Firmy

Double Fine Productions, Inc.

Double Fine Productions, Inc. to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy Double Fine Productions, Inc., Facebook

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez Double Fine Productions, Inc.

Keeper

Keeper

17 października 2025

Przygodowe

Keeper
Psychonauts 2

Psychonauts 2

25 sierpnia 2021

Zręcznościowe

Psychonauts 2
Psychonauts

Psychonauts

19 kwietnia 2005

Zręcznościowe

Psychonauts
Brutal Legend

Brutal Legend

13 października 2009

Akcji

Brutal Legend
Broken Age

Broken Age

28 stycznia 2014

Przygodowe

Broken Age
The Cave

The Cave

22 stycznia 2013

Przygodowe

The Cave

Niezależne studio deweloperskie z siedzibą w San Francisco, założone i dowodzone przez Tima Schafera – słynnego dewelopera, autora takich gier jak Grim Fandango, Full Throttle i Day of the Tentacle. Double Fine Productions tworzy produkcje zarówno na komputery i konsole, jak i na urządzenia mobilne.

Historia

Solidne fundamenty

Studio Double Fine Productions zostało założone w 2000 roku przez Tima Schafera – byłego pracownika firmy LucasArts, któremu gracze zawdzięczają powstanie takich gier, jak Grim Fandango, Full Throttle oraz Day of the Tentacle. Drogi Schafera i jego pracodawców rozeszły się w momencie, kiedy LucasArts postanowiło odejść od przygodówek na rzecz gier akcji; te pierwsze miały za sobą lata świetności, co znajdowało odzwierciedlenie w coraz gorszych wynikach sprzedaży. Schafer i jego koledzy postanowili więc, że założą własną firmę, której siedziba będzie się mieścić w starym sklepie obuwniczym w San Francisco. Po kilku miesiącach pracy nad wersją demonstracyjną debiutanckiej produkcji, szeregi ekipy zaczęły zasilać kolejne osoby, które zdecydowały się na opuszczenie LucasArts. Nim jednak Double Fine Productions dostarczyło swoją pierwszą grę, musiały minąć długie lata…

Bardzo dobre oceny i słaba sprzedaż gier

Pierwszym dziełem Double Fine Productions było bowiem Psychonauts, które trafiło na konsole (PlayStation 2 oraz Xbox 360) i pecety w 2005 roku. Tytuł łączący elementy klasycznej przygodówki i trójwymiarowej platformówki zdobył uznanie graczy i recenzentów, co niestety nie znalazło odzwierciedlenia w wynikach sprzedaży.

Po czterech latach ukazało się Brutal Legend, wydane na Xboksa 360 i PlayStation 3 w 2009 roku. Tytuł będący hybrydą strategii czasu rzeczywistego i gry akcji podzielił los swojego poprzednika – pomimo wysokich ocen branżowych mediów jego sprzedaż pozostawiała sporo do życzenia. Warto odnotować, że jeszcze na etapie produkcji zespół popadł w tarapaty – firma Activision, której nakładem Brutal Legend miało trafić do sklepów, ostatecznie wycofała się, przez co deweloperzy byli zmuszeni do poszukiwań nowego wydawcy; ostatecznie zostało nim Electronic Arts.

Koncentracja na mniejszych projektach

To właśnie wówczas, chcąc w pewnym stopniu poprawić morale swojej ekipy, Schafer zarządził tak zwane „Amnesia Fortnight”, czyli trwające dwa tygodnie wydarzenie, w ramach którego twórcy zostali podzieleni na cztery zespoły, a ich zadaniem było stworzenie prototypów zupełnie nowych gier. Później inicjatywa doczekała się powtórki, co sprawiło, że w portfolio studia ostatecznie znalazło się osiem gotowych projektów mniejszych gier. Cztery z nich miały zostać wykorzystane niedługo później, gdyż Electronic Arts nie podjęło się wydania kontynuacji Brutal Legend, nad którą ekipa rozpoczęła pracę niedługo po zakończeniu procesu produkcji „jedynki”.

Schafer i spółka postanowili sięgnąć po najbardziej obiecujące prototypy i przeobrazić je w pełnoprawne produkcje. W 2011 roku światło dzienne ujrzały więc Stacking i Costume Quest (wydane przez firmę THQ), Iron Brigade stworzone we współpracy z Microsoftem oraz Sesame Street: Once Upon a Monster, które wzięła pod swoje skrzydła firma Warner Bros. Interactive Entertainment. Wszystkie wyżej wymienione tytuły odniosły sukces sprzedażowy (z naciskiem na dwie pierwsze pozycje), co pozwoliło zespołowi nabrać wiatru w żagle.

