Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 lipca 2025, 15:27

Front Line / Commando / Ikari Warriors – każdy chciał być Rambo. Najlepsze gry retro starsze niż większość z Was

Spis treści

Front Line / Commando / Ikari Warriors – każdy chciał być Rambo

Rok premiery: 1982

Producent: Atari

Gatunek: strzelanka

Front Line było prekursorem wszelkich strzelanek militarnych z żołnierzem w roli głównej, podgatunku zwanego „run & gun”, który lata później ewoluował w dzisiejsze FPS-y. Świat gry i naszego bohatera, wyposażonego w broń palną oraz granaty, obserwowaliśmy z góry, w górę się też posuwaliśmy, eliminując wrogów aż do fazy, w której można było zasiąść za sterami czołgu. Front Line okazało się wielkim hitem w Japonii, ale na Zachodzie zostało przyjęte ze średnim entuzjazmem przez wyśrubowany do granic poziom trudności.

Tak czy siak, wyznaczyło standardy podchwycone 3 lata później w Commando Capcomu, co ciekawe – grze zupełnie niepowiązanej z wydanym pół roku potem filmem z Arnoldem Schwarzeneggerem. Motyw superżołnierza – jako jednoosobowej armii – walczącego samotnie gdzieś w dżungli z setkami wrogów zaczynał dominować w popkulturze. W tym samym roku do kin wszedł film Rambo II, a na kasetach rządził Zaginiony w akcji Chuck Norris.

Mając taką bazę, Commando Capcomu stało się absolutnym hitem, rozpoczynając podgatunek strzelanek militarnych z kamerą umieszczoną na górze i pochód niezliczonych klonów tej gry. Jednym z bardziej znaczących było Ikari Warriors studia SNK – powstające jako egranizacja Rambo II, ale ostatecznie autorom nie udało się zdobyć licencji. Ikari wyróżniało się opcją zabawy w dwuosobowym co-opie oraz użyciem tzw. obrotowych joysticków: ośmiokierunkowych drążków z dodatkowym pokrętłem.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Tradycyjnie - czas na ankietę! Która z tych klasycznych gier jest dziś najbardziej grywalna?

Pong
1%
Space Invaders
3,9%
Asteroids
1%
Defender
2%
Pac-Man
3,9%
Colossal Cave Adventure
0%
King’s Quest
0%
Frogger
2%
Donkey Kong / Mario Bros.
8,8%
Wizardry / Ultima
2%
The Oregon Trail
0%
Commando
6,9%
Pole Position
1%
Pitfall!
2,9%
Elite
2%
Kung Fu Master
2%
Tetris
46,1%
The Legend of Zelda
3,9%
Metroid
2,9%
Metal Gear
4,9%
Maniac Mansion
2,9%
Zobacz inne ankiety
Amiga rulez!, a książę Persji jeździ tylko Lotusem - 10 najlepszych gier przełomu 1989 i 1990 roku
Amiga rulez!, a książę Persji jeździ tylko Lotusem - 10 najlepszych gier przełomu 1989 i 1990 roku

Oto subiektywna lista 10+ legendarnych tytułów z lat 1989-1990, które najlepiej podziwiało się na 16-bitowych maszynach, zwłaszcza na „Przyjaciółce”, czyli legendarnej Amidze 500. Tylko kto miał do niej dostęp?

Cywilizacja lemingów powstała w innym świecie - 10 najlepszych gier 1991 roku
Cywilizacja lemingów powstała w innym świecie - 10 najlepszych gier 1991 roku

W 1991 roku graliśmy głównie na komputerach 8-bitowych i w starsze tytuły. Jedynie szczęśliwi posiadacze Amigi, Atari ST oraz komputerów IBM mogli sprawdzić najnowsze przeboje, które dominowały w zachodnim świecie. Wiele z nich to ponadczasowa klasyka!

B.J. Blazkowicz i Indiana Jones sami w ciemnościach na Arrakis - 10 najlepszych gier 1992 roku
B.J. Blazkowicz i Indiana Jones sami w ciemnościach na Arrakis - 10 najlepszych gier 1992 roku

Na jakich komputerach graliśmy w Polsce w 1992 roku? Ile lat miał statystyczny gracz? W tym zestawieniu nie tylko przypominamy najlepsze gry 1992, ale i przytaczamy wyniki starej ankiety badającej to, jak grało się w naszym kraju na początku lat 90.