Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 lipca 2025, 15:27

Metal Gear – początki gatunku skradanek. Najlepsze gry retro starsze niż większość z Was

Spis treści

Metal Gear – początki gatunku skradanek

Rok premiery: 1987

Producent: Konami

Gatunek: skradanka

Obecnie Kojima święci triumfy dzięki Death Stranding 2, ale Kojima święcił triumfy i w latach 80., kiedy to pojawiła się pierwsza część serii Metal Gear. W 1987 roku gracze wcielili się w Solid Snake’a, członka elitarnych sił specjalnych, by przekraść się przez tereny Outer Heaven i zniszczyć potężnego mecha Metal Geara, zdolnego odpalać pociski nuklearne. Jeszcze bez trójwymiaru, bez widoku TPP – akcję gry oglądaliśmy z góry. Produkcja ta szturmem zdobyła serca graczy i krytyków, stając się przebojem końcówki lat 80., zarówno w Japonii, jak i w USA.

Metal Geara uważa się za protoplastę gatunku skradanek, pozycję, która wprowadziła pierwsze mechaniki związane ze skradaniem się, a także narrację fabularną za pomocą audiologów – w tym przypadku nadajnika radiowego. Bez tej gry nie byłoby Thiefa czy Splinter Cella. Ale najciekawsze jest to, że Metal Gear wcale nie miał być skradanką! To nawet nie miała być gra Kojimy – słynny dziś twórca został poproszony w trakcie prac o przejęcie i dokończenie czyjegoś projektu w Konami. Początkowo też Metal Gear powstawał jako zwykła strzelanka. Platforma MSX2, na którą gra była tworzona, miała jednak ograniczenia sprzętowe. Nie potrafiła wyświetlać na jednym ekranie zbyt wielu wrogów i pocisków. Kojima, zainspirowany filmem Wielka ucieczka, przesunął więc główne mechaniki ze strzelanki na unikanie walki w atmosferze ciągłego napięcia. Przy ówczesnej popularności wszelkich shooterów, takich jak chociażby Contra, był to bardzo odważny ruch – ale jak pokazała historia, warto było zaryzykować!

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Tradycyjnie - czas na ankietę! Która z tych klasycznych gier jest dziś najbardziej grywalna?

Pong
0,9%
Space Invaders
5,1%
Asteroids
0,9%
Defender
1,7%
Pac-Man
3,4%
Colossal Cave Adventure
0%
King’s Quest
0%
Frogger
2,6%
Donkey Kong / Mario Bros.
9,4%
Wizardry / Ultima
1,7%
The Oregon Trail
0%
Commando
6%
Pole Position
0,9%
Pitfall!
2,6%
Elite
1,7%
Kung Fu Master
1,7%
Tetris
48,7%
The Legend of Zelda
3,4%
Metroid
2,6%
Metal Gear
4,3%
Maniac Mansion
2,6%
Zobacz inne ankiety
Amiga rulez!, a książę Persji jeździ tylko Lotusem - 10 najlepszych gier przełomu 1989 i 1990 roku
Amiga rulez!, a książę Persji jeździ tylko Lotusem - 10 najlepszych gier przełomu 1989 i 1990 roku

Oto subiektywna lista 10+ legendarnych tytułów z lat 1989-1990, które najlepiej podziwiało się na 16-bitowych maszynach, zwłaszcza na „Przyjaciółce”, czyli legendarnej Amidze 500. Tylko kto miał do niej dostęp?

Cywilizacja lemingów powstała w innym świecie - 10 najlepszych gier 1991 roku
Cywilizacja lemingów powstała w innym świecie - 10 najlepszych gier 1991 roku

W 1991 roku graliśmy głównie na komputerach 8-bitowych i w starsze tytuły. Jedynie szczęśliwi posiadacze Amigi, Atari ST oraz komputerów IBM mogli sprawdzić najnowsze przeboje, które dominowały w zachodnim świecie. Wiele z nich to ponadczasowa klasyka!

B.J. Blazkowicz i Indiana Jones sami w ciemnościach na Arrakis - 10 najlepszych gier 1992 roku
B.J. Blazkowicz i Indiana Jones sami w ciemnościach na Arrakis - 10 najlepszych gier 1992 roku

Na jakich komputerach graliśmy w Polsce w 1992 roku? Ile lat miał statystyczny gracz? W tym zestawieniu nie tylko przypominamy najlepsze gry 1992, ale i przytaczamy wyniki starej ankiety badającej to, jak grało się w naszym kraju na początku lat 90.