Turystyka i hazard | Specjalizacje miast w SimCity
Aktualizacja:
Turystyka i hazard
Uwaga! Już na początku należy zastrzec, że turystyka jest najbardziej zabugowanym elementem gry. Być może wkrótce zostanie to naprawione, ale w chwili obecnej zyski przez nią generowane są w zasadzie całkowicie losowe.
Szeroko rozumiana turystyka to druga z dostępnych specjalizacji - w przeciwieństwie do wydobycia i handlu (opisanych w poprzednich rozdziałach) jest bardzo ryzykowna i zależy od znacznie większej ilości elementów. Z drugiej strony - nie wymaga ona żadnych zasobów naturalnych, a jedynie sprawnej infrastruktury i dużego kapitału początkowego. Jest to więc wybór dla graczy, którzy czują w sobie żyłkę ryzykantów, lub dla tych straceńców, którym środowisko naturalne nie pozostawiło innego wyboru.

Ekran turystyki znajduje się w menu specjalizacji, na prawo od elektroniki (screen powyżej). Założenia tego sektora gospodarki są dość proste - należy zbudować kilka atrakcji turystycznych, uruchomić specjalne eventy (np. koncerty) i czerpać zyski z turystów, którzy odwiedzają miasto. Przyjezdni uznawani za turystów pochodzą spoza regionu, więc ilość okolicznych miast w żaden sposób nie wpływa na ten element rozgrywki. Ilość tego typu osobników jest widoczna z prawej strony panelu turystyki (screen powyżej). Im jest im więcej, tym lepiej dla miasta - przybysze zostawiają pieniądze nie tylko w budynkach gracza, ale również w sklepach ze strefy komercyjnej, co czyni sklepikarzy bardziej szczęśliwymi. Trzeba jednak pamiętać o tym, aby właściwie przygotować się na przyjazd kilkutysięcznego tłumu gapiów - wszystkie drogi muszą być przejezdne, pasażerskie dworce kolejowe i terminale promowe otwarte, a miejski port lotniczy odpowiednio rozbudowany (patrz rozdział: Drogi i transport). Sprawna komunikacja miejska to podstawa każdego miasta turystycznego!

Turystyka to również problemy. Poza nieuniknionymi korkami na drogach niesie ze sobą odczuwalny wzrost przestępczości (zwłaszcza w przypadku hazardu) oraz stosunkowo częste straty dla budżetu. Budynki kulturalne są dość drogie w utrzymaniu, a zysk z nich zależy tylko i wyłącznie od ilości odwiedzających - jeśli tych będzie mało, to gospodarka zaliczy duże tąpnięcie. Co na to poradzić? Teoretycznie aby zwiększyć napływ turystów należy poprawić komunikację miejską i międzymiastową, zadbać o jak największą czystość w mieście (nikt nie lubi zanieczyszczeń) i budować kolejne cuda architektury. W praktyce nie zawsze to działa - i to mimo tego, że wedle założeń gry wszystko powinno być w porządku. Ryzykowny skok do przodu w postaci inwestycji kulturalnych potrafi być prawdziwym zbawieniem, ale równie często prowadzi do katastrofy. Wszystko zależy od szczęścia.
Wahania w ilości przyjezdnych potrafią być naprawdę gigantyczne. Zdarza się, że mimo bardzo rozbudowanej infrastruktury i doskonałych warunków nie możemy zdobyć żadnych turystów (i to nawet wówczas, gdy dzień wcześniej były ich tysiące). Nie pomagają nawet ci przyjezdni, którzy zamieszkali w miejskich hotelach (niektóre sklepy ze strefy komercyjnej się w nie zamieniają), bo ci zwykle są leniwi i chodzą tylko do najbliższych galerii handlowych. Nawet kosztowne koncerty w Centrum Wystawiennicze [Expo Center] nie zawsze spełniają swoje zadanie, gromadząc zdecydowanie zbyt mało odwiedzających i powodując monstrualne straty. Co gorsza, nie licząc wspomnianego Centrum oraz Pro Stadium istnieje odgórny limit atrakcji turystycznych - można ich posiadać zaledwie trzy na raz. Znacznie ogranicza to możliwości rozwoju, a umieszczenie budynków kulturalnych w okolicy budowli komunikacyjnych i głównego wyjazdu z miasta gwarantuje tylko niewielką premię do zysków. Wzrost wartości okolicznego terenu to zbyt mało, aby inwestycja była opłacalna.

W obecnej chwili trudno coś na to zaradzić - duża amplituda ilości turystów to zapewne owoc błędu w grze. W pewien sposób można z nim walczyć poprzez inwestycję w Międzynarodowy Port Lotniczy, ale on sam w sobie kosztuje bardzo wiele. Fiasko turystyki i hazardu jest szczególnie jaskrawe, jeśli porównać je z zyskami generowanymi przez handel i wydobycie - to dwa zupełnie różne światy. O ile to pierwsze potrafi przynieść kilka tysięcy simeonów co godzinę (przy pomyślnych warunkach i dużym szczęściu), o tyle to drugie pozwala na przychody liczone w milionach dziennie (screen powyżej). Wybór pomiędzy tymi specjalizacjami jest więc dość oczywisty - zwłaszcza że tylko jedna z nich podlega ryzyku.

Dla porównania - powyżej znajduje się screen z miasta z doskonale rozbudowaną infrastrukturą, idealną przejezdnością dróg, dysponującego miejskim portem lotniczym, pasażerskim dworcem kolejowym i terminalem promowym, pozbawionego zanieczyszczeń i z niewielkim odsetkiem przestępczości. Mimo mnogości parków i obecnością wszystkich najdroższych atrakcji kulturalnych, osiągane zyski są zaledwie odczuwalne (chociaż w niektórych miesiącach bywały znacznie wyższe). Warto zauważyć, że imprezy kulturalne pochłaniają ogromną część budżetu, a wcale nie napędzają zysków. Przy innych konfiguracjach atrakcji turystycznych (zapewniających rozrywkę dla biedniejszych turystów) straty były bardziej odczuwalne.
Co zaś z hazardem? Działa on podobnie do turystyki, która dodatkowo go napędza, zwiększając ilość turystów-hazardzistów. Ilość klientów jest jednak na ogół niewystarczająca, a ludzie przegrywający w zakładach chętniej schodzą na ścieżkę przestępczości i bankrutują, przez co wyprowadzają się z miasta. Straty przewyższają więc zyski - i to na każdym polu.
0
- SimCity - poradnik do gry
- SimCity - poradnik do gry
- Specjalizacje miast
- Wydobycie i handel | Specjalizacje miast w SimCity
- Budynki - kopalnictwo | Specjalizacje miast w SimCity
- Budynki - wiertnictwo | Specjalizacje miast w SimCity
- Budynki - handel | Specjalizacje miast w SimCity
- Budynki - elektronika | Specjalizacje miast w SimCity
- Turystyka i hazard | Specjalizacje miast w SimCity
- Budynki - turystyka | Specjalizacje miast w SimCity
- Budynki - hazard | Specjalizacje miast w SimCity
- Specjalizacje miast
- SimCity - poradnik do gry
Komentarze czytelników
MiszczCzarny Pretorianin
Co masz na myśli? Możesz wrzucić jakiegoś screena albo coś? Sprawdzałeś wartość terenu odpowiednimi filtrami?
zanonimizowany859885 Legionista
Dlaczego te katastrofy nie chcą mi cie uaktywnić?
MiszczCzarny Pretorianin
Grasz w zwykłym trybie czy w sandboxie? W tym drugim aktywacja "nie zaskakuje", bo nie pojawia się właściwy aczik.
zanonimizowany859885 Legionista
Grałem na sandboxie dzienki za podpowiedź
zanonimizowany911286 Junior
Jakim cudem autor wybudował ratusz na pauzie, skoro do tego trzeba prądu, a do niego simów do pracy?
MiszczCzarny Pretorianin
No tak, w tekście zamieniłem kolejność zdań w akapicie. Poprawię przy najbliższej aktualce, czyli dzisiaj. Dzięki za zwrócenie uwagi.
MiszczCzarny Pretorianin
I już poprawione. :)
Poradnik skończony.
shader301202 Legionista
Tutaj możecie ściągnąć ten poradnik za darmo: [link]
;)
scolair18 Junior
Mam bardzo nietypowy problem i nie wiem jak go rozwiązać. Mieszkańcy niektórych pięter megawieży wyprowadzają się, a powodem jest np: "jesteśmy styrani", trochę wytchnienia, itp. Na początku problem występował tylko w przypadku niezamożnych, ale ostatnio zauważyłem to też u zamożnych. Wie ktoś co trzeba zrobić?
Raf all Junior
A jak można zrobić wydział transportu w regionie?
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
