Data wydania: 12 maja 1990
Metal Gear to gra akcji, nasuwająca na pierwszy rzut oka skojarzenia z klasycznymi strzelaninami w rodzaju Commando czy Ikari Warriors. Jednak w odróżnieniu od nich, produkt Konami bardziej stawia na działania inwigilacyjne, niekoniecznie objawiające się ciągłym użyciem broni. Dobrze wyposażonego i śmiertelnie niebezpiecznego wroga lepiej jest bowiem ominąć „po cichu”, niż wdawać się w otwartą walkę.
Gracze
Steam
Vermon CaTaffy to bezwzględny terrorysta pochodzący z Mongolii, który w późnych latach dziewięćdziesiątych XX wieku, opanował wraz ze swoimi pobratymcami niewielki obszar Republiki Południowej Afryki. Zadbawszy o względy bezpieczeństwa, bojownik mógł w spokoju opracować prototyp śmiercionośnej broni, którą nazwał Metal Gear. Wywiad amerykański, od dawna przyglądający się poczynaniom CaTaffy’ego, nie był w stanie dowiedzieć się, czym tak naprawdę jest owo narzędzie zagłady. Udało się jedynie ustalić, że Metal Gear pozwala w łatwy sposób wystrzelić pociski uzbrojone w głowice nuklearne, z dowolnego miejsca na Ziemi. Biorąc pod uwagę realne zagrożenie dla światowego pokoju, rząd amerykański zdecydował się wysłać do RPA swojego agenta. Wybór padł na człowieka o pseudonimie „Solid Snake”, który wsławił się bohaterską postawą podczas walk w Grenadzie. Jak nietrudno się domyślić, to właśnie Ty – graczu – wcielisz się w rolę tego żołnierza. Zadanie jest proste: musisz znaleźć i zniszczyć maszynę Metal Gear, zanim zostanie ona użyta do wszczęcia konfliktu na międzynarodową skalę.
Metal Gear to gra akcji, nasuwająca na pierwszy rzut oka skojarzenia z klasycznymi strzelaninami w rodzaju Commando czy Ikari Warriors. Jednak w odróżnieniu od nich, produkt Konami bardziej stawia na działania inwigilacyjne, niekoniecznie objawiające się ciągłym użyciem broni. Dobrze wyposażonego i śmiertelnie niebezpiecznego wroga lepiej jest bowiem ominąć „po cichu”, niż wdawać się w otwartą walkę. Podczas gry, Snake może kontaktować się drogą radiową z bazą, która będzie go informować o aktualnych celach misji. Teren, po którym przyjdzie Ci się poruszać jest olbrzymi, dlatego też wskazówki dowództwa okażą się po prostu niezbędne. Dodatkowe informacje otrzymasz po uwolnieniu schwytanych przez CaTaffy’ego zakładników. Chociaż wróg przetrzymuje więźniów w solidnych i dobrze chronionych bunkrach, warto pokusić się o próbę ich odbicia.
Początkowo gracz wyposażony jest tylko w gołe pięści, dlatego też do czasu znalezienia broni, lepiej unikać bezpośrednich kontaktów z przeciwnikiem. Arsenał, z jakiego może korzystać Snake jest bogaty i zawiera m.in. takie narzędzia jak pistolet Baretta M92F, pół-automatyczny Ingram MAC-11, granatnik czy wyrzutnię rakiet. Do niektórych rodzajów broni można przytwierdzić tłumik, dzięki czemu nasze strzały nie zaalarmują od razu całego obozu. Istotnym elementem gry jest kolekcjonowanie także pozostałego ekwipunku. Maska gazowa może nam w niektórych pomieszczeniach uratować życie, podobnie zresztą jak butla z tlenem, którą wykorzystuje się do nurkowania.
Metal Gear to arcyciekawa produkcja, wyłamująca się z kanonu tradycyjnych strzelanin. Niestety, zawartość merytoryczna nie idzie w parze z wykonaniem, które pozostawia wiele do życzenia Mimo to, warto zwrócić na ten program większą uwagę, tym bardziej, że kilkanaście lat później seria doczekała się ogromnie popularnego wznowienia.
Autor opisu gry: Krystian Smoszna
Platformy:
PC Windows
Gry podobne:
25GIER
Seria gier akcji, zaliczana do kanonu skradanek, a zarazem jedna z najważniejszych marek w portfolio firmy Konami. Do 2015 roku nad rozwojem cyklu czuwało studio Kojima Productions.
8 lipca 2025
Są takie gry, które po prostu warto znać. To absolutna klasyka – tytuły, które rozpoczynały i ukształtowały swoje gatunki, wyznaczając standardy obowiązujące w branży przez lata. Oto nasza subiektywna lista najlepszych, najważniejszych gier lat 70. i 80.
12 lipca 2017
Prawdziwe życie zaczyna się po trzydziestce – powiedziałby dziś Solid Snake, gdyby nie zabiło go Konami. 13 lipca mija równo 30 lat od premiery pierwszej gry z cyklu Metal Gear wydanej na 8-bitowe komputery MSX2.
Dziwak, ekscentryk, geniusz i wizjoner, czyli Hideo Kojima we własnej osobie. Utalentowany Japończyk zachwycał już niejednokrotnie świat i graczy, realizując w swoich dziełach pomysły nie tylko zaskakujące, ale i często po prostu rewolucyjne.
opinie
Sebastian Kasparek
16 marca 2023 18:02
Zgodnie z plotkami, na platformie GOG.com pojawiły się reedycje kultowych gier Konami. Mowa o Metal Gear Solid 1 i 2 oraz klasycznych częściach serii Castlevania i Contra, które powróciły po latach na PC.
gry
Bartosz Woldański
25 września 2020 16:10
Dzięki tajwańskiej agencji ratingowej potwierdzone zostały doniesienia o reedycjach gier Metal Gear Solid i MGS2 na PC. Co ciekawe, ma do nich dołączyć pierwsza część cyklu oraz wczesne odsłony marek Castlevania i Contra.
gry
Adrian Werner
23 września 2020 09:56
Prace nad filmową adaptacją gry Metal Gear Solid, to często powracający temat. Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, że projekt został zawieszony na skutek braku wsparcia ze strony Konami. Tym razem odrobinę światła na tą sprawę rzuca aktor i scnearzysta David Hayter, który podkładał głos głównego bohatera we wszystkich częściach gry.
gry
Remigiusz Maciaszek
2 czerwca 2010 17:50
Podczas Game Developers Conference 2009 w San Francisco zgodnie z tradycją wystąpi kilku prelegentów, będących wielkimi figurami w świecie elektronicznej rozrywki. Jednym z nich będzie Hideo Kojima – twórca kultowej serii Metal Gear.
pozostałe
Maciej Śliwiński
11 lutego 2009 10:23
Z pewnością fanów serii Metal Gear ucieszy wiadomość, że firma Konami postanowiła stworzyć coś na kształt encyklopedii poświęconej właśnie Metal Gearowi - MGS4 Database. Tytuł tej darmowej aplikacji jest nieco mylny, gdyż jak twierdzi firma, jej zawartość sięga aż do pierwszych odsłon cyklu. Znajdziemy w tam między innymi kompletne streszczenia fabuły gier i opisy postaci.
gry
Dorota Drużko
19 czerwca 2008 10:28
„Kiedy zastanawiałem się nad nową grą i występujących w niej postaciach, myślałem o Sherlocku Holmesie. W opowiadaniach o nim narracja poprowadzona jest w trybie pierwszoosobowym, jednakże narratorem nie jest Sherlock Holmes, a doktor Watson.” – powiedział w jednym z wywiadów Hideo Kojima. O tym jak znamienne są te słowa, przekonać mieli się gracze, którzy po kilku latach oczekiwania zdecydowali się sięgnąć po Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty.
gry
Przemysław Zamęcki
11 czerwca 2008 14:25
Poprzedni odcinek zakończyłem stwierdzeniem, że na wyjaśnienie kim jest postać skrywająca się pod pseudonimem Big Boss przyjdzie jeszcze czas. Ten czas nadszedł właśnie teraz, ale aby w miarę jasno wyjaśnić czytelnikom kolejność zdarzeń, zaczniemy nie od początku, ale od samego końca. Choć i tak staram się pomijać wszelkie sprawy drugoplanowe, to jednak bez spoilerów się nie obejdzie. Tak więc lojalnie przed nimi ostrzegam.
gry
Przemysław Zamęcki
9 czerwca 2008 10:54
Jest to pierwszy z cyklu pięciu artykułów, których zadaniem jest przybliżenie serii Metal Gear i Metal Gear Solid jak największej grupie odbiorców. W ten sposób postaramy się pomóc nieco osobom zagubionym w zawiłościach scenariusza oraz tym, którzy po prostu nie mieli okazji zaznajomić się z wszystkimi częściami. W pierwszym odcinku przypomnijmy pokrótce pierwsze trzy gry o przygodach Solid Snake’a, w następnym zobaczymy jak legenda z brzydkiego kaczątka przeistacza się w łabędzia.
gry
Przemysław Zamęcki
8 czerwca 2008 13:40
Hideo Kojima – jeden z twórców istniejącej od 1987 roku serii Metal Gear odbył krótką, ale niezwykle ciekawą rozmowę z redaktorem popularnego magazynu Computer and Video Games. Wynika z niej, że wydanie w Stanach Zjednoczonych następnej odsłony programu będzie stać pod dużym znakiem zapytania.
gry
Krystian Smoszna
14 marca 2005 09:06
Średnie Oceny:
Średnia z 219 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 514 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
zanonimizowany374364 Konsul
to jest gra ze snakiem ?
zanonimizowany35060 Generał
W to się gra przy pomocy bierek i kostki do rzucania. Grafika podobna do otoczenia we fliperach.
