Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePCANDPS4PSVXONESwitchiOS
Okładka Broken Age (PC)

Broken Age

Klasyczna przygodówka point-and-click, opracowana przez studio Double Fine, na czele którego stanął sam Tim Schaffer – prawdziwa legenda branży i współautor tak kultowych tytułów jak Day of the Tentacle czy Grim Fandango.

Przygodowe | point-and-click | 2D | crowdfunding | indie

Okładka Broken Age (PC)

data premiery gry:

28sty2014

PC

12cze2014

iOS

28kwi2015

PS4 PSV

14maj2015

AND

27cze2017

XONE

13wrz2018

Switch

Broken Age to przygodówka stworzona przez studio Double Fine, które ma na koncie między innymi gry Brutal Legend czy Stacking. Założycielem i szefem zespołu jest Tim Schafer, współautor wielu klasycznych reprezentantów gatunku – od Day of Tentacle aż po Grim Fandango. Schafer marzył o powrocie do swojego ulubionego gatunku i zrealizował to marzenie dzięki Kickstarterowi. W akcji poświęconej Broken Age zebrano kilka milionów dolarów funduszy. Warto zaznaczyć, że pierwotnie Broken Age wydano w formie dwóch oddzielnych epizodów.

Fabuła

Gra składa się z dwóch historii młodych osób, które pozornie łączy tylko tematyka: chęć wyrwania się z otaczającej rzeczywistości i zmiany własnego świata. Pierwszą z nich jest Vella, mieszkanka pewnej piekarskiej wioski, której przeznaczeniem jest zginąć w paszczy potwora. Ta rytualna śmierć, gwarantująca bezpieczeństwo mieściny, jest traktowana jako przywilej, ale dziewczyna wolałaby stanąć do walki z bestią. Shay to chłopiec mieszkający samotnie na statku kosmicznym i niańczony przez komputer pokładowy. Bohater odkrywa, że na pokładzie dzieje się coś dziwnego.

Mechanika

Od strony rozgrywki Broken Age jest klasyczną przygodówką, w której przemierzamy ekrany w poszukiwaniu postaci i przedmiotów. Obsługa gry jest banalnie prosta – wystarczy kliknąć na danym obiekcie lub postaci, by usłyszeć komentarz bohaterów albo rozpocząć dialog. Oczywiście żeby ukończyć przygodę, należy rozwiązać kilka stosunkowo prostych łamigłówek i połączyć ze sobą pewne fakty. Urozmaiceniem jest to, że w każdym momencie możemy zmienić aktualnie prowadzoną postać – historie Shaya i Velli da się więc poznać w dowolnej kolejności. W pewnym momencie fabuły losy chłopaka i dziewczyny splatają się w zaskakujących okolicznościach. Na tej podstawie autorzy zbudowali kilka trudniejszych zagadek, wymagających współpracy obojga protagonistów.

Studio Double Fine włożyło sporo pracy i kreatywności w to, by Broken Age wyróżniał się na tle innych przygodówek. Gra jest utrzymana w ciekawej stylistyce i może się podobać nawet mimo stosunkowo prostych animacji. Autorzy nie raz zaskakują też zwariowanymi pomysłami na postaci, lokacje i rozwiązania łamigłówek. Niewątpliwie dużą zaletą jest obsada, jaka wzięła udział w nagraniach głosów – w Vellę wcieliła się Masasa Moyo, a w Shay’a - Elijah Wood. Pozostałe role pomogli wykreować między innymi Jennifer Hale i Jack Black.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 6,6 / 10 na podstawie 1735 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 4,7 / 10 na podstawie 435 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI Broken Age

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Broken Age

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.2 GHz, 3 GB RAM, karta grafiki 1 GB (GeForce 460 lub lepsza), 1.5 GB HDD, Windows XP/7

Recenzja gry Broken Age - przygodówki Double Fine z Kickstartera

Recenzja 5 maja 2015, 16:10

Mimo braku mocnych akcentów Broken Age okazuje się niewątpliwie przyjemnym doznaniem i jedną z lepiej odegranych przygodówek, z jakimi miałem do czynienia. Dobór aktorów i jakość nagrań cechuje bardzo wysoki poziom, chociaż ze względu na wspomniane kwestie pewne postacie trochę mi się „przejadły” i nie chciało mi się ich dłużej słuchać (szczególnie na zautomatyzowanym statku Shaya). Mimo to przekonująco wypadają nawet najdziwniejsze kreacje, a niektórzy bohaterowie chyba wejdą na stałe do panteonu kultowych indywiduów (mój typ to „wilk” grany przez Davida Kaufmana). Dla mnie najważniejsze jest to, że wszystkie wypowiedzi brzmią naturalne – to szczególnie istotne w przypadku Velli i Shaya, z którymi spędzamy cały czas. Ta dwójka nie irytuje i budzi sympatię: w swojej ogólnej naiwności, chęci walki o zmianę sytuacji, chwilach przebiegłości czy zdziwieniu. Po prostu można tę parę polubić, a o to przecież chodzi. Szkoda tylko, że przez cały czas czujemy pewien dystans – z biegiem wydarzeń postacie wydają się coraz mniej realne.

PC
PS4
iOS
AND
PSV
XONE
Switch