W 2012 roku Double Fine Productions nawiązało współpracę z Humble Bundle, której owocem było rozpoczęcie tak zwanego „Amnesia Fortnight 2012”. Tym razem nie było to wewnętrzne wydarzenie, lecz akcja charytatywna – gracze, którzy wpłacili minimum jednego dolara na cele dobroczynne, mogli zagłosować na jeden z dwudziestu trzech projektów; Double Fine zobowiązało się opracować działające prototypy pięciu najwyżej ocenionych gier i oddać je w ręce wpłacających. Mowa o takich pozycjach jak Hack 'n' Slash, Spacebase DF-9, The White Birch, Autonomous oraz Black Lake.

Co ciekawe, dwie z nich doczekały się komercyjnych wydań – pieniądze na ten cel wyłożyła organizacja Indie Fund. Niestety Spacebase DF-9 nie poradziło sobie w steamowym Wczesnym Dostępie – inaczej miały się sprawy w przypadku wspomnianego wcześniej Hack 'n' Slash, które spotkało się z umiarkowanie ciepłym przyjęciem ze strony graczy. Amnesia Fortnight w takim wcieleniu zostało powtórzone jeszcze w 2014 roku, jednak żaden z opracowanych wówczas prototypów nie został przekuty na pełnoprawną produkcję.

Spośród gier opracowanych przez Double Fine Productions w latach 2013-2014 na szczególną uwagę zasługiwały jednak trzy tytuły. Mowa o The Cave, czyli przygodówce wzbogaconej o elementy platformówki, nad którą pieczę sprawował Ron Gilbert (kolejna postać związana wcześniej z LucasArts); Costume Quest 2, który trafił w 2014 roku zarówno na pecety, jak i na konsole stacjonarne; oraz Broken Age, które rozpoczęło…

...nowy rozdział w historii studia

Historia Broken Age sięga 2012 roku, kiedy to Double Fine Productions wystartowało z kampanią crowdfundingową w serwisie Kickstarter. Projekt, noszący wówczas miano Double Fine Adventure, pobił ówczesny rekord crowdfundingowy – w ciągu dwudziestu czterech godzin od rozpoczęcia zbiórki gracze wpłacili ponad milion dolarów, a po miesiącu na konto deweloperów wpłynęły ponad trzy miliony. Produkcja, wydana ostatecznie w dwóch aktach (pierwszy ukazał się na początku 2014 roku, a drugi w kwietniu 2015), spotkała się z ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów. W maju 2013 roku studio wystartowało z jeszcze jedną zbiórką – tym razem mowa o Massive Chalice, czyli strategii taktycznej, która dwa lata później trafiła na komputery osobiste oraz Xboksa One.

Sukces odniesiony przez wyżej wymienione produkcje tchnął w Double Fine Productions nowe życie. Lata 2015-2017 upłynęły pod znakiem remasterowania kultowych przygodówek sygnowanych logo LucasArts. Mowa o Day of the Tentacle: Remastered, Grim Fandango Remastered oraz Full Throttle Remastered. Autorzy nie zapomnieli jednak o tworzeniu zupełnie nowych pozycji, czego dowodem jest wydany w 2016 roku HeadLander, opracowane z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej Psychonauts in the Rhombus of Ruin oraz Psychonauts 2, które w 2018 roku pojawiło się na komputerach i konsolach.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Double Fine Productions, Inc..

Niezależne studio deweloperskie z siedzibą w San Francisco, założone i dowodzone przez Tima Schafera – słynnego dewelopera, autora takich gier jak Grim Fandango, Full Throttle i Day of the Tentacle. Double Fine Productions tworzy produkcje zarówno na komputery i konsole, jak i na urządzenia mobilne.

Historia

Solidne fundamenty

Studio Double Fine Productions zostało założone w 2000 roku przez Tima Schafera – byłego pracownika firmy LucasArts, któremu gracze zawdzięczają powstanie takich gier, jak Grim Fandango, Full Throttle oraz Day of the Tentacle. Drogi Schafera i jego pracodawców rozeszły się w momencie, kiedy LucasArts postanowiło odejść od przygodówek na rzecz gier akcji; te pierwsze miały za sobą lata świetności, co znajdowało odzwierciedlenie w coraz gorszych wynikach sprzedaży. Schafer i jego koledzy postanowili więc, że założą własną firmę, której siedziba będzie się mieścić w starym sklepie obuwniczym w San Francisco. Po kilku miesiącach pracy nad wersją demonstracyjną debiutanckiej produkcji, szeregi ekipy zaczęły zasilać kolejne osoby, które zdecydowały się na opuszczenie LucasArts. Nim jednak Double Fine Productions dostarczyło swoją pierwszą grę, musiały minąć długie lata…

Bardzo dobre oceny i słaba sprzedaż gier

Pierwszym dziełem Double Fine Productions było bowiem Psychonauts, które trafiło na konsole (PlayStation 2 oraz Xbox 360) i pecety w 2005 roku. Tytuł łączący elementy klasycznej przygodówki i trójwymiarowej platformówki zdobył uznanie graczy i recenzentów, co niestety nie znalazło odzwierciedlenia w wynikach sprzedaży.

Po czterech latach ukazało się Brutal Legend, wydane na Xboksa 360 i PlayStation 3 w 2009 roku. Tytuł będący hybrydą strategii czasu rzeczywistego i gry akcji podzielił los swojego poprzednika – pomimo wysokich ocen branżowych mediów jego sprzedaż pozostawiała sporo do życzenia. Warto odnotować, że jeszcze na etapie produkcji zespół popadł w tarapaty – firma Activision, której nakładem Brutal Legend miało trafić do sklepów, ostatecznie wycofała się, przez co deweloperzy byli zmuszeni do poszukiwań nowego wydawcy; ostatecznie zostało nim Electronic Arts.

Koncentracja na mniejszych projektach

To właśnie wówczas, chcąc w pewnym stopniu poprawić morale swojej ekipy, Schafer zarządził tak zwane „Amnesia Fortnight”, czyli trwające dwa tygodnie wydarzenie, w ramach którego twórcy zostali podzieleni na cztery zespoły, a ich zadaniem było stworzenie prototypów zupełnie nowych gier. Później inicjatywa doczekała się powtórki, co sprawiło, że w portfolio studia ostatecznie znalazło się osiem gotowych projektów mniejszych gier. Cztery z nich miały zostać wykorzystane niedługo później, gdyż Electronic Arts nie podjęło się wydania kontynuacji Brutal Legend, nad którą ekipa rozpoczęła pracę niedługo po zakończeniu procesu produkcji „jedynki”.

Schafer i spółka postanowili sięgnąć po najbardziej obiecujące prototypy i przeobrazić je w pełnoprawne produkcje. W 2011 roku światło dzienne ujrzały więc Stacking i Costume Quest (wydane przez firmę THQ), Iron Brigade stworzone we współpracy z Microsoftem oraz Sesame Street: Once Upon a Monster, które wzięła pod swoje skrzydła firma Warner Bros. Interactive Entertainment. Wszystkie wyżej wymienione tytuły odniosły sukces sprzedażowy (z naciskiem na dwie pierwsze pozycje), co pozwoliło zespołowi nabrać wiatru w żagle.

W 2012 roku Double Fine Productions nawiązało współpracę z Humble Bundle, której owocem było rozpoczęcie tak zwanego „Amnesia Fortnight 2012”. Tym razem nie było to wewnętrzne wydarzenie, lecz akcja charytatywna – gracze, którzy wpłacili minimum jednego dolara na cele dobroczynne, mogli zagłosować na jeden z dwudziestu trzech projektów; Double Fine zobowiązało się opracować działające prototypy pięciu najwyżej ocenionych gier i oddać je w ręce wpłacających. Mowa o takich pozycjach jak Hack 'n' Slash, Spacebase DF-9, The White Birch, Autonomous oraz Black Lake.

Co ciekawe, dwie z nich doczekały się komercyjnych wydań – pieniądze na ten cel wyłożyła organizacja Indie Fund. Niestety Spacebase DF-9 nie poradziło sobie w steamowym Wczesnym Dostępie – inaczej miały się sprawy w przypadku wspomnianego wcześniej Hack 'n' Slash, które spotkało się z umiarkowanie ciepłym przyjęciem ze strony graczy. Amnesia Fortnight w takim wcieleniu zostało powtórzone jeszcze w 2014 roku, jednak żaden z opracowanych wówczas prototypów nie został przekuty na pełnoprawną produkcję.

