Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Might and Magic - seria gier

Cykl gier cRPG w realiach fantasy. Seria wykreowana została przez studio New World Computing. Obecnie prawa do marki znajdują się w posiadaniu koncernu Ubisoft, a w jej rozwój zaangażowane są takie studia jak Limbic Entertainment, Capybara Games oraz Black Hole Entertainment.

Twórcą cyklu Might & Magic jest Jon Van Caneghem, założyciel studia New World Computing, dla którego wydana w 1986 roku gra Might and Magic: The Secret of the Inner Sanctum była debiutem zarówno deweloperskim jak i wydawniczym. Na przestrzeni szesnastu lat (1986-2002) seria doczekała się dziewięciu odsłon zaliczanych do głównego nurtu, a także szeregu spin-offów jak Crusaders of Might and Magic, Warriors of Might and Magic, Legends of Might and Magic oraz sub-cykl Heroes of Might & Magic. Po bankructwie firmy 3DO, która była właścicielem studia New World Computing, prawa do marki przejął koncern Ubisoft. Na przestrzeni kolejnych lat zaowocowało to m.in. grami Dark Messiah of Might & Magic, Heroes of Might & Magic V, Might & Magic: Clash of Heroes, a także Might & Magic: Heroes VI. W planach wydawcy jest również powrót do głównego nurtu dzięki grze Might & Magic :X Legacy przygotowywanej przez studio Limbic Entertainment.

Akcja gier z cyklu Might & Magic osadzona została w uniwersum fantasy z domieszką elementów science-fiction. Osią fabuły pierwszych pięciu gier z cyklu były zmagania z Sheltem, upadłym opiekunem planety Terra. Wraz z premierą Might & Magic VI akcja przeniesiona została na planetę Enroth zmagającą się z inwazją demonicznej rasy Kreegan. Z kolei Might and Magic X: Legacy przenosi graczy do świata Ashan.

W trakcie zabawy gracze kontrolują poczynania drużyny bohaterów, wywodzących się z różnych ras i reprezentujących różne profesje. Wydarzenia ukazane są z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Jak przystało na produkcje cRPG, rozgrywka opiera się na wykonywaniu questów, eksplorowaniu rozległych lokacji i walce z przeciwnikami. Ta ostatnia toczy się w systemie turowym, przy czym w nowszych odsłonach cyklu pojawiła się także opcja starć w czasie rzeczywistym.

Początkowo gry z serii Might & Magic wyróżniały się na tle konkurencji dopracowaną warstwą audiowizualną. Problemy finansowe firmy 3DO przyczyniły się jednak do zahamowania progresu warstwy technicznej, co okazało się szczególnie widoczne w późniejszych odsłonach.

Might & Magic: Duel of Champions - Forgotten Wars
Might & Magic: Duel of Champions - Forgotten Wars

Logiczne 9 kwietnia 2014

Przygotowane przez firmę Ubisoft oficjalne rozszerzenie do sieciowej gry karcianej Might and Magic: Duel of Champions, wydane także na konsolach w formie samodzielnej produkcji, łączącej zawartość gry podstawowej oraz DLC. W dodatku Forgotten Wars powracamy do słynnego uniwersum fantasy, by po wykreowaniu bohatera i skompletowaniu własnej talii kart brać udział w kolejnych epickich pojedynkach, których celem jest pozbawienie naszego przeciwnika wszystkich punktów życia. Czynimy to za pomocą wykładanych z talii kart, symbolizujących bohaterów, wydarzenia, potwory, zaklęcia, budynki specjalne oraz łut szczęścia. Zabawa odbywa się w systemie turowym i ukierunkowana jest głównie na wieloosobowe rozgrywki rankingowe oraz udział w rozmaitych turniejach. Opisywany dodatek wzbogaca podstawowy zestaw kart o cztery nowe pakiety po 120 sztuk: Powstanie Pustki, Herold Pustki, Zapomniane Wojny i Pięć Wież, co daje w sumie imponującą liczbę ponad 650 kart do zebrania.

PCX360PS3

Might & Magic X: Legacy
Might & Magic X: Legacy

RPG 23 stycznia 2014

Might & Magic X: Legacy to dziesiąta część legendarnego cyklu gier cRPG i zarazem pierwsza stworzona przez studio Limbic Entertainment. Akcja gry osadzona została w fantastycznym świecie Ashlan, po wydarzeniach przedstawionych w grze Might & Magic: Heroes VI. Położone na Półwyspie Agyn miasto Karthal jest o krok od secesji ze Świętego Cesarstwa. Czwórka poszukiwaczy przygód, nad którymi kontrolę przejmuje gracz, wplątana zostaje w skomplikowaną intrygę, która może zaważyć na losach całej krainy. Pod względem mechanizmów rozgrywki Might & Magic X: Legacy to powrót do korzeni serii, w tym turowego systemu walki, bogatego asortymentu broni i elementów wyposażenia, a także rozbudowanych opcji rozwoju postaci.

PC

Might & Magic: Duel of Champions
Might & Magic: Duel of Champions

Logiczne 18 grudnia 2012

Sieciowa gra karciana, której akcję osadzono w popularnym uniwersum fantasy znanym z serii gier cRPG i strategii turowych spod znaku Might & Magic. Produkcja studia Ubisoft Montreal koncentruje się na wieloosobowych pojedynkach graczy toczonych za pomocą przygotowanych wcześniej talii kart symbolizujących różne rodzaje wojsk oraz zaklęć bojowych. Na czele każdej armii stoi bohater, od którego umiejętności zależy, jakie jednostki i czary będziemy mogli wykorzystać podczas potyczki. Poszczególne bitwy toczą się na złożonej z 16 pól planszy, na którą gracze wykładają swe karty, a celem rozgrywki jest pozbawienie przeciwnika wszystkich punktów życia. Każda wygrana potyczka to cenne doświadczenie i waluta, dzięki której w specjalnym sklepie zakupimy do swej talii nowe karty. Tytuł pozwala na cross-platformową zabawę posiadaczy komputerów PC oraz urządzeń przenośnych i zgodnie z najnowszymi trendami oferuje bogaty wachlarz dostępnych opcji społecznościowych.

PC

Might & Magic: Clash of Heroes
Might & Magic: Clash of Heroes

Strategiczne 1 grudnia 2009

Poboczna odsłona popularnej serii Might & Magic opracowana przez studio Capybara Games. Rozgrywka łączy w sobie elementy gry logicznej, fabularnej oraz strategii turowej i pod względem oprawy przypomina nieco produkcje z gatunku jRPG. Fabuła podzielona została na 5 zazębiających się ze sobą epizodów, podczas których zajmować się będziemy realizacją zlecanych nam zadań poprzez eksplorację, rozmowy z napotkanymi postaciami niezależnymi oraz oczywiście walkę. Spory nacisk położony został na kwestie tworzenia i zarządzania drużyną złożoną m.in. z rycerzy, elfów, czarowników, nekromantów czy poskromionych wcześniej demonów. Dzięki temu podczas walki możemy wykorzystywać rozmaite strategie oraz specjalne umiejętności poszczególnych członków ekipy. Tryb jednoosobowy uzupełnia sieciowy bądź lokalny multiplayer, w którym wystawiamy do boju wykreowane przez siebie drużyny.

PCX360PS3ANDiOSNDS

Dark Messiah of Might and Magic
Dark Messiah of Might and Magic

RPG 24 października 2006

Kolejna próba przeniesienia popularnego uniwersum Might & Magic w realia pierwszoosobowej gry akcji. Stworzeniem gry zajęło się mało znane studio Arcane na zlecenie koncernu Ubisoft, który nabył prawa do marki po upadku jej dotychczasowego wydawcy – firmy 3DO. W grze wcielamy się w młodego adepta magii i miecza imieniem Sareth, którego zadaniem będzie pokonanie panującego nad krainą Ashan tytułowego Ciemnego Mesjasza. Prócz eksploracji 12 rozległych lokacji i wykonywania kolejnych zadań fabularnych istotny element rozgrywki stanowić będzie walka z rozmaitymi przeciwnikami takimi jak orki, gobliny, trolle, smoki itp. Autorzy położyli spory nacisk na stworzenie realistycznego systemu szermierki i oddali w ręce graczy ok. 40 rodzajów broni oraz kilkadziesiąt czarów ofensywnych. Rozgrywkę wzbogacono elementami RPG, dzięki którym nasz protoplasta zdobywając doświadczenie uczy się nowych sprawności i zaklęć. Tryb kampanii uzupełnia pełnoprawny multiplayer przeznaczony dla max. 20 graczy.

PCX360

Might and Magic Kroniki: Antologia
Might and Magic Kroniki: Antologia

RPG 22 września 2006

Pakiet sześciu gier należących do niezwykle popularnej serii fantasy studia New World Computing. Wbrew nazwie, nie mamy jednak do czynienia z kompletną antologią cyklu - w skład zestawu zatytułowanego Might and Magic Kroniki: Antologia weszły wyłącznie produkcje wydane na komputerach PC w latach 1998-2002. Wśród nich znajdziemy cztery główne odsłony serii, czyli Might and Magic VI: Mandate of Heaven, Might and Magic VII: For Blood and Honor, Might and Magic VIII: Day of the Destroyer i Might and Magic IX: Writ of Fate. Wymienione produkcje to klasyczne, pierwszoosobowe gry RPG, które pod względem fabularnym nie łączą się z pierwszymi pięcioma odsłonami cyklu, jednak zawierają wiele wątków wspólnych z rozwijaną równolegle serią Heroes of Might and Magic. Całości dopełniają dwie produkcje poboczne, czyli zrealizowany w formie trzecioosobowej gry akcji Crusaders of Might and Magic oraz przeznaczony do wieloosobowej zabawy w sieci Legends of Might and Magic.

PC

Shifters
Shifters

Akcji 17 czerwca 2002

Bezpośrednia kontynuacja wydanej wyłącznie na konsolach PlayStation 2 trzecioosobowej gry akcji Warriors of Might and Magic. W stanowiącej kolejną poboczną odsłonę popularnego cyklu fantasy grze Shifters, znany z pierwowzoru wojownik Alleron stawia czoła zastępom organicznych i metalowych najeźdźców, którzy zamienili spokojne wioski w bezduszne parowe miasta. Podczasprzygody nasz protagonista przemierza sześć etapów, walcząc z napotkanymi przeciwnikami rozmaitych ras oraz kończącymi poszczególne poziomy bossami. W walce pomaga mu zaś niezwykła moc przeobrażania się w 24 różne formy, stanowiące kompilację znanych z gier RPG klas i profesji. W miarę postępów rozgrywki Alleron zdobywa i wykorzystuje coraz potężniejsze bronie oraz czary, zaś zyskane w walce doświadczenie może przeznaczać na typowy dla gier fabularnych rozwój postaci.

PS2

Might and Magic IX: Writ of Fate
Might and Magic IX: Writ of Fate

RPG 29 marca 2002

Dziewiąta pełnoprawna odsłona kultowego cyklu RPG studia New World Computing. Akcja Might and Magic IX: Writ of Fate osadzona została w innym rejonie świata znanego z Heroes of Might and Magic IV. Nowa przygoda rozpoczyna się w momencie, kiedy nasz statek rozbija się na tajemniczej wyspie, a naszym pierwszym zadaniem jest odszukanie zaginionych członków drużyny i odnalezienie drogi ucieczki. Następnie musimy zaś dopomóc w zjednoczeniu sześciu lokalnych plemion przeciwko ich wspólnemu wrogowi z zachodu, prowadzonemu przez złego imperatora Tamura Lenga. W grze stajemy na czele czteroosobowej drużyny śmiałków z kilku różnych ras oraz ośmiu klas, a w trakcie przygody możemy do niej dołączyć trzech kolejnych NPC, zapewniających nam dodatkowe umiejętności. Największym atutem tej odsłony serii jest zupełnie nowy silnik LithTech 2.5, dzięki któremu akcja gry toczy się w dziewięciu olbrzymich lokacjach, a oprawa graficzna prezentuje się najlepiej ze wszystkich części sagi.

PC

Legends of Might and Magic
Legends of Might and Magic

Akcji 29 czerwca 2001

Kolejna próba przeniesienia popularnego uniwersum fantasy Might and Magic w konwencję trzecioosobowej gry akcji. W odróżnieniu od dotychczasowych pobocznych odsłon serii, tym razem rozgrywka ukierunkowana została na zabawę multiplayer i pod względem mechaniki przypomina typowe sieciowe strzelaniny FPS, w których toczymy mordercze pojedynki z innymi graczami. W grze Legends of Might and Magic autorzy udostępnili 25 map odwzorowujących znane fanom cyklu lokacje, a także 50 różnorodnych przeciwników z uniwersum sagi. Gracze mogą wybierać spośród bohaterów sześciu klas i bawić się w jednym z czterech trybów rozgrywki, takich jak Miecz w Kamieniu, Uratuj Księżniczkę, Ucieczka Warlorda oraz Zabij Smoka. Całość nie zrywa jednak całkiem z elementami RPG, a w trakcie walk uczestnicy zdobywają doświadczenie, dzięki któremu mogą podnosić współczynniki postaci, nabywać specjalne zdolności i uczyć się nowych czarów.

