Pole Position – można się było poczuć jak Niki Lauda. Najlepsze gry retro starsze niż większość z Was
- Pong – dwie kreski i kropka, a ile radości
- Space Invaders – pierwsza wojna z kosmitami
- Asteroids – generował więcej pieniędzy, niż mieściło się w automacie
- Defender – upowszechnił scrollowanie ekranu w bok
- Pac-Man – narodziny supergwiazdy
- Colossal Cave Adventure / Zork – napisz swoją przygodę
- Mystery House / King’s Quest – przygodówki zyskują grafikę
- Frogger – 100 sposobów, by zginąć
- Donkey Kong / Mario Bros. – platformówki wskakują na scenę
- Wizardry / Ultima – RPG wkraczają na domowe komputery
- The Oregon Trail – działało nawet na dalekopisie, bez monitora
- Front Line / Commando / Ikari Warriors – każdy chciał być Rambo
- Pole Position – można się było poczuć jak Niki Lauda
- Pitfall! – trochę Tarzan, trochę Indiana Jones i debiut Jacka Blacka
- Elite – otworzyło drogę grom z otwartym światem
- Kung Fu Master / Karate Champ – każdy chciał być jak Bruce Lee
- Tetris – casualowy, dla każdego, wybitny
- The Legend of Zelda – gra wyznaczyła standardy dla gatunku action-adventure
- Metroid – Kopernik była kobietą!
- Metal Gear – początki gatunku skradanek
- Maniac Mansion – w końcu nie trzeba pisać komend
Pole Position – można się było poczuć jak Niki Lauda
Rok premiery: 1982
Producent: Namco
Gatunek: wyścigi
Na naszej liście ląduje kolejny tytuł wymieniany wśród najważniejszych, najbardziej znaczących gier w historii – nie tylko w „złotej erze arcade”, ale i ogólnie, w rozwoju czy też zainicjowaniu nowego gatunku. Tytuł mówi wszystko – tym razem chodzi o wyścigi samochodowe. Pole Position było ewolucją pomysłu z gry F-1 z 1976 roku, dostępnej jedynie w salonach, na specjalnych stanowiskach z fotelem i kierownicą. Wykorzystywało prostą koncepcję bolidu umieszczonego na dole ekranu oraz przesuwającej się w dół trasy, co dawało wrażenie pędzenia przed siebie z zawrotną prędkością. Po ogromnym sukcesie w Japonii w 1982 roku Pole Position podbiło rynki międzynarodowe, stając się najbardziej dochodowym tytułem w latach 1983 i 1984. Gra rywalizowała z wydanym rok wcześniej Turbo Segi i zdecydowanie ten wyścig wygrała. Jednym z najbardziej znanych klonów Pole Position stała się wiele lat później seria Lotus.
Nieco inne podejście do wyścigów miało Grand Prix Activision z 1982 roku, w którym tor obserwowaliśmy z góry, a ekran scrollował się w bok, jak w strzelance Defender. Ta forma się jednak nie przyjęła w tym gatunku.

