Tetris – casualowy, dla każdego, wybitny. Najlepsze gry retro starsze niż większość z Was
- Pong – dwie kreski i kropka, a ile radości
- Space Invaders – pierwsza wojna z kosmitami
- Asteroids – generował więcej pieniędzy, niż mieściło się w automacie
- Defender – upowszechnił scrollowanie ekranu w bok
- Pac-Man – narodziny supergwiazdy
- Colossal Cave Adventure / Zork – napisz swoją przygodę
- Mystery House / King’s Quest – przygodówki zyskują grafikę
- Frogger – 100 sposobów, by zginąć
- Donkey Kong / Mario Bros. – platformówki wskakują na scenę
- Wizardry / Ultima – RPG wkraczają na domowe komputery
- The Oregon Trail – działało nawet na dalekopisie, bez monitora
- Front Line / Commando / Ikari Warriors – każdy chciał być Rambo
- Pole Position – można się było poczuć jak Niki Lauda
- Pitfall! – trochę Tarzan, trochę Indiana Jones i debiut Jacka Blacka
- Elite – otworzyło drogę grom z otwartym światem
- Kung Fu Master / Karate Champ – każdy chciał być jak Bruce Lee
- Tetris – casualowy, dla każdego, wybitny
- The Legend of Zelda – gra wyznaczyła standardy dla gatunku action-adventure
- Metroid – Kopernik była kobietą!
- Metal Gear – początki gatunku skradanek
- Maniac Mansion – w końcu nie trzeba pisać komend
Tetris – casualowy, dla każdego, wybitny
Rok premiery: 1984/1985
Producent: Aleksiej Pażytnow
Gatunek: gra logiczna
Można nie znać, nie grać wcześniej w wiele pozycji z tej listy, ale chyba każdy w jakimś momencie zetknął się z Tetrisem! Formuła rozgrywki z układaniem spadających klocków była prosta i genialna zarazem, znakomicie pasowała do mobilnych urządzeń, zarówno wtedy na Game Boyu, jak i dziś, choćby na telefonie. Do tej pory ukazało się ponad 200 różnych wersji Tetrisa na więcej niż 65 platform – tej gry po prostu nie da się przegapić! Burzliwe etapy jej powstawania w Związku Radzieckim, za żelazną kurtyną, a zwłaszcza przeboje z nabywaniem licencji przez różne zachodnie korporacje, które wietrzyły sukces, stały się nawet tematem filmu, który można obejrzeć na platformie Apple TV+.
Tetris, stworzony przez badacza sztucznej inteligencji i rozpoznawania mowy Aleksieja Pażytnowa oraz jego dwóch współpracowników, okazał się prawdziwym fenomenem. Zaistniał w sztuce, architekturze i popkulturze, był tematem badań naukowych. Wymienia się go jako jedną z pierwszych gier casualowych, dla absolutnie każdego, niezależnie od płci, wieku i zainteresowań, produkcję, od której rozpoczął się rozwój gatunku gier logicznych. Nie trzeba chyba dodawać, że przeszedł do historii jako jedna z najwybitniejszych i najważniejszych gier, jakie powstały.

Wspomina Zbigniew „Canaton” Woźnicki
Zawsze byłem beznadziejny w Tetrisa. Nieważne, czy była to wersja z NES-a, jakichś bazarowych kieszonsolek, czy z PC. Mimo wszystko co jakiś czas wracam, żeby ponownie spróbować swoich sił z nadzieją, że może uda się tym razem przetrwać dłużej niż kilka minut. Dla mnie ta gra udowadnia, że niepotrzebna jest widowiskowa grafika (chociaż Tetris Effect robi imponujące wrażenie) lub wybitna ścieżka dźwiękowa.

