
Data wydania: 29 marca 2002
Czwarta odsłona bestsellerowej serii strategicznej, zapoczątkowanej w 1995 roku przez studio New World Computing. Akcja gry przenosi nas do fantastycznego świata Jadame, znanego z gry Might & Magic VIII. Do dyspozycji graczy oddano tym razem sześć frakcji, posiadających własne typy miast, jednostek oraz technologii. Każde z nich dysponuje także oddzielną szkołą magii i może wynajmować tylko bohaterów określonej rasy.
GRYOnline
Gracze
Heroes of Might and Magic IV to wydana na platformie PC czwarta pełnoprawna odsłona niezwykle popularnej serii turowych gier strategicznych w realiach fantasy, zapoczątkowanej w roku 1995 przez Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest. Za stworzenie i rozwój cyklu od samego początku odpowiedzialny jest jego główny projektant Jon van Caneghem wraz z ekipą studia New World Computing, znaną m.in. z serii RPG-ów Might and Magic oraz uważanej za prekursorkę Heroesów gry King’s Bounty.
Akcja gry Heroes of Might and Magic IV przenosi nas na kolejny kontynent fantastycznego uniwersum serii – Jadame, znany m.in. z wydanego dwa lata wcześniej Might and Magic VIII: Day of the Destroyer. Na fabułę gry składa się sześć odrębnych minikampanii, z których każda koncentruje się na jednym z królestw Jadame i opowiada historię skupioną wokół przywódcy wybranej frakcji. Wśród nich pojawiają się zaś zarówno bohaterowie całkiem nowi, jak i ci znani z poprzednich odsłon cyklu Heroes of Might and Magic.
W czwartej części serii ogólna koncepcja rozgrywki pozostała niezmieniona, a zabawa koncentruje się w dalszym ciągu na eksploracji świata, zbieraniu skarbów i magicznych artefaktów, rozwijaniu armii, rozbudowie posiadanych miast oraz toczonej w systemie turowym walce z potworami i kolejnymi antagonistami. W porównaniu ze swymi bezpośrednimi poprzedniczkami, Heroes of Might and Magic IV wprowadza jednak największą jak do tej pory liczbę nowości i zmian, w dość istotny sposób wpływających na przebieg rozgrywki.
Do naszej dyspozycji oddanych zostało sześć rodzajów miast, dysponujących odmiennymi rodzajami jednostek i technologii: Academy (biali magowie), Asylum (chaotyczni magowie), Haven (rycerze), Necropolis (nekromanci), Preserve (leśne elfy) oraz Stronghold (ciężkozbrojni rycerze). Poszczególne miasta możemy w znacznie większym stopniu rozwijać i rozbudowywać, uzyskując dobrze rozwiniętą armię jednego rodzaju, lub wybrać zrekrutowanie do niej różnych potworów, które jednak nie będą w stanie osiągnąć najwyższej specjalizacji. Każde z miast posiada również swą unikalną szkołę magii i (za wyjątkiem Stronghold) wynajmować może bohaterów wyłącznie określonej rasy.
Największe zmiany dotknęły jednak przede wszystkim mechaniki walki i sposobu zarządzania wojskami. Zmodyfikowane zostały m.in. zasady werbunku, dzięki czemu niektóre stworzenia możemy werbować codziennie, a nie tylko raz na tydzień. Bohaterowie zcharakteryzowani zostali za pomocą dziewięciu podstawowych współczynników, powiązanych z rozwijanymi w toku gry umiejętnościami specjalnymi. Zupełną nowość stanowi jednak fakt, że poszczególne armie walczyć mogą z kilkoma bohaterami lub całkowicie bez bohatera (choć pozbawione są wtedy możliwości przejmowania wrogich struktur). W odróżnieniu od poprzednich części serii, bohater może też bezpośrednio uczestniczyć w walce, a nie tylko wspomagać swoją armię za pomocą magii.
Pod względem trybów rozgrywki Heroes of Might and Magic IV nie wprowadza żadnej rewolucji. Poza wspomnianą wyżej, rozbudowaną kampanią fabularną, gra pozwala nam więc również na rozgrywanie pojedynczych scenariuszy, w których stawiamy czoła przeciwnikom sterowanym przez komputerową AI bądź innych graczy. Opcja ta dostępna jest dla max. sześciu uczestników, rywalizujących za pośrednictwem Internetu, sieci LAN lub w trybie gorącego krzesła.
Wydana na PC gra Heroes of Might and Magic IV stanowi kolejny ważny krok na drodze technicznej ewolucji serii. Wyświetlana w podwyższonej rozdzielczości 1024x768 grafika zyskała na szczegółowości, dzięki czemu na ekranie oglądamy ulepszone animacje, a także ładniejsze mapy, miasta czy modele jednostek. W porównaniu z poprzednimi odsłonami, zmianie uległ też sposób prezentacji walki – zamiast tradycyjnego widoku z boku, teraz oglądamy ją w zupełnie nowym rzucie izometrycznym. O ścieżkę dźwiękową zadbała zaś ponownie znana z wcześniejszych części ekipa twórców, na czele z Paulem Romero.
Gra Heroes of Might and Magic IV doczekała się dwóch oficjalnych rozszerzeń: The Gathering Storm (2002) oraz Winds of War (2003). Tradycyjnie już, na rynku ukazała się także wersja Gold, zawierająca grę podstawową wraz z obydwoma tymi dodatkami.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy i dialogi



26GIER
Seria strategii turowych, powiązana z inną marką – Might and Magic. Cykl został wykreowany przez studio New World Computing, a jego wydawcą w latach 1996-2003 była firma 3DO Company. W 2003 roku prawa do marki przejęła firma Ubisoft, po czym seria była kontynuowana między innymi przez takie studia deweloperskie, jak Nival Interactive, Black Hole Entertainment, Limbic Entertainment oraz Unfrozen.
Recenzja GRYOnline
Czwarta część przebojowej strategii turowej Heroes of Might & Magic IV doczekała się znacznie poprawionego enginu graficznego, zmienionych zasad walki oraz rozwoju infrastruktury miast i rozbudowanego drzewa wynalazków.
Aktualizacja: 25 września 2002
Czwarta część przebojowej strategii turowej Heroes of Might & Magic IV doczekała się znacznie poprawionego enginu graficznego, zmienionych zasad walki oraz rozwoju infrastruktury miast i rozbudowanego drzewa wynalazków.
17 czerwca 2023
David Mullich, reżyser tak kultowych gier jak Heroes of Might and Magic 3 czy producent Vampire: The Masquerade - Bloodlines, spotkał się z nami i porozmawiał o wszelkich sukcesach i błędach przeszłości dotyczących jego kariery w gamedevie.
5 czerwca 2019
Ubisoft wyraźnie nie ma pomysłu na kontynuowanie serii Heroes of Might and Magic, a gracze nie potrafią znieść najmniejszych odchyłów od kultowej „trójki” w nowych odsłonach. Czy jest szansa, że kiedykolwiek pojawi się ósma część Hirołsów?
17 sierpnia 2010
Kontynuujemy naszą opowieść o grach z serii Heroes of Might and Magic, a także innych produktach z nią związanych. Oto druga i ostatnia część artykułu.
16 sierpnia 2010
Oto pierwszy z dwóch artykułów, w którym przybliżamy historię kultowej nad Wisłą serii Heroes of Might and Magic.
21 czerwca 2004
3DO - wydawca jednej z najsłynniejszych serii gier komputerowych, czyli "Heroes of Might&Magic", pomimo ogromnej popularności tego tytułu, musiał polec. Co stanie się z Heroesami?
Co łączy Diablo i Heroes of Might and Magic? Odpowiedź jest prosta – wieczny konflikt. W przypadku popularnych „Herosów” mowa o sporze zwolenników części trzeciej i czwartej. Czy zatem ot tak możemy jednych nazwać demonami, a drugich aniołami?
opinie
Rafał Sankowski
4 lipca 2023 15:20
Wytwórnia gamemusic records wznowiła sprzedaż kolekcjonerskiego albumu Heroes Piano Sonatas z fortepianowymi aranżacjami muzyki z gier z serii Heroes of Might & Magic.
gry
Kamil Kleszyk
14 czerwca 2023 13:32
Firma Ubisoft wprowadziła kilka zmian do serii wydawniczej Ubisoft Exclusive. Dodano nowe tytuły oraz zmieniono progi cenowe. W odświeżonym wydawnictwie pojawią się m.in. cykl Assassin's Creed, trylogia Prince of Persia oraz seria Heroes of Might and Magic.
gry
Mateusz Kądziołka
5 września 2011 10:05
Wczoraj, ku wielkiej radości fanów wyciekły pierwsze materiały graficzne z Might & Magic: Heroes VI. Dzisiaj natomiast firma Ubisoft przestała udawać, że o niczym nie wie i gra została wreszcie oficjalnie ujawniona. Mamy dla was solidną porcję konkretów na temat tej produkcji.
gry
Adrian Werner
17 sierpnia 2010 18:00
Na łamach oficjalnego forum dyskusyjnego marki Heroes of Might & Magic, w temacie poświęconym plotkom i spekulacjom związanym z ewentualną kontynuacją serii, opublikowane zostały dwie grafiki prezentujące długo oczekiwaną „szóstkę”. Jedna z nich jest bezpośrednim zrzutem ekranu z rozgrywki.
gry
Piotr Doroń
16 sierpnia 2010 17:36
Firma Ubisoft wyjawiła, jakie gry zaprezentuje na sierpniowym Gamescom. Wśród wymienionych tytułów znalazł się nienazwany projekt, który ma duże szanse stać się spełnieniem marzeń miłośników cyklu Heroes of Might and Magic.
gry
Adrian Werner
21 lipca 2010 13:28
Francuski koncern Ubisoft poinformował, że gra MMO Heroes of Might & Magic Online zmierza na Zachód. Premiera pełnej wersji dzieła chińskiej firmy TQ Digital Entertainment zostanie poprzedzona beta testami, których początek został zaplanowany na maj bieżącego roku.
gry
Piotr Doroń
14 kwietnia 2010 14:45
Internetowi szperacze dotarli do kolejnych nieoficjalnych informacji sugerujących jednoznacznie możliwość powstania szóstej odsłony marki Heroes of Might & Magic. Tym razem źródłem wieści jest profil LinkedIn jednego z pracowników Ubisoft Shanghai.
gry
Piotr Doroń
24 listopada 2009 09:54
Ubisoft Shanghai, czyli jeden z oddziałów znanego francuskiego wydawcy, najwyraźniej pracuje nad kolejną odsłoną serii Heroes Of Might & Magic. Tak przynajmniej wynika z ogłoszenia rekrutacyjnego umieszczonego w serwisie Gamasutra. Wolne stanowisko dotyczy pracy nad projektem Heroes of MM, który został opisany jako produkcja RPG utrzymana w klimatach fantasy.
gry
Szymon Liebert
15 lipca 2009 09:12
Do sklepów w całej Polsce trafił właśnie zestaw zawierający komplet gier z serii Heroes of Might & Magic. W Kolekcji Wszech Czasów, znajdziemy wszystkie pięć części cyklu wraz z oficjalnymi dodatkami. Łącznie w jednym pudełku jest więc dwanaście tytułów, obok których chyba żaden fan turowych gier strategicznych nie przejdzie obojętnie.
gry
Przemysław Zamęcki
1 grudnia 2008 11:20
Popularne pliki do pobrania do gry Heroes of Might and Magic IV.
mod Heroes of Might and Magic IV - Greatest Mod v.0.19a testable - 2 października 2019
patch Heroes of Might and Magic IV - v.1.3 – v.2.1 PL - 2 października 2002
mod Heroes of Might and Magic IV - Heroes IV Ultimate (H4 Ultimate) 1.1 pre-release - 23 czerwca 2021
patch Heroes of Might and Magic IV - v.1.0 – v.2.1 PL - 2 października 2002
patch Heroes of Might and Magic IV - v.2.2 - v.3.0 US - 21 marca 2003
patch Heroes of Might and Magic IV - v.2.0 - v.2.2 US - 22 października 2002
mod Heroes of Might and Magic IV - HoMMIV Wrapper v.1.51 - 5 sierpnia 2025
patch Heroes of Might and Magic IV - v.2.0 - v.2.1 - 18 września 2002
patch Heroes of Might and Magic IV - v.2.2 – v.3.0 UK - 28 marca 2003
patch Heroes of Might and Magic IV - v.1.3 - v.2.0 UK - 13 września 2002
Wymagania sprzętowe gry Heroes of Might and Magic IV:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 400MHz, 128MB RAM, 16 MB akcelerator 3D, 1GB HDD.
Lista dodatków do gry Heroes of Might and Magic IV:

Dodatek
26 lutego 2003
Strategiczne
Drugie oficjalne rozszerzenie do wydanej wiosną 2002 roku gry Heroes of Might and Magic IV studia New World Computing. Akcja dodatku zatytułowanego Winds of War osadzona została w królestwie Channon, położonym na północnym kontynencie krainy Axeoth. Stało się ono obiektem ataku pięciu wrogich armii, pożądających bogactw zgromadzonych w stolicy kraju – Ryloss. W trakcie sześciu nowych minikampanii gracze mogą poprowadzić do boju jedną z armii najeźdźców. Wyjątek stanowi kampania szósta, gdzie na jednej mapie pięciu dowódców toczy ze sobą ostateczny bój o tron królestwa Channon. Całość uzupełnia też szereg innych nowości, takich jak niedostępni wcześniej bohaterowie, jednostki i artefakty, pięć całkiem nowych lokacji, a także oryginalna ścieżka dźwiękowa oraz ulepszony edytor map.
GRYOnline
Gracze

Dodatek
24 września 2002
Strategiczne
Pierwszy oficjalny dodatek do czwartej części kultowej serii turowych gier strategicznych studia New World Computing. Heroes of Might and Magic IV: The Gathering Storm przynosi ze sobą ponad 20 pojedynczych scenariuszy oraz 6 nowych minikampanii, których kluczową postacią jest potężny czarnoksiężnik imieniem Hexis. Kiedy wzrost jego mocy wywołuje szereg kataklizmów, niosących śmiertelne zagrożenie dla całej krainy Lodwar, czoła antagoniście stawia piątka bohaterów reprezentujących siły Ładu, Chaosu, Natury, Mocy i Życia. Opisywane rozszerzenie wprowadza także szereg innych nowości, takich jak oryginalna ścieżka dźwiękowa, 4 niedostępne wcześniej jednostki, 7 nowych budynków oraz 16 nieznanych dotąd artefaktów. Najważniejszą z nowości na gruncie mechaniki jest zaś wyczekiwany przez graczy, ulepszony tryb wieloosobowy, wprowadzający opcję gry w sieci zbliżoną do tego, co oferowały poprzednie odsłony tej popularnej serii.
GRYOnline
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 7 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 4164 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Kacper Kieja
Recenzent GRYOnline.pl
2002.04.11
Czwarta część przebojowej strategii turowej Heroes of Might & Magic IV doczekała się znacznie poprawionego enginu graficznego, zmienionych zasad walki oraz rozwoju infrastruktury miast i rozbudowanego drzewa wynalazków.
GeDo
Ekspert
2022.05.04
Bardzo dobra i niedoceniona odsłona Herosów.Grało mi sie w nią nawet przyjemniej niz w 3 czesc,jest bardziej nowoczesna i mniej toporna.Bardzo ładna grafika(ostatnia czesc w tym stylu przed przejsciem serii w pełne 3D,jest sporo ładniejsza nawet niz w odswiezonym Heros 3 HD Edition),sporo ulepszen i nowych rozwiązan.Wciagajace kampanie fabularne.Kamera izometryczna w czasie walki jak dla mnie na plus,wyglada to lepiej niz ta z boku co byla w poprzednich czesciach.Duzo nowych jednostek i budowli.Swietna sciezka dzwiekowa.Piekne mapy ze sporo liczbą nowych atrakcji.Sporo opcji i poziomów trudnosci do wyboru(w tym łatwy).Bardzo dobre dodatki fabularne,praktycznie brak błedów i bugów.Gra działa swietnie na Windows 10.Polecam
boy3
Gracz
2024.01.20
Kampanie są bardzo ciekawe, jednak poziom trudności w nich to czysty hardkor :<Muzyka i grafika są jak dla mnie 10/10 Boli trochę mała ilość miast i jednostek w miastach, także herosi którzy sami chodzą jest moim zdaniem dość nie trafionym pomysłem, niestety sama gra jest dość nie udana i poziomem jest dużo gorsza od świetnej trójeczki moim zdaniem
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
Orzech
Ekspert
2019.01.04
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Grzegorz Bobrek
GRYOnline.pl Team
2016.03.23