie, do oferowanej przez nią bardziej złożonej rozgrywki. Zabawa koncentruje się na szybkich pojedynkach toczonych ze znajomymi oraz innymi, losowo dobranymi graczami. Po wybraniu jednej z 4 dostępnych frakcji otrzymujemy do swojej dyspozycji własny zamek i niewielką początkowo armię. Przystępując do pojedynku wybieramy rodzaj i liczebność jednostek oraz kolejność ich przystępowania do bitwy. Rywalizacja toczy się w turach, a na początku każdej z nich możemy wesprzeć walczących przy pomocy specjalnych okrzyków bojowych. Każdy wygrany pojedynek przynosi nagrodę w postaci złota, które możemy spożytkować na rozbudowę osady i zwiększenie liczebności armii.
Gracze

Might & Magic: Heroes Kingdoms
11 sierpnia 2010
Strategiczne, Ekonomiczne, Fantasy, Internet, Might & Magic, MMO, Przeglądarkowe, Zagraj za darmo.
Pierwsza próba przeniesienia popularnego uniwersum cyklu Heroes of Might & Magic na grunt przeglądarkowej strategii MMO. Zabawę zaczynamy od stworzenia bohatera należącego do jednej z 4 frakcji: niebiańskiej, piekielnej, nekromanckiej i akademickiej. Rozgrywka podzielona jest na sezony, a celem każdego z nich jest zdobycie przez graczy 13 artefaktów, znanych jako Łzy Ashan. Rozpoczynając grę z jednym niewielkim miastem, musimy zadbać o jego rozwój i zwerbować silną armię, która pozwoli nam na podbijanie cudzych metropolii i da możliwość skorzystania z jednostek oraz bohaterów innych frakcji. W grze znalazły się misje fabularne, polegające na wykonywaniu zadań i walce z komputerowymi przeciwnikami, ale sedno rozgrywki stanowi oczywiście tryb wieloosobowy. Zabawa toczy się w turach rozgrywanych jednocześnie przez wszystkich grających, a jej istotnym elementem jest tworzenie gildii i współpraca bądź rywalizacja z innymi graczami.
Gracze

Heroes of Might and Magic Online
30 maja 2008
Strategiczne, Elementy RPG, Fantasy, Internet, Might & Magic, MMO, Turowe, Zagraj za darmo.
Sieciowa strategia MMO, osadzona w uniwersum popularnej serii Heroes of Might & Magic. Produkcja została stworzona przez studio TQ Digital pierwotnie na rynek azjatycki, zaś do graczy na całym świecie trafiła dopiero po ponad dwóch latach. W grze kreujemy własnego, unikalnego bohatera i opowiadamy się po stronie jednej z ośmiu dostępnych frakcji, aby rywalizować z przeciwnikami sterowanymi przez AI oraz żywymi graczami z całego świata. Rozgrywka stanowi połączenie mechanizmów tradycyjnych dla serii z rozwiązaniami typowymi dla gier MMO. Głównym celem zabawy jest wybudowanie zamku oraz stworzenie silnej armii, która nie ugnie się w konfrontacji z przeciwnikiem. Do naszej dyspozycji oddano 56 zróżnicowanych jednostek w 16 klasach oraz szeroki wachlarz zaklęć. W miarę postępów rozgrywki rozwijamy umiejętności naszego bohatera, prowadzimy handel i przystępujemy do rozmaitych sojuszy, dzięki czemu łatwiej będzie nam uporać się z silniejszymi przeciwnikami.
Gracze