Rafał USSJ Konsul
"Gra po raz pierwszy ukazała się 12 lipca 1987r. w Japonii na konsole MSX2, w tym samym roku ukazała się wersja europejska na tą samą konsolę.
22 grudnia 1987r. ukazała się konwersja MG1 na konsolę Famicom ( NES ) w Japonii, a pięć miesięcy później konwersja ta została wydana w USA." Cytat ze strony "Zanzibaru"
Ta PC-towa wersja wydaje mi sie mimo wszystko jakaś inna niż w/w. W grze chodziło o zbadanie sytuacji twierdzy w Outer Heaven gdzieś w południowej Afryce. Gracz musiał odbić bazę z rąk terrorystów i zniszczyć robota posiadającego broń nuklearną Metal Geara. To tyle odemnie ;).
Maxley Konsul
W dzisiejszych czasach Metalowy Silnik niełatwo nazwać grą skradaną.
Przeciwnicy, niczym zwierzęta juczne, mają klapki na oczach i widzą jeno to co znajduje się perfidnie Przed nimi. Przy tym nie można chodzić, kucać, leżeć, czołgać się... tylko biegać można! W grze skradanej!!
Do szafki, pod biurko itp. nie wejdziesz. Tylko na tył ciężarówki, ale wtedy wczytuje się osobne pomieszczenie.
I jest jeszcze jedna kwestia sprawiająca, że mam problem z nazwaniem tej gry skradanką: jeżeli zostaniesz wykryty, wystarczy, że przejdziesz na następną planszę i wrócisz - przeciwnicy będą udawać, że dosłownie sekundę temu nikogo nie widzieli. Absurd!
Tyle dobrego, że można znaleźć tłumik do pistoletu i ogłuszać na parę sekund przeciwników ciosem z mańki.
A co do broni: trochę jej jest (miny, C4, granatnik, wyrzutnia sterowanych rakiet...). A obok broni są przedmioty. A w nich ikoniczny dla całej serii karton (skuteczny tylko na kamery) oraz mniej ikoniczne karty dostępu. Te karty to jedna z najgorszych (albo po prostu najgorsza) rzeczy w całej grze; podchodzisz do zamkniętych drzwi i jak ten gotycki strażnik bieżesz pęk kluczy i sprawdzasz, Każdym po kolei (kart jest 8), czy można je otwożyć - no brak słów.
Gra nie posiada żadnej mapy, ani minimapy. Rozkład pomieszczeń trzeba se wbić do głowy, chociaż Zewnętrzne Niebo nie jest szczególnie duże i osobiście nie miałem większym problemów z większością poziomów (ale z paroma miałem).
Grafika jest z 87, więc piksele są ogromne, a muzyka zapewne 8-bitowa. I choć sam z siebie bym jej nie słuchał, tak w grze robi dobrą robotę i uprzyjemnia infiltrację Outer Heaven.
Na koniec mam drobne zastrzeżenie do systemu zapisu. Grę niby można zapisać w dowolnym momencie, ale to kłamstwo! Autosejwy bywają roznieszczone zbyt żadko.
Reasumując: Metalowy Bieg dzisiaj to taka pseudo-skradanka będąca początkiem legendarnego cyklu. Choć z tej perspektywy niewiele tu rzeczy ważnych dla serii: Duży Szef, Solidny Wąż, Metalowy Silnik, karton i radio.
Seria Hideo Kojimy znana jest z pokręconych fabuł i sporych ilości rozmów. I wiecie co? Tego tu nie ma. Pewnie dlatego, że to jeszcze nie jest gra Kojimy. Mamy tutaj prostą fabułę z 1! zwrotem akcji (właściwie to z 2) i od czasu do czasu odrobinę tekstu w postaci komunikatu od Szefa (Big Boss to tutaj w ogóle jest agent: ,,Ej Wężu, zapomniałem ci powiedzieć, że będziesz potrzebować maski gazowej", ,,Ej Wężu, zapomniałem ci powiedzieć, że
tutaj podłoga jest pod napięciem", ,,Ej Wężu, zapomniałem ci powiedzieć...").
Jeśli ktoś chce poznać serię Metal Gear, tę grę może se darować. Ani to gra Kojimy (on tu tylko pomagał), ani nie posiada charakterystycznych dla serii elementów (tylko ich zalążki). Lepiej będzie przeczytać opis gry na Wikipedii... ale można też poświęcić 5h na ogranie tytułu, bo to nadal jest całkiem przyjemna gra.