Przemysłowa | Strefy w SimCity
Aktualizacja:
Przemysłowa
Strefa przemysłowa służy przede wszystkim do tego, aby simowie mieli gdzie pracować. Fabryki oferują bardzo dużo miejsc pracy dla obywateli o różnym stopniu zamożności i wykształcenia, w założeniu miały też dostarczać towary do okolicznych sklepów (obecnie system ten nie działa - to błąd, który powinien zostać niedługo naprawiony). W chwili publikacji tego tekstu jedynym rynkiem zbytu jest rynek globalny, który jest ograniczony (jego zapotrzebowanie można podejrzeć po kliknięciu na ikonę populacji i tam znaleźć zakładkę szczegóły - screen poniżej).

Da się zauważyć, że podatki nałożone na wytwórnie przynoszą naprawdę duże zyski, a i sami fabrykanci są w stanie znieść niemałe obciążenia. Niestety, coś za coś. Największą wadą strefy industrialnej jest to, że generuje ona zanieczyszczenia, które zmniejszają wartość pobliskiego terenu. Co gorsza, trujące wyziewy sprawiają, że okoliczni simowie zaczynają chorować. Dlatego fabryki trzeba budować jak najdalej od budynków mieszkalnych i sklepów - tylko w takim wypadku zmniejszymy szansę na zarażenie niewinnych obywateli. Należy przy tym zwrócić uwagę na to, w jakim kierunku wieje wiatr - dym z kominów również stanowi niemałe zagrożenie. W rezultacie przemysł najlepiej lokować zaraz przy granicy miasta - dzięki temu zmniejszymy prawdopodobieństwo zanieczyszczenia istotnych rejonów metropolii i ochronimy obywateli przed przypadkowym zarażeniem (mogą zachorować poprzez przechodzenie lub przejeżdżanie obok budynków industrialnych).

Fabryki rosną bardzo szybko - ich wzrost zależy od generowanych zysków i liczebności obywateli w mieście (w dużych metropoliach rosną szybciej niż w małych miasteczkach). Nie należy przesadzać z wielkością strefy przemysłowej, bo prędzej czy później doprowadzi to do katastrofy. To jeden z najczęstszych problemów: bez odpowiedniego zaplecza mieszkaniowego wytwórnie bankrutują z powodu niewystarczającej ilości pracowników. Należy więc równomiernie rozwijać osiedla oraz miejsca zatrudnienia, by ostatecznie znaleźć równowagę pomiędzy ilością bezrobotnych simów i czekających na nich wakatów. Zbyt gwałtowny wzrost fabryk można zahamować poprzez budowanie ich przy niewielkich drogach - w takim wypadku ewentualna ekspansja stanie się niemożliwa (patrz rozdział: Strefy - Podstawy).

Fabryki można awansować na wyższy poziom technologiczny - działa to inaczej niż w przypadku budynków ze stref mieszkalnych i komercyjnych, które wzrastają wraz z bogaceniem się ich rezydentów. Tutaj znaczenie ma wykształcenie obywateli. Aby awansować wytwórnie do wymaganego standardu, należy zbudować szkołę podyplomową [Community College] albo uniwersytet [University] - tylko one powiększają umiejętności techniczne obywateli. O tym, na jakim poziomie wiedzy technologicznej znajduje się miasto, możemy dowiedzieć się z menu edukacji, który uruchamia się poprzez kliknięcie na zakładkę edukacji na dole interfejsu (screen powyżej). W prawym dolnym rogu ekranu widać tam czapeczki studenckie oraz kółka zębate. Te drugie decydują o możliwościach technicznych fabryk - to na nich należy się skupić, aby rozwinąć przemysł w mieście.

Wbrew obiegowej opinii, szkół średnich ani uniwersytetów nie trzeba budować w okolicy fabryk - budynki te działają na obywateli całego miasta, o ile posiadają odpowiednią ilość miejsc w klasie. Należy więc zadbać o to, aby jak największa ilość mieszkańców mogła dojechać do szkoły. Wówczas zwiększy się ich poziom wiedzy technologicznej i przemysł miasta zostanie awansowany. Warto zauważyć, że szkoła średnia wystarcza do jednego awansu, a uniwersytet jest niezbędny do drugiego. Zaawansowane fabryki pragną wykwalifikowanych pracowników - dlatego należy zadbać o to, by jakość kształcenia była wysoka i łatwo dostępna.

Po co rozwijać fabryki? Najważniejsza jest kwestia zanieczyszczenia. Im lepsza technologia, tym mniejsza ilość brudu i smogu - co oznacza, że pracownicy i okoliczni simowie będą rzadziej chorować. Poza tym warto zauważyć, że w bardziej rozwiniętych fabrykach zmienia się struktura zatrudnienia - cenieni są nie tylko ubodzy robotnicy, ale również średniozamożni i bogaci eksperci (patrz rozdział: Tabele zatrudnienia - Strefy). Ma to niebagatelne znaczenie dla miast o zróżnicowanej strukturze społecznej. Wreszcie - w lepszych wytwórniach rzadziej dochodzi do wypadków i katastrof.
Zatrudnienie w fabrykach
Niska technologia | Niezamożni | Średniozamożni | Zamożni |
Małe zagęszczenie | 20 | 6 | - |
Średnie zagęszczenie | 140 | 20 | 12 |
Duże zagęszczenie | 1400 | 200 | 20 |
Średnia technologia | Niezamożni | Średniozamożni | Zamożni |
Małe zagęszczenie | 12 | 8 | 4 |
Średnie zagęszczenie | 80 | 40 | 12 |
Duże zagęszczenie | 800 | 400 | 130 |
Wysoka technologia | Niezamożni | Średniozamożni | Zamożni |
Małe zagęszczenie | 22 | 4 | 10 |
Średnie zagęszczenie | 92 | 20 | 60 |
Duże zagęszczenie | 1040 | 200 | 600 |
Uwaga! Da się stworzyć miasto pozbawione przemysłu - ale jedynie pod warunkiem, że w regionie istnieje wiele fabryk lub kopalni czy szybów naftowych, w których bezrobotni simowie znajdą zatrudnienie. W przeciwnym wypadku dojdzie do deficytu miejsc pracy i simowie staną się bezrobotni - a to już prosta droga do prawdziwej katastrofy. Pamiętaj: sklepy i budynki użyteczności publicznej nie są w stanie zapewnić odpowiedniego zatrudnienia - a przynajmniej nie na dłuższą metę!
0
Komentarze czytelników
MiszczCzarny Pretorianin
Co masz na myśli? Możesz wrzucić jakiegoś screena albo coś? Sprawdzałeś wartość terenu odpowiednimi filtrami?
zanonimizowany859885 Legionista
Dlaczego te katastrofy nie chcą mi cie uaktywnić?
MiszczCzarny Pretorianin
Grasz w zwykłym trybie czy w sandboxie? W tym drugim aktywacja "nie zaskakuje", bo nie pojawia się właściwy aczik.
zanonimizowany859885 Legionista
Grałem na sandboxie dzienki za podpowiedź
zanonimizowany911286 Junior
Jakim cudem autor wybudował ratusz na pauzie, skoro do tego trzeba prądu, a do niego simów do pracy?
MiszczCzarny Pretorianin
No tak, w tekście zamieniłem kolejność zdań w akapicie. Poprawię przy najbliższej aktualce, czyli dzisiaj. Dzięki za zwrócenie uwagi.
MiszczCzarny Pretorianin
I już poprawione. :)
Poradnik skończony.
shader301202 Legionista
Tutaj możecie ściągnąć ten poradnik za darmo: [link]
;)
scolair18 Junior
Mam bardzo nietypowy problem i nie wiem jak go rozwiązać. Mieszkańcy niektórych pięter megawieży wyprowadzają się, a powodem jest np: "jesteśmy styrani", trochę wytchnienia, itp. Na początku problem występował tylko w przypadku niezamożnych, ale ostatnio zauważyłem to też u zamożnych. Wie ktoś co trzeba zrobić?
Raf all Junior
A jak można zrobić wydział transportu w regionie?
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