Spośród gier opracowanych przez Double Fine Productions w latach 2013-2014 na szczególną uwagę zasługiwały jednak trzy tytuły. Mowa o The Cave, czyli przygodówce wzbogaconej o elementy platformówki, nad którą pieczę sprawował Ron Gilbert (kolejna postać związana wcześniej z LucasArts); Costume Quest 2, który trafił w 2014 roku zarówno na pecety, jak i na konsole stacjonarne; oraz Broken Age, które rozpoczęło…

...nowy rozdział w historii studia

Historia Broken Age sięga 2012 roku, kiedy to Double Fine Productions wystartowało z kampanią crowdfundingową w serwisie Kickstarter. Projekt, noszący wówczas miano Double Fine Adventure, pobił ówczesny rekord crowdfundingowy – w ciągu dwudziestu czterech godzin od rozpoczęcia zbiórki gracze wpłacili ponad milion dolarów, a po miesiącu na konto deweloperów wpłynęły ponad trzy miliony. Produkcja, wydana ostatecznie w dwóch aktach (pierwszy ukazał się na początku 2014 roku, a drugi w kwietniu 2015), spotkała się z ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów. W maju 2013 roku studio wystartowało z jeszcze jedną zbiórką – tym razem mowa o Massive Chalice, czyli strategii taktycznej, która dwa lata później trafiła na komputery osobiste oraz Xboksa One.

Sukces odniesiony przez wyżej wymienione produkcje tchnął w Double Fine Productions nowe życie. Lata 2015-2017 upłynęły pod znakiem remasterowania kultowych przygodówek sygnowanych logo LucasArts. Mowa o Day of the Tentacle: Remastered, Grim Fandango Remastered oraz Full Throttle Remastered. Autorzy nie zapomnieli jednak o tworzeniu zupełnie nowych pozycji, czego dowodem jest wydany w 2016 roku HeadLander, opracowane z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej Psychonauts in the Rhombus of Ruin oraz Psychonauts 2, które w 2018 roku pojawiło się na komputerach i konsolach.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez Double Fine Productions, Inc..

Wiadomości o firmie Double Fine Productions, Inc.

Nowa gra wygląda zjawiskowo i ma świetne oceny, lecz na Steam jest w zasadzie martwa. Przyczyny są co najmniej trzy

Nowa gra wygląda zjawiskowo i ma świetne oceny, lecz na Steam jest w zasadzie martwa. Przyczyny są co najmniej trzy

Na rynku zadebiutował Keeper od studia Double Fine. Gra zebrała pozytywne recenzje od krytyków, ale nie wywołała zbyt dużego zainteresowania wśród graczy z kilku powodów.

gry

Marcin Bukowski

19 października 2025 10:00

Nowa gra wygląda zjawiskowo i ma świetne oceny, lecz na Steam jest w zasadzie martwa. Przyczyny są co najmniej trzy
Premiera w Xbox Game Pass. Ta gra to czarny koń jesieni prosto od mistrzów surrealistycznych opowieści, choć wymagania ma srogie

Premiera w Xbox Game Pass. Ta gra to czarny koń jesieni prosto od mistrzów surrealistycznych opowieści, choć wymagania ma srogie

Dzisiaj w abonamentach Xbox Game Pass Ultimate i PC Game Pass debiutuje unikalny projekt studia Double Fine. Mowa o grze Keeper, w której wcielamy się w latarnię morską.

gry

Krystian Pieniążek

17 października 2025 07:29

Premiera w Xbox Game Pass. Ta gra to czarny koń jesieni prosto od mistrzów surrealistycznych opowieści, choć wymagania ma srogie
Nowości na Steam. Fani WoW powinni się przygotować na coś wyjątkowego

Nowości na Steam. Fani WoW powinni się przygotować na coś wyjątkowego

W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie gry, jak Fellowship, Keeper, Sunken Engine, Skinfreak czy Escape from Duckov.

gry

Adrian Werner

13 października 2025 10:16

Nowości na Steam. Fani WoW powinni się przygotować na coś wyjątkowego
Xbox Game Pass na październik 2025. Tych 12 gier ma osłodzić graczom ogromną podwyżkę ceny. Kultowe Baldur’s Gate i wyczekiwane Ninja Gaiden 4 są wśród nich

Xbox Game Pass na październik 2025. Tych 12 gier ma osłodzić graczom ogromną podwyżkę ceny. Kultowe Baldur’s Gate i wyczekiwane Ninja Gaiden 4 są wśród nich

Microsoft ujawnił listę gier, które w październiku trafią do Xbox Game Passa i PC Game Passa. W nadchodzących tygodniach subskrybenci mogą liczyć na mocny zestaw premier, w tym długo wyczekiwane Ninja Gaiden 4.

