
Data wydania: 1 października 1996
Kontynuacja bestsellerowej strategii turowej Jona van Caneghema i jego studia New World Computing. Fabuła Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars rozgrywa się kilka lat po wydarzeniach opisanych w pierwszej części gry. Kiedy sprawujący władzę nad krainą Enroth Lord Morglin Ironfist umiera, pomiędzy jego synami rozpoczyna się walka o prawa do tronu.
GRYOnline
Gracze
Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars to wydana na komputerach PC kontynuacja osadzonej w realiach fantasy strategii turowej Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest z 1995 roku. Produkcja, przenosząca uniwersum popularnej serii RPG Might and Magic na zupełnie nowy grunt strategiczny, to kolejne dzieło w dorobku doświadczonego amerykańskiego projektanta Jona Van Caneghema i jego studia New World Computing.
Akcja Heroes of Might and Magic II osadzona została kilka lat po wydarzeniach opisanych w pierwszej części cyklu. Zgodnie z jej kanonicznym zakończeniem, władzę nad krainą Enroth objął Lord Morglin Ironfist, jednocząc okoliczne ziemie i umacniając swą pozycję jako króla. Gdy umarł, między jego dwoma synami: Archibaldem i Rolandem rozpoczęła się walka o prawa do tronu. Swymi podstępnymi działaniami Archibald doprowadził do wygnania brata z królestwa, a sam obwołał się nowym władcą Enroth. Roland nie zamierzał jednak łatwo się poddać i wraz ze stworzonym przez siebie ruchem oporu podjął walkę. Przystępując do zabawy, gracze mogą opowiedzieć się po stronie jednego z braci i dochować wierności nowemu królowi, bądź pomóc jego bratu w przejęciu korony.
Ogólne założenia rozgrywki w Heroes of Might and Magic II nie odbiegają w sposób znaczący od rozwiązań znanych z pierwszej części cyklu. Zadaniem gracza jest więc ponownie stopniowa eksploracja i podbijanie kolejnych terenów, a w ostateczności pokonanie konkurenta i objęcie panowania nad krainą Enroth. W porównaniu z poprzedniczką, druga odsłona serii niesie jednak ze sobą całkiem sporą liczbę nowości i ulepszeń.
W Heroes of Might and Magic II do czterech znanych już klas postaci – rycerza, barbarzyńcy, czarodziejki i czarnoksiężnika – dołączyły dwie nowe: nekromanta i czarodziej, a wraz z nimi charakterystyczne dla nich zamki i nieznane dotąd stworzenia. O ile w pierwszej części gry bohaterowie opisywani byli przez cztery podstawowe umiejętności, w kontynuacji zostały one poszerzone o szereg pobocznych umiejętności dodatkowych, które w toku rozgrywki możemy dodatkowo rozwijać. Prócz tego, w grze pojawia się także możliwość ulepszania niektórych istot, co w istotny sposób pozwala zwiększyć ich zdolności bojowe. Gruntownej modyfikacji uległ także system rzucania zaklęć, który nie jest już zależny od współczynnika wiedzy bohatera, lecz od punktów magii. Dzięki temu np. bohater zapamiętuje zaklęcia na zawsze, jednak do ich rzucenia potrzebuje określonej liczby wspomnianych punktów.
Podobnie jak w pierwszej części serii, podstawowym trybem rozgrywki w Heroes of Might and Magic II jest przeznaczona dla jednego gracza kampania fabularna, w której możemy opowiedzieć się zarówno po stronie Archibalda, jak i Rolanda Ironfista. Dla gustujących w szybkich potyczkach pozostawiono oczywiście możliwość rozegrania scenariusza z komputerowym przeciwnikiem, zaś wielbicielom rozgrywki wieloosobowej opcję multiplayer (przez Internet, sieć LAN lub w trybie „hotseat”) dla max. 4 graczy. Nie zapomniano także o funkcjonalnym edytorze, pozwalającym na tworzenie lub modyfikowanie map, co pozwala wydatnie przedłużyć czas spędzony z grą.
Pod względem oprawy, gra Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars na komputerach PC prezentuje się jeszcze atrakcyjniej niż jej bezpośrednia poprzedniczka. Na uwagę zasługują przede wszystkim większe i bardziej dopracowane modele jednostek, a także bardziej szczegółowe miasta z nowymi modelami budynków. O oprawę dźwiękową gry zadbał zaś ponownie znany z pierwowzoru Paul Romero, wspomagany przez Steve’a Bacę i Roberta Kinga.
Gra Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars dostępna jest także w edycji Gold, w której oprócz podstawowej wersji tytułu znalazł się wydany w 1997 roku dodatek The Price of Loyalty autorstwa Cyberlore Studios. Swoistą ciekawostkę stanowić może również nieoficjalne rozszerzenie o nazwie Desecrated Lands. Zestaw opracowany przez niewielkie studio Dark Entertainment, prócz zbioru map i misji, zawiera specjalny edytor pozwalający na modyfikacje zapisanych stanów gry.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy i dialogi
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń



26GIER
Seria strategii turowych, powiązana z inną marką – Might and Magic. Cykl został wykreowany przez studio New World Computing, a jego wydawcą w latach 1996-2003 była firma 3DO Company. W 2003 roku prawa do marki przejęła firma Ubisoft, po czym seria była kontynuowana między innymi przez takie studia deweloperskie, jak Nival Interactive, Black Hole Entertainment, Limbic Entertainment oraz Unfrozen.
17 czerwca 2023
David Mullich, reżyser tak kultowych gier jak Heroes of Might and Magic 3 czy producent Vampire: The Masquerade - Bloodlines, spotkał się z nami i porozmawiał o wszelkich sukcesach i błędach przeszłości dotyczących jego kariery w gamedevie.
23 października 2016
Dwadzieścia i trzydzieści lat temu to były gry! Nostalgia i zawodna pamięć podsuwa nam wyidealizowane obrazy przeszłości. Dlatego cofamy się w czasie i przypuszczamy retro atak!
17 sierpnia 2010
Kontynuujemy naszą opowieść o grach z serii Heroes of Might and Magic, a także innych produktach z nią związanych. Oto druga i ostatnia część artykułu.
16 sierpnia 2010
Oto pierwszy z dwóch artykułów, w którym przybliżamy historię kultowej nad Wisłą serii Heroes of Might and Magic.
21 czerwca 2004
3DO - wydawca jednej z najsłynniejszych serii gier komputerowych, czyli "Heroes of Might&Magic", pomimo ogromnej popularności tego tytułu, musiał polec. Co stanie się z Heroesami?
Ukazała się nowa wersja Fheroes2. To mod, który unowocześnia Heroes of Might and Magic 2, dopasowując grę do współczesnych pecetów.
Pliki do gier
Adrian Werner
27 lutego 2025 15:04
Wielu graczom serce bije szybciej na widok Heroes of Might and Magic 3. Mnie jednak bliższa jest kompletnie inna odsłona tego cyklu – mianowicie „dwójka”. Ma w sobie pewną magię i moc, za sprawą których regularnie do niej powracam.
opinie
Zbigniew Woźnicki
27 lutego 2023 17:45
Ukazała się wersja 1.0 Fheroes2, czyli ambitnego fanowskiego projektu odświeżający klasyczną turową strategię Heroes of Might and Magic II.
Pliki do gier
Adrian Werner
23 grudnia 2022 12:43
Heroes 2 doczeka się fanowskiej nakładki, która zbliży grę do pełnoprawnego remastera. Grupa deweloperów amatorów od ponad roku wprowadza do niej kolejne poprawki i usprawnienia.
gry
Przemysław Dygas
17 maja 2021 11:55
Większość modyfikacji, jakie powstają do serii Heroes of Might and Magic, dotyczy otoczonej kultem trzeciej części serii. Tym razem jest inaczej, gdyż to "dwójka" doczeka się nowego, ogromnego projektu tworzonego przez fanów. Nosi on tytuł Heroes of Might and Magic III: The Succession Wars.
gry
Radosław Kowalczyk
14 maja 2018 12:51
Wczoraj, ku wielkiej radości fanów wyciekły pierwsze materiały graficzne z Might & Magic: Heroes VI. Dzisiaj natomiast firma Ubisoft przestała udawać, że o niczym nie wie i gra została wreszcie oficjalnie ujawniona. Mamy dla was solidną porcję konkretów na temat tej produkcji.
gry
Adrian Werner
17 sierpnia 2010 18:00
Na łamach oficjalnego forum dyskusyjnego marki Heroes of Might & Magic, w temacie poświęconym plotkom i spekulacjom związanym z ewentualną kontynuacją serii, opublikowane zostały dwie grafiki prezentujące długo oczekiwaną „szóstkę”. Jedna z nich jest bezpośrednim zrzutem ekranu z rozgrywki.
gry
Piotr Doroń
16 sierpnia 2010 17:36
Francuski koncern Ubisoft poinformował, że gra MMO Heroes of Might & Magic Online zmierza na Zachód. Premiera pełnej wersji dzieła chińskiej firmy TQ Digital Entertainment zostanie poprzedzona beta testami, których początek został zaplanowany na maj bieżącego roku.
gry
Piotr Doroń
14 kwietnia 2010 14:45
Internetowi szperacze dotarli do kolejnych nieoficjalnych informacji sugerujących jednoznacznie możliwość powstania szóstej odsłony marki Heroes of Might & Magic. Tym razem źródłem wieści jest profil LinkedIn jednego z pracowników Ubisoft Shanghai.
gry
Piotr Doroń
24 listopada 2009 09:54
Ubisoft Shanghai, czyli jeden z oddziałów znanego francuskiego wydawcy, najwyraźniej pracuje nad kolejną odsłoną serii Heroes Of Might & Magic. Tak przynajmniej wynika z ogłoszenia rekrutacyjnego umieszczonego w serwisie Gamasutra. Wolne stanowisko dotyczy pracy nad projektem Heroes of MM, który został opisany jako produkcja RPG utrzymana w klimatach fantasy.
gry
Szymon Liebert
15 lipca 2009 09:12
Popularne pliki do pobrania do gry Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars.
mod Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars - Fheroes2 v.1.1.6 - 24 lutego 2025
mod Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars - Agent of Heaven Campaign - 3 marca 2015
mod Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars - Last Hope Campaign - 3 marca 2015
demo Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars - - 2 września 2022
Wymagania sprzętowe gry Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 166MHz, 16MB RAM.
Lista dodatków do gry Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars:

Dodatek
1 października 1996
Strategiczne
Oficjalne rozszerzenie do turowej gry strategicznej Heroes of Might & Magic II, w odróżnieniu od oryginału przygotowane nie przez firmę New World Computing, lecz ekipę Cyberlore Studios. Dodatek zatytułowany The Price of Loyalty wprowadza do rozgrywki cztery nowe kampanie – dwie długie (8 misji) oraz dwie krótkie (4 misje). Każda z nich opowiada zaś zupełnie inną historię, niepowiązaną bezpośrednio z fabułą gry podstawowej. Prócz tego, w dodatku znalazły się nowe mapy i scenariusze, nowe lokacje na mapie przygody, niedostępna wcześniej struktura dla klasy nekromanty (Kapliczka zła) oraz nieznane dotąd artefakty i zwoje z zaklęciami. Rozszerzenie wprowadza także 11 nowych portretów bohaterów, jednak pojawiają się one tylko w kampaniach i pojedynczych scenariuszach. Standardowo możemy zaś korzystać tylko z 42 bohaterów, znanych z gry podstawowej. Całość uzupełnia ulepszony edytor, 26 animowanych przerywników oraz nowa ścieżka dźwiękowa.
GRYOnline
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 6 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 989 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
GeDo
Ekspert
2021.12.26
Bardzo dobra kontynuacja.Graficznie stoi na tym samym poziomie co jedynka,muzyka jest swietna ,klimat basniowy az wylewa sie z ekranu.Fajne nowe jednostki i budynki ktore dodatkowo mozna ulepszac teraz.Zroznicowane i ciekawie wykonane mapy.Gra jest dosc trudna,brakuje mozliwosci zmiany poziomu trudnosci w kampanii.Tym razem mamy 2 kampanie w podstawce do wyboru(po stronie dobra lub zła)plus bardzo dobry dodatek fabularny.Interfejs i sterowanie identyczne jak w pierwszej czesci(nawet surowce są takie same).Czyli mamy praktycznie to samo co w jedynce(w tej samej oprawie graficznej) tylko troche bardziej rozbudowane i podane w wiekszej ilosci a ze gra wyszła rok po pierwszej czesci i zajmuje malutko miejsca na dysku ciezko sie do tego przyczepic.
Czerwony07
Gracz
2021.06.17
Przygodę z HoMM zaczynałem jakieś 20 lat temu od legendarnej trójeczki. Po latach postanowiłem zapoznać się z jej starszym bratem do czego namówiły mnie głosy społeczności, konsekwentnie stawiająca 2ke na podium (obok 3ki i 5ki). I, o mamo jak ta gra godnie się zestarzała :D Obawiałem się trochę archaizmów w rozgrywce i wspominanego kompletnego braku balansu. O ile to pierwsze przeszkadzało mi jedynie przez pierwsze minuty rozgrywki (jak brak możliwości rekrutowania garnizonu w jednym miejscu), tak druga kwestia jest wręcz powiewem świeżości w czasach gdy wszystkie gry są balansowane z myślą o multiplayerze. Są tutaj też pewne pomysły zarzucone w późniejszych odsłonach. Np. w każdym zamku możemy nająć kapitana który broni naszego zamku za każdym razem gdy w murach zabraknie bohatera. Fajnie sprawdza się też system rekrutacji w którym mamy jedynie 5 slotów w armii i 6 stworzeń do rekrutacji w zamku co sprawia, że jesteśmy niejako zmuszeni do zastanowienia się nad kompozycją naszej armii (mi nie rzadko zdarzało się po prostu rekrutować wszystko jak leci w 3ce). Kompletnie inaczej rozkładają się również aspekty ekonomiczne. Ogólnie H2 sposobem rozgrywki różni się od H3 o wiele bardziej niż się spodziewałem. W żadnym wypadku nie jest to jedynie uboższa, nie warta zagrania krzywa rozwojowa do H3, tylko godna polecenia świetna pozycja która troszkę niesłusznie odeszła w zapomnienie. W tej grze jest ten ciężki do zdefiniowania pierwiastek hirołskowej magii który uleciał z serii gdzieś na poziomie 5 części. Dzisiaj wiem, że rezygnując z cofania się do tego gejmingowego średniowiecza wiele bym stracił. Razem z częścią 3cią i 4tą pozycja obowiązkowa w portfolio fana HoMM :DPS. mam takie pytanko dla osób obeznanych z H2. Nieograniczony zasięg jednostek latających bez względu na statystykę szybkości to błąd czy tak ma być? :p
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2020.04.27
Orzech
Ekspert
2019.01.04
MadtPL
Ekspert
2018.06.17
Sir klesk
Ekspert
2018.01.24
Fokcuf Pretorianin
Świetne rozwinięcie pierwszej części. Taki swoisty pomost między jedynką a trójką. Trochę w cieniu trzeciej części. Wraz z dodatkiem To gra na niezliczoną ilość godzin. Zresztą jak wszystkie części - no może oprócz jedynki która miała krótką kampanię. Na moim pierwszym komputerze nie mogłem rzucać czaru seryjnej błyskawicy, bo wtedy gra wychodziła do pulpitu :P Gra dostępna na GOG razem z innymi częściami. Dostosowana do nowych systemów, z dodatkiem i w naszym rodzimym języku.
Czerwony07 Konsul
Przygodę z HoMM zaczynałem jakieś 20 lat temu od legendarnej trójeczki. Po latach postanowiłem zapoznać się z jej starszym bratem do czego namówiły mnie głosy społeczności, konsekwentnie stawiająca 2ke na podium (obok 3ki i 5ki). I, o mamo jak ta gra godnie się zestarzała :D
Obawiałem się trochę archaizmów w rozgrywce i wspominanego kompletnego braku balansu. O ile to pierwsze przeszkadzało mi jedynie przez pierwsze minuty rozgrywki (jak brak możliwości rekrutowania garnizonu w jednym miejscu), tak druga kwestia jest wręcz powiewem świeżości w czasach gdy wszystkie gry są balansowane z myślą o multiplayerze. Są tutaj też pewne pomysły zarzucone w późniejszych odsłonach. Np. w każdym zamku możemy nająć kapitana który broni naszego zamku za każdym razem gdy w murach zabraknie bohatera. Fajnie sprawdza się też system rekrutacji w którym mamy jedynie 5 slotów w armii i 6 stworzeń do rekrutacji w zamku co sprawia, że jesteśmy niejako zmuszeni do zastanowienia się nad kompozycją naszej armii (mi nie rzadko zdarzało się po prostu rekrutować wszystko jak leci w 3ce). Kompletnie inaczej rozkładają się również aspekty ekonomiczne. Ogólnie H2 sposobem rozgrywki różni się od H3 o wiele bardziej niż się spodziewałem. W żadnym wypadku nie jest to jedynie uboższa, nie warta zagrania krzywa rozwojowa do H3, tylko godna polecenia świetna pozycja która troszkę niesłusznie odeszła w zapomnienie.
W tej grze jest ten ciężki do zdefiniowania pierwiastek hirołskowej magii który uleciał z serii gdzieś na poziomie 5 części. Dzisiaj wiem, że rezygnując z cofania się do tego gejmingowego średniowiecza wiele bym stracił. Razem z częścią 3cią i 4tą pozycja obowiązkowa w portfolio fana HoMM :D
PS. mam takie pytanko dla osób obeznanych z H2. Nieograniczony zasięg jednostek latających bez względu na statystykę szybkości to błąd czy tak ma być? :p
fakk3 Konsul
Ta gra jest jak kokaina :D Na chwilę odpaliłem, bo zawsze u mnie gościła na dysku tylko trójeczka, a tu drugi tydzień już się zagrywam.
GeDo Konsul
Bardzo dobra kontynuacja.Graficznie stoi na tym samym poziomie co jedynka,muzyka jest swietna ,klimat basniowy az wylewa sie z ekranu.Fajne nowe jednostki i budynki ktore dodatkowo mozna ulepszac teraz.Zroznicowane i ciekawie wykonane mapy.Gra jest dosc trudna,brakuje mozliwosci zmiany poziomu trudnosci w kampanii.Tym razem mamy 2 kampanie w podstawce do wyboru(po stronie dobra lub zła)plus bardzo dobry dodatek fabularny.Interfejs i sterowanie identyczne jak w pierwszej czesci(nawet surowce są takie same).Czyli mamy praktycznie to samo co w jedynce(w tej samej oprawie graficznej) tylko troche bardziej rozbudowane i podane w wiekszej ilosci a ze gra wyszła rok po pierwszej czesci i zajmuje malutko miejsca na dysku ciezko sie do tego przyczepic.
Admin Senator
Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars - recenzje graczy