Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 lipca 2025, 15:27

Mystery House / King’s Quest – przygodówki zyskują grafikę. Najlepsze gry retro starsze niż większość z Was

Spis treści

Mystery House / King’s Quest – przygodówki zyskują grafikę

Rok premiery: 1980

Producent: On-Line Systems

Gatunek: przygodówka

Pod koniec lat 70. pewien programista, Ken Williams, tworząc software do księgowości mający podbić komputery Apple II, natrafił na grę Colossal Cave Adventure. Zagrał w nią razem z żoną Robertą. Zachwycona para zaczęła szukać podobnych tytułów, ale okazało się, że niczego takiego na rynku nie ma. Roberta stwierdziła, że sama napisałaby taką grę. Stworzyła scenariusz bazujący na powieści Agaty Christie oraz grze planszowej Cluedo, a Ken na pożyczonym od brata komputerze Apple II napisał kod. Potem dodano do tego jeszcze trochę grafiki, by uczynić grę bardziej atrakcyjną wizualnie. Tak powstało Mystery House, pierwsza przygodówka z oprawą graficzną i pierwsza produkcja firmy, która później przekształci się w giganta w gatunku adventure – Sierrę On-Line. Mystery House uchodzi również za pierwszy horror w grach komputerowych.

Sukces gry kompletnie zaskoczył jej twórców. Mały, hobbystyczny projekt stał się jedną z najlepiej sprzedających się produkcji w tamtym czasie, a po latach uznano go za jeden z najbardziej innowacyjnych tytułów w historii gier. Kolejne dzieło małżeństwa Williams, Wizard and the Princess wydane jeszcze w tym samym roku, osiągnęło podobny sukces. Para zdecydowała się zająć tworzeniem gier na pełny etat. On-Line Systems przekształciło się w Sierrę On-Line, a Wizard and the Princess okazało prologiem jednej z najsłynniejszej serii przygodówek – King’s Quest.

Pierwsza część King’s Questa z 1984 roku stanowiła rewolucję w gatunku. Tekst i proste, statyczne obrazki zastąpiono pełnoekranową, interaktywną grafiką pełną kolorów. Postać gracza była animowana na ekranie, gdy chodziła lub coś podnosiła – coś niezwykłego w tamtych czasach! Gra wykorzystywała ówczesne możliwości 16-kolorowej karty CGA. Interfejs Sierry ciągle polegał jednak na ręcznym wprowadzaniu tekstu. Tu na rewolucyjne zmiany trzeba było poczekać jeszcze parę lat i na inne studio...

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Tradycyjnie - czas na ankietę! Która z tych klasycznych gier jest dziś najbardziej grywalna?

Pong
0,9%
Space Invaders
5,1%
Asteroids
0,9%
Defender
1,7%
Pac-Man
3,4%
Colossal Cave Adventure
0%
King’s Quest
0%
Frogger
2,6%
Donkey Kong / Mario Bros.
9,4%
Wizardry / Ultima
1,7%
The Oregon Trail
0%
Commando
6%
Pole Position
0,9%
Pitfall!
2,6%
Elite
1,7%
Kung Fu Master
1,7%
Tetris
48,7%
The Legend of Zelda
3,4%
Metroid
2,6%
Metal Gear
4,3%
Maniac Mansion
2,6%
Zobacz inne ankiety
Amiga rulez!, a książę Persji jeździ tylko Lotusem - 10 najlepszych gier przełomu 1989 i 1990 roku
Amiga rulez!, a książę Persji jeździ tylko Lotusem - 10 najlepszych gier przełomu 1989 i 1990 roku

Oto subiektywna lista 10+ legendarnych tytułów z lat 1989-1990, które najlepiej podziwiało się na 16-bitowych maszynach, zwłaszcza na „Przyjaciółce”, czyli legendarnej Amidze 500. Tylko kto miał do niej dostęp?

Cywilizacja lemingów powstała w innym świecie - 10 najlepszych gier 1991 roku
Cywilizacja lemingów powstała w innym świecie - 10 najlepszych gier 1991 roku

W 1991 roku graliśmy głównie na komputerach 8-bitowych i w starsze tytuły. Jedynie szczęśliwi posiadacze Amigi, Atari ST oraz komputerów IBM mogli sprawdzić najnowsze przeboje, które dominowały w zachodnim świecie. Wiele z nich to ponadczasowa klasyka!

B.J. Blazkowicz i Indiana Jones sami w ciemnościach na Arrakis - 10 najlepszych gier 1992 roku
B.J. Blazkowicz i Indiana Jones sami w ciemnościach na Arrakis - 10 najlepszych gier 1992 roku

Na jakich komputerach graliśmy w Polsce w 1992 roku? Ile lat miał statystyczny gracz? W tym zestawieniu nie tylko przypominamy najlepsze gry 1992, ale i przytaczamy wyniki starej ankiety badającej to, jak grało się w naszym kraju na początku lat 90.