Defender – upowszechnił scrollowanie ekranu w bok. Najlepsze gry retro starsze niż większość z Was
- Pong – dwie kreski i kropka, a ile radości
- Space Invaders – pierwsza wojna z kosmitami
- Asteroids – generował więcej pieniędzy, niż mieściło się w automacie
- Defender – upowszechnił scrollowanie ekranu w bok
- Pac-Man – narodziny supergwiazdy
- Colossal Cave Adventure / Zork – napisz swoją przygodę
- Mystery House / King’s Quest – przygodówki zyskują grafikę
- Frogger – 100 sposobów, by zginąć
- Donkey Kong / Mario Bros. – platformówki wskakują na scenę
- Wizardry / Ultima – RPG wkraczają na domowe komputery
- The Oregon Trail – działało nawet na dalekopisie, bez monitora
- Front Line / Commando / Ikari Warriors – każdy chciał być Rambo
- Pole Position – można się było poczuć jak Niki Lauda
- Pitfall! – trochę Tarzan, trochę Indiana Jones i debiut Jacka Blacka
- Elite – otworzyło drogę grom z otwartym światem
- Kung Fu Master / Karate Champ – każdy chciał być jak Bruce Lee
- Tetris – casualowy, dla każdego, wybitny
- The Legend of Zelda – gra wyznaczyła standardy dla gatunku action-adventure
- Metroid – Kopernik była kobietą!
- Metal Gear – początki gatunku skradanek
- Maniac Mansion – w końcu nie trzeba pisać komend
Defender – upowszechnił scrollowanie ekranu w bok
Rok premiery: 1981
Producent: Williams Electronics
Gatunek: strzelanka
Defender był swego rodzaju dzieckiem Space Invaders i Asteroids. Łączył pomysły z obu tytułów i dodawał coś własnego – scrollowanie w bok. Nie była to wprawdzie pierwsza gra w historii z takim scrollowaniem, ale Defender ustanowił standardy i uważa się go za protoplastę gatunku strzelanek 2D, w których poruszamy się w prawo. Nad nieznaną planetą bądź miastem, zależnie od platformy, gracz w małym statku kosmicznym odpierał fale przeciwników nadlatujących z boku ekranu. Twórcą gry był Eugene Jarvis, a Defender ponoć uchodzi dziś za jedną z najtrudniejszych gier w historii.
Wysoki poziom trudności nikogo jednak nie odstraszał. Port na Atari 2600 sprzedał się w liczbie ponad 3 milionów kartridżów, co jest jednym z najwyższych wyników na tę platformę. Gracze rywalizowali ze sobą na automatach, starając się uzyskać jak najwięcej punktów albo najdłuższy czas grania na jednym życiu – o próbie wynoszącej ponad 21 godzin rozpisywały się nawet media. Defender był także głównym punktem programu pierwszych turniejów gier arcade. W 1982 roku w USA tylko jedna gra przebiła popularnością i wynikami Defendera – mianowicie Pac-Man!
W River Raidzie strzelało się w górę
Podczas gdy jedne strzelanki scrollowały w bok, inne scrollowały ekran pionowo. Kultową produkcją w tej grupie jest River Raid, w którym lecimy samolotem wzdłuż rzeki i strzelamy do pojawiających się wrogów. Gra została wydana przez Activision na Atari 2600, a zaprojektowała ją Carol Shaw – jedna z pierwszych kobiet w historii (jeśli nie pierwsza w ogóle), które zajęły się tworzeniem gier. River Raid był hitem 1983 roku – najlepiej sprzedającą się grą Activision i drugą najlepszą na Atari 2600 po Ms. Pac-Man. Natomiast w Niemczech został zakazany ze względu na swój promilitarny charakter.

