Metal Gear – początki gatunku skradanek. Najlepsze gry retro starsze niż większość z Was

Metal Gear – początki gatunku skradanek

Rok premiery: 1987

Producent: Konami

Gatunek: skradanka

Obecnie Kojima święci triumfy dzięki Death Stranding 2, ale Kojima święcił triumfy i w latach 80., kiedy to pojawiła się pierwsza część serii Metal Gear. W 1987 roku gracze wcielili się w Solid Snake’a, członka elitarnych sił specjalnych, by przekraść się przez tereny Outer Heaven i zniszczyć potężnego mecha Metal Geara, zdolnego odpalać pociski nuklearne. Jeszcze bez trójwymiaru, bez widoku TPP – akcję gry oglądaliśmy z góry. Produkcja ta szturmem zdobyła serca graczy i krytyków, stając się przebojem końcówki lat 80., zarówno w Japonii, jak i w USA.

Metal Geara uważa się za protoplastę gatunku skradanek, pozycję, która wprowadziła pierwsze mechaniki związane ze skradaniem się, a także narrację fabularną za pomocą audiologów – w tym przypadku nadajnika radiowego. Bez tej gry nie byłoby Thiefa czy Splinter Cella. Ale najciekawsze jest to, że Metal Gear wcale nie miał być skradanką! To nawet nie miała być gra Kojimy – słynny dziś twórca został poproszony w trakcie prac o przejęcie i dokończenie czyjegoś projektu w Konami. Początkowo też Metal Gear powstawał jako zwykła strzelanka. Platforma MSX2, na którą gra była tworzona, miała jednak ograniczenia sprzętowe. Nie potrafiła wyświetlać na jednym ekranie zbyt wielu wrogów i pocisków. Kojima, zainspirowany filmem Wielka ucieczka, przesunął więc główne mechaniki ze strzelanki na unikanie walki w atmosferze ciągłego napięcia. Przy ówczesnej popularności wszelkich shooterów, takich jak chociażby Contra, był to bardzo odważny ruch – ale jak pokazała historia, warto było zaryzykować!

Metal Gear

Metal Gear

PC
Data wydania: 12 maja 1990
Metal Gear - Encyklopedia Gier
8.0

Gracze

8.4

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Tradycyjnie - czas na ankietę! Która z tych klasycznych gier jest dziś najbardziej grywalna?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl