Front Line / Commando / Ikari Warriors – każdy chciał być Rambo. Najlepsze gry retro starsze niż większość z Was

Front Line / Commando / Ikari Warriors – każdy chciał być Rambo

Rok premiery: 1982

Producent: Atari

Gatunek: strzelanka

Front Line było prekursorem wszelkich strzelanek militarnych z żołnierzem w roli głównej, podgatunku zwanego „run & gun”, który lata później ewoluował w dzisiejsze FPS-y. Świat gry i naszego bohatera, wyposażonego w broń palną oraz granaty, obserwowaliśmy z góry, w górę się też posuwaliśmy, eliminując wrogów aż do fazy, w której można było zasiąść za sterami czołgu. Front Line okazało się wielkim hitem w Japonii, ale na Zachodzie zostało przyjęte ze średnim entuzjazmem przez wyśrubowany do granic poziom trudności.

Tak czy siak, wyznaczyło standardy podchwycone 3 lata później w Commando Capcomu, co ciekawe – grze zupełnie niepowiązanej z wydanym pół roku potem filmem z Arnoldem Schwarzeneggerem. Motyw superżołnierza – jako jednoosobowej armii – walczącego samotnie gdzieś w dżungli z setkami wrogów zaczynał dominować w popkulturze. W tym samym roku do kin wszedł film Rambo II, a na kasetach rządził Zaginiony w akcji Chuck Norris.

Mając taką bazę, Commando Capcomu stało się absolutnym hitem, rozpoczynając podgatunek strzelanek militarnych z kamerą umieszczoną na górze i pochód niezliczonych klonów tej gry. Jednym z bardziej znaczących było Ikari Warriors studia SNK – powstające jako egranizacja Rambo II, ale ostatecznie autorom nie udało się zdobyć licencji. Ikari wyróżniało się opcją zabawy w dwuosobowym co-opie oraz użyciem tzw. obrotowych joysticków: ośmiokierunkowych drążków z dodatkowym pokrętłem.

Metal Gear

Metal Gear

PC
Data wydania: 12 maja 1990
Metal Gear - Encyklopedia Gier
8.0

Gracze

8.4

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Tradycyjnie - czas na ankietę! Która z tych klasycznych gier jest dziś najbardziej grywalna?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl