Ścieki w SimCity
Aktualizacja:
Ścieki to, ogólnie ujmując, wszystkie nieczystości, jakie zbierają się w mieście i są odprowadzane pod powierzchnią dróg. To nie tylko fekalia pochodzące z domów, ale również odpady gromadzone przez fabryki czy sklepy. Trzeba wspomnieć, że ścieki ze strefy przemysłowej są szczególnie obfite - dlatego przed jej rozbudową należy zadbać o odpowiednią ilość oczyszczalni lub ujść.
Nietrudno zauważyć, że im większy budynek, tym więcej zanieczyszczeń - dotyczy to zarówno mieszkań, jak i wszystkich innych budynków strefowych. Również budowle funkcyjne, takie jak kopalnie, posterunki policji czy szpitale gromadzą pewną ilość odpadów. Aby nie zalegały one w rurach i nie zanieczyszczały miasta, trzeba je gdzieś składować lub całkiem się ich pozbyć. Właśnie do tego służą budynki kanalizacyjne [Sewage], które znaleźć można z lewej strony panelu budowania, pomiędzy ikoną wody a symbolem administracji (screen poniżej). Wówczas wyświetla się specjalny filtr, pozwalający na podejrzenie tego, jak działa miejska kanalizacja.

Istnieją dwa sposoby na pozbycie się ścieków. Pierwszy z nich polega na składowaniu odpadków w jakimś z góry upatrzonym miejscu. Służy do tego ujście ścieków [Sewege Outflow Pipe], czyli najzwyklejsza w świecie rura, która wypluwa swoją zawartość na całą okolicę. Jest to rozwiązanie bardzo ekonomiczne, ale niezbyt ekologiczne - podłoże szybko staje się zanieczyszczone, przez co pobliskie simy zaczynają przy nim chorować (obniża się też wartość terenu). Jest to więc wybór niezbyt perspektywiczny, ale - niestety - nieunikniony na początku rozgrywki. Dopiero później, kiedy miasto jest już duże, przynosi zyski i posiada wydział służb użyteczności publicznej przy ratuszu (patrz rozdział: Administracja), można sobie pozwolić na dużo lepszą opcję - oczyszczalnię ścieków [Sewage Treatment Plant]. Budynek ten potrafi wchłonąć bardzo dużo nieczystości, które następnie przerabia na czystą wodę i wpuszcza ją do gleby (dlatego warto budować obok niego pompownie wody [Water Pumping Station]). Dodatkowo oczyszczalnia powoli usuwa zanieczyszczenia z okolicznego terenu - jest przy tym nieco mniej efektywna niż "leśne" parki, ale i tak całkiem skuteczna.

Problem z oczyszczalniami ścieków polega na tym, że mają one ograniczoną przepustowość. Jeśli przyjmują zbyt wiele nieczystości, to same zaczynają je generować - co jest szczególnie nieprzyjemne, kiedy obok zbudowaliśmy pompę wodną dostarczającą wodę do miasta. Dlatego należy zadbać o to, by oczyszczalnia nigdy się nie zapchała, dobudowując do niej kolejne zbiorniki szamba [Sewage Treatment Tank]. Gdyby i to nie wystarczyło, trzeba pomyśleć nad budową kolejnej. Tutaj jednak pojawia się pewien haczyk - ścieki wcale nie wędrują do tego budynku, który ma największą pojemność, lecz do tego, który jest najbliżej. Można więc doprowadzić do sytuacji, w której nowa, niewielka oczyszczalnia zacznie nagle przyjmować gigantyczne ilości odpadów, podczas gdy stara i rozbudowana przestanie otrzymywać cokolwiek. Aby temu zapobiec, należy ulokować obydwie w strategicznych punktach miasta, najlepiej w przeciwległych jego krańcach. To doprowadzi do proporcjonalnego podzielenia odpadów - oczywiście o ile nie umieściliśmy całego przemysłu po jednej stronie metropolii. Gdyby i to nie pomogło, zawsze możemy zbudować nową ulicę lub usunąć starą: ścieki podróżują pod powierzchnią dróg, więc dość łatwo można stworzyć dla nich nowy "skrót".
0
Komentarze czytelników
MiszczCzarny Pretorianin
Co masz na myśli? Możesz wrzucić jakiegoś screena albo coś? Sprawdzałeś wartość terenu odpowiednimi filtrami?
zanonimizowany859885 Legionista
Dlaczego te katastrofy nie chcą mi cie uaktywnić?
MiszczCzarny Pretorianin
Grasz w zwykłym trybie czy w sandboxie? W tym drugim aktywacja "nie zaskakuje", bo nie pojawia się właściwy aczik.
zanonimizowany859885 Legionista
Grałem na sandboxie dzienki za podpowiedź
zanonimizowany911286 Junior
Jakim cudem autor wybudował ratusz na pauzie, skoro do tego trzeba prądu, a do niego simów do pracy?
MiszczCzarny Pretorianin
No tak, w tekście zamieniłem kolejność zdań w akapicie. Poprawię przy najbliższej aktualce, czyli dzisiaj. Dzięki za zwrócenie uwagi.
MiszczCzarny Pretorianin
I już poprawione. :)
Poradnik skończony.
shader301202 Legionista
Tutaj możecie ściągnąć ten poradnik za darmo: [link]
;)
scolair18 Junior
Mam bardzo nietypowy problem i nie wiem jak go rozwiązać. Mieszkańcy niektórych pięter megawieży wyprowadzają się, a powodem jest np: "jesteśmy styrani", trochę wytchnienia, itp. Na początku problem występował tylko w przypadku niezamożnych, ale ostatnio zauważyłem to też u zamożnych. Wie ktoś co trzeba zrobić?
Raf all Junior
A jak można zrobić wydział transportu w regionie?
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
