Elite – otworzyło drogę grom z otwartym światem. Najlepsze gry retro starsze niż większość z Was
- Pong – dwie kreski i kropka, a ile radości
- Space Invaders – pierwsza wojna z kosmitami
- Asteroids – generował więcej pieniędzy, niż mieściło się w automacie
- Defender – upowszechnił scrollowanie ekranu w bok
- Pac-Man – narodziny supergwiazdy
- Colossal Cave Adventure / Zork – napisz swoją przygodę
- Mystery House / King’s Quest – przygodówki zyskują grafikę
- Frogger – 100 sposobów, by zginąć
- Donkey Kong / Mario Bros. – platformówki wskakują na scenę
- Wizardry / Ultima – RPG wkraczają na domowe komputery
- The Oregon Trail – działało nawet na dalekopisie, bez monitora
- Front Line / Commando / Ikari Warriors – każdy chciał być Rambo
- Pole Position – można się było poczuć jak Niki Lauda
- Pitfall! – trochę Tarzan, trochę Indiana Jones i debiut Jacka Blacka
- Elite – otworzyło drogę grom z otwartym światem
- Kung Fu Master / Karate Champ – każdy chciał być jak Bruce Lee
- Tetris – casualowy, dla każdego, wybitny
- The Legend of Zelda – gra wyznaczyła standardy dla gatunku action-adventure
- Metroid – Kopernik była kobietą!
- Metal Gear – początki gatunku skradanek
- Maniac Mansion – w końcu nie trzeba pisać komend
Elite – otworzyło drogę grom z otwartym światem
Rok premiery: 1984
Producent: David Braben, Ian Bell
Gatunek: symulator kosmiczny, gra handlowa
GTA, EVE Online, Wing Commander, No Man’s Sky – wszystkie te tytuły zawdzięczamy starej gierce, która wyświetlała kreski i bryły na czarnym tle. Oczami wyobraźni w Elite byliśmy jednak poszukiwaczem przygód w kosmosie, który mógł robić, co chce, i lecieć, dokąd chce. Gra rzucała nas w otwarty świat, a raczej wszechświat, pozwalając zostać piratem, górnikiem, kupcem, łowcą nagród czy też najemnikiem. Wszystko, by zarobić trochę kredytów i przetrwać kolejny dzień.
Elite było rewolucyjne na wiele sposobów. Gra nie miała końca, zapewniała ciągłą rozgrywkę i generowany proceduralnie świat. Była jedną z pierwszych, które oferowały na domowych komputerach szkieletową grafikę 3D, stanowiła także pierwowzór wszelkich produkcji z otwartym światem. Zdefiniowała gatunek gier kosmicznych łączących handel z walką statkami, była inspiracją do powstania MMORPG i dziś jest jedną z najdłużej obecnych serii na rynku, z Elite Dangerous i Horizons jako aktualnymi przedstawicielami.

