Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePCXONEPSVPS4SwitchiOSAND
Okładka Broken Age (PC)

Broken Age

Klasyczna przygodówka point-and-click, opracowana przez studio Double Fine, na czele którego stanął sam Tim Schaffer – prawdziwa legenda branży i współautor tak kultowych tytułów jak Day of the Tentacle czy Grim Fandango.

Przygodowe | point-and-click | 2D | crowdfunding | indie

Broken Age to przygodówka stworzona przez studio Double Fine, które ma na koncie między innymi gry Brutal Legend czy Stacking. Założycielem i szefem zespołu jest Tim Schafer, współautor wielu klasycznych reprezentantów gatunku – od Day of Tentacle aż po Grim Fandango. Schafer marzył o powrocie do swojego ulubionego gatunku i zrealizował to marzenie dzięki Kickstarterowi. W akcji poświęconej Broken Age zebrano kilka milionów dolarów funduszy. Warto zaznaczyć, że pierwotnie Broken Age wydano w formie dwóch oddzielnych epizodów.

Fabuła

Gra składa się z dwóch historii młodych osób, które pozornie łączy tylko tematyka: chęć wyrwania się z otaczającej rzeczywistości i zmiany własnego świata. Pierwszą z nich jest Vella, mieszkanka pewnej piekarskiej wioski, której przeznaczeniem jest zginąć w paszczy potwora. Ta rytualna śmierć, gwarantująca bezpieczeństwo mieściny, jest traktowana jako przywilej, ale dziewczyna wolałaby stanąć do walki z bestią. Shay to chłopiec mieszkający samotnie na statku kosmicznym i niańczony przez komputer pokładowy. Bohater odkrywa, że na pokładzie dzieje się coś dziwnego.

Mechanika

Od strony rozgrywki Broken Age jest klasyczną przygodówką, w której przemierzamy ekrany w poszukiwaniu postaci i przedmiotów. Obsługa gry jest banalnie prosta – wystarczy kliknąć na danym obiekcie lub postaci, by usłyszeć komentarz bohaterów albo rozpocząć dialog. Oczywiście żeby ukończyć przygodę, należy rozwiązać kilka stosunkowo prostych łamigłówek i połączyć ze sobą pewne fakty. Urozmaiceniem jest to, że w każdym momencie możemy zmienić aktualnie prowadzoną postać – historie Shaya i Velli da się więc poznać w dowolnej kolejności. W pewnym momencie fabuły losy chłopaka i dziewczyny splatają się w zaskakujących okolicznościach. Na tej podstawie autorzy zbudowali kilka trudniejszych zagadek, wymagających współpracy obojga protagonistów.

Studio Double Fine włożyło sporo pracy i kreatywności w to, by Broken Age wyróżniał się na tle innych przygodówek. Gra jest utrzymana w ciekawej stylistyce i może się podobać nawet mimo stosunkowo prostych animacji. Autorzy nie raz zaskakują też zwariowanymi pomysłami na postaci, lokacje i rozwiązania łamigłówek. Niewątpliwie dużą zaletą jest obsada, jaka wzięła udział w nagraniach głosów – w Vellę wcieliła się Masasa Moyo, a w Shay’a - Elijah Wood. Pozostałe role pomogli wykreować między innymi Jennifer Hale i Jack Black.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 6,6 / 10 na podstawie 1734 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 6 / 10 na podstawie 442 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI Broken Age

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Broken Age

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.2 GHz, 3 GB RAM, karta grafiki 1 GB (GeForce 460 lub lepsza), 1.5 GB HDD, Windows XP/7

Recenzja gry Broken Age - przygodówki Double Fine z Kickstartera

Recenzja 5 maja 2015, 16:10

Mimo braku mocnych akcentów Broken Age okazuje się niewątpliwie przyjemnym doznaniem i jedną z lepiej odegranych przygodówek, z jakimi miałem do czynienia. Dobór aktorów i jakość nagrań cechuje bardzo wysoki poziom, chociaż ze względu na wspomniane kwestie pewne postacie trochę mi się „przejadły” i nie chciało mi się ich dłużej słuchać (szczególnie na zautomatyzowanym statku Shaya). Mimo to przekonująco wypadają nawet najdziwniejsze kreacje, a niektórzy bohaterowie chyba wejdą na stałe do panteonu kultowych indywiduów (mój typ to „wilk” grany przez Davida Kaufmana). Dla mnie najważniejsze jest to, że wszystkie wypowiedzi brzmią naturalne – to szczególnie istotne w przypadku Velli i Shaya, z którymi spędzamy cały czas. Ta dwójka nie irytuje i budzi sympatię: w swojej ogólnej naiwności, chęci walki o zmianę sytuacji, chwilach przebiegłości czy zdziwieniu. Po prostu można tę parę polubić, a o to przecież chodzi. Szkoda tylko, że przez cały czas czujemy pewien dystans – z biegiem wydarzeń postacie wydają się coraz mniej realne.

PC
PS4
iOS
AND
PSV
XONE
Switch