Frogger – 100 sposobów, by zginąć. Najlepsze gry retro starsze niż większość z Was

Frogger – 100 sposobów, by zginąć

Rok premiery: 1981

Producent: Konami

Gatunek: zręcznościówka / platformówka

Frogger był kolejnym tytułem, który miał przemówić do odbiorców niezainteresowanych wojną, strzelaninami i zawodami sportowymi. Z takimi założeniami wydano go w USA, obawiając się, że może nie udać się mu przebić. Obawy te okazały się jednak niesłuszne – Frogger odniósł ogromny sukces, stając się jedną z najlepiej sprzedających się gier na Atari 2600 i jedną z najlepszych gier w historii. Pomysł na rozgrywkę znacznie różnił się od tego, co oferowała większość innych produkcji – trzeba było pojedynczymi skokami przeprowadzić żabkę najpierw przez ruchliwą ulicę, a potem przez rzekę pełną aligatorów i innych niebezpieczeństw.

Taka różnorodność nie dość, że mieściła się na jednym ekranie, to jeszcze zapewniła Froggerowi tytuł gry, w której można zginąć na najwięcej odmiennych sposobów: poprzez rozjechanie przez auto, utonięcie, ukąszenie przez węża, zagryzienie przez aligatora czy wydrę, utonięcie podczas siedzenia na zanurzającym się żółwiu, wjechanie na skraj ekranu, siedząc na pniu bądź aligatorze, źle obliczony skok bądź też koniec czasu. Frogger również doczekał się kreskówki, był inspiracją dla piosenki o korkach w Los Angeles oraz pojawił się jako motyw przewodni w jednym z odcinków kultowego sitcomu Seinfeld.

Wspomina Jacek „Stranger” Hałas

We Froggera po raz pierwszy zagrałem na 8-bitowym Atari u kolegi, choć natrafiłem też na automat z tą grą w jednym z nadmorskich salonów. Pamiętam, że jako dzieciak bardzo przejmowałem się losem żabiego protagonisty i starałem się doprowadzić go do celu bez żadnych wypadków po drodze. Wtedy mi to wystarczało do szczęścia i nie były to jeszcze czasy, gdy oczekiwało się bardziej zróżnicowanej zawartości i dłuższej zabawy. Moja ostatnia styczność z tą serią to prawdopodobnie Frogger z PS1. Pamiętam, że całkiem nieźle się bawiłem, ale wolałem już jednak sięgnąć po Crasha, Spyro czy Croca, czyli gry z ciekawszymi etapami i bardziej wyrazistymi protagonistami.

Metal Gear

Metal Gear

PC
Data wydania: 12 maja 1990
Metal Gear - Encyklopedia Gier
8.0

Gracze

8.4

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Tradycyjnie - czas na ankietę! Która z tych klasycznych gier jest dziś najbardziej grywalna?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl