Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity
Aktualizacja:
Po wybraniu lokacji, na której zamierzamy wybudować miasto, musimy dokładnie przyjrzeć się okolicy. Musimy zbadać dosłownie wszystkie elementy zastanego środowiska - bo od umiejscowienia poszczególnych złóż zależy rozplanowanie całej metropolii. W pierwszej kolejności trzeba zlokalizować wszystkie ujęcia wody, jakie znajdują się pod powierzchnią ziemi, korzystając z filtru wody dostępnego z prawej strony interfejsu (screen poniżej). Na polach oznaczonych niebieskim kolorem będziemy w przyszłości budować wieże ciśnień [Water Tower] i pompy wodne [Water Pumping Station]. Należy oddzielić je od stref przemysłowych i wszystkich "brudnych" budynków, które mogłyby zanieczyścić wodę (patrz rozdział: Woda).

W drugiej kolejności wypada zbadać kierunek wiatru (screen poniżej). Zadecyduje on o tym, w którą stronę poleci dym z fabrycznych kominów. Strefy przemysłowe oraz inne budynki wydzielające zanieczyszczenia powietrza należy umieszczać jak najbliżej granicy miasta - tak aby smog był zwiewany poza mapę. Trzeba przy tym brać poprawkę na to, ze kierunek wiatru potrafi się nieznacznie zmienić - czasem nawet o kilkadziesiąt stopni w ciągu tygodnia.

Następnym krokiem jest zlokalizowanie miejsc, w których występują surowce naturalne - węgiel, ruda oraz ropa (screen poniżej). Właśnie w tych punktach powstaną stosowne kopalnie oraz szyby naftowe, niezbędne przy specjalizacji wydobywczej i pozwalające miastu na handlowanie cennymi zasobami. Aby je zobaczyć, wystarczy włączyć odpowiednie filtry z prawej strony interfejsu.

Dysponując tymi podstawami, musimy zastanowić się nad kierunkiem rozwoju miasta. Chcemy skupić się na wydobywaniu surowców, czy postawić na turystykę? A może nie powinniśmy specjalizować się w żadnej konkretnej dziedzinie, lecz po prostu zbudować dobrze prosperujące miasto, handlujące prądem, wodą i innymi podstawowymi zasobami? Decyzja nie jest łatwa i zależy od wielu czynników.
Zacznijmy od tego, że jeśli miasto posiada jakiekolwiek surowce naturalne, to należy je bezlitośnie eksploatować. Węgiel, ruda i ropa pozwalają na uzyskanie bardzo wysokich zysków z handlu, a w dalszej perspektywie - na tworzenie bardziej zaawansowanych produktów, takich jak plastik czy procesory. Oczywiście wiąże się to z zanieczyszczeniem środowiska, ale nie jest ono aż tak uciążliwe, aby przekreślić otrzymywane profity. W większości przypadków jest to najlepszy z możliwych wyborów.
Na turystykę oraz hazard można zdecydować się w sytuacji, w której miasto nie dysponuje żadnymi naturalnymi zasobami i ma tranzytowe położenie - czyli droga dojazdowa przebiega przez nie, a nie obok niego. Wskazana jest również bliskość akwenów wodnych (turyści podróżują na statkach wycieczkowych i promach) oraz połączenie kolejowe, gwarantujące znaczny przepływ ludzi z regionu i ze świata.
Brak jakiejkolwiek specjalizacji jest na ogół nieopłacalny: zyski wyciągane z handlu podstawowymi dobrami nie są zbyt wysokie, a potencjał ulega zmarnowaniu. Jeśli tworzymy pierwsze miasto w regionie, to takie rozwiązanie jest w zasadzie strzałem w stopę - w okolicy nie będzie nikogo, kto mógłby od nas cokolwiek kupić. Dlatego należy się wyspecjalizować.