PC

Warriors of Might and Magic
Warriors of Might and Magic

Akcji 20 marca 2001

Pierwsza w historii serii próba przeszczepienia popularności słynnej sagi RPG na grunt konsolowy. Tym razem jednak (ze względu na specyfikę platformy) zamiast rasowej gry fabularnej otrzymaliśmy dynamiczną, trzecioosobową grę akcji. Bohaterem Warriors of Might and Magic jest młody wojownik Allenor, który zostaje oskarżony o stosowanie zabronionych praktyk nekromanckich, schwytany i uwięziony, a na jego twarz zostaje nałożona żyjąca maska, która wbija się w ciało, zadając ogromny ból. Nasz bohater postanawia jednak wydostać się z pułapki, aby dowiedzieć się, dlaczego został oskarżony i oczyścić się z zarzutów. Pod względem mechaniki mamy do czynienia z klasycznym slasherem z elementami RPG. Przemierzając 10 rozległych etapów, Allenor eliminuje stające mu na drodze zastępy przeciwników za pomocą dość skromnego systemu walki oraz czarów. Z biegiem czasu bohater awansuje na wyższe poziomy doświadczenia, rozwijając umiejętności i korzystając z coraz doskonalszych broni oraz zbroi.

PS2

Might and Magic VIII: Day of the Destroyer
Might and Magic VIII: Day of the Destroyer

RPG 1 marca 2000

Kolejna odsłona cieszącej się ogromnym uznaniem serii gier cRPG. Akcja Might and Magic VIII: Day of the Destroyer przenosi nas do zupełnie nowej krainy Jadame, gdzie pojawia się legendarny, tytułowy Niszczyciel Escaton, od wieków wędrujący przez różne światy. Po otwarciu bram wody, ognia, powietrza i ziemi, drzemiące w nich siły zaczynają pustoszyć krainę. Aby pokonać rozprzestrzeniające się zło, prowadzona przez nas drużyna nieustraszonych wojowników będzie musiała pozyskać zaufanie wielu potężnych sojuszników. Pod względem oprawy i ogólnych założeń mechaniki, produkcja prezentuje się niemal identycznie jak jej poprzedniczka. Całkowitej zmianie uległ jednak sposób kreowania drużyny. Tym razem tworzymy bowiem tylko jednego z bohaterów, zaś pozostali mogą być dowolnie rekrutowani i wymieniani podczas rozgrywki. Prócz tego, w grze znajdziemy niedostępne wcześniej czary i umiejętności, zmodyfikowany system rozwoju postaci oraz ulepszony interfejs użytkownika.

PC

Crusaders of Might and Magic
Crusaders of Might and Magic

Akcji 10 grudnia 1999

Wyprodukowana przez 3DO Company poboczna odsłona popularnej serii Might and Magic, zrealizowana w formie dynamicznej, trzecioosobowej gry akcji z elementami RPG. W Crusaders of Might and Magic wcielamy się w postać wojownika imieniem Drake, szukającego zemsty za masakrę dokonaną przed laty w jego rodzinnej wiosce. Po latach tułaczki wypełnionej treningiem i ćwiczeniami, nasz protagonista postanawia stawić czoła panoszącym się po kraju Legionom Nieumarłych, prowadzonych przez demonicznego Necrosa, który sprzedał swą duszę w zamian za magiczną moc. Rozgrywka stanowi połączenie gry akcji i RPG, a podczas zabawy przemierzamy kolejne poziomy, eliminując napotkanych przeciwników za pomocą rozmaitej broni białej oraz 30 niszczycielskich zaklęć. Podobnie jak w typowych grach RPG, z biegiem rozgrywki nasz bohater zdobywa doświadczenie i stopniowo rozwija umiejętności. Całość oferuje w pełni trójwymiarową oprawę, wykorzystującą nowoczesne akceleratory grafiki.

PCPS1

Might and Magic VII: For Blood and Honor
Might and Magic VII: For Blood and Honor

RPG 9 czerwca 1999

Siódma część jednej z najpopularniejszych serii pierwszoosobowych gier RPG autorstwa studia New World Computing. Might and Magic VII: For Blood and Honor przenosi nas ponownie do odzyskującej równowagę krainy Erathia. Szybko okazuje się, że pokojowe współistnienie wielu różnych ras nie jest możliwe, a narastające napięcia między ludźmi i elfami wkrótce stają się nie do zniesienia. Sytuację w Erathii stara się wykorzystać do swych niecnych celów gildia Nekromantów, a przeszkodzić w tym może jej tylko kontrolowana przez gracza drużyna. Oprócz głównego wątku fabularnego, w grze znajdziemy 18 questów pobocznych, stawimy czoła blisko 30 potworom i spotkamy ponad 500 postaci niezależnych. Stworzona na bazie poprzedniczki siódma część sagi oferuje podobny poziom oprawy, a także zbliżoną mechanikę zabawy i system rozwoju postaci. Zwiększeniu uległa jednak liczba klas, a sama fabuła stała się wielowątkowa, zmuszając gracza do dokonywania wyborów wpływających na dalszy przebieg rozgrywki.

PC

Might and Magic VI: Mandate of Heaven
Might and Magic VI: Mandate of Heaven

RPG 15 kwietnia 1998

Szósta pełnoprawna odsłona kultowej serii gier RPG. Fabuła Might and Magic VI: Mandate of Heaven opowiada zupełnie nową historię, wypełniając lukę fabularną pomiędzy II i III częścią cyklu Heroes of Might and Magic. Akcja przenosi nas do fantastycznej krainy Enroth, w której po zaginięciu króla Rolanda Ironfista zapanował chaos, a wyznawcy apokalipsy postanawiają zdetronizować księcia Nicolaia i na tronie osadzić swojego przywódcę. Odzyskać tytułowe błogosławieństwo Niebios może zaś jedynie kontrolowana przez gracza, czteroosobowa drużyna bohaterów, w skład której wchodzą tym razem wyłącznie ludzie, reprezentujący typowe dla uniwersum klasy postaci. Nowością w serii jest możliwość wyboru pomiędzy walką toczoną w czasie rzeczywistym bądź klasycznym trybem turowym. Pod względem technicznym produkcja stanowi istotny krok do przodu w historii serii, oferując pory roku, cykl dobowy oraz grafikę w pełnym 3D z możliwością obrotu o 360 stopni i spoglądania w górę lub w dół.

PC

Might and Magic: World of Xeen
Might and Magic: World of Xeen

RPG 1 stycznia 1994

Specjalna odsłona bestsellerowej serii cRPG Might and Magic, będąca połączeniem czwartej i piątej części cyklu. Akcja Might and Magic: World of Xeen toczy się w wielkim otwartym świecie, który rozdzielony na dwie części dostał się pod panowanie niejakiego Alandra. Nikczemnik ów uwięził księcia Rolanda i królową Kalindrę oraz przekupił zamieszkujące krainę potwory, zaś na jasną stronę wysłał swojego generała, znanego jako Lord Xeen, który porwał jej zarządcę i objął we władanie zamek w chmurach. Po pokonaniu demonicznego władcy okazuje się, że wspomniany Alamar to nikt inny jak Strażnik Sheltem, którego tropem podążaliśmy od samego początku sagi. Najważniejszym bonusem, jaki niesie ze sobą kompilacja czwartej i piątej części serii, są dodatkowe questy i lokacje, które nie znalazły się w żadnej z tych gier z osobna. Wydanie obu tytułów na jednej płycie CD pozwoliło także na wzbogacenie całości o wysokiej jakości digitalizowane dialogi.