Heroes of Might and Magic: Kolekcja Wszech Czasów
4 stycznia 2008
Strategiczne, Elementy RPG, Fantasy, Internet, LAN, Might & Magic, Multiplayer, Singleplayer, Turowe.
Przygotowany przez firmę Ubisoft obszerny zestaw kolekcjonerski, zawierający wszystkie pięć wydanych w latach 1995-2007 gier z bestsellerowej serii Heroes of Might and Magic wraz z ich oficjalnymi dodatkami (łącznie 12 produktów). Prócz samych gier, w skład pakietu opatrzonego w Polsce podtytułem Kolekcja Wszech Czasów, wchodzi także cały szereg ekskluzywnych bonusów, takich jak: płyta DVD z materiałami dodatkowymi, trzy płyty z muzyką w formacie CD Audio, album z grafikami The Art Of Might and Magic, dwustronny plakat 130x116 cm, mapa, koszulka, encyklopedia stworzona przez fanów, kompletny bestiariusz Heroes of Might and Magic V oraz 78 unikatowych kart tarota.
GRYOnline
Gracze

Heroes of Might and Magic V
16 maja 2006
Strategiczne, Fantasy, Turowe, Might & Magic, Elementy RPG, Singleplayer, Multiplayer, Hot seat, Internet, LAN.
Piąta odsłona popularnej serii strategii turowych, osadzonych w stylistyce fantasy. Celem odświeżenia cyklu, przygotowanie jego kolejnej części powierzono doświadczonej rosyjskiej ekipie Nival Interactive, mającej na swoim koncie m.in. serie Rage of Mages, Etherlords, Silent Storm oraz Blitzkrieg. Akcja gry toczy się w krainie Ashan i koncentruje na walce z zastępami demonów, które po zgładzeniu króla pustoszą tereny królestwa. Los Ashan zależy od bohaterów, którzy w obronie swych macierzystych frakcji ruszają do walki z siłami zła. Nowy deweloper starał się nie dokonywać rewolucyjnych zmian w sposobie rozgrywki, skupiając się na podkreśleniu aspektów strategicznych oraz pomniejszych modyfikacjach w mechanice gry. Wśród nich wymienić należy wyłączenie bohaterów z regularnej bitwy, rezygnację z osobnych ekranów miast, limity czasowe w trakcie walki oraz nowe opcje dyplomatyczne. Po raz pierwszy w historii serii, środowisko gry przedstawione zostało w pełnym trójwymiarze.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatki:
- Heroes of Might and Magic V: Kuźnia Przeznaczenia 14 listopada 2006
- Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy 12 października 2007

Heroes of Might and Magic III: Złota Edycja
20 września 2004
Strategiczne, Elementy RPG, Fantasy, Internet, LAN, Might & Magic, Multiplayer, Pakiet, Singleplayer, Turowe.
Kompletne wydanie osadzonej w realiach fantasy turowej strategii studia New World Computing, stanowiącej trzecią - i jak dotąd najwyżej ocenianą – odsłonę popularnej serii Heroes of Might and Magic. Oprócz wydanej w marcu 1999 roku gry podstawowej, w zestawie znalazły się także dwa oficjalne dodatki: Armageddon’s Blade i The Shadow of Death. W odróżnieniu od kolekcjonerskiego wydania gry z 2002 roku, w którym zawarto tak naprawdę trzy osobne produkty, w ramach Złotej Edycji otrzymujemy tylko dwie płyty CD ze zintegrowanym instalatorem zawierającym pełną zawartość gry i jej obu rozszerzeń.
GRYOnline
Gracze

Heroes of Might and Magic IV
29 marca 2002
Strategiczne, Elementy RPG, Fantasy, Might & Magic, Singleplayer, Turowe.
Czwarta odsłona bestsellerowej serii strategicznej, zapoczątkowanej w 1995 roku przez studio New World Computing. Akcja gry przenosi nas do fantastycznego świata Jadame, znanego z gry Might & Magic VIII. Do dyspozycji graczy oddano tym razem sześć frakcji, posiadających własne typy miast, jednostek oraz technologii. Każde z nich dysponuje także oddzielną szkołą magii i może wynajmować tylko bohaterów określonej rasy. Mechanika rozgrywki uległa wielu modyfikacjom, ale i uproszczeniom. Główne z nich to likwidacja tygodniowego werbunku, zmieniony system walki oraz brak konieczności posiadania w oddziale bohatera, który sam jest jednostką i bezpośrednio uczestniczy w potyczce. Fakt ten wiąże się jednak z wprowadzeniem wielu ograniczeń, które utrudniły i uatrakcyjniły rozgrywkę. Znaczącej modyfikacji uległ silnik gry, co wpłynęło na wielkość map oraz wyraźną poprawę szaty graficznej. Po raz pierwszy w historii serii, akcja ukazana została w perspektywie izometrycznej.
GRYOnline
Gracze
Dodatki:
- Heroes of Might and Magic IV: The Gathering Storm 24 września 2002
- Heroes of Might and Magic IV: Winds of War 26 lutego 2003

Heroes of Might and Magic III Complete
15 stycznia 2002
Strategiczne, Elementy RPG, Fantasy, Internet, LAN, Might & Magic, Multiplayer, Pakiet, Singleplayer, Turowe, PC Game Pass, Xbox Game Pass Ultimate, singleplayer, multiplayer.
Kolekcjonerska edycja trzeciej odsłony popularnej serii turowych gier strategicznych w realiach fantasy, rozwijanej od 1995 roku przez studio New World Computing. W skład zestawu Heroes of Might and Magic III Complete weszła wydana w marcu roku 1999 gra podstawowa wraz z dwoma oficjalnymi dodatkami: Armageddon’s Blade i The Shadow of Death (na osobnych nośnikach). W sumie otrzymujemy więc do dyspozycji ponad 20 kampanii fabularnych oraz imponującą liczbę scenariuszy, bohaterów, potworów i artefaktów, jak również wszystkie nowości i modyfikacje wprowadzone do gry macierzystej wraz z obydwoma wspomnianymi rozszerzeniami.
GRYOnline
Gracze

Heroes Kroniki: Antologia
1 grudnia 2001
Strategiczne, 2D, Elementy RPG, Fantasy, Pakiet, Singleplayer, Turowe.
Zestaw czterech epizodów (z łącznej liczby ośmiu) gry Heroes Kroniki - pobocznej miniserii turowych strategii w realiach fantasy, bazującej na okrojonej mechanice kultowego Heroes of Might and Magic III. Fabuła stworzonego przez studio New World Computing cyklu skupia się na losach nieśmiertelnego bohatera imieniem Tarnum, który, szukając odkupienia za swe ziemskie uczynki, walczy ze złem w nadziei na odzyskanie przychylności bogów. Pod względem ogólnych założeń rozgrywka nie odbiega w sposób znaczący od innych części serii, w których nasz protagonista dba o swoje terytorium, rozbudowując zamki i gromadząc armie, by następnie poprowadzić je do walki z zastępami rozmaitych wrogów. W odróżnieniu od głównych odsłon cyklu, tu bawić możemy się jednak wyłącznie w ramach stosunkowo krótkich kampanii fabularnych, bez możliwości rozegrania pojedynczych scenariuszy. Dodatkowo, całość pozbawiona została opcji rozgrywki wieloosobowej.

Heroes Chronicles: Revolt of the Beastmasters
1 czerwca 2001
Strategiczne, Singleplayer, Turowe.
Siódma odsłona Heroes Kroniki, pobocznej miniserii turowych gier strategicznych w realiach fantasy, bazujących na okrojonej mechanice kultowego Heroes of Might and Magic III studia New World Computing. W grze Heroes Chronicles: Revolt of the Beastmasters Przodkowie wysyłają Tarnuma z misją oswobodzenia Błotnego Ludu spod kontroli Erathii i szalonego króla Gryphonhearta. Ten zaś wysyła do walki swojego syna Nivena, który odkrywszy prawdę o motywacjach swego ojca, przechodzi na stronę Tarnuma i - obwołany przez szlachtę nowym królem Erathii - pomaga mu w pokonaniu ostatnich zwolenników szalonego monarchy. Pod względem ogólnych założeń rozgrywka nie odbiega w sposób znaczący od głównych odsłon cyklu. W odróżnieniu od nich, tu bawić możemy się jednak wyłącznie w ramach stosunkowo krótkiej kampanii fabularnej, bez możliwości rozegrania pojedynczych scenariuszy. Dodatkowo, całość pozbawiona została opcji rozgrywki wieloosobowej.

Heroes Chronicles: The Sword of Frost
1 czerwca 2001
Strategiczne, Singleplayer, Turowe.
Ósma i ostatnia odsłona Heroes Kroniki, pobocznej miniserii turowych gier strategicznych w realiach fantasy, bazujących na okrojonej mechanice kultowego Heroes of Might and Magic III studia New World Computing. W grze Heroes Chronicles: The Sword of Frost główny bohater cyklu próbuje przeszkodzić Gelu, powiernikowi Ostrza Armageddonu, w zniszczeniu tytułowego Miecza Mrozu, co może doprowadzić do końca świata. Dzięki porwaniu krasnoludzkiego kapitana armii służącej Gelu, Tarnumowi udaje się pokonać Powiernika. Okazuje się jednak, że w międzyczasie Miecz Mrozu zostaje skradziony, a losy świata stają pod znakiem zapytania. Pod względem ogólnych założeń rozgrywka nie odbiega w sposób znaczący od głównych odsłon cyklu. W odróżnieniu od nich, tu bawić możemy się jednak wyłącznie w ramach stosunkowo krótkiej kampanii fabularnej, bez możliwości rozegrania pojedynczych scenariuszy. Dodatkowo, całość pozbawiona została opcji rozgrywki wieloosobowej.

Heroes of Might and Magic: Quest for the Dragon Bone Staff
18 kwietnia 2001
Strategiczne, Elementy RPG, Fantasy, Might & Magic, Singleplayer, Turowe, Tytuły ekskluzywne PlayStation.
Stworzona z myślą o graczach konsolowych, poboczna odsłona popularnej serii turowych gier strategicznych w realiach fantasy, za której powstanie odpowiada ekipa New World Computing. Przygotowana przez firmę 3DO Company gra Heroes of Might and Magic: Quest for the Dragon Bone Staff dość mocno odbiega od pecetowych odsłon cyklu i wzorowana jest bezpośrednio na jego prekursorze, czyli wydanym w 1990 roku King’s Bounty. Głównym celem gracza jest uratowanie leżącego na łożu śmierci króla, jednak aby tego dokonać, w przeciągu 500 dni musi on odnaleźć tytułowy artefakt – tzw. Kość Smoka. Mechanika rozgrywki została tu wyraźnie uproszczona, a w grze nie rezydujemy w żadnym zamku ani nie bronimy jego murów. W trakcie przygody kontrolujemy jednego z czterech dostępnych bohaterów, a zabawa koncentruje się głównie na eksploracji, podczas której zdobywamy złoto i rekrutujemy kolejnych wojowników do naszej armii, walcząc z napotkanymi przeciwnikami w klasycznym trybie turowym.
Gracze

Heroes Chronicles: Szarża Smoków
15 listopada 2000
Strategiczne, Singleplayer, Turowe.
Szósta odsłona Heroes Kroniki, pobocznej miniserii turowych gier strategicznych w realiach fantasy, bazujących na okrojonej mechanice kultowego Heroes of Might and Magic III studia New World Computing. W grze Heroes Chronicles: Szarża Smoków nasz protagonista Tarnum wyrusza na ratunek dobrym smokom z AvLee, zniewolonym przez żądną władzy smoczą królową Mutare. Po drodze odkrywa w swych szeregach szpiega, którym okazuje się krasnolud Kurbon. Z pomocą elfiego doradcy Aspena Tarnumowi udaje się doprowadzić do ostatecznej konfrontacji z Mutare i dokonać zemsty na krasnoludzkim zdrajcy. Pod względem ogólnych założeń rozgrywka nie odbiega w sposób znaczący od głównych odsłon cyklu. W odróżnieniu od nich, tu bawić możemy się jednak wyłącznie w ramach stosunkowo krótkiej kampanii fabularnej, bez możliwości rozegrania pojedynczych scenariuszy. Dodatkowo, całość pozbawiona została opcji rozgrywki wieloosobowej.
Gracze

Heroes Chronicles: Władcy Żywiołów
15 listopada 2000
Strategiczne, Singleplayer, Turowe.
Piąta odsłona Heroes Kroniki, pobocznej miniserii turowych gier strategicznych w realiach fantasy, bazujących na okrojonej mechanice kultowego Heroes of Might and Magic III studia New World Computing. W grze Heroes Chronicles: Władcy Żywiołów jesteśmy świadkami końca trwającego od tysięcy lat rozejmu pomiędzy Władcami Ziemi, Powietrza, Ognia i Wody. Wysłany z misją powstrzymania zemsty Żywiołów Tarnum podąża śladem wszystkich czterech władców, aby po ich pokonaniu zniszczyć również wszystkie Wrota Żywiołów, stanowiące rodzaj bram pomiędzy poszczególnymi wymiarami. Pod względem ogólnych założeń rozgrywka nie odbiega w sposób znaczący od głównych odsłon cyklu. W odróżnieniu od nich, tu bawić możemy się jednak wyłącznie w ramach stosunkowo krótkiej kampanii fabularnej, bez możliwości rozegrania pojedynczych scenariuszy. Dodatkowo, całość pozbawiona została opcji rozgrywki wieloosobowej.
Gracze

Heroes Chronicles: The Fiery Moon
13 listopada 2000
Strategiczne, Singleplayer, Turowe.
Czwarta odsłona Heroes Kroniki, pobocznej miniserii turowych gier strategicznych w realiach fantasy, bazujących na okrojonej mechanice kultowego Heroes of Might and Magic III studia New World Computing. Fabuła Heroes Chronicles: The Fiery Moon stanowi kontynuację wydarzeń ukazanych w poprzednim epizodzie gry. Tarnum podąża śladem Vorra – jednego z trzech Przodków, który zmienił się w bezwzględnego boga wojny i uwięził dwóch pozostałych Przodków w miejscu, do którego prowadzi starożytny portal. Okazuje się, że jedynym sposobem na pokonanie Vorra jest uleczenie go z szaleństwa sokiem z Drzewa Świata. Pod względem ogólnych założeń rozgrywka nie odbiega w sposób znaczący od głównych odsłon cyklu. W odróżnieniu od nich, tu bawić możemy się jednak wyłącznie w ramach stosunkowo krótkiej kampanii fabularnej, bez możliwości rozegrania pojedynczych scenariuszy. Dodatkowo, całość pozbawiona została opcji rozgrywki wieloosobowej.

Heroes Chronicles: The World Tree
29 września 2000
Strategiczne, Singleplayer, Turowe.
Trzecia odsłona Heroes Kroniki, pobocznej miniserii turowych gier strategicznych w realiach fantasy, bazujących na okrojonej mechanice kultowego Heroes of Might and Magic III studia New World Computing. W grze Heroes Chronicles: The World Tree główny bohater cyklu – Tarnum – łączy siły z resztkami plemienia, którego zadaniem jest ochrona tytułowego Drzewa Świata. Mimo wysiłków zostaje ono jednak zniszczone przez boga wojny Vorra i jego armię nekromantów. Tymczasem nasz protagonista dowiaduje się, że drzewo odrodzi się dzięki Korzeniom Życia, stanowiącym system tuneli, w którym toczy się akcja epizodu. Pod względem ogólnych założeń rozgrywka nie odbiega w sposób znaczący od głównych odsłon cyklu. W odróżnieniu od nich, tu bawić możemy się jednak wyłącznie w ramach stosunkowo krótkiej kampanii fabularnej, bez możliwości rozegrania pojedynczych scenariuszy. Dodatkowo, całość pozbawiona została także opcji rozgrywki wieloosobowej.

Heroes Chronicles: Wojownicy Pustkowi
27 września 2000
Strategiczne, Fantasy, Singleplayer, Turowe.
Pierwsza odsłona Heroes Kroniki, pobocznej miniserii turowych gier strategicznych w realiach fantasy, bazujących na okrojonej mechanice kultowego Heroes of Might and Magic III studia New World Computing. W grze Heroes Chronicles: Wojownicy Pustkowi cofamy się o wiele wieków, poznając głównego protagonistę cyklu – barbarzyńcę Tarnuma, który w miarę zyskiwania władzy staje się coraz większym tyranem, siejącym strach nawet wśród swoich sprzymierzeńców. Po śmierci z rąk Riona Gryphonhearta zostaje uznany niegodnym przekroczenia bram raju i jako nieśmiertelny odesłany z powrotem, aby odpokutować swe winy. Pod względem ogólnych założeń, rozgrywka nie odbiega w sposób znaczący od głównych odsłon cyklu. W odróżnieniu od nich, tu bawić możemy się jednak wyłącznie w ramach stosunkowo krótkiej kampanii fabularnej, bez możliwości rozegrania pojedynczych scenariuszy. Dodatkowo, całość pozbawiona została także opcji rozgrywki wieloosobowej.
Gracze

Heroes Chronicles: Podbój Podziemi
27 września 2000
Strategiczne, Singleplayer, Turowe.
Druga odsłona Heroes Kroniki, pobocznej miniserii turowych gier strategicznych w realiach fantasy, bazujących na okrojonej mechanice kultowego Heroes of Might and Magic III studia New World Computing. W grze Heroes Chronicles: Podbój Podziemi Tarnum zostaje wysłany przez Przodków na pomoc królowej Allison z Erathii. Aby uwolnić duszę jej ojca z tytułowych Podziemi, nasz protagonista będzie musiał połączyć siły z demonem Deezeliskiem. Nie wszystko pójdzie jednak tak, jak tego oczekiwał i aby zakończyć swą misję, Tarnum będzie musiał finalnie stawić czoła samemu demonowi. Pod względem ogólnych założeń rozgrywka nie odbiega w sposób znaczący od głównych odsłon cyklu. W odróżnieniu od nich, tu bawić możemy się jednak wyłącznie w ramach stosunkowo krótkiej kampanii fabularnej, bez możliwości rozegrania pojedynczych scenariuszy. Dodatkowo, całość pozbawiona została także opcji rozgrywki wieloosobowej.
Gracze

Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia
3 marca 1999
Strategiczne, Elementy RPG, Fantasy, Hot seat, Internet, LAN, Might & Magic, Multiplayer, Na 2 osoby, Singleplayer, Turowe.
Trzecia odsłona popularnej serii turowych strategii fantasy studia New World Computing. Po śmierci króla Gryphonhearta, królestwo Erathii pada pod naporem mrocznych sił Nighonu i Eofolu. Jego córka Katarzyna, władczyni Enroth, powraca w rodzinne strony z zamiarem zjednoczenia wszystkich mieszkańców krainy i poprowadzenia ich do walki z siłami zła. Rozgrywka przebiega w typowy dla serii sposób i sprowadza się do eksploracji Erathii w poszukiwaniu mitycznych artefaktów i skarbów, a także do rozbudowy miast. Nieodłącznym elementem zabawy jest konieczność werbowania armii i uczestniczenia w turowych potyczkach z różnymi rodzajami przeciwników. W porównaniu z poprzednimi odsłonami, w grze pojawiają się nowi bohaterowie, nowe typy miast oraz 118 typów jednostek, dysponujących nowymi zdolnościami oraz 64 czarami, należącymi do 4 szkół magii. Mapy w grze są większe i bardziej szczegółowe niż dotychczas, ulepszono także grafikę, animacje oraz opcje rozgrywki multiplayer.
GRYOnline
Gracze
Dodatki:
- Heroes of Might and Magic III: Armageddon's Blade 30 września 1999
- Heroes of Might and Magic III: The Shadow of Death 22 marca 2000

Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars
1 października 1996
Strategiczne, Elementy RPG, Fantasy, Internet, LAN, Might & Magic, Multiplayer, Singleplayer, Turowe, PC Game Pass, Xbox Game Pass Ultimate, singleplayer, multiplayer.
Kontynuacja bestsellerowej strategii turowej Jona van Caneghema i jego studia New World Computing. Fabuła Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars rozgrywa się kilka lat po wydarzeniach opisanych w pierwszej części gry. Kiedy sprawujący władzę nad krainą Enroth Lord Morglin Ironfist umiera, pomiędzy jego synami rozpoczyna się walka o prawa do tronu. Podczas rozgrywki możemy opowiedzieć się po stronie zbuntowanego i wygnanego z Enroth Rolanda, bądź dochować wierności uważającemu się za prawowitego spadkobiercę tronu Archibaldowi. Ogólna koncepcja rozgrywki nie uległa większym zmianom, jednak autorzy sequelu wprowadzili do gry kilka nowości i ulepszeń. Do czterech znanych z pierwowzoru klas postaci dołączyły dwie nowe: nekromanty i czarodzieja, wraz z ich zamkami i nieznanymi dotąd stworzeniami. W grze poszerzono również m.in. zakres umiejętności bohaterów, wprowadzono możliwość ulepszania posiadanych jednostek, a także zmodyfikowano system posługiwania się magią.
GRYOnline
Gracze
Dodatki:
- Heroes of Might and Magic II: The Price of Loyalty 1 października 1996

Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest
15 czerwca 1995
Strategiczne, Elementy RPG, Fantasy, Internet, LAN, Might & Magic, Multiplayer, Singleplayer, Turowe.
Osadzona w realiach fantasy turowa gra strategiczna autorstwa Jona van Caneghema – twórcy kultowego cyklu RPG Might and Magic oraz uważanej za prekursorkę Heroes of Might and Magic gry King’s Bounty z 1990 roku. Fabuła produkcji nawiązuje do szóstej części wspomnianego RPG i przenosi nas do krainy Enroth, o którą bój toczy czterech władców: rycerz Lord Ironfist, barbarzyńca Lord Slayer, czarodziejka Królowa Lamanda oraz czarnoksiężnik Lord Alamar. Gracz przejmuje zaś kontrolę nad jednym z nich, starając się podbić krainę i pokonać swoich przeciwników. Podstawę rozgrywki stanowi eksploracja nowych terenów, podczas której możemy zbierać zasoby i artefakty, odwiedzać i przejmować rozmaite lokacje (np. kopalnie), podbijać wrogie zamki oraz walczyć z napotkanymi potworami i innymi przeciwnikami. Zarówno eksploracja, jak i walka odbywają się w systemie turowym. Podczas potyczek bohaterowie nie biorą bezpośredniego udziału w walce, jednak mogą wspomagać swe jednostki za pomocą magii.
GRYOnline
Gracze
Newsy o grach z serii Heroes of Might and Magic
50 najpopularniejszych dem podczas Steam Next Fest. Nowe Heroesy poległy w starciu ze średniowiecznymi rycerzami
Poznaliśmy listę najpopularniejszych dem zakończonego właśnie Festiwalu Steam Next.
gry
Adrian Werner
21 października 2025 10:14
Mimo opóźnienia, Heroes of Might & Magic: Olden Era osiąga niesamowite kamienie milowe na Steam. Innym strategiom może być trudno pobić te liczby
Mimo przesunięcia premiery, Heroes of Might & Magic: Olden Era nie traci na popularności. Strategia inspirowana kultową serią odniosła ogromny sukces na Steamie.
gry
Kamil Kleszyk
15 października 2025 20:58
Najpopularniejsze dema Steam Next Fest. Na bogatej gatunkowo liście nie zabrakło gry z Polski
Przyjrzeliśmy się temu, jakie dema cieszą się obecnie największym wzięciem na podczas nowej edycji Festiwalu Steam Next.
gry
Adrian Werner
15 października 2025 14:40
Kultowa strategia Heroes 3 niespodziewanie trafiła do Xbox Game Pass na PC obok innej uwielbianej odsłony serii
Ubisoft i Microsoft niespodziewanie oddały w ręce abonentów usługi PC Game Pass dwie niezapowiadane wcześniej gry. Mowa o kultowym Heroes of Might and Magic 3 i drugiej odsłonie tego cyklu.
gry
Krystian Pieniążek
10 października 2025 07:15
Heroes of Might and Magic: Olden Era zalicza opóźnienie, daty premiery brak. Już teraz jednak można sprawdzić strategię za darmo na Steam
Heroes of Might and Magic: Olden Era nie pojawi się we wczesnym dostępie w 2025 roku. Twórcy przesunęli premierę gry, ale w zamian przygotowali dla graczy nie lada niespodziankę.
gry
Kamil Kleszyk
9 października 2025 18:46
Nowi Herosi to magia klasycznej formuły i pierwsze potknięcia
Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem HoMM: Olden Era, spodziewałem się mobilnej grafiki i spłyconej, nieudolnej kalki legendarnej serii. I choć problem „plastelinowej grafiki” jest cały czas widoczny, to po godzinie spędzonej z grą na gamescomie wyszedłem zszokowany – pod tą mało atrakcyjną warstwą kryła się solidna, uzależniająca mechanika, którą chciałem sprawdzić dokładniej.
opinie
Paweł Woźniak
3 października 2025 16:00
Eksploracja w Heroes of Might and Magic: Olden Era dochowa tradycji klasycznym grom z tej kultowej serii strategii fantasy, wynosząc różnorodność na nowy poziom
Twórcy Heroes of Might and Magic: Olden Era opublikowali materiał, który daje nam wgląd w eksplorację świata. Wygląda na to, że strategia będzie wierna swoim poprzedniczkom.
gry
Agnieszka Adamus
27 września 2025 12:00
Po raz pierwszy w historii seria Heroes of Might and Magic zaoferuje funkcję, o którą fani prosili od lat. Część graczy ma jednak duże obawy
Heroes of Might and Magic: Olden Era po raz pierwszy w historii serii zaoferuje tryb obserwatora. To przydatne narzędzie służące do oglądania rozgrywek na żywo.
gry
Marcin Bukowski
22 września 2025 09:05
Heroes 5 Ashan Arena 4 już we wrześniu. Ruszyły zapisy na turniej dla fanów kultowej strategii
Ruszyły zapisy na czwartą edycję Ashan Arena. To sieciowy turniej Heroes of Might and Magic V rozgrywany z wykorzystywaniem polskiego moda Heroes 5: Arena.
Pliki do gier
Adrian Werner
31 sierpnia 2025 14:10
Nowa mroczna frakcja z Heroes of Might and Magic: Olden Era nie ma już przed nami tajemnic. Jej wielki atut będzie naprawdę potężny
Studio Unfrozen ujawniło kolejne informacje o szóstej frakcji w Heroes of Might and Magic: Olden Era – Schizmie. To inspirowane lovecraftowskimi klimatami społeczeństwo posługuje się czarną magią i stanowi dla przeciwnika nie lada wyzwanie.
gry
Kamil Kleszyk
29 sierpnia 2025 16:02