Rozważmy wszystko na konkretnym przykładzie.
Przykład: Jak pokazano na powyższym screenie, w mieście Czarnów występują bogate złoża wszystkich zasobów naturalnych - węgla [1] i rudy [2] na północy, a ropy [3] na wschodzie. Wody jest sporo na wschodnim wybrzeżu, gdzie znajduje się rzeka [4]. Wiatr wieje na północ, więc przemysł należy umiejscowić jak najbliżej północnej granicy miasta [5]. Optymalna wydaje się specjalizacja wydobywcza, więc właśnie na niej oprzemy rozwój miasta. Inwestycja w turystykę byłaby intratna (z racji bliskości jeziora, tranzytowego położenia miasta oraz bliskości kolei) ale górnictwo jest zwykle bardziej zyskowne.

Pierwsze poczynania najlepiej planować i realizować w trybie pauzy. Początek rozgrywki przebiega zwykle dość podobnie. Jeśli w mieście istnieje już jakaś droga, to należy przy niej zbudować pierwsze strefy, a następnie rozszerzać ich zasięg przy pomocy kolejnych ulic, równocześnie dbając o potrzeby simów (prąd, wodę, wywóz śmieci, opiekę służb porządkowych itd.).
Jeśli nie dostaliśmy żadnej ulicy w spadku po naszych poprzednikach, to należy zainwestować nieco simeonów i wybudować aleję średniej gęstości [Medium Density Avenue], która wkrótce stanie się główną arterią miasta. Nie powinna być zbyt długa, bo kosztuje 10$ za metr, a my dysponujemy zaledwie 50000 $ na rozbudowę miasta. Warto zrobić przy niej od razu skrzyżowanie, na którym później postawimy budynki użytkowe (kliniki, posterunki policji, jednostki straży pożarnej itd.) i zadbać o to, by nowowybudowana ulica nie kolidowała z dostępem do zasobów naturalnych (screen powyżej, z nieco późniejszego etapu rozbudowy).

Przykład: miasto Czarnów ma dość komfortową sytuacje - od początku istnieje w regionie jedna droga, przy której możemy się rozbudować (screen powyżej). Wypada potraktować ją jak własną i umieścić przy niej strefy mieszkaniowe oraz komercyjne. Jak pokazano na screenie powyżej, tych pierwszych musi być zdecydowanie więcej niż tych drugich. Warto zadbać o to, by simowie mieli łatwy dostęp do sklepów - dlatego domy należy poprzedzielać małymi pasmami handlowymi (patrz rozdział: Strefy - Podstawy i Strefy - Proporcje).
![Kiedy ustawiliśmy już podstawowe strefy, ale upływ czasu nie został jeszcze włączony, powinniśmy zbudować pierwszą wieżę ciśnień [Water Tower] przy zasobach wody (screen powyżej) a następnie zdecydować się na którąś z elektrowni (patrz rozdział: Energia) - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/1313/339156204.jpg)
Kiedy ustawiliśmy już podstawowe strefy, ale upływ czasu nie został jeszcze włączony, powinniśmy zbudować pierwszą wieżę ciśnień [Water Tower] przy zasobach wody (screen powyżej) a następnie zdecydować się na którąś z elektrowni (patrz rozdział: Energia). Ta druga decyzja jest brzemienna w skutkach i zależy od wielu elementów. Jeśli budowane przez nas miasto jest pierwszym w regionie, to należy zainwestować w elektrownie wiatrowe albo słoneczne - bo są tanie i wystarczają na kilka pierwszych etapów gry. Jeżeli w okolicy jest parę innych miast, które borykają się z problemami energetycznymi, to warto wybudować elektrownie węglowe lub na ropę i zarabiać na eksporcie elektryczności (ale tylko wtedy, kiedy sami posiadamy wymagane surowce i stać nas na kopalnie!). To drugie rozwiązanie jest dość komfortowe, bo raz postawionych elektrowni przez długi czas nie będzie trzeba ulepszać - oferują bowiem sporo energii.

Przykład: W mieście Czarnów zbudowałem elektrownię wiatrową - niezbyt efektywną, ale za to tanią (w późniejszym okresie zastąpi ją taka, która korzysta z ropy). Jako że jest to pierwsze miasto w regionie i wyjściowe 50000 simeonów topnieje w oczach, nie było sensu, żeby rzucać się na większe inwestycje.

Simowie muszą gdzieś pracować, dlatego trzeba wznieść dla nich strefę przemysłową. Ta musi znajdować się jak najdalej od mieszkań i sklepów, by nie zanieczyszczać przyległego do nich terenu i nie powodować chorób. Dlatego też należy poprowadzić aleję średniej gęstości [Medium Density Avenue] do krańca mapy, przy którym wieje wiatr i tam ustanowić kilka fabryk (screen powyżej). Droga dojazdu do pracy będzie dość długa, ale jest to nieuniknione.

Mniej więcej w tym momencie miastu zacznie brakować pieniędzy (chociaż zależy to od wielu zmiennych). Nie należy brać pożyczki, lecz wyłączyć na kilka godzin pauzę. W mieście pojawią się wówczas pierwsze budynki zamieszkane przez simów, generujące przychód do miejskiego skarbca (screen powyżej). Kiedy pojawią się pierwsze budynki i woda oraz prąd zostaną do nich doprowadzone, należy wybudować ratusz [City Hall] w centrum miasta i podwyższyć podatek strefy mieszkalnej do optymalnego poziomu 12% (patrz rozdział: Budżet).
![Kiedy w budżecie znajdzie się dość funduszy, należy zbudować ujście ścieków [Sewage Outflow Pipe] oraz wysypisko śmieci [Garbage Dump] - tak daleko od stref mieszkalnych i komercyjnych, jak to tylko możliwe - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/1313/339156266.jpg)
Kiedy w budżecie znajdzie się dość funduszy, należy zbudować ujście ścieków [Sewage Outflow Pipe] oraz wysypisko śmieci [Garbage Dump] - tak daleko od stref mieszkalnych i komercyjnych, jak to tylko możliwe. Zwykle najlepszą lokalizacją są tereny przyfabryczne (screen powyżej). Chodzi o to, by simowie nie mieli kontaktu z zanieczyszczonymi terenami.

Kiedy ten etap mamy już za sobą, należy po kolei wybudować budynki służb publicznych. Pierwsza w kolejności powinna być jednostka straży pożarnej, a dalej klinika i posterunek policji. Należy zbudować je w takim miejscu, aby ich pojazdy miały łatwy dostęp do wszystkich części miasta. Jeśli koszt utrzymania tych budowli byłby wyższy, niż przychody z podatków, to należy wytyczyć kilka nowych stref mieszkalnych.

Zwykle mniej więcej w tym momencie pojawiają się pierwsze problemy. Należy nieustannie badać, czy wszystkie służby prawidłowo wywiązują się ze swoich zadań i stale uzupełniać braki (zwiększać ilość śmieciarek, powiększyć izbę przyjęć w klinice itd.). Warto też pomyśleć nad obniżeniem podatków do 11% - w mieście mogli się już pojawić średniozamożni obywatele, którzy znoszą mniej obciążeń finansowych. Jeśli w naszej metropolii panuje bezrobocie albo fabryki narzekają na braki w kadrach, to należy się tym zająć, wytyczając odpowiednie strefy (patrz rozdział: Strefy). Dane dotyczące zatrudnienia można odczytać w menu populacji (screen powyżej). Obszerniej opisano to w rozdziale Populacja.

Kiedy sytuacja jest już w miarę ustabilizowana, należy pomyśleć o poszerzeniu terytorium - trzeba wybudować nowe ulice i wyznaczyć przy nich strefy. Jak napisano w rozdziale Drogi i transport, optymalnym rozwiązaniem są kwadratowe dzielnice poprzedzielane dużymi skrzyżowaniami. Przedstawiono to na screenie powyżej, pochodzącym z pewnego rozwiniętego już miasta.

Przykład: Niestety Czarnowo nie może sobie pozwolić na luksus kwadratowych dzielnic, ponieważ startowa droga została zakreślona na planie łuku. Aby stworzyć miasto złożone z kwadratów, należałoby ją wyburzyć - i to wraz ze wszystkimi przyległymi budynkami. Jako, że jest to całkowicie bezsensowne i w gruncie rzeczy niewykonalne (miasto w międzyczasie zbankrutuje), należy uruchomić plan B. Ten polega na dostosowaniu wcześniejszych założeń do zaistniałych warunków, czyli na stworzeniu dzielnic o kształcie zaokrąglonych prostokątów (screen powyżej).
Umiejętność improwizacji jest w SimCity bardzo ważna - jeżeli nie da się postępować optymalnie, to należy jak najbardziej zbliżyć się do ideału!

W tym momencie chodzi o to, aby przekroczyć limit 5000 obywateli. Wówczas miasto awansuje na wyższy poziom i ratusz [City Hall] będzie można ulepszyć. Najlepszą inwestycją jest w tym momencie wydział finansów [Departament of Finance], bo pozwala na ustanowienie zróżnicowanej stawki podatkowej dla różnych grup simów (screen powyżej). Podatek trzeba ustawić na 12% dla ubogich mieszkańców i 11% dla średniozamożnych. W ten sposób osiąga się maksimum zysków i nie powoduje społecznego niezadowolenia. Obszerniej opisano to w rozdziale Budżet.

W dalszym ciągu należy stale uzupełniać braki w elektryczności, sprawdzać ilość dostępnej wody, przepustowość kanalizacji itd. - wszystko musi działać idealnie. Na tym etapie rozgrywki dochody z podatków powinny być wystarczające, aby uzbierać na szkołę podstawową [Grade School]. Pozwoli ona na edukowanie simów i tym samym uczyni z nich wzorowych obywateli. Miejsce jej postawienia nie jest zbyt istotne, bo dzieci i tak będą do niej dojeżdżać przy pomocy autobusów szkolnych. Ważne jest tylko to, aby szkoła nie znajdowała się na zatrutym terytorium i aby właściwie rozstawić przystanki dla autobusów (patrz rozdział: Edukacja).

Należy stale powiększać zaludnienie miasta i uzupełniać braki w służbach porządkowych oraz podstawowych zasobach. Kiedy metropolia rozrośnie się do 10000 mieszkańców, warto zbudować dom burmistrza [Mayor's House] w dzielnicy, którą chcemy urządzić dla średniozamożnych simów. Trzeba też zainwestować nieco grosza w średniozamożne parki ($$), aby zachęcić odpowiednio majętnych simów do naszego ukochanego ośrodka. Sporą wskazówką przy podejmowaniu decyzji o rozmieszczeniu tego typu budowli jest filtr wartości terenu [Land Value Map] dostępny w prawym dolnym rogu ekranu (screen powyżej).
Przykład: W Czarnowie parki postawiłem niedaleko posterunku policji, ratusza, kliniki i jednostki straży pożarnej, tym samym maksymalizując efekt (screen powyżej). O tym, jak optymalnie rozstawiać parki napisano w rozdziale im dedykowanym.
![Kiedy miasto osiągnie rozmiar 15000 mieszkańców, należy rozwinąć ratusz i dobudować do niego wydział służb użyteczności publicznej [Departament of Utilities] - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/1313/339156391.jpg)
Kiedy miasto osiągnie rozmiar 15000 mieszkańców, należy rozwinąć ratusz i dobudować do niego wydział służb użyteczności publicznej [Departament of Utilities]. W ten sposób odblokują się zaawansowane budowle, takie jak oczyszczalnie ścieków [Sewage Traetment Plant] czy pompy wodne [Water Pumping Station]. To jedne z najważniejszych budowli w grze, dlatego warto w nie zainwestować. Ważne jest to, aby postawić je obok siebie, ale koniecznie na nieskażonym terenie - w ten sposób woda przefiltrowana w oczyszczalni będzie wędrować do pompy zasilającej miasto. To rozwiązanie przedstawiono na screenie powyżej.

Kiedy wszystkie potrzeby miasta zostały zaspokojone (i to z nadwyżką), można pomyśleć o specjalizacji. Najpierw należy doprowadzić drogi do surowców i zbudować nad nimi kopalnie oraz szyby naftowe. Kiedy te zostaną postawione i zapełnione pracownikami, trzeba zainwestować w skład handlowy [Trade Depot] - w ten sposób pozyskane zasoby będą miały gdzie podróżować (screen powyżej).
![W samym składzie należy kliknąć na opcję zarządzania dostawami [Manage Global Market Deliveries] i wybrać eksport (screen powyżej) - Jak zacząć? | Podstawy rozgrywki w SimCity - SimCity - poradnik do gry](/Galeria/Html/Poradniki/1313/339156422.jpg)
W samym składzie należy kliknąć na opcję zarządzania dostawami [Manage Global Market Deliveries] i wybrać eksport (screen powyżej). Od tego momentu można cieszyć się z profitów z handlu, chociaż nieodzowna może okazać się inwestycja w odpowiednią ilość wozów dostawczych i następne składy.

Miasto jest już rozwinięte i z pewnością przynosi duże zyski (screen powyżej). Dalsza część zabawy to przede wszystkim uzupełnianie strat i rozwijanie tych gałęzi infrastruktury, które niedomagają albo które da się uczynić bardziej zyskownymi.

Przykład: W Czarnowie zamieniłem elektrownię wiatrową na taką, która spala ropę, a dzięki nadwyżkom w elektryczności rozbudowałem kilka kolejnych dzielnic. Dalej zainwestowałem w wydział bezpieczeństwa i budynki przez nie oferowane, zapewniając sobie trwałe zabezpieczenie przed pożarami oraz znacznie poprawiając kondycję zdrowotną simów (o skuteczniejszej policji nie wspominając). Kiedy pojawiły się kłopoty z korkami, kupiłem zajezdnię autobusów, w dalszych planach mając tramwaje (screen powyżej). Miasto osiągało wielkie zyski i rozwijało się prężnie aż do momentu, w którym je porzuciłem.
Co dalej? To już zależy wyłącznie od naszego widzimisię. Możemy rozwijać przemysł aby uzyskać bardziej skomplikowane surowce, zainwestować w edukację a potem sprzedawać elektronikę, pomyśleć o turystyce lub też... nasłać na miasto którąś z licznych katastrof i patrzeć, jak wszystko płonie. Nasze możliwości są nieskończone - jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia!
0
Komentarze czytelników
MiszczCzarny Pretorianin
Co masz na myśli? Możesz wrzucić jakiegoś screena albo coś? Sprawdzałeś wartość terenu odpowiednimi filtrami?
zanonimizowany859885 Legionista
Dlaczego te katastrofy nie chcą mi cie uaktywnić?
MiszczCzarny Pretorianin
Grasz w zwykłym trybie czy w sandboxie? W tym drugim aktywacja "nie zaskakuje", bo nie pojawia się właściwy aczik.
zanonimizowany859885 Legionista
Grałem na sandboxie dzienki za podpowiedź
zanonimizowany911286 Junior
Jakim cudem autor wybudował ratusz na pauzie, skoro do tego trzeba prądu, a do niego simów do pracy?
MiszczCzarny Pretorianin
No tak, w tekście zamieniłem kolejność zdań w akapicie. Poprawię przy najbliższej aktualce, czyli dzisiaj. Dzięki za zwrócenie uwagi.
MiszczCzarny Pretorianin
I już poprawione. :)
Poradnik skończony.
shader301202 Legionista
Tutaj możecie ściągnąć ten poradnik za darmo: [link]
;)
scolair18 Junior
Mam bardzo nietypowy problem i nie wiem jak go rozwiązać. Mieszkańcy niektórych pięter megawieży wyprowadzają się, a powodem jest np: "jesteśmy styrani", trochę wytchnienia, itp. Na początku problem występował tylko w przypadku niezamożnych, ale ostatnio zauważyłem to też u zamożnych. Wie ktoś co trzeba zrobić?
Raf all Junior
A jak można zrobić wydział transportu w regionie?
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
