Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Heroes of Might and Magic IV (PC)

Heroes of Might and Magic IV PC

Czwarta odsłona bestsellerowej serii strategicznej, zapoczątkowanej w 1995 roku przez studio New World Computing. Akcja gry przenosi nas do fantastycznego świata Jadame, znanego z gry Might & Magic VIII.

Strategiczne | fantasy | turowe | Might & Magic | elementy RPG

PC Windows
Okładka Heroes of Might and Magic IV (PC)

Polskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

29marca2002

10kwietnia2002

pudełko PL

Heroes of Might and Magic IV to wydana na platformie PC czwarta pełnoprawna odsłona niezwykle popularnej serii turowych gier strategicznych w realiach fantasy, zapoczątkowanej w roku 1995 przez Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest. Za stworzenie i rozwój cyklu od samego początku odpowiedzialny jest jego główny projektant Jon van Caneghem wraz z ekipą studia New World Computing, znaną m.in. z serii RPG-ów Might and Magic oraz uważanej za prekursorkę Heroesów gry King’s Bounty.

Fabuła

Akcja gry Heroes of Might and Magic IV przenosi nas na kolejny kontynent fantastycznego uniwersum serii – Jadame, znany m.in. z wydanego dwa lata wcześniej Might and Magic VIII: Day of the Destroyer. Na fabułę gry składa się sześć odrębnych minikampanii, z których każda koncentruje się na jednym z królestw Jadame i opowiada historię skupioną wokół przywódcy wybranej frakcji. Wśród nich pojawiają się zaś zarówno bohaterowie całkiem nowi, jak i ci znani z poprzednich odsłon cyklu Heroes of Might and Magic.

Mechanika

W czwartej części serii ogólna koncepcja rozgrywki pozostała niezmieniona, a zabawa koncentruje się w dalszym ciągu na eksploracji świata, zbieraniu skarbów i magicznych artefaktów, rozwijaniu armii, rozbudowie posiadanych miast oraz toczonej w systemie turowym walce z potworami i kolejnymi antagonistami. W porównaniu ze swymi bezpośrednimi poprzedniczkami, Heroes of Might and Magic IV wprowadza jednak największą jak do tej pory liczbę nowości i zmian, w dość istotny sposób wpływających na przebieg rozgrywki.

Do naszej dyspozycji oddanych zostało sześć rodzajów miast, dysponujących odmiennymi rodzajami jednostek i technologii: Academy (biali magowie), Asylum (chaotyczni magowie), Haven (rycerze), Necropolis (nekromanci), Preserve (leśne elfy) oraz Stronghold (ciężkozbrojni rycerze). Poszczególne miasta możemy w znacznie większym stopniu rozwijać i rozbudowywać, uzyskując dobrze rozwiniętą armię jednego rodzaju, lub wybrać zrekrutowanie do niej różnych potworów, które jednak nie będą w stanie osiągnąć najwyższej specjalizacji. Każde z miast posiada również swą unikalną szkołę magii i (za wyjątkiem Stronghold) wynajmować może bohaterów wyłącznie określonej rasy.

Największe zmiany dotknęły jednak przede wszystkim mechaniki walki i sposobu zarządzania wojskami. Zmodyfikowane zostały m.in. zasady werbunku, dzięki czemu niektóre stworzenia możemy werbować codziennie, a nie tylko raz na tydzień. Bohaterowie zcharakteryzowani zostali za pomocą dziewięciu podstawowych współczynników, powiązanych z rozwijanymi w toku gry umiejętnościami specjalnymi. Zupełną nowość stanowi jednak fakt, że poszczególne armie walczyć mogą z kilkoma bohaterami lub całkowicie bez bohatera (choć pozbawione są wtedy możliwości przejmowania wrogich struktur). W odróżnieniu od poprzednich części serii, bohater może też bezpośrednio uczestniczyć w walce, a nie tylko wspomagać swoją armię za pomocą magii.

Tryby rozgrywki

Pod względem trybów rozgrywki Heroes of Might and Magic IV nie wprowadza żadnej rewolucji. Poza wspomnianą wyżej, rozbudowaną kampanią fabularną, gra pozwala nam więc również na rozgrywanie pojedynczych scenariuszy, w których stawiamy czoła przeciwnikom sterowanym przez komputerową AI bądź innych graczy. Opcja ta dostępna jest dla max. sześciu uczestników, rywalizujących za pośrednictwem Internetu, sieci LAN lub w trybie gorącego krzesła.

Kwestie techniczne

Wydana na PC gra Heroes of Might and Magic IV stanowi kolejny ważny krok na drodze technicznej ewolucji serii. Wyświetlana w podwyższonej rozdzielczości 1024x768 grafika zyskała na szczegółowości, dzięki czemu na ekranie oglądamy ulepszone animacje, a także ładniejsze mapy, miasta czy modele jednostek. W porównaniu z poprzednimi odsłonami, zmianie uległ też sposób prezentacji walki – zamiast tradycyjnego widoku z boku, teraz oglądamy ją w zupełnie nowym rzucie izometrycznym. O ścieżkę dźwiękową zadbała zaś ponownie znana z wcześniejszych części ekipa twórców, na czele z Paulem Romero.

Dodatkowe informacje

Gra Heroes of Might and Magic IV doczekała się dwóch oficjalnych rozszerzeń: The Gathering Storm (2002) oraz Winds of War (2003). Tradycyjnie już, na rynku ukazała się także wersja Gold, zawierająca grę podstawową wraz z obydwoma tymi dodatkami.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 2 CD

Ocena gry 8.07 / 10 na podstawie 3842 ocen czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99,99 PLN

Klasyfikacja PEGI Heroes of Might and Magic IV

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Heroes of Might and Magic IV

PC Windows

Rekomendowane: Pentium II 400MHz, 128MB RAM, 16 MB akcelerator 3D, 1GB HDD

Heroes of Might & Magic IV - recenzja gry

Recenzja 11 kwietnia 2002, 10:05

Decydując o "rolplejowym" rozwoju swego bohatera otrzymujesz sporą paletę możliwości. Heros może poznać 5 grup zdolności (w sumie jest ich 9), z których każda dzieli się na 4 typy, a każdy typ ma jeszcze 5 poziomów zaawansowania. Połączenie pewnych zdolności wyznacza dalszą karierę twego bohatera i decyduje o zaszeregowaniu go do określonej profesji. Takich zaawansowanych profesji jest aż 56, a każda dysponuje sobie tylko właściwym bonusem. Na przykład Crusader dysponuje podwyższonym morale, Mroczny Kapłan możliwością wampirycznego ataku, Mnich specjalnymi zdolnościami w walce ze stworami Chaosu, Ninja atakiem za pomocą trucizny itp. itd.