PC

Might and Magic V: Darkside of Xeen
Might and Magic V: Darkside of Xeen

RPG 1 stycznia 1993

Kolejna odsłona słynnego cyklu RPG studia New World Computing, stanowiąca bezpośrednią kontynuację wydanej rok wcześniej, czwartej części serii. Pod względem fabularnym, Might and Magic V: Darkside of Xeen stanowi zwieńczenie rozdziału w historii cyklu, którego głównymi postaciami byli dwaj zażarci wrogowie: Sheltem oraz Corak. Po pokonaniu demonicznego Lorda Xeen, kierowana przez gracza drużyna śmiałków podąża śladem księcia Rolanda na ciemną stronę krainy, gdzie dochodzi do ostatecznej konfrontacji dwóch zwaśnionych Strażników. Pod względem mechaniki produkcja nie wprowadza w zasadzie żadnych nowości, korzystając ze sprawdzonych rozwiązań poprzedniczek. Ze względu na łączność fabularną z czwartą częścią sagi, w grze pojawia się możliwość zaimportowania wykreowanych tam bohaterów. Swoisty hołd dla wszystkich fanów cyklu stanowi zaś opcja połączenia czwartej i piątej części w całość, co otwiera przed nimi tereny i zadania niedostępne w żadnej z tych gier z osobna.

PC

Might and Magic IV: Clouds of Xeen
Might and Magic IV: Clouds of Xeen

RPG 1 stycznia 1992

Czwarta część popularnej serii pierwszoosobowych gier RPG, zapoczątkowanej w roku 1986 przez studio New World Computing. W grze Might and Magic IV: Clouds of Xeen podążająca za uciekającym Sheltemem drużyna bohaterów trafia do krainy uciskanej przez tajemniczego Lorda Xeena, który uwięził zarządcę Xeen imieniem Crodo i sieje spustoszenie w pogrążonym w chaosie świecie. Aby pokonać demonicznego władcę, konieczne będzie wykucie specjalnego miecza, czego podejmuje się oczywiście kontrolowana przez gracza drużyna śmiałków. Czwarta odsłona cyklu bazuje na tym samym silniku graficznym i oferuje niemal identyczną mechanikę rozgrywki, co jej poprzedniczka. Wśród najważniejszych nowości wymienić warto zaś przede wszystkim przydatny system notatek i możliwość wyboru jednego z dwóch poziomów trudności: adventurer i warrior, wpływających na wytrzymałość naszych przeciwników. W interfejsie wprowadzono też specjalną przegródkę na przedmioty fabularne, zapobiegającą ich przypadkowemu sprzedaniu.

PC

Might and Magic III: Isles of Terra
Might and Magic III: Isles of Terra

RPG 29 lipca 1991

Trzecia odsłona popularnej serii gier cRPG, wykreowanej przez Jona Van Caneghema i jego studio New World Computing. W grze Might and Magic III: Isles of Terra nikczemny Sheltem, którego ścigaliśmy w poprzednich częściach cyklu, dostaje się w końcu do świata Terra, gdzie pierwotnie sprawował swoje rządy. Jego śladem podąża zaś niestrudzony Corak, spotykając na swej drodze zupełnie nową drużynę śmiałków, pochodzących z ojczyzny Sheltema. Ogólne założenia rozgrywki pozostały niezmienne, choć pojawiły się istotne modyfikacje interfejsu, obsługa myszy oraz możliwość zapisu stanu gry w dowolnym momencie. Największą nowość stanowi zaś fakt, że w odróżnieniu od dwóch wcześniejszych odsłon serii, tym razem podczas zabawy kierujemy drużyną złożoną z odgórnie ustalonych śmiałków. Całość uzupełnia przebijająca poprzedniczki, kolorowa i szczegółowa grafika VGA, a także wysokiej jakości muzyka, efekty dźwiękowe oraz digitalizowane głosy aktorów.

PC

Might and Magic II: Gates to Another World
Might and Magic II: Gates to Another World

RPG 1 grudnia 1988

Kontynuacja ciepło przyjętej gry RPG studia New World Computing, uznanej za jeden z kamieni milowych w rozwoju gatunku. Akcja Might and Magic II: Gates to Another World toczy się bezpośrednio po wydarzeniach znanych z pierwszej części serii. Kiedy okazuje się, że nikczemny Sheltem dzięki tajemniczemu portalowi zbiegł do świata Cron, zadaniem drużyny bohaterów jest podążyć jego śladem i powstrzymać go po raz wtóry, w czym pomoże im jego największy wróg – znany z poprzedniczki Corak. Akcja gry ukazana jest z perspektywy pierwszej osoby i toczy się zarówno w otwartym świecie, jak i w miastach oraz ciasnych lochach. Ponownie kontrolujemy drużynę złożoną z sześciu śmiałków – choć tym razem pojawiły się dwa dodatkowe sloty dla członków ekipy, a także możliwość zaimportowania bohaterów z "jedynki". Całość uzupełniają dwie nowe profesje, nowatorskie, ograniczone klasowo zadania, nowe umiejętności i czary oraz ulepszona oprawa wizualna.

PC

Might and Magic Book One: Secret of the Inner Sanctum
Might and Magic Book One: Secret of the Inner Sanctum

RPG 15 października 1986

Łącząca elementy fantasy i science fiction pierwszoosobowa gra RPG autorstwa amerykańskiego studia New World Computing. Główny wątek Might and Magic Book One obraca się wokół rozwiązania zagadki uświęconego miejsca zwanego Inner Sanctum. Akcja osadzona jest w krainie VARN, którą przemierzamy sześcioosobową drużyną bohaterów, wykonując rozmaite zadania i mierząc się z różnej maści potworami. Podczas naszej wędrówki napotykamy też niejakiego Coraka i bierzemy udział w jego krucjacie przeciwko podszywającemu się pod króla łotrowi, Sheltemowi. Członkowie drużyny reprezentować mogą sześć klas oraz pięć ras, a system rozwoju postaci przypomina rozwiązania znane z systemu Dungeons & Dragons. Walki rozgrywane są w trybie turowym, co pozwala na spokojne zaplanowanie strategii każdej potyczki. W porównaniu do konkurencyjnych produkcji, w grze mamy do czynienia z rozległym, otwartym światem, a oprawa graficzna przykuwa uwagę większą ilością barw i szczegółów.

PC

Might & Magic: Raiders
Might & Magic: Raiders

RPG prace wstrzymane

Planowane, lecz finalnie skasowane RPG akcji w modelu free-to-play, osadzone w realiach popularnej serii fantasy Might and Magic. Akcja tytułu osadzona została w czasach bezpośrednio poprzedzających Zaćmienie Krwawego Księżyca z gry Might and Magic: Heroes VI. Inwazja demonów na nadmorskie miasto Hammerfall rozpoczyna interwencję Świętego Imperium Sokoła, którego władca chce przy tej okazji wszcząć rebelię i posiąść tajemną wiedzę oraz zdolności legendarnych kowali z Hammerfall. W Might & Magic: Raiders gracze wcielają się w Jeźdźców Ashanu, którzy wyruszają na odsiecz miastu, odpierając przy tym kolejne fale demonów. Całość kładzie nacisk na kooperacyjną zabawę drużynową, w której czteroosobowe ekipy graczy stawiają czoła demonom i potężnym bossom w krótkich, najwyżej 20-minutowych rajdach. Przystępując do zabawy, możemy wybrać jedną z czterech klas postaci o unikalnych umiejętnościach, mając jednocześnie sporą dowolność w kwestii jej tworzenia oraz personalizowania.

PC

Might & Magic Showdown
Might & Magic Showdown

Strategiczne prace wstrzymane

Taktyczna gra bitewna w fantastycznym uniwersum Might & Magic, opracowana przez zespół Fun House, wydzielony w strukturach studia Ubisoft Montreal. Choć tytuł oferuje kampanię fabularną dla pojedynczego gracza, pełni ona wyłącznie rolę treningową. Filar Might & Magic SHOWDOWN stanowią bowiem szybkie, multiplayerowe pojedynki PVP na planszach stylizowanych na stołowe gry bitewne. W trakcie zabawy kontrolujemy bohatera mającego do dyspozycji szereg umiejętności specjalnych, odnawianych w określonych odstępach czasu, oraz maksymalnie trzy potwory wybierane z puli dostępnych kreatur. Tych ostatnich nie kontrolujemy bezpośrednio – możemy jedynie zdefiniować dla nich taktyki w walce. W miarę odnoszonych sukcesów otrzymujemy dostęp do kolejnych herosów i maszkar. Główną siłą gry są bogate możliwości personalizacji figurek – można kolorować nawet ich najdrobniejsze detale, choć nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać z gotowych skórek. Pomimo że tytuł nosi wszystkie kluczowe znamiona dla cyklu Might & Magic, wyraźnie odbiega od modelu rozgrywki znanego z pełnoprawnych części serii.

PC