gry

Kamil Kleszyk

8 października 2025 17:58

Xbox Game Pass na październik 2025. Tych 12 gier ma osłodzić graczom ogromną podwyżkę ceny. Kultowe Baldur’s Gate i wyczekiwane Ninja Gaiden 4 są wśród nich
PS Plus na wrzesień 2025 z trzema świetnymi grami, w tym z hitowym sandboxowym RPG

PS Plus na wrzesień 2025 z trzema świetnymi grami, w tym z hitowym sandboxowym RPG

We wrześniu subskrybenci PlayStation Plus Essential otrzymają trzy zróżnicowane tytuły. Wśród nich znajdzie się uwielbiane Stardew Valley.

gry

Kamil Kleszyk

27 sierpnia 2025 18:34

PS Plus na wrzesień 2025 z trzema świetnymi grami, w tym z hitowym sandboxowym RPG
Najdziwniejsza gra tej jesieni to psychodeliczna medytacja nad przyjaźnią w pięknym świecie od Double Fine

Najdziwniejsza gra tej jesieni to psychodeliczna medytacja nad przyjaźnią w pięknym świecie od Double Fine

Na gamescomie miałem okazję zobaczyć najnowszą grę od Double Fine – Keeper. Zgodnie z duchem studia odpowiedzialnego m.in. za serię Psychonauts, będziemy mieli do czynienia z bardzo nietypową produkcją, która podąża własną ścieżką – podobnie jak jej bohaterowie.

opinie

Adam Celarek

25 sierpnia 2025 18:30

Najdziwniejsza gra tej jesieni to psychodeliczna medytacja nad przyjaźnią w pięknym świecie od Double Fine
Legendarny deweloper ma złe wieści dla fanów swoich dwóch najpopularniejszych serii gier

Legendarny deweloper ma złe wieści dla fanów swoich dwóch najpopularniejszych serii gier

gamescom 2025 przyniósł fanom Double Fine Productions kilka wieści, ale nie tych, na które najbardziej liczyli. Tim Schafer zdradził, że studio stawia obecnie na nowe, oryginalne projekty, zamiast kontynuacji popularnych marek.

gry

Danuta Repelowicz

22 sierpnia 2025 18:45

Legendarny deweloper ma złe wieści dla fanów swoich dwóch najpopularniejszych serii gier
Legendarna metalowa gra akcji za darmo. Tak twórcy Brutal Legend uczcili pamięć Ozzy'ego Osbourne'a

Legendarna metalowa gra akcji za darmo. Tak twórcy Brutal Legend uczcili pamięć Ozzy'ego Osbourne'a

Brutal Legend, czyli kultowy i bardzo oryginalny miks gry akcji oraz RTS-a, tymczasowo jest dostępny za darmo. Oferta ma na celu uczczenie dziedzictwa zmarłego artysty Ozzy’ego Osbourne’a.

gry

Marcin Bukowski

24 lipca 2025 08:49

Legendarna metalowa gra akcji za darmo. Tak twórcy Brutal Legend uczcili pamięć Ozzy'ego Osbourne'a
Keeper to nowa gra studia Double Fine, twórców kultowego Psychonauts

Keeper to nowa gra studia Double Fine, twórców kultowego Psychonauts

Deweloperzy z Double Fine Productions szykują dla graczy Keeper: opowieść bez słów, za to z chodzącą latarnią morską i niezbyt odległą datą premiery.

gry

Jakub Błażewicz

8 czerwca 2025 20:18

Keeper to nowa gra studia Double Fine, twórców kultowego Psychonauts
Legendarny Tim Schafer nie wyklucza powrotu jednego z najoryginalniejszych RTS-ów w historii. „Ludzie cały czas pytają o Brutal Legend 2, a ja jestem rozdarty w tej kwestii”

Legendarny Tim Schafer nie wyklucza powrotu jednego z najoryginalniejszych RTS-ów w historii. „Ludzie cały czas pytają o Brutal Legend 2, a ja jestem rozdarty w tej kwestii”

Wyjątkowy miszmasz gatunkowy Brutal Legend od studia Double Fine niedawno obchodziło 15 urodziny. Z tej okazji pojawiła się wzmianka nt. potencjalnej kontynuacji.

gry

Marcin Bukowski

17 października 2024 10:55

Legendarny Tim Schafer nie wyklucza powrotu jednego z najoryginalniejszych RTS-ów w historii. „Ludzie cały czas pytają o Brutal Legend 2, a ja jestem rozdarty w tej kwestii